Een lastig verhaal-> huis kopen en uitkering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Een lastig verhaal-> huis kopen en uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:26

Hallo lieve bokker!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, googlen lukt niet echt w.b.t. het vinden van info.

Het verhaal:

Een vriendin van mij heeft samen met haar vriend een huis gekocht, echter heeft haar vriend nog een huis waar hij blijft wonen en blijft ingeschreven tot het huis verkocht word.

Nu heeft die vriendin van mij een uitkering(pgb), en die wil de soos laten vervallen omdat ze een huis heeft gekocht en gaat samenwonen met iemand die een normaal inkomen heeft.

Echter zolang als haar vriend nog in het andere huis woont, draait zij op voor de kosten van het nieuwe huis. Omdat haar vriend uiteraard de kosten van het andere huis betaald.

Zij moet dus zolang als zij nog alleen woont met haar dochter alle kosten betalen zoals gas/licht/water eten, verzekering enz enz... of zij de hypotheek betaald weet ik niet, dat denk ik wel.

Nou moet zij dus iets van een (bestand) huurcontract o.i.d. hebben waarmee ze de soos kan overtuigen dat zij nog recht heeft op een uitkering zolang als haar vriend er nog niet bij in woont. Omdat zij nu nog steeds gewone vaste lasten heeft!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Bloos

Wie o wie kan ons helpen???????

UniFlap

Re: Een lastig verhaal-> huis kopen en uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:45

Is PGB een persoonsgebonden budget??

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:46

Volgens mij is een copie genoeg waarop staat dat ze haar uitkering niet zo snel verliest. Het gaat bij de makelaar er puur om dat ze geen hypotheek geven terwijl diegene haar/zijn inkomen verliest.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:47

MaestroE schreef:
Is PGB een persoonsgebonden budget??

Ja

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:49

Het gaat toch juist om de SOOS die het willen stopzetten?
Want het huis hebben ze al samen gekocht; dus heeft de makelaar het goedgekeurd?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:50

SOOS kan niet zomaar een uitkering beeindigen.. Daar moeten ze een hele goede reden voor hebben, of diegene heeft een baan.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:54

heel simpel... vriend kan aantonen dat hij nog in zijn oude woning verblijft .
hij staat er ingeschreven, zijn spullen staan er nog en hij kan verbruik van NUTS voorzieningen aantonen.
totdat hij definitief spullen verhuisd heeft, inschrijving bij de gemeente heeft aangepast kan zij niet gekort worden door zijn inkomen. eventueel kunnen ze samen een huurovereenkomst opstellen om alles nog duidelijker aan te tonen.
( soos kan/heeft onderzoeksplicht als ze een uitkering willen stoppen )

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:08

Laat haar dan maar oppassen want soos kan heel vreemd gaan doen. Ze dachten dat ik ook samenwoonde omdat mijn vriend regelmatig kwam (sliep niet eens dan hier). Maar ze zeiden toen ook tegen mij dat hij dan ook niet boodschappen mocht doen met mij enz enz. Heb toen wel ff duidelijk gezegt dat we niet samenwoonden en dat we dat ook nog niet van plan waren.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:13

ik vraag me af hoe iemand met een pgb een hypotheek kan krijgen?
wij moesten beide aantonen over een vaste baan te beschikken, ik vind het dan ook vaag dat iemand met een uitkering wel een hypotheek kan krijgen?
die hypotheek zal dan dus op het inkomen van de partner gebaseerd zijn, in dat geval huurt ze het huis van hem, en moet hij dat dus opgeven bij de belasting.....
financieel in beide gevallen niet grappig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:17

smokey17 schreef:
Nu heeft die vriendin van mij een uitkering(pgb), en die wil de soos laten vervallen omdat ze een huis heeft gekocht en gaat samenwonen met iemand die een normaal inkomen heeft.

Een PGB wordt normaal gesproken geen 'uitkering' genoemd, dat is een term die meestal gebruikt wordt voor geld dat je krijgt als vervanging van een inkomen uit arbeid.
Een PGB heeft niets te maken met inkomsten of eigen bezit of wat dan ook. Een pgb is een toelage om bepaalde benodigde zorg te bekostigen. En het is het CIZ die bepaalt of je daarvoor in aanmerking komt, op grond van de benodigde zorg, en niet op grond van woning of inkomen of wat dan ook. (Wel kan er verandering optreden in de eigen bijdrage.)

Zoals je het nu vertelt, kan de Soos het PGB in elk geval niet stopzetten. Willen ze dat toch, dan kan je vriendin het beste contact opnemen met Per Saldo, die kunnen vast helpen. ( http://www.pgb.nl )

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:19

Zo wat een reacties Haha! heel fijn.

Volgens mij heeft haar vriend het huis gekocht en betaald hij de hypotheek. Dit weet ik echter niet 100% zeker.

Maar misschien betaald zij ook wel een gedeelte.

Het huis staat op naam van haar vriend bij mijn weten, en heeft de makelaar niet naar haar inkomen gekeken.

Zij zou dus in principe het huis van hem huren?? En wat als zij geen hypotheek of huur betaald, maar alleen de nuts en (zorg) verzekering enz. betaald??

Een pgb word het meestal genoemd als iemand de uitkering krijgt op basis van arbeidsongeschikt... bv. mindervaliden, gehandicapten enz enz wat in dit geval ook zo is. Vriendin heeft een dubbel hernia, aan geopereerd, operatie mislukt en zal nooit weer kunnen werken.

Ze krijgt nu ook thuiszorg, wat komt te vervallen zodra haar vriend bij haar intrekt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:22

shadow0, dat wilde ik net zeggen. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:26

Dana01 schreef:
wij moesten beide aantonen over een vaste baan te beschikken, ik vind het dan ook vaag dat iemand met een uitkering wel een hypotheek kan krijgen?

Strict genomen moet je vooral aan kunnen tonen dat je over een vast inkomen beschikt. Dat kan in principe ook een uitkering zijn die niet verloopt en waarbij het is toegestaan (bv Wajong / WAO / AOW.) WW en WWB zijn lastiger, omdat dat geen vaste uitkeringen zijn en bij de WWB is eigen kapitaal (desnoods in de vorm van een huis) niet toegestaan.

Citaat:
die hypotheek zal dan dus op het inkomen van de partner gebaseerd zijn, in dat geval huurt ze het huis van hem, en moet hij dat dus opgeven bij de belasting.....
financieel in beide gevallen niet grappig

Nee hoor, dat hoeft niet. Samenwonen is niet hetzelfde als onderhuur, en de regels tav de belasting zijn dan ook heel anders. Alleen kun je als samenwonende niet meer apart aanspraak maken op toeslagen zoals zorg- of huurtoeslag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:29

gewoon een huurcontract opstellen............ en dan is het klaar Lachen
PGB staat daar geheel buiten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:32

shadow, op dit moment wonen ze niet samen, en huurt zij mijn inziens de woning van hem... als ze dat kan aantonen is er niets aan de hand

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:32

smokey17 schreef:
Een pgb word het meestal genoemd als iemand de uitkering krijgt op basis van arbeidsongeschikt... bv. mindervaliden, gehandicapten enz enz wat in dit geval ook zo is. Vriendin heeft een dubbel hernia, aan geopereerd, operatie mislukt en zal nooit weer kunnen werken.

Heb je hierbij niet over de Wajong? Dat is een uitkering die je kunt aanvragen als je arbeidsongeschikt raakt (of arbeidsgehandicapt, of wat de meest recente term ook moge zijn Knipoog ) voor je 18e of tijdens je studie.
De Wajong wordt toegekend en uitbetaald door het UWV, en alle communicatie loopt ook via het UWV. Daar heeft de Soos (wat is dat eigenlijk precies?) verder niets mee te maken.
Mocht ze inderdaad een Wajong-uiterking hebben, dan moet ze alle wijzigingen doorgeven aan het UWV (doe dit zeker! Je kunt grote problemen krijgen door dingen niet door te geven) maar in principe verandert het samenwonen niets aan het recht op de Wajong, want ook dit staat los van het inkomen van de partner.

Een PGB is heel iets anders! Dit is een toelage die je krijgt om zorg mee te betalen en mag ook alleen maar besteed worden aan bepaalde zorg en hulp en begeleiding die nodig is vanwege de handicap / ziekte.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:34

Goed... ik zal haar voorstellen dat ze samen met hem een huurcontract opsteld.... volgens mijn mams moet dit via de notaris. Klopt dit?

En waar kan ik een duidelijk huurovereenkomst vinden op internet?

En zal het huurovereenkomst voldoende zijn haar uitkering te behouden tot ze gaan samenwonen?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:36

Shadow0 schreef:
smokey17 schreef:

Heb je hierbij niet over de Wajong? Dat is een uitkering die je kunt aanvragen als je arbeidsongeschikt raakt (of arbeidsgehandicapt, of wat de meest recente term ook moge zijn Knipoog ) voor je 18e of tijdens je studie.
De Wajong wordt toegekend en uitbetaald door het UWV, en alle communicatie loopt ook via het UWV. Daar heeft de Soos (wat is dat eigenlijk precies?) verder niets mee te maken.
Mocht ze inderdaad een Wajong-uiterking hebben, dan moet ze alle wijzigingen doorgeven aan het UWV (doe dit zeker! Je kunt grote problemen krijgen door dingen niet door te geven) maar in principe verandert het samenwonen niets aan het recht op de Wajong, want ook dit staat los van het inkomen van de partner.

Een PGB is heel iets anders! Dit is een toelage die je krijgt om zorg mee te betalen en mag ook alleen maar besteed worden aan bepaalde zorg en hulp en begeleiding die nodig is vanwege de handicap / ziekte.

Euhm euhm... geen idee eigenlijk....
Ze stuurde mij een mail of ik voor haar dit kon uitzoeken zodat zij de soza kon overtuigen dat ze echt haar uitkering moet behouden.

Bij mijn weten heeft ze pgb..... thuiszorg betaald ze uit haar pgb... geloof ik.. Ik ben nou helemaal in de war Scheve mond Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:39

Soza - als in Sociale Zaken?
Ik denk dat het eerste, belangrijkste is om uit te zoeken om WELKE uitkering het gaat, want dat is nu allerminst duidelijk. En per uitkering / vergoeding zijn de regels weer anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:40

smokey17 schreef:
Goed... ik zal haar voorstellen dat ze samen met hem een huurcontract opsteld.... volgens mijn mams moet dit via de notaris. Klopt dit?

En waar kan ik een duidelijk huurovereenkomst vinden op internet?

En zal het huurovereenkomst voldoende zijn haar uitkering te behouden tot ze gaan samenwonen?

voorbeeld huurcontract kan je zo van internet downloaden. Lachen en hoeft niet via de notaris Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:46

Shadow0 schreef:
Soza - als in Sociale Zaken?
Ik denk dat het eerste, belangrijkste is om uit te zoeken om WELKE uitkering het gaat, want dat is nu allerminst duidelijk. En per uitkering / vergoeding zijn de regels weer anders.

Als ze thuis is ga ik dat meteen vragen! het is mij ook niet meer duidelijk hoor... Al die termen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:48

PGB is ALtijd voor zorg.......... dus heeft iemand in dat gezin zorg nodig...... kan hv, pv, vp, ob of ab zijn. En een PGB valt altijd buiten een uitkering want deze wordt vergoed door de AWBZ Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:52

Maar als zij dan huur gaat betalen aan haar vriend, dan heeft dat zeker weer gevolgen voor zijn belasting??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:57

niet als hij er niks op verdient Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:12

KiWiKo schreef:
niet als hij er niks op verdient Lachen

Hij zou er alleen niks op verdienen als hij het weer terugstort. Maar dat is volgens mij niet helemaal legaal......
Toch? of bedoel je dat niet?