Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:28

Hoi Hoi Lachen
Ik word 16 September (eindelijk!) 18 jaar.
Het probleem:
Ik wil graag een spoedcursus, omdat ik:
- Graag snel mn rijbewijs wil ( Clown )
- Ik een aantal maanden flink heb gewerkt, en mn geld graag wil uit geven aan een auto'tje.
- Ik pas een auto mag kopen als ik mn rijbewijs heb gehaald.
- Ik mn scooter een beetje zat ben.. (Zit liever droog met radio aan, dan met regenpak door de regen Knipoog )

Mijn ouders vinden een spoedcursus helemaal niks,
Volgens hun zou ik geen ervaring opdoen tijdens die cursus.
En zou het beter zijn 1x per week te lessen.
Edit: Mijn ouders betalen. Bloos Maar ben bereid mee te betalen, aangezien zo'n spoedcursus meestal duurder is.

Mijn mening hierover:
* Echte ervaring doe je pas op als je je rijbewijs op zak hebt, en zonder rij-instructeur gaat rijden.
* Qua weer zou het wel ervaring kunnen schelen, maar met dit klimaat kan t zelfs in December nog constant mooi weer zijn.. Clown

Ik zou graag jullie mening en evt. ervaring willen horen!
Oja, tips om mn ouders over te halen zijn ook erg welkom! Haha!

Ps. Ik woon in Doetinchem (GLD) Als er mensen zijn uit deze omgeving die me een rijschool kunnen aanbevelen, hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!
Liefs Charmaine
Laatst bijgewerkt door Main op 02-08-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

roylinde

Re: Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:30

voor iedereen pakt dat weer anders uit...
ik zou zeggen, over leg met een rijschool...deze kunnen dat het beste bepalen Lachen

succes

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:42

Ik heb het er met mijn rij-instructeur over gehad, niet dat ik er interesse in had, maar gewoon in zijn algemeenheid. Hij was van mening dat je daar geschikt voor moet zijn. Niet iedereen kan even goed alle informatie etc verwerken. Ook ben ik van mening dat het beter is om het over een tijd te spreiden, ook idd vanwege verschillende weersinvloeden etc. Ik zou het niet doen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:49

Ben het met bovenstaand eens.

Het ligt eraan of jij alles snel kan verwerken en goed tegen stress kan. Ik ben van mening dat een spoedcursus onwijs vermoeiend is. Ik heb 3 keer per week gelest, 2 keer 1,5 uur en 1 keer één uur. Binnen 1,5 maand had ik mn rijbewijs (25 lessen en één examen) In het begin wou ik ook zo snel mogelijk mn rijbewijs, maar naarmate het vorderde wou ik het liever super onder de knie hebben en zélf het vertrouwen hebben. Stél dat je het snel/sneller dan verwacht haalt, daarna zul je het helemaal in je eentje moeten doen!

Neem er de tijd voor, er komt nog tijd genoeg dat je lekker rond kan knorren met dat karretje!

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:08

Bedankt voor de reacties! Meer reacties zijn welkom! Haha!
Qua zelfvertrouwen in het verkeer moet het geen probleem zijn..
Rij al aantal jaar op scooter, citta's, brommers etc. in het verkeer.
Maar ik heb dus nog nooit zelf een auto bestuurd. (Gebeurd binnekort wel een x als het goed is..)
En dat zou natuurlijk heel anders kunnen zijn.
Miss is de beste optie om met een rijschool te overleggen.

Meer reacties en ervaringen zijn erg welkom! Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:14

Mijn vader heeft een rijschool en dit is een discussie die we al vaker gehad hebben. Er wordt terecht opgemerkt dat het je moet liggen. Verder ben ik van mening dat je veel meer ervaring op doet als je gedurende langere tijd rijdt, op verschillende dagen en tijdstippen. En mijn ervaring is dat je na een uur of 2 op bent. Ik pik dan in elk geval niet heel veel meer op, geen nieuwe situaties ed. Je hebt meer gezien en meer gedaan etc. Pap geeft overigens om eerder genoemde redenen geen spoedcursussen, behalve aanhangwagen, dat wil ie bij uitzondering nog wel in een dag doen als iemand echt goed blijkt.

Ik heb met mijn B-rijbewijs 2 keer per week 2 uur gelest; mijn eerste examen was ongeveer 2 maanden naderhand. Dus als jij 2x per week 2 uur rijdt gaat het ook érg snel. 1 keer per week een uur zou ik dan weer niet aanraden, dat is altijd zo voorbij. 2 uur vind ik - persoonlijk - een hele fijne tijd. Voor de motor en de aanhangwagen reed ik ook blokken van 2 uur, ideaal Lachen

Brommerrijden ed is overigens een hele andere tak van sport dan auto- en motorrijden... Lachen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:14

Een vriendin van mij, haar ouders hebben een rijschool.
Ze geven geen spoedcursussen, maar heb er weinig goeds van gehoord.
Op het CBR hebben ze al snel door wie een spoedcursus doet, ze zijn minder zeker op de weg.
Vaak kost een spoedcursus niet heel veel meer, maar het percentage geslaagden ligt beduidend lager dan bij het "normale" lessen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:17

Ik heb een 10 daagse cursus gehad, 9 dagen 3 uur rijden en 10e dag examen.
Vond het zelf erg fijn, omdat je mooi in het ritme blijft, en hetgene wat je de dag ervoor geleerd heb, daar kan je meteen de volgende dag weer verder mee gaan.
Heb zelf de cursus in december gedaan, dus heb alle weersomstandigheden gehad.
1x in de week lessen zou ik niet doen, ik zou dan minstens 2 a 3 keer per week gaan, zodat je niet elke keer weer bij het begin moet beginnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:24

Ik heb ervoor gekozen om iedere week enkele lessen te nemen en dan niet te lang achter elkaar. Ik merkte dat ik na 1,5 uur lessen al begon te verslappen en daarna leerde ik niet veel meer bij. En het rijden ging dan ook vaak minder omdat mijn consentratie minder werd. Dag daarna had ik dan weer les en dat ging zo perfect. Ik heb een paar maanden niet gelest omdat het slecht ging op school, dus in de vakantie had ik bijna iedere dag 1,5 uur les en toen ben ik in een keer geslaagd.

Voor mijn BE ga ik 6 uur lessen, ik weet niet of die achter elkaar zijn of niet, daar ga ik nog even over denken. Ik denk dat allebei de manieren voor en nadelen hebben.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:26

Ik heb het in 1.5 maand gedaan, 3 keer per week 3 uur les. Dit was voor mij ideaal en snel genoeg. Ik denk dat als ik 1 keer per week 1.5 uur les had gehad dat ik meer was vergeten dan nu. De eerste keer wel gezakt, maar puur op de zenuwen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:28

Wat ik nog een voordeel vind van gedurende langere tijd (ipv 1 dag) lessen: je hebt je dipje tijdens de lessen. Of het ligt gewoon aan mij dat ik tot dusver iedere keer dipjes had Clown Zowel met de auto, de motor als met de aanhangwagen heb ik wel eens een les of zelfs 2 lessen gehad dat ik echt helemaal van het pad af was. Met de aanhangwagen zijn we zelfs een keer halverwege teruggegaan Bloos!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:29

Ik ben zelf dan nog geen 18 maar ik hoor van al mijn vrienden dat het niet echt iets is. Mijn vriend heeft het ook met gewone rijlessen gedaan. Omdat hij zegt ook na 2 uur ofzo ben je op [ ofja heb je minder goede concentratie]
Hij heeft volgens mij 2x perweek 2 uur gelest.En heeft 3 november zijn eerste rijles gehad en had op 19 december zijn rijbewijs. Erg snel dus, ik zou wel als je gewone lessen neemt vaker lessen dan een keer in de week [ als je de mogelijkheid hebt] Vrienden van mij die lessen maar een keer in de week en die zijn nu nog steeds bezig met hun rijbewijs [ in december 18 geworden]

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:30

Ik heb het in een 10daagse cursus gehaald maar ik moet zeggen dat maar 2 van de 10 cursisten het binnen de groep hadden gehaald.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:31

Sylvia schreef:
Met de aanhangwagen zijn we zelfs een keer halverwege teruggegaan Bloos!

Ha, dat ken ik. Ik had een les van 4 uur staan, en na 2 uur zijn we gestopt. Het ging echt niet meer.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:33

Ik denk dat het deels ook je eigen gevoel is..
Ik heb ervoor gekozen geen spoedcursus te doen, omdat ik bang ben dat ik me niet 'zeker' of 'vertrouwd' ga voelen in de auto en zo eerder geneigd ben niet meer te gaan rijden...
En ook onzeker overkom op het examen, waardoor de kans groter is dat ik zal zakken..
Is voor iedereen wel verschillend denk ik. Tis ook maar net wat je hersens aan kunnen.

Ga pas over een maandje of wat beginnen, dus ik zal het allemaal zien Clown

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:33

Ik ben het niet eens met de meeste reacties. Maar misschien komt dat inderdaad omdat het je moet liggen en dan zal het mij wel heel goed gelegen hebben Knipoog

Ik heb de spoedcursus van de ANWB gedaan, 7 dagen rijden, 8e dag afrijden en yeaah ik had hem makkelijk in 1x! Lachen
Ik reed van 8 tot 17, samen met een andere jongen. Om en om (soms om het uur, soms om de 2 uur). Koffie, lunch en theepauze er tussen door. Omdat je zolang rijdt, kan je ook echt naar andere steden en dorpen zodat je niet alleen in je eigen buurt rijdt.

De eerste dagen reed je ook nog een uur of twee in een simulator, dit is ook erg handig. Alleen werkte dát voor mij dus niet omdat ik er misselijk in werd.. overigens was ik wel de enige met dat probleem. Bij de simulator moest je eerst op de pc vragen en situaties beantwoorden en als je die goed had, moest je weer een kwartiertje/half uur in de simulator rijden en dan weer op de pc.

Theorie moet je er natuurlijk vóór hebben gehaald anders mag je niet rijden Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:35

Geldt dat alleen voor die spoedcursus dan?Dat je je theorie moet hebben gehaald?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:39

Doorgaans wel, je moet je theorie hebben voordat je examen kunt doen en als je in een week tijd je praktijk én je theorie moet gaan halen kan het heel tricky worden. Er zijn enkele rijscholen die aangeven dat je het beter vooraf kunt doen (of moet doen), maar met een reguliere cursus kun je het 'gelijktijdig' doen. Lachen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:40

Ik zou ook even het aanbod van rijexamens controleren.
Voor hetzelfde geldt hebben ze pas eind september een plekje.
Plan dan dat examen en verspreid je lessen ervoor uit, zo heb ik het met mijn motorrijbewijs gedaan (kan pas 29 september op...)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:41

Oh oke, ik dacht even dat ik spontaan gek begon te worden Clown
Eigenlijk is dat ook wel heel logisch dat je bij zo'n spoedcursus beter eerst je theorie kan halen.
Maar inprincipe is het niet zo over het algemeen dat je niet mag lessen als je geen theorie hebt?

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:42

Bedankt voor de reacties!
Als ik t zo lees lijkt het me beter om 2 of 3x per week te lessen, ipv zo'n spoedcursus.
Maar ik hoor graag nog meer meningen en ervaringen! Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:51

Mijn rijinstructeur zegt ook dat je met zon snel cursus niet veel leert.

Je moet op 1 dag 8 uur in de auto zitten. Maar geloof mij de eerste keer autorijden ben je naar 2 uur doodop door alle nieuw indrukken.

Je kunt niet leren rijden in 1 week dit moet een automatisme worden en dan zul je er dus langer over moeten doen. Gemiddeld doe je er 3 maand over.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:55

'Vroeger' moest je wel eerst je theorie halen alvorens je mocht begonnen met lessen. Tegenwoordig hoef je je theorie niet perse te hebben als je wil beginnen met lessen. Ik heb mijn theorie gehaald toen ik ongeveer op de helft was met mn rijlessen (en ook die had ik in één keer)

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:14

Ik heb geen spoedcursus gedaan, mijn vriend wel. Grappig om te lezen dat, als je 'gewone' lessen volgt, je met alle weersomstandigheden te maken krijgt. Door omstandigheden heb ik iets meer dan een jaar over mijn rijbewijs gedaan, maar ik heb altijd zon gehad en misschien 5 druppels regen Haha!. Sneeuw heb ik ook niet gezien, net als ijsel, onweer of wat dan ook Clown.

Als ik had geweten dat ik zo lang over mijn rijbewijs zou doen (door vakantie enz. van mijn instructeur) had ik ook voor de snelcursus gekozen. Bij de ANWB kan je als het goed is een soort verzekering afsluiten voor als je het de eerste keer niet haalt. Je krijgt dan nog een paar lessen extra en tot 5 keer afrijden betaal je niks extra's ...... ofzo Tong uitsteken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:19

Tot 5 keer? Lijkt me heel sterk. Examengarantie kun je bij heel veel rijscholen afsluiten, dan krijg je voor een klein bedrag een 'gratis' herkansing. Maar dat is nooit meer dan 1 keer. De 5e keer zit je ook al aan een Staatsexamen...