Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:20

Komend studiejaar wil ik graag op kamers. Ik ben thuis de oudste, en heb er geloof ik (nog) niet zoveel verstand van. Tong uitsteken Vraag bij vrienden wat rond hoe zij dingen hebben, maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen van bokkers.

Zo hoorde ik iemand vertellen over 'leefgeld' een financiele bijdrage van ouders wanneer hun kind net op kamers gaat, ter ondersteuning. Dit was nieuw voor mij, ik ging er altijd vanuit dat als je op kamers ging, je dan ook moest zorgen dat je jezelf helemaal kon redden. Ik heb het hier nog niet met m'n ouders over gehad, maar wil dat pas doen als ik zeker weet dat dit 'normaal' is, want ik keek er zelf wat van op.
Ondanks dat moet ik zeggen dat ik bij het overzicht dat ik heb gemaakt van kosten en baten ik niet uitkom. Ik studeer fulltime, heb daarnaast een (zeer geringe) stagevergoeding. Weekends zou ik er weer een bijbaantje bij kunnen nemen, dit heb ik al meegenomen in het overzicht.
Wanneer mijn ouders al zouden bijdragen, en daarbij mijn huidige kleedgeldbedrag zouden aanhouden, houd ik 200 euro p.m. over voor een kamer, en dan leef ik verder heel zuinig.
Dat is dus nog weinig.. vandaar ik mij afvraag hoe mensen dit doen.

Ik wil niet onnodig m'n handje ophouden, maar aangezien ik niet de enige 21jarige ben die het huis uit gaat ben ik ervan overtuigd dat het toch te doen moet zijn. Ik ben ook niet veeleisend, dus heb er wel vertouwen in. Maar ben gewoon benieuwd!

flyfly

Re: Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:30

Als je in een andere stad zou studeren en het echt niet anders kan (ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit), vind ik dat je ouders wel mogen bijdragen aan je onderhoud. Ga je alleen maar op kamers omdat je het huis uit wilt vind ik dat je je ook maar zelf moet zien te redden. Je bent als ouder wel verantwoordelijk voor een goede studie van je kind vind ik. Onze oudste zoon wilde perse niet meer naar school en werkt nu dus al een jaar. Als hij het huis uit wil zal hij zich zelf moeten redden. En dat kost veel geld in de maand, geloof mij. Verder ligt het er ook nog aan of je rare dingen doet met je geld. Gooi je het over de balk of kijk je goed uit voordat je iets koopt. Die van ons doet dus het eerste. Maar als ik je een goede raad mag geven, blijf zolang mogelijk thuis, dat is gratis en dan kun je lekker sparen voor later. Veel zullen me wel ouderwets vinden maar als je een lekker centje achter de hand hebt straks kun je een leuke start maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:32

als uitwonende krijg je ook een hogere studifinanciering.. heb je dat ook meegerekend??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:39

Volgens mij is het heel verschillend, en het ligt er maar net aan wat je afspreekt met je ouders.

Bij de berekening van je studiefinanciering, gaat de ib-groep er vanuit dat je ouders bijdragen aan je studie met een bepaald bedrag, afhankelijk van hun inkomen.

Ik ben het totaal niet eens met het advies van flyfly, op jezelf gaan wonen moet je niet te lang uitstellen. Het is hartstikke goed voor je, je wordt er volwassen van.

Ik had bijvoorbeeld met mijn moeder de afspraak dat zij het collegegeld betaalde. Van andere medestudenten werden soms ook de boeken en readers door de ouders betaald etc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:45

Toen ik op kamers zat, bedaalden mijn ouders mijn collegegeld (dat doen ze nu nog) en kreeg ik van hen hetzelfde bedrag als van de IB-groep. Ik kon toen geen bijbaantje nemen omdat mijn studie nogal zwaar was en ik het ene weekeind thuis was en het andere weekeind daar. Mijn ouders hebben toen dus een groot deel bijgedragen, kon ik mijn kamer van betalen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:50

Het is inderdaad afhankelijk van het inkomen van je ouders, hoe hoog je studiebeurs is. Als zij boven een bepaald bedrag zitten, horen zij mee te betalen aan jou studie en krijg je dus minder studiefinanciering. Zitten je ouders eronder, dan krijg je een volledig aanvullende beurs.

Dan blijft nog het hoofdstuk lening over. Een uitwonende beurs is in principe erop gebaseert dat je de lening erbij neemt. Kies je hier niet voor, heb je maandelijks inderdaad maar een vrij klein bedrag. Dan moet je er of bij werken, of je ouders betalen dat bij. Alledrie is een optie, het is maar net wat je mogelijkheden zijn.

In de meeste gevallen om me heen zie ik toch dat ouders bijschieten. Hetzij in een maandelijkse toelage, hetzij door het betalen van huur of collegegeld/boeken en dat soort dingen. Of gewoon een keertje bijspringen als je een maand krap zit.
Dit is echter uiteraard wel afhankelijk van het inkomen van je ouders. Kunnen die het niet missen, dan zit er niks anders op dan of een bijbaantje te nemen, of te lenen.

Hier in het noorden is redelijk rond te komen van basisbeurs en aanvullende beurs met daarnaast een lening of bijbaantje. In de randstad is het moeilijker, omdat bijvoorbeeld de huurprijzen daar al veel hoger zijn.

Verder kan je even kijken naar bepaalde toeslagen. Zo heb je met studiefinanciering meestal recht op zorg en huurtoeslag (belastingdienst). Je kan voor andere dingen (waterschap, gemeentebelasting etc) vaak vrijstelling krijgen. Ook verzekeringen hebben vaak goedkopere studentenverzekeringen.

Succes ermee!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:02

Ik ben erg verwend Bloos
Mijn ouders gaan alles betalen (huur, school, verzekeringen, voedsel!), hoef alleen de leuke dingen van de stufi te betalen (zoals uitgaan etc.) Het is niet dat ik niet goed met geld overweg kan (ben nu de enige in huis die dat juist goed kan, heb ruim €1000,- gespaard, omdat ik nooit onnodige dingen koop), maar ze willen dat mijn studententijd de leukste tijd van m'n leven wordt. En dat lukt blijkbaar niet als je krap zit elke maand. Clown
Ik vind het wel best zo, scheelt mij ook een hoop tijd en zorgen Haha! Kan ik beter in de studie steken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:12

Ik denk dat je dit gewoon met je ouders moet bespreken, wat zij ervan vinden. IBgroep gaat er bij de berekening vanuit dat je ouders een bepaald bedrag bijdragen, afhankelijk van hun inkomen. In principe is het dus heel normaal dat ouders meebetalen! Of ouders bijdragen, en hoeveel, is sterk wisselend. Ik ken mensen die alles betaald krijgen en mensen die niks krijgen en moeten werken/lenen.
Mijn ouders betalen alleen mn collegegeld en ziektekosten, de rest moet ik zelf doen met een minimale stufi. Dit lukt echt niet dus leen ik bij. Hoe je dit zelf in gaat vullen is dus puur afhankelijk van je ouders en je leefwijze!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:19

Is denk ik per gezin verschillend hoe het aangepakt word.
Bij mij betalen mijn ouders mijn collegegeld en een deel van mijn zorgverzekering. De rest betaal ik in principe zelf, als het echt nodig is kan ik wel altijd bij mijn ouders aankloppen. Maar dit is eigenlijk nog nooit voorgekomen.
Nu zijn mijn ouders wel gemakkelijk met kleding of andere spullen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:16

In België zit het systeem nu wel wat anders in elkaar (geen mogelijkheid om als student te lenen, heel weinig mensen die ook maar iets van studiebeurs krijgen,...), maar goed.. Ik had de mogelijkheid om op een residentie te wonen die gesubsidieerd was door de universiteit, waardoor ik net geen 90€/maand moest betalen aan huur. Bij mij betaalden mijn ouders alles (inschrijvingsgeld -500€, boeken, huur kamer en ik kreeg 20€/week voor transport, eten en drinken), wat uiteindelijk uitkwam op een totaal van iets rond de 200€/maand.

Ik ben er uiteindelijk héél blij om dat ze dat gedaan hebben, mijn eerste jaar was voor mij loodzwaar, laat staan om daarnaast nog te werken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:23

ik heb laatst hier van iemand gehoord dat de kosten in belgie ook veeeeeeeeeel lager liggen.... dus die situaties zijn een beetje lastig te vergelijken denk ik.
Hier krijg je echt geen kamer voor 90 p.m., voor 200 moet je al blij zijn. 1600 euro collegegeld per jaar, boeken e.d. komen daar nog bovenop. Dan wordt de situatie al weer heel anders... (alhoewel ik blij ben nederlander te zijn, voor iedereen is het mogelijk om te studeren als je het kan!)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:33

Omdat ik, door het uit huis gaan, minder kostte in huis voor mijn ouder, kreeg ik inderdaad een leefbijdrage van destijds 300 gulden. Verder werkte ik en had een toelage van de IB Groep.

Overigens was ik krap aan 18 toen ik de deur uit ging en zat nog op de middelbare school.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:17

Het verschilt gewoon per gezin wat zij betalen aan hun kind voor de studie etc. Ik heb huisgenootjes gehad die alles volledig zelf moesten betalen (studie, boeken, kamer). Zij leenden dus ook de volle pond bij de IB, zorgden ervoor dat ze rood konden staan bij de bank en moesten er vaak nog bij werken om rond te komen. Ook huisgenoten gehad waarbij dit allemaal gefinancierd werd door de ouders (waaronder ook bij mij). Ik kon mijn volledige stufi en geld van mijn bijbaantje volledig opmaken aan eten, uitgaan en andere leuke (en tevens noodzakelijke) dingen.

Ik zou gewoon eens met je ouders rond de tafel gaan zitten en hun je financiele situatie laten zien hoe die gaat zijn en vragen wat zij in gedachte hadden wat betreft de financiele steun.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:30

Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken, m'n huur betaal ik van m'n stufi en daarnaast krijg ik van m'n ouders nog geld voor boodschappen en sport. Ik heb naast m'n studie geen tijd om te werken, dus anders zou ik het gewoon niet kunnen betalen. Maar ik denk wel dat ik redelijk verwend bent met wat m'n ouders voor me betalen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:48

Mijn ouders betalen mijn huur en zorgverzekering, verder betaal ik eigenlijk alles zelf (collegegeld, boeken, kopie'tjes etc.). Ik heb verder nog een uitwonende beurs en een lening. Ik zou er eventueel wel bij kunnen werken, maar mijn schooltijden zijn heel ongunstig en dan zou 't in de weekenden moeten, en dan wil ik wel naar m'n ouders.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:05

Ik woon samen en mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en ik krijg nog steeds kleed en zakgeld Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:34

flyfly schreef:
Als je in een andere stad zou studeren en het echt niet anders kan (ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit), vind ik dat je ouders wel mogen bijdragen aan je onderhoud. Ga je alleen maar op kamers omdat je het huis uit wilt vind ik dat je je ook maar zelf moet zien te redden.

Dat vind ik inderdaad een goede Ja

Ik betaal bijna alles zelf, heb alleen een paar boeken gekregen. Daarentegen krijg ik wél heel veel stufi, dus dit kan ook makkelijk Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:47

De meeste studenten die ik ken krijgen hun collegegeld en boeken van hun ouders. Afhankelijk van de ouders krijgen mensen nog de huur, verzekering of leefgeld. Maar dat is dus ook afhankelijk van je situatie en de financiele mogelijkheden van je ouders.
Het lijkt me het slimst om het met hun te overleggen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:52

Als het goed is krijg je als je op kamers gaat een hogere studiefinanciering.

Ik heb altijd alles zelf moeten betalen, huur-boeken-schoolgeld-leefgeld. Krijg toch niet voor niks studiebeurs.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:07

AngelsDitch schreef:
Als het goed is krijg je als je op kamers gaat een hogere studiefinanciering.

Ik heb altijd alles zelf moeten betalen, huur-boeken-schoolgeld-leefgeld. Krijg toch niet voor niks studiebeurs.

klopt, die is er niet voor niks...maar ik weet niet hoe jij dat doet, maar van 240 euro in de maand kan ik mn huur nog maar net betalen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:11

in de tijd dat ik nog studeerde was het een stuk meer, ik weet niet hoeveel het nu is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:14

dan kreeg je een aanvullende beurs denk ik? de basisbeurs is nu ongeveer 260 geloof ik, weet het niet exact omdat ik bij leen. (240 was een paar jaar geleden)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:20

oke... haha ik zit er ook al 5 jaar niet meer in.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:34

Wat zijn de vaste uitgaven voor jou op dit moment? Hoeveel geld heb je? Wat zijn je inkomsten? En heb je recht op stufi?

En denk eraan dat als je op kamers woont dat je waarschijnlijk tijd uitspaart qua reizen en dat je in avonduren misschien wel kan werken.

Leefgeld van ouders vind ik eigenlijk maar raar want ik heb er eigenlijk nooit van gehoord. Wel dat ouders bijv de verzekering betalen en evt boekengeld (vaak een grote kostenpost). Verder niks.
200 euro over voor je kamer, zijn de kosten voor eten er dan al af?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:48

Hej
ik ga ook op kamers Haha!
alle kosten op een rijtje gezet en ik moet me collegegeld en huur en de rest wat ik in me kamer wil dus ook bed kast etc zelf betalen

me boeken betalen me ouders, me zwemclub(s) betalen ze ook. En ik krijg 40/45 euro per week.

Daarnaast krijg ik 255 euro studiefinancering (het minimale dus)
dus dat is 300 euro per maand
en dan betaal ik 230 aan huur
en dan nog de aflossing van me college-geld lening.
iets van 137 ofzo?
naja ik kom in elk geval te kort Huilen van het lachen

Moet dus ook snel een baan zoeken daar.
heb wel enorm veel gewerkt deze vakantie
maar dat is allemaal al weer op aan me eerste maand huur en borg.