Fruitshakes als maaltijd? Gezond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Fruitshakes als maaltijd? Gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:03

Hoi iedereen,

even een vraagje. Ben alweer eens begonnen aan een dieet-periode Vork
Nu neem ik als ontbijt meestal een kom special K met magere melk, en als lunch een slaatje met sla/tomaat/ei en wat vis. Avondmaal ook gewoon warm eten, maar geen gebakken spul meer.

Nu lust ik nogal graag fruit, en zeker het fruit dat in deze maanden verkrijgbaar is.
Is het gezond om als ontbijt of middagmaal (of zelfs beide) een fruitshake te maken? Gewoon enkele stukjes gezond fruit, beetje magere melk erbij en mixen maar? Of ga ik dan tekorten opbouwen in andere voedingsstoffen die ik nodig heb? (denk aan vezels die in de Special K wel zitten, onder andere).

Graag advies Lachen

Groetjes
Naima

lesilla

Re: Fruitshakes als maaltijd? Gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:05

Is inderdaad geen volwaardige maaltijd, als tussendoortje om honger te stillen wel.

Eigenlijk wil je gewoon een smoothie Lachen ik zou overigens yoghurt gebruiken natuur met probiotica

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:05

Ik denk dat het niet zoveel kwaad kan als je af en toe een maaltijd vervangt door een fruitshake. Als je het maar niet elke dag gaat doen en de andere maaltijden wel gewoon blijft eten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:13

Ik doe het vaak als ontbijt, beetje yoghurt en melk met wat lekker fruit. Ik ga er van uit dat het als ontbijt geen kwaad kan?
Ik bedoel het is in feite gewoon yoghurt met fruit.....
Ik vind het ook erg lekker en het vult goed Haha!
Eventueel zou je er ook nog een beetje muesli of iets dergelijks erdoorheen kunnen doen, dan kom je niks te kort Haha!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:42

Bedankt voor de reacties Lachen
Ik ga het morgenvroeg eens proberen, met muesli ertussen, zodat ik zeker alles binnen heb (buiten vetstoffen/ongezonde suikers) dan Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:59

Ik ontbijt regelmatig met een shake van banaan en sinaasappelsap, vult onwijs goed hoor!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:49

Je kan ook OM & OM doen Aeris.
De ene ochtend gewoon een lekkere fruitshake van banaan, meloen en kiwi (of rode bessen, erg lekker) omdat je het zelf ook gewoon lekker vindt. En de andere ochtend yoghurt met cruesly.
Ik ben een slechte ontbijter maar op deze manier krijg ik toch een gezond ontbijtje binnen voordat ik naar mijn werk ga. Fruitshakes zijn makkelijk en vooral snel te maken. Je snijdt 3 stukken fruit in stukken en je zet de staafmixer er op.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:31

Teveel fruit is ook niet goed he. Zit echt onwijs veel suikers in.
Maar alsnog beter dan vla, chips, koekjes e.d.
Je kunt ook prima ontbijten met een fruitshake hoor. Fruit is uiteraad gezond (maar niet té veel,zoals met alles eigenlijk)

Verder heb je ook belangrijke vezels nodig (wat bijv. in brood zit)
Dus als jij dat gaat vervangen met fruit lijkt mij niet goed.
Neem volkorenbrood, ben je sneller vol van Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:45

Rosie_Posie schreef:
Je kunt ook prima ontbijten met een fruitshake hoor. Fruit is uiteraad gezond (maar niet té veel,zoals met alles eigenlijk)

Ik ben een slchte ontbijter Rosie Posie Tong uitsteken En ik begina pas met eten na 09:00 uur.....
Liever IETS dan niets in de ochtend eten, toch? Dan maar een fruit-shake. Wat 's zomers lekkerder is want dan zijn er veeeel meer vruchten. Vork

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:36

Ik heb onlangs een leuk boek gekocht met recepten voor gezonde (en ook voedzame met toegevoegde vezels) fruitshakes en smoothies. Gekocht bij een klein Engels boekenwinkeltje in de Kalverstraat voor slechts 4 euri. Ik weet niet of je mensen kent die regelmatig in Amsterdam komen, maar dat is misschien wel een leuk boek voor jou Haha! . Ik kan ook kijken of er een isn no. in staat en wat de titel is, wellicht is het ook ergens online te bestellen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

Ik eet smorgens regelmatig een smoothie met magere yoghurt, magere melk, banaan en wat chocoladevlokken... MMM! Ik zie er geen kwaad in om één maaltijd per dat iets dergelijks te eten, zolang je maar ziet dat je de rest van de dag voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt... Of je kan het ook altijd als gezond tussendoortje eten Vork!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:37

vikki schreef:
Ik heb onlangs een leuk boek gekocht met recepten voor gezonde (en ook voedzame met toegevoegde vezels) fruitshakes en smoothies. Gekocht bij een klein Engels boekenwinkeltje in de Kalverstraat voor slechts 4 euri. Ik weet niet of je mensen kent die regelmatig in Amsterdam komen, maar dat is misschien wel een leuk boek voor jou Haha! . Ik kan ook kijken of er een isn no. in staat en wat de titel is, wellicht is het ook ergens online te bestellen

Thanks Vikki,

Je mag van mij wel wat lekkere smoothies schrijven hier hoor... Clown

Iedere dag 1 smoothie hier zetten? Pling

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:24

Ik heb van de week peer, sinaasappels en een halve bak aardbeien in de blender gegooid. Was ontzettend lekker, maar ik had erna nog net zoveel honger en heb alsnog heerlijk ontbeten met brood met hagelslag, dus echt vervangend zou het voor mij niet zijn Haha!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:39

Downhill schreef:
Rosie_Posie schreef:

Ik ben een slchte ontbijter Rosie Posie Tong uitsteken En ik begina pas met eten na 09:00 uur.....
Liever IETS dan niets in de ochtend eten, toch? Dan maar een fruit-shake. Wat 's zomers lekkerder is want dan zijn er veeeel meer vruchten. Vork

hihi, ik doelde ook op 's middags. Omdat je dan ook shakes wilde eten.
Ben zelf ook een slechte ontbijter,en inderdaad liever iets erin dan niets Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:41

Ik kwam laatst op www.natuurarts.nl en daar stond dat je smorgens bij het ontbijt geen fruit moest nemen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:04

Mijn diëtiste toendertijd (om AAN te komen) zei dat ik het juist wel moest doen. Maar ieder lijf en lichaam is anders. Tegewoordig hoor je weer het sprookje dat teveel fruit slecht voor je is.....

Liever iets dan niets in mijn lijf Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:23

Goof schreef:
Ik heb van de week peer, sinaasappels en een halve bak aardbeien in de blender gegooid. Was ontzettend lekker, maar ik had erna nog net zoveel honger en heb alsnog heerlijk ontbeten met brood met hagelslag, dus echt vervangend zou het voor mij niet zijn Haha!

De pest van een smoothie is dat je 't veel te snel ophebt als je niet uitkijkt. Daardoor krijgen je hersens het signaal 'vol' niet, en vergrijp je je dus alsnog aan een te grote hoeveelheid voedsel.
Je moet het dus langzaam drinken. De melk die sommigen hier erin doen kun je vervangen door magere yoghurt of kwark, dan wordt het dikker en drink je meteen langzamer.
Mocht je toch wat meer vezels erin willen, dan kun je er ook gerust een handje muesli doorheen blenderen.

Je hebt dan een uitstekende maaltijd.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:39

Bedankt voor de reacties allen Lachen
Na wat uitproberen ben ik toch weer "normaal" gaan ontbijten, met vezels (special k + magere melk) en hou ik de smoothie voor mn laatste avond tussendoortje. Veel fruitsoorten mixen vond ik meestal te zwaar, dus kies er nu gewoon een stuk fruit uit, wat magere melk erover en de blender in Lachen Bevalt best wel goed!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:27

Sonja schreef:
Goof schreef:

De pest van een smoothie is dat je 't veel te snel ophebt als je niet uitkijkt. Daardoor krijgen je hersens het signaal 'vol' niet, en vergrijp je je dus alsnog aan een te grote hoeveelheid voedsel.
Je moet het dus langzaam drinken. De melk die sommigen hier erin doen kun je vervangen door magere yoghurt of kwark, dan wordt het dikker en drink je meteen langzamer.
Mocht je toch wat meer vezels erin willen, dan kun je er ook gerust een handje muesli doorheen blenderen.

Je hebt dan een uitstekende maaltijd.

Mmm, dan vind ik het geen echte "smoothie" meer. Alsnog wel lekker hoor, daar niet van, maar een smoothie hoort gebaseerd te zijn op vers fruit, vruchtensap en sorbetijs Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 05:02

Op www.natuurarts.nl staat veel over voeding. o.a dat je smorgens beter geen fruit kan eten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 05:21

marleen_usar schreef:
Op http://www.natuurarts.nl staat veel over voeding. o.a dat je smorgens beter geen fruit kan eten.

En waarom niet?

site:
Citaat:
Ontbijt:
Een gepelde grapefruit en een appel (geen vruchtensap).
Enkele koppen groene thee of rooibosthee zonder suiker

Kom met de helft biogarde of yoghurt met toegevoegde melkzuurbacteriën en de helft soja-yoghurt (bijv. van het merk Alpro of Provamel). Voeg hieraan toe voorgeweekte fijne havervlokken of boekweitvlokken en voorgeweekte lijnzaad. (de avond ervoor in water in de week zetten) en meng hierdoor 1 eetlepel Omega & More Perfect Balance Olie (zie op internet: http://www.wnp.nl of in uw natuurwinkel) met eventueel wat citroensap en honing naar smaak.
Een multivitamine/mineralen preparaat, met eventueel extra anti-oxidanten.
Bij grote eetlust eventueel gekookt ei met wat jozo-vitaal zout of nog een handje vol amandelen.
`

Grapefruit hoort volgens mij echt in de categorie fruit thuis toch?
Ze adviseren geen vruchtensap... maar fruit wel Knipoog
Of de site moeten tegenstrijdigheden bevatten, maar ik heb nu geen zin om alles door te gaan spitten Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:21

c_alsemgeest schreef:
marleen_usar schreef:
Op http://www.natuurarts.nl staat veel over voeding. o.a dat je smorgens beter geen fruit kan eten.

En waarom niet?

site:
Citaat:
Ontbijt:
Een gepelde grapefruit en een appel (geen vruchtensap).
Enkele koppen groene thee of rooibosthee zonder suiker

Kom met de helft biogarde of yoghurt met toegevoegde melkzuurbacteriën en de helft soja-yoghurt (bijv. van het merk Alpro of Provamel). Voeg hieraan toe voorgeweekte fijne havervlokken of boekweitvlokken en voorgeweekte lijnzaad. (de avond ervoor in water in de week zetten) en meng hierdoor 1 eetlepel Omega & More Perfect Balance Olie (zie op internet: http://www.wnp.nl of in uw natuurwinkel) met eventueel wat citroensap en honing naar smaak.
Een multivitamine/mineralen preparaat, met eventueel extra anti-oxidanten.
Bij grote eetlust eventueel gekookt ei met wat jozo-vitaal zout of nog een handje vol amandelen.
`

Grapefruit hoort volgens mij echt in de categorie fruit thuis toch?
Ze adviseren geen vruchtensap... maar fruit wel Knipoog
Of de site moeten tegenstrijdigheden bevatten, maar ik heb nu geen zin om alles door te gaan spitten Haha!

ROFL Huilen van het lachen Ik lees dat nu ook.
Maargoed: om terug te komen of fruit nou wel of niet als MAALTIJD gezond is zoals TS ook vraagt:
Volgens mij maakt het niets uit.
Of bestaan er ook fruitsoorten die ONGEZOND zijn? Haha! ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:23

Alles is ongezond als je er teveel van neemt. Er zijn natuurlijk wel fruitsoorten die meer of minder van iets leveren. Zo is meloen bv vooral een bron van suiker, net als mango. En ook banaan levert vooral heel veel suikers. Terwijl bijvoorbeeld kiwi's en sinaasappels ook hoog in de vitamines zitten.
Voor alles, dus ook voor fruit, geldt dat afwisseling en niet teveel de toverwoorden zijn.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:29

Ik ben nu bezig met een voedingspatroon weiziging want daar gaat het vind ik uiteindelijk om bij afvallen omdat je anders toch gaat jojoen als je uiteindelijk weer je oude patroon oppakt.

Mijn advies is ga sporten. Ik doe het nu in combinatie met fitness en heb echt nog nooit zoveel gegeten als nu (gezond wel te verstaan) en val toch goed af en kom ook meteen krijg tevens een mooi strak figuur omdat ik spieren aanmaak.

En mijn advies gebruik geen fruit alleen als maaltijd omdat deze alleen kortstondige suikers leveren en jij dus al gauw weer honger krijgt en het je verbrandingsmotor die jou vet verbrand eigenlijk hier niet mee start. Fruit is geschikt als tussendoortje maar niet als maaltijdvervanger!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:26

Sonja schreef:
Alles is ongezond als je er teveel van neemt. Er zijn natuurlijk wel fruitsoorten die meer of minder van iets leveren. Zo is meloen bv vooral een bron van suiker, net als mango. En ook banaan levert vooral heel veel suikers. Terwijl bijvoorbeeld kiwi's en sinaasappels ook hoog in de vitamines zitten.
Voor alles, dus ook voor fruit, geldt dat afwisseling en niet teveel de toverwoorden zijn.

Boos! En ik maar denken dat Mango's vol met vitamines zitten Boos!

Heb ik voor jan doedel die dure dingen gekocht...... Verdrietig