Depressieve jongeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Depressieve jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:01

Ik wist niet zo goed waar ik 't moest openen..

Maar als ik zo om me heen kijk, dan gaat het helemaal niet goed met de Nederlandse maatschappij. Ja, dit gaat een heel wijs praatje worden, maar serieus. Als ik zo eens goed om me heen kijk, ik ben 15 jaar, en heb best wel een uitgebreide kennissenkring. Irl, maar vooral ook op internet. Vooral in deze laatste catogorie wordt het ge-uit, steeds meer jongeren die zich meer dan eens 'kút' voelen.. Vooral in de pubertijd, veel jongeren die het gewoon niet meer zien zitten. Ik las laatst een artikel, 4 op de 10 denkt wel eens aan zelfmoord. 40%! Dat zijn er 12 uit mijn klas, en daar wordt ik echt wel even stil van.. Zelfmoord lijkt ook steeds vaker voor te komen.. Waar het aan ligt weet ik niet, maar 'k wordt er echt verdrietig van.. Waar gaat in 's hemelsnaam heen met deze wereld? Volg het nieuws, ouders die hun kinderen op sluiten, mensen die elkaar vermoorden, steekpartijen, duistere drugszaken, loverboys. Het lijkt zo onderhand verdorie normaal te worden! Slechts een handjevol mensen die zichzelf nog dúrven zijn..

Wat vinden jullie ervan, aanstellerij? Is dit altijd al zo geweest, komt het nu pas naar buiten, of is dit een nieuwe 'rage'. (Niet echt het goede woord..)

Equidea

Re: Depressieve jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:02

Puberteit denk ik, heb er zelf ook last van gehad, maar je groeit er overheen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:03

hmm intresant, ik blijf dit even volgen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:08

Ruth, word er inderdaad effe stil van. Eigenlijk besef je dat nooit zo.. Wat geloof ik ook bij sommige meiden zo is, is dat ze aandacht willen en dan dit soort acties verzinnen, hiermee wil ik niet zeggen dat het altíjd zo is.. maar in meerdere gevallen denk ik wel..
En het is natuurlijk makkelijk praten, ik spring voor de trein. iedereen kan dat zeggen, maar ik denk zon 6 van de 10 keer dat iemand dat zegt, ze het nieteens echt van plan zijn en 9 vn de 10 keer doen ze het nieteens..
maar ik ben benieuwd wat anderen vinden...
Laatst bijgewerkt door linnnh op 17-07-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:11

Aandacht, aandacht, aandacht. Wat Lynn_x zegt, 9 vd 10 keer springen ze dan toch maar niet voor de trein. Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:16

Nou laten we dat toch even niet te hard roepen..
stel je voor dat iemand dit leest en daardoor juist nét besluit het te doen.. Scheve mond

Ik vind denken aan bijna net zo erg als het echt doen..
Omdat in denken aan de kans zit, dat je het misschien ooit gaat doen..
En dat je zonder steun/hulp misschien verder afglijdt..
Ik vind dit echt heel treurig Verdrietig

Ik denk zelf dat er op het moment gewoon veel van jongeren wordt verwacht.. ze krijgen al gauw veel verantwoordelijkheden ed. en dan willen ze zaken zelf oplossen.. Vooral niet laten zien dat je 'zwak' bent.. Of iets in die richting.. tenminste dat kan ik me indenken..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:17

Anthea schreef:
Aandacht, aandacht, aandacht. Wat Lynn_x zegt, 9 vd 10 keer springen ze dan toch maar niet voor de trein. Clown

Zeg niet te snel aandacht.

Ik ben ook z'n zielig verhaal, zei ook meer dan eens dat ik een overdosis zou nemen. Ook gedaan ook. Zo verdomd zat was ik het. Uit de doushe getrokken door politie die bang was dat ik fout bezig was etc.

Puberteit, een volwassene kan veel beter met tegenslag omgaan en zeker voor mij als jong emotioneel meisje was het allemaal vrij moeilijk. (had niet een slechtere jeugd dan gemiddeld kind oid, had dezelfde problemen als iedereen).

De ene is helaas wat beter bestand ertegen dan de ander.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:17

Vroeger werd er genoeg gedaan alleen in andere vorm, mensen doen alsof vroeger geen criminaliteit was evenveel steekpartijen als nu alleen geen krant die het zo veel brengt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:19

Nouja, ik ben 34 en ik merk wel dat de wereld steeds moeilijker wordt voor jonge mensen, deze generatie tieners is met zoveel gemak en keus opgegroeid dat je daar denk ik wel heel erg in de war van kan raken, zoveel keus! de wereld aan je voeten! en je bent een loser als je mislukt!

Ik denk dat veel jongeren daardoor de weg een beetje kwijt zijn.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 00:58

Nuja, ik ben ook net uit de leeftijdscategorie waar jij over praat en ik weet dus waar je het over hebt. Ik heb ondervonden dat het in de meeste gevallen echt een fase is. De puberteit is gewoon vrij verwarrend voor de meeste jongeren. Vroeger kon de jeugd hun gevoelens niet zo makkelijk uiten als nu. Blogs, msn nicks, tekstjes op profielen,... Het komt volgens mij gewoon nu veel makkelijker onder de aandacht.

Bij sommigen is het echt puur aandachttrekkerij, sommigen zitten even niet lekker in hun vel en denken wel aan zm maar gaan het nooit doen en dan zijn er die zeldzame gevallen die het echt menen. Maar het komt niét meer voor dan vroeger.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 01:17

mwa 'vroeger' had je geen internet, en je zegt, dat je daar juist hoor dat mensen depresief zijn,
dus dat klopt dan toch?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 02:04

Daardoor merk je het nu meer als vroeger, maar er zijn er niet meer Lachen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:02

Het is denk ik een veelvoud aan oorzaken.

Ten eerste is de puberteit natuurlijk een ontzettend zware periode. Je hele lichaam wordt op kop gezet met allerlei hormonen, je zoekt je eigen plekje, probeert los te komen van je ouders en noem maar op.

Daarnaast is door het internet de wereld een stuk kleiner geworden. Dat is aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant schuilen er vele gevaren in. Je weet nooit wie je op de chat hebt (denk maar eens aan dat postbus51-spotje op de radio waarbij een aantal jonge meisjes vertellen wie ze zijn en dat daarna een (vieze) oude vent met zware stem vertelt dat ie Liesje96 is en houdt van kletsen met vriendinnetjes, hockey en nogwat).

Daarnaast is het zo dat het aantal indrukken voor een mens ontzettend vergroot is. Het aantal indrukken wat een gemiddelde Middeleeuwen-mens in zijn hele leven kreeg, dat krijgen we nu per dag.... Tel uit je winst. Het gaat allemaal zoveel sneller, je moet het maar kunnen bijbenen.

Je moet inderdaad oppassen voor loverboys, maar in mijn tijd (zei opoe van 33) werd me op het hart gedrukt niets van vreemde mannen aan te nemen. Drugs waren er ook in mijn tijd, wat zeg ik, de jaren 60 was volgens mij 1 grote drugsorgie.

Ik denk dat het dus vele oorzaken hebben. Een deel is denk ik aandachttrekkerij, maar er zuller er helaas zat zijn, die het niet om de aandacht doen.

Ik denk dus niet dat het echt nieuw is, maar door de verkleining van de wereld (door internet en mobieltjes en weet ik al niet meer) wordt de aandacht er veel meer op gelegd en lijkt het veel vaker te gebeuren.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:17

Anthea schreef:

Sommig zullen het wel voor aandacht doen.
Maar de meeste zoeken hulp.
Iemand die net dat ene wordje zegt waar ze zich weer kraag kunnen uit puten.
Of net het laaste twijfel weg te nemen.
Ik denk altijd zo zo lang ze het zeggen is er nog hoop.

En ik spreek uit ervaring niet alleen over me zelf maar ook van ander.
Ik ben vanaf mijn 8 zwaar depressief.
Ben nu bijna 25.
Ik heb mijn up en down .
Het nodig mee gemaakt.
En meden daar door heb ik altijd kei hard geknokt om me zelf te bewijzen.
Dat ik wel iets kon dat ik geen slachttoffer was geen zielig hoopje.
Elke dag weer op nieuw.
Jaar in jaar uit.
Dat breekt je gewoon.

In deze wereld moet je gewoon mee kunnen anders heb je gewoon pech.
Ben je ander ja jammer voor jou.
Je moet tegen worden zo veel presteren.
De druk is zo groot.
Vind je het gek dat er steeds meer mensen zo iets hebben laat er voor mij mijn geen morgen meer komen.
Mensen die iets mee hebben gemaakt.
Anders zijn er is tegen woordig zo weinig begrip.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:25

laatst heb ik met een boel vrienden het hier over gehad, bijna iedereen zei dat hij/zij het wel eens had geprobeert.
Bij sommige merkten ik dat het 'fake' was en dus idd aandacht, maar bij een aantal schrok ik echt en had dus zoiets totaal niet verwacht.
Sommige hadden (of miss zelfs hebben) daarbij een moeilijke jeugd, maar een aantal konden het gewoon niet aan.
En dan ouders die er niks van weten, dat maakt het waarschijnlijk nog lastiger.
Maar ga dat maar eens vertellen aan een ouder, 'U kind wilt 'zelfmoord' plegen'
Nou sorry, maar zoiets doen er maar weinig.
Ik heb ook een vriendin die zei dat haar ouers haar sloegen, en ze zelfs op een flat heeft gestaan.
Hier was ik zo van geschrokken dat we bijna naar school zijn gegaan.
Maar op het laatste moment kwamen we er achter, dat Zij haar ouders misbruikte, en dat ze het allemaal deed voor de aandacht.
Dat heeft me geshokt, nog wel een vriendin..
Maar ik denk niet dat het allemaal aandacht is, er zitten natuurlijk wel zulken gevallen bij maar een groot deel is ook echt de jeugd die het heeft veroorzaakt.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:32

heb zelf ook periodes gehad, waarin het echt niet goed met me ging.
Maar gewoon om verder te gaan ben ik doorgegaan met het leven. Heb wel aan zelfmoord gedacht, maar ik moet er echt niet aan denken!! Ik laat zoveel mensen in de steek die van me houden. En wat heb je eraan? Door te vechten kom je ergens. Ben je trots op jezelf dat je uit die dippe put bent gekomen.

Tegenwoordig, niet allemaal. Hebben de ouders ook steeds minder tijd voor hun kids. Altijd maar feestjes, fulltime werken. Kinderen kunnen vaak van jongs af aan doen waar ze zin in hebben.

Ik maak me ook zorgen, waar gaat het heen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:41

Anthea schreef:

Aandacht vind ik niet áltijd het goede woord... Al zijn er ook wel jongeren die het wel doen voor de aandacht.
Ik zelf heb ook moeilijkere tijd gehad en dat ik me ook gewoon kút voelde, overigens heb ik hier nu nog wel eens last van. Knipoog

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:27

Kir_Ples schreef:
Anthea schreef:

Aandacht vind ik niet áltijd het goede woord... Al zijn er ook wel jongeren die het wel doen voor de aandacht.
Ik zelf heb ook moeilijkere tijd gehad en dat ik me ook gewoon kút voelde, overigens heb ik hier nu nog wel eens last van. Knipoog

Mee eens, als iemand zegt dat het om de aandacht is dan kan ik daar best wel boos om worden....Tuurlijk heb je altijd mensen die wel aandacht willen, maar dat is lang niet altijd zo. En inderdaad wel de meeste die zeggen dat ze het doen, doen het juist niet.

Ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt waardoor ik me soms ook wel flink k*t voel, maar ik weet dat er betere tijden komen ookal is het soms ontzettend moeilijk om me daar aan vast te houden.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:48

Mensen die roepen om aandacht zijn ook mensen. Ook mensen met een probleem. Ik denk dat 1 van de belangrijkste dingen is dat we deze mensen niet buiten sluiten. Puberteit kan echt moeilijk zijn, ik heb er ook last van gehad en nog steeds af en toe wel.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:49

Anthea schreef:

Soms.. maar zeg dat niet te gauw!
Het is een schreeuw om hulp.
Dat veel mensen uiteindelijk geen zelfmoord plegen, is natuurlijk wel zo,
maar moeten we er daarom minder naar kijken? Moeten we denken van ja, maar ze springt toch niet voor de trein, laat maar gaan!
en vervolgens gaat degene dan júist wel? Moet je eerst zien, dan geloven ofzo? Dan ben je te laat.
Mensen, het gaat over zelfmoord! Dan kan je niet meer terugdraaien. 'Genezen' is dan niet mogelijk, enkel het voorkomen.

Het is juist goed dat mensen toch inzien dat het beter is het niet te doen,
maar toch zijn er nog genoeg mensen die het wél doen. En zeker als je zelf eerst alleen maar heb geschreeuwd dat het om aandacht gaat,
en toch mensen om je heen, die je kende, later écht zelfmoord hebben gepleegd, ga je wel anders denken.
Dan doe je er alles aan om het tij te keren als je nog iemand leert kennen die het er wel eens over heeft.

Wikipedia schreef:
Iemand met zelfmoordneigingen heeft meestal vooral behoefte aan iemand die om hem of haar geeft en naar hem of haar luistert. Vaak wil de persoon eigenlijk niet dood, maar wordt zelfmoord als de enige mogelijkheid gezien om uit de situatie te komen waarin diegene zich bevindt.

Als iemand je vertelt, of iets in de richting van een hint geeft dat hij/zij erover nadenkt om zelfmoord te plegen,
moet je dan ook niet bij jezelf gaan denken dat je dan gewardeerd wordt door die persoon? Dat hij/zij het je vertelt?
Dat je een vertrouwt gevoel geeft aan hem/haar, het aan jou toevertrouwt?
Als je zo'n persoon dán laat vallen omdat je denkt dat het aandachtrekkerij is, gaat het veel vaker mis dan wanneer je luistert.
Je zult ook zien als je zo'n persoon er doorheen helpt, dat ze ook nog meer dan eerst ook voor jou klaar zullen staan.
Dat is echte vriendschap.

En natuurlijk zitten er mensen tussen die het voor de aandacht zeggen, maar die mensen pik je er wel tussenuit.
Je hoeft niet lang met ze om te gaan om daar achter te komen. Kijk naar houding, gedrag, uitstraling..
Prestaties op school, ga eens thuis langs.. Luister naar de verhalen, draait hij/zij het telkens om,
wordt het steeds dramatischer, of is het in één klap weg als hij/zij er over heeft gesproken?
Ga eens naar de andere vrienden van die persoon, weten zij ook iets? Hoe denken zij over die persoon?
Hebben zij nog verhalen, kunnen ze zeggen dat dingen wel of niet waar zijn van die persoon?
Zoveel wegen om te zien of het aandacht is of niet.

Zo, dat was mijn zegje. Nagelbijten / Gniffelen

LietJ_RobJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:15

Ik word hier ook even stil van zeg Ruth... Scheve mond
Ik blijft het topic even volgen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:58

Ben het eens met Cynthia. Nagelbijten / Gniffelen
En ik blijf ook even dit topic volgen..

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:10

Ik denk dat er veel jongeren zijn die misschien wel te snel zichzelf depressief vinden. Ik las laatst op bokt een berichtje: 'ik ben ook sinds een paar dagen depressief, ik zit niet lekker in mijn vel', maar als je eens een dag of 2/3 niet lekker in je vel zit ben je dan meteen depressief?
Maar ik denk dat er ook heel wat mensen zijn waarbij het serieus is Ja

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:21

Een paar dagen niet lekker in je vel zitten is idd iets anders dan depressief Aline. Ben ik met je eens,
mensen zien tegenwoordig het verschil niet (goed) meer. Of denken gelijk dat ze het ergste hebben. Ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:22

ja duhhuhh denk je nou echt dat het in mijn tijd toen anders was