Hoe ga ik hier mee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Hoe ga ik hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:49

21 december 2005 is er acute lymfatische leukemie bij mijn broer ontdekt.
Na intensieve behandelingen van 1,5 jaar was dit weg, maar helaas is het daarna nog 2x teruggekomen.
We kregen dan ook in maart ('08) te horen dat ze hem niet meer kunnen genezen en dat mijn broer zal komen te overlijden.
Een grote klap, maar als er iemand optimistisch is dan is hij het wel. We zijn lekker op vakantie geweest en hij heeft genoten van alles.
We zijn nu een aantal maanden verder en het moment is aangebroken dat de leukemie erg agressief wordt. Ze geven mijn broer nog een paar weken.
Diep van binnen wist ik dat het zou komen, maar het is toch erg confronterend en eigenlijk ben ik ook wel een beetje bang.

Ik voel me raar en ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan..
Elke keer als ik hem zie schrik ik een beetje, hij is zo veranderd en hij gaat zo snel achteruit.
Eergisteren hadden ze het nog over niet veel maanden en nu is dat al bijgesteld naar een paar weken.
Hoe zal het gaan als het moment écht aangebroken is, hoe zal het gaan als hij weg is?
Over mijn andere broer maak ik me ook zorgen. Hij is zo instabiel, heeft de afgelopen jaren al een aantal zelfmoordpogingen gedaan. Zal hij het allemaal kunnen behappen?
Als ik aan mezelf denk voel ik me egoïstisch, als ik denk aan de opleiding waaraan ik begin na de zomervakantie of dat ik in augustus op vakantie zou gaan voel ik me schuldig. Hoe kan ik me daar nou zorgen over maken..?

Ik was benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben gehad? Hoe gingen jullie daarmee om?
Ik weet het allemaal niet zo goed meer..

Edit - voor de geïnteresseerden: http://www.tkoppes.web-log.nl

kissielover

Re: Hoe ga ik hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:53

Nee ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil jou en je familie wel heel veel sterkte wensen!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:55

Wat moet dit moeilijk zijn. Kan me voorstellen dat je moeite hebt om hier mee om te gaan.
Maar ik vind niet dat je je egoistisch moet voelen, ook al is hij er straks niet meer je zal toch door moeten gaan.

Echt zo naar, ik wou dat dit nooit mee gebeurde bij niemand.
Ik wil je heel erg veel sterkte wensen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:56

Wat afschuwelijk meid, heel veel sterkte gewenst...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:07

Ik heb geen ervaringen met kanker zó dichtbij, maar kan wel janken als ik jou verhaal lees Verdrietig Wat een vreselijke k.utziekte is het toch ook...

Ik heb mijn opa (overigens niet gekend) en 2 tante's, waarvan één een half jaar geleden, verloren aan kanker. Ik heb het dus niet van zo dichtbij meegemaakt als jou, maar de impact op mijn ouders zeker wel gemerkt.

Ik zou willen dat ik je aanwijzingen kon geven om hiermee om te gaan, maar ik ben bang dat iedereen dat op zijn eigen manier doet. Waar wij overigens als familie heel veel steun aan hebben gehad bij mijn tante die afgelopen februari overleden is, is dat zij haar uitvaart volledig zelf heeft kunnen 'ontwerpen' en dat we zoveel tijd hebben gehad om afscheid te nemen Ja Ze wist dat ze zou komen te overlijden, een heeft toen nog de kans gehad om als haar broers en zussen een persoonlijke brief te schrijven, een keer met iedereen weg te gaan en dingen te doen die ze graag wilde Lachen Hoe hard het ook klinkt, we hebben in ieder geval de tijd nog gehad om afscheid te nemen. En dat is heel dubbel; want je weet dat het moment eraan komt dat de persoon gaat en het neemt een groot deel van je dagelijks leven in, maar aan de andere kant: met een auto-ongeluk is het in één klap over en krijg je die kans niet.

Het is ook niet raar of egoïstisch dat jij denkt aan je vervolgopleiding of vakantie. Weet je, dat is een overlevingsmechanisme. Als jij 24/7 aan het feit dat je broer komt te overlijden moet denken, maak je jezelf stuk. Wij wisten dat m'n tante dood zou gaan, dat heeft na die diagnose nog een jaar geduurt. In dat jaar hebben we echt nog wel gelachen, leuke dingen gedaan en plannen gemaakt. Je móet wel, om te overleven en het te overzien. En soms overvalt die somberheid je en komen de muren op je af, want 'waarom maken we plannen terwijl we weten dat er voor haar geen plannen meer zijn?'

Voor jou, als zusje, kan ik alleen als tip geven: volg je gevoel. Geef het aan als je wilt praten, iets wilt doen, iets van hem wilt. Dan kan hij altijd nog aangeven of hij dat wilt of daar aan toe is. Hoe egoïstisch het ook klinkt: jullie moeten straks zonder hem verder en nú je gevoel volgen kan straks heel veel steun bieden in het rouwproces. Dat proces kun je straks niet versnellen en zal ongetwijfeld heel zwaar zijn, maar het biedt heel veel steun als je weet dat je bij zijn leven alles gedaan/gezegd hebt wat je wilt Ja

Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen en een digitale schouder aanbieden Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:14

Jeetje wat schrik ik hiervan...
Ik had laatst z'n weblog nog bijgelezen, het mooie verhaal van z'n huwelijk met Keshia enzo...

En damn hé, nu dit...

Ik weet verder niet zo goed wat ik moet zeggen en wil jou en je familie heel veel sterkte wensen en hoop dat jullie toch nog langer van elkaar mogen genieten dan wat nu gezegd wordt... Ach gut

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:19

Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Ik merk nu al dat ik wat rustiger in mijn hoofd ben geworden, de eerste paar dagen komt het hard aan en nu kan ik me concentreren op de leuke dingen met hem. Mijn vader komt eerder terug van vakantie en ik kan altijd heel goed met mijn stiefmoeder praten, dus dat vind ik wel erg fijn!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:06

jeetje meis, zelf heb ik hier gelukkig geen ervaring mee in mijn naaste familie, maar wel bij een kennis. je ziet iemand gewoon langzaam "verdwijnen" en je kan niets doen.
ik zou nu gewoon genieten van de tijd die jullie nog hebben met hem.

in ieder geval heel veel sterkte de komende tijd

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

Meid, wat krijg jij een hoop voor je kiezen nu...
Wat al eerder gezegd werd is een waarheid als een koe, het is je overlevingsmechanisme, je moet door en dus ook soms met dingen die nu niet zo belangrijk lijken Knipoog

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:14

Wat vreselijk... het idee gewoon alleen al dat het over mijn broer zou gaan maakt me al gek... Het lijkt me zo zwaar en zo erg! Ik kan niet veel anders dan je sterkte wensen, vind het ook gewoon zo erg om die blog te lezen!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:20

Ik heb er geen ervaring mee, maar echt heel veel sterkte voor jou en je familie! wat vreselijk om dat te horen!

echt heel veel sterkte!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:23

Ik ken geen mensen die in mijn directe omgeving zijn overleden aan kanker. Mijn broer is 6 jaar geleden plotseling overleden. Ik had ongeveer dezelfde gevoelens als jij en voelde me daardoor ontzettend schuldig. Ik heb nu na 6 jaar nog steeds moeite met het een plek te geven. Probeer zoveel mogelijk tijd bij hem door te brengen als je dat kunt, ik vind het verschrikkelijk dat ik geen afscheid heb kunnen nemen. Geef jezelf de tijd en probeer aan de fijne momenten te denken dat jullie hebben gedeeld. Heel veel sterkte toegewenst!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:28

Ik ben er helemaal stil van ...
wat vreselijk voor thomas en zijn famillie.

Mijn moeder heeft ook leukemie, dus ik kan me wel een klein beetje inleven in wat je nu voelt. Maar zij is (godzijdank) niet terminaal.

Probeer toch gewoon jezelf te blijven als je bij hem bent. Voor hem is het prettiger als er blije gezichten komen, in plaats van gezichten die verdrietig kijken .

Ik denk aan jullie ..

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:00

Het vervelende van een ziekte zoals leukemie en kanker is dat je er niet mee om kan gaan. Het enige wat je kan doen is het maar "gewoon over je heen laten komen" en er veel over praten.
Ikzelf heb het helaas ook van heel dichtbij meegemaakt met maar liefst 4 personen in de afgelopen 2 1/2 jaar.
Probeer er zoveel mogelijk over te praten wanneer je daar behoefte aan hebt en ga het vooral niet opkroppen. op die manier maak je het voor jezelf, je broer en de rest van je familie alleen maar moeilijker.
Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende periode en als je je hart even wil luchten of wat steun/advies wil hebben staat mijn PB box voor je open.

Groetjes Denise

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:07

Ach jee.
Wat erg voor jullie.
Heel veel sterkte en breng maar lekker veel tijd met hem door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:13

jeetje meid... ik ben er ook helemaal stil van.. wat moet je zeggen?

ik kan mij jouw verwarring en zorgen ontzettend goed voorstellen..

enige advies wat ik kan geven, probeer niet naar angst te luisteren, probeer nog goed samen te zijn. maar probeer ook niks te forceren of over the top te doen..

en tis niks gek dat jij nog wel denkt aan dingen van jezelf. dat is juist goed. jouw leven eindigt niet. (dat klinkt zo via inet harder dan ik bedoel.. hopelijk snap je wat ik ermee wil zeggen)

heel erg veel sterkte voor jullie allemaal Ach gut

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:17

Wat vreselijk zeg!
Ben er ook stil van...

Probeer nu gewoon nog zoveel mogelijke leuke dingen te doen.

En ik weet ook ongeveer hoe het voelt om iemand plotsling te verliezen,
Mijn lieve buurvrouw is ook onverwacht overleden, ben na die weken nog steeds kapot van.

Heelheelveel sterkte deze periode.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:25

hey meis, kan me jouw verwarring heel goed begrijpen..
Ik heb het ook al gezegd tegen je , probeer nog tijd samen met hem door te brengen, niet twijfelen ...
Lekker herinneringen ophalen en herinneringen maken!
Daar ga je later nog aan terug denken..
Probeer op dit moment een beetje nu te leven, straks mocht hij wel komen te overlijden dan word je de eerste tijd geleefd..
Jij gaat gewoon door meid en die dingen straks heb je nodig , je vakantie en je opleiding!!
Een hele dikke knuffel voor jou en je familie en je weet het ha , mijn pb staat open voor je!!
Mocht je nu of later willen praten over iets dan ben ik er voor je!

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:39

Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar het moet wel een pijnlijke situatie zijn. Ach gut
Misschien helpt het om er met je broer over te praten, te zeggen wat jij hierbij voelt, en hem laten weten dat je erg met hem inzit. Maar vergeet niet deze laatste weken plezier te maken met hem, dan geven de leuke herinneringen jou later een eens zo warm gevoel.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:11

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit heel erg bezig houdt, en dat vind ik ook hartstikke logisch! Wat vreselijk voor jou, je broer, je ouders en de rest van je familie/vrienden. Ik heb zelf de laatste tijd ook wel veel problemen gekent, en praten hielp bij mij heel goed. Met vrienden/familie etc. Gewoon van je af praten, lekker even huilen en ze hielpen me door moeilijke tijden heen. Mijn advies is dus om van je af te praten met vrienden/familie.
En je moet je zeker niet schamen dat je er over in zit!! En je ook niet schuldig voelen over dat jij het wel goed hebt!! Ik weet zeker dat jouw broers jou wel geluk gunnen.
Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd. En ook mijn PB-box staat open als je een keer van je af wil typen Lachen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:34

Ik heb er gelukkig geen ervaringen mee, maar denk er wel eens over na en die gedachte vind ik vreselijk.

Ik heb ook geen tips voor je, of hoe je dat ook noemen mag.

Probeer wel zo veel mogelijk te genieten van de tijd die jullie samen hebben.
Verder wens ik jou en jouw familie heel veel sterkte.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:35

Dank jullie!

Hij moet waarschijnlijk vanmiddag/vanavond naar ´t ziekenhuis.
Zijn bloedplaatjes zijn veels te laag, dus dan krijgt hij die extra..

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:16

ik heb er ook geen ervaring mee maar word hier wel een beetje stil van. ik wens jullie heel veel sterkte. het zal een hele moeilijke tijd voor jullie worden. krijgt je broer ook pijnstilling nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:25

Heel veel sterkte voor jou en je familie... Ik heb er ook niet echt ervaring mee zoals in jouw geval. Maar ik weet wel dat iedereen anders omgaat met verdriet. Probeer het niet op te kroppen, neem de tijd om dingen te verwerken...

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:45

@ Lonneke: Ja, zonder zou hij niet kunnen!
Hij heeft wat verklevingen van leukemiecellen op wat zenuwen zitten waardoor hij veel pijn heeft/had.
Laatst bijgewerkt door LePapillon op 11-07-08 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt