Wat zou jij doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:18

*lange-post-alarm*

zoals sommigen van jullie al weten, heeft mijn moeder borderline. het gaat nu goed, maar met name in de periode van mijn 10de tot 18de ging het erg slecht met haar. ze heeft toendertijd in verschillende klinieken gezeten.

tijdens die jaren zijn er erg veel dingen gebeurd, die een kind eigenlijk niet moet zien, weten of horen.
jaren - waarin ik mijzelf eigenlijk had moeten ontwikkelen, ontdekken, genieten, dromen over later - waren vooral gevuld met veel zorgen, angst en twijfels.

jaren vol hysterische scenes. een moeder die vooral totaal de weg kwijt is liefst in combinatie met alcohol en medicijnen. verstopte wijnflessen, messen in het nachtkastje, ambulances, zelfmoordpogingen.. zorgen, stelpen, dokter bellen, geruststellen, vader bellen.. eigen gevoel wegstoppen, geen tijd voor. totale paniek als ze de telefoon niet opneemt.. ze zal toch niet weer? te horen krijgen dat ze wilde dat je nooit geboren was, uitschelden, wegduwen en even later weer huilend proberen het goed te maken. al die jaren heb ik geleerd geen emoties als boosheid of verdriet te tonen, op mijn tenen te lopen want je wist nooit hoe ze reageerde.

toen ze weer thuis kwam ging dit totaal niet goed tussen ons. na 5 jaar narigheid was bij mij de koek op en ging mijn hart dicht. ik kon niet meer. ben vroeg het huis uitgegaan en heb geprobeerd eindelijk mijn eigen leven te gaan leiden. wat goed lukte, maar ondertussen bleek ik vooral alles wat er toen is gebeurd en wat ik daarbij voelde erg goed weggestopt te hebben.

afgelopen voorjaar had ik een flinke kortsluiting. alleen maar huilen, huilen, huilen. totale ellende en alles van toen kwam als een blikseminslag weer naar boven. alle beelden, alle woorden en al het gevoel erbij. ik wist niet wat ik met mezelf aanmoest. alles wat je weg stopt, komt natuurlijk uiteindelijk weer bovendrijven..

ik ga nu regelmatig met iemand praten die me leert alles te verwerken. om oa te leren verdriet te durven tonen, te leren confrontaties aan te gaan.. en nog veel meer dingen die bij mij door die tijd in mn kop erg scheef zijn gegaan qua omgang met andere mensen. ik ben al een stuk verder dan toen, begin te verwerken en weer te genieten.

sinds ik het huis uit ben, ging de relatie met mn ouders met ups en downs. sinds mn eigen kortsluitinkje is dit vooral verslechterd. ze weten er wel van en ze weten dat ik met iemand praat. ik kan daar alleen niet met hen over praten. voor hen is het oude koeien, voor mij is het juist opeens heel erg 'nu'. ik merk met alle emoties die er nu zijn en alle herinneringen, ik liever geen contact heb of zo weinig mogelijk. het is te moeilijk, te emotioneel. zodra ik ze zie of spreek, raak ik soort van in paniek, maar ik kan dit niet bij hen kwijt. we kunnen niet met elkaar praten gewoon.. het gaat áltijd mis.. ik durf nauwelijks eerlijk te zijn, want als ik dat doe, worden er enkel ballen teruggekaatst.daarnaast wil ik het eigenlijk ook niet. dit is nu mijn probleem. en dat moet ik zelf oplossen zonder de boel bij hen weer overhoop te halen.

maar hen zien of spreken, ligt nu dus erg moeilijk. als ik ze spreek krijg ik ook alleen maar verwijten dat ik nooit langskom.
en hier zit dan opeens een erg dubbel gevoel. aan de ene kant wil ik geen contact, maar aan de andere kant voel ik me behoorlijk buitengesloten van de rest van het gezin (ouders,zusje+vriend en kind). ze wonen allemaal dicht bijelkaar. zien elkaar veel.
ze bellen mij ook zelden, om even een bakje te doen, om te vragen kom je mee.. en sinds mn zusje haar baby heeft draait eigenlijk alles daarom nu.. dat weinige contact snijdt aan 2 kanten dus. maar aangezien het voor mezelf momenteel totaal niet duidelijk is wat ik nou eigenlijk wil, heb ik het hier niet over..

*wordt beetje lange puinhooppost geloof ik* Bloos

oke even terug naar de clou ofzo.

ik ontving net dus een email van mn moeder. mn zusje gaat trouwen 8-8-8 en ik zou de 7de daar blijven slapen met meer familie. mn vriend kan echter eerder van zn werk (op zee) terugkomen voor de bruiloft (wat we niet hadden verwacht) en komt vrijdagochtend vroeg aan. ik heb afgelopen vrijdag doorgegeven dat ik dus niet blijf slapen, aangezien hij die ochtend vroeg aankomt en we dan samen komen, apart gaan vind ik erg onhandig. maar mn achterliggende gevoel erbij is dat ik gewoon niet in mn ouderlijk huis wil slapen en daar niet wil zijn zonder mn vriend. de laatste keren op bezoek waren gewoon rot en ongemakkelijk en ik ga liever niet alleen. maar die achterliggende gedachte kan ik moeilijk gaan zeggen. ik wil voor het huwelijk van mn zusje niets op spits drijven Nagelbijten / Gniffelen

nuja. einde verhaal is dat - zoals altijd - iedereen weer uitermate teleurgesteld in mij is, dat ze afstand voelt...
toen ze zo boos reageerden op bovenstaande, kon ik mij niet inhouden en heb ik gezegd dat ik ook erg teleurgesteld was dat voor ons feest (we vierden dat we waren gaan samenwonen oa) zij allemaal hadden afgezegd. en dat had ik dus niet mogen zeggen, want mn zusjes bruiloft is toch wel even stúkken belangrijker. *en ik weet weer waar ik sta*

zucht...

ik weet dus gewoon niet wat ik moet zeggen. hoe ik moet reageren.
ik wil mn zusjes huwelijk gewoon niet verpesten. maar heb geen zin met buikpijn daar te moeten slapen en me maar weer zoals altijd aan te passen om iedereen blij te houden (behalve mezelf). het liefst zou ik nu een hele kwade reactie geven.. maar dan gaat het geheid ook hysterie al om worden..

ik heb geen idee wat ik als reactie moet geven, zonder dat er gedoe gaat komen.

dus.. tja. als je dit zo leest, wat zou jouw reactie zijn. wat lijkt jou het beste om te doen?
ik zit er gewoon teveel in nu en zie wellicht door de bomen de oplossing niet meer Clown

lesilla

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:22

Misschien moet je één nachtje gewoon doorbijten, doe het dan voor je zusje. En daarna ben je er van af. Wel moeilijk maar denk het beste. En na het huwelijk gewoon eens zeggen wat je zolang voor jezelf hebt gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:01

Ik denk dat het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven. In de omgang met iemand met borderline is het heel belangrijk om betrouwbaar en stabiel te zijn en over te komen. Zeggen wat je doet, en doen wat je zegt. Maar een grote valkuil in het omgaan met iemand met borderline is het 'willen zorgen voor'. Het gaan sponzen, en al vooraf anticiperen op hoe iemand mogelijk gaat reageren, en proberen situaties voor te blijven of op te lossen voor een ander.
In eerste instantie zou je blijven slapen, maar daar kom je nu, ruim van te voren en goed onderbouwd, op terug. Dat moet kunnen. Dat is een normale manier van doen, en dat betekent dat je dat gerust door kunt zetten.
Je HOEFT je leven niet binnenstebuiten te gooien om met een borderliner om te gaan. Sterker nog, daar hebben ze helemaal niks aan. ZIJ is degene die afwijkt en haar weg moet vinden in 'het normale leven'. Niet jij.

Als het nu een week voor de bruiloft was geweest zou ik zeggen hou je aan de gemaakte afspraak. Maar zó lang van te voren én met onderbouwing, kun je dingen nog gerust omgooien.

Ik zou dus mijn eigen plan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:16

Sonja schreef:
Maar een grote valkuil in het omgaan met iemand met borderline is het 'willen zorgen voor'. Het gaan sponzen, en al vooraf anticiperen op hoe iemand mogelijk gaat reageren, en proberen situaties voor te blijven of op te lossen voor een ander.

Nagelbijten / Gniffelen
dit is inderdaad een grote valkuil ja.
ik kan daar dus nog steeds teveel energie insteken, van te voren al bedenken hoe ik scenes kan voorblijven ed.
en als dat dus niet gaat lukken, zoals met dit afzeggen want dan weet ik gewoon al hoe de reacties zijn, heb ik dus gewoon de hele dag buikpijn er van. Bloos

dank jullie wel voor de reacties Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:24

Snap ik wel hoor Suze, maar uiteindelijk zal jouw proberen-te-voorkomen-gedrag jezelf slopen, én de ander heeft er óók niks aan gehad want die moet toch ook óóit leren om normaal te functioneren...

Ik denk echt dat iedereen er het meeste aan heeft als je jezelf blijft en vanuit jezelf blijft handelen.
(ik heb ook iemand waar ik heel veel van hou met bordeline in mijn omgeving en eerlijk gezegd trek ik me d'r helemaal niks van aan dat die persoon borderline heeft. De enige situatie dat ik me d'r wat van aantrek is als die persoon een crisis heeft; dan betrek ik dat niet op mezelf omdat ik weet dat het op dat moment de stoornis is die spreekt, en niet "de persoon zelf". Maar verder hou ik er geen rekening mee of wat dan ook. Nou heb ik misschien wel 'mazzel' in dezen dat ik redelijk direct, voorspelbaar en straight in afspraken ben, dat maakt mij voor die persoon misschien ook wat minder moeilijk om mee om te gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:32

je hebt helemaal gelijk Ja
ik weet het, maar merk weer met dit soort situaties dat ik toch weer in dat gedrag verval.. maar eye-opener ook dankzij jou nu trouwens, dus bedankt daarvoor Lachen

ik ben voor haar juist een moeilijk persoon. erg impulsief, ze snapt me niet Clown en nu ik zo de boot afhoudt trigger ik natuurlijk ook dat verlatingsangst-gebeuren wat borderliners vaak hebben. maar hoe vaker ze 'zeurt' dat ze me weinig ziet, hoe nog minder zin ik krijg ze te zien.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:50

Suze wat ik - totaal geen ervaring hiermee maar toch- zou doen is wat Sonja ook al zegt; gewoon doen wat jij wilt. Jij voelt je daar niet goed dankzij je moeder en het gedoe thuis, bij je vriendje voel je je goed, hij is lang weggeweest en je hebt hem gemist, dan is het heel erg logisch dat je graag bij hem wilt zijn.
Je bent er op het huwelijk voor je zusje, je blijft alleen niet bij je ouders slapen.
Kies gewoon voor jezelf want je hebt lang genoeg je eigen gevoelens en wil weggestopt voor je moeder. En wat krijg je ervoor terug?? Niets behalve negativiteit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:29

thanx mar.

ben bezig een e-mail in elkaar te flanzen. ik heb iig besloten niet te blijven slapen. ik ben echt klaar met altijd maar alles doen voor de lieve vrede en mezelf k*t voelen.. nu nog even kijken hoe of wat..

en betreft contact houden moet ik ook nog antwoord verzinnen..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:36

allereerst een knuff vanuit dord suus Ach gut

ik ga ook met sonja mee, probeer voor jezelf te kiezen je hebt het ruim van tevoren aangegeven, dat je niet meer blijft slapen!
ik hoop dat het lukt met je mail Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:00

dank je kirsten. heb via pb goede tip gehad mn zus apart een email te sturen met achtergrondinfo. dat ga ik doen Ja

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:18

suus ik weet hoe moeilijk t is, en jij weet dat ik weet dat het moeilijk is (*giechel*) Kies voor jezelf zoals er al meerdere keren is gezegd, en vind het laag van ze dat je zusjes bruiloft belangrijker is, wat mij betreft ben je dan egoistisch, en je had het zeker mogen zeggen, doe waar JIJ je goed bij voelt, en niet de mensen om je heen, ook jij mag egoistisch zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:08

kell Kusje

nou ik heb beide emails verstuurd...
*knoop in maag*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:23

Je bent niet egoistisch lief, je geeft je eigen grenzen aan in deze. En dat mag niet alleen, dat is een voorwaarde voor een gelukkig leven. Een ander leeft jou leven niet, dat kan alleen jij doen. Kusje

Booga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:48

Jou gevoel zegt heel duidelijk dat je niet wilt blijven slapen. Je hebt al genoeg geholpen, gezorgd, getroost.
Luister naar jezelf lieve meis!
Denk dat het goed is dat je in je eigen bed slaapt, met je eigen vriendje.

Hele lastige situatie zo alles bij elkaar, maar vergeet jezelf niet Knipoog .

Knuf van hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:21

Knap van je dat je voor jezelf hebt gekozen en die mails hebt verstuurd. Het is gewoon zo belangrijk dat je bij jezelf blijft in zo'n situatie (kan ik me voorstellen dan, hoewel ik natuurlijk niet in jouw situatie zit). Je hebt een hele goede reden om daar niet te willen slapen, en ik hoop dat je zusje begrijpt dat dat niet is omdat je haar niet lief of belangrijk of wat dan ook vindt, maar omdat je nu echt even voor jezelf moet kiezen.

Hoop dat de reacties mee zullen vallen Ach gut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:34

jeetje Suze
dat is idd een hoop wat je op je bord hebt zeg Ach gut
wat betreft directe acties, denk ik dat je met de emails naar ouders en zus al heel goed gereageert hebt Ja

verder geeft Sonja naar mijn idee een paar hele goede tips...
blijf idd bij jezelf, en probeer niet jezelf in allerlei bochten te wringen voor de lieve vrede, dat breekt je uiteindelijk echt op
je moeder zal toch moeten leren dat jij je eigen persoon bent en dat jij in eerste instantie voor jezelf moet zorgen en zij in eerste instantie voor zichzelf,een ander kan haar handje niet vasthouden de rest van haar leven, ze zal het zelf moeten doen
hoe moeilijk ze dat ook vind

ik snap trouwens heel goed dat je het nu zo moeilijk hebt, dat het voor jou zo heel erg 'nu' is,
je bent jarenlang bezig geweest met je moeder en haar stoornis,
hebt je eigen gevoel daarbij vaak aan de kant gezet, genegeerd en zelfs proberen weg te stoppen/af te sluiten
maar het moet er toch een keer uit en verwerkt worden en schijnbaar is die tijd nu Lachen
en dan kun je idd ruimte nodig hebben om dat te doen , even afstand nemen van de situatie en tijd nemen om voor jezelf te zorgen ...
soms betekend dat idd een tijdje afstand nemen van bepaalde personen,
alleen dat is iets waar je alleen zelf kijk op hebt en besluiten over kunt nemen en in dit geval is het ook weer een kwestie van hoe je dat weer in pakt op een manier waarbij je zelf een goed gevoel hebt

blijf in ieder geval bij jezelf, en kies voor de dingen die goed zijn voor jezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:42

iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

buitenstaanders kunnen gewoon neutraler tegen dit soort situaties aankijken en dat helpt me echt om zelf ook even van een afstandje te kijken naar de situatie en mijn gevoel daarbij. en daardoor kan ik beter inzien wat goed voor mij is en hoe ik het moet aanpakken.

uiteindelijk zat een confrontatie er natuurlijk aan te komen..
ik moet nu echt actief aan de slag met dichtbij mijzelf blijven en te doen wat goed is. naar andere mensen en in andere situaties lukt me dit (met hulp) steeds beter. maar naar haar toe is wel het belangrijkst en het moeilijkst. de paar keren dat ik het probeerde.. daar werd niet zo fijn op gereageerd en telkens ben ik weer teruggekrabbeld. en dat ga ik niet meer doen.

ik kijk ontzettend tegen de reactie(s) op.. maar ik voel me ergens ook opgelucht. Lachen

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:58

Hee lieffie, nog even een hart onder de riem van mij.
Ik vind je vreselijk sterk en dapper en hoop dat je snel van je knoop in je maag afhebt. Meer dan dat je nu hebt gedaan kun je niet doen. Heel veel sterkte ermee! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:26

dank je wel meis Kusje

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:54

Wat een akelige situatie Ach gut Ik herken je situatie wel een beetje, ik heb (had eigenlijk) een familielid met op z'n zachtst gezegd nogal een ingewikkelde persoonlijkheid. Ik heb ook jaren op m'n tenen gelopen, gespitst op spanning, minieme stemverheffingen, altijd maar energie steken om iedereen tevreden te houden en daarbij volledig mezelf uit het oog verliezen. Totdat ik me op een dag bedacht dat ik het toch NOOIT goed kan doen. Hoeveel energie ik er ook in stak, er was altijd wel commentaar, altijd wel opmerkingen en was het niet direct dan wel een paar dagen later. Toen heb ik maar besloten om te doen waar IK me goed bij voel, zodat in ieder geval 1 iemand zich prettig voelt. Dat heeft me ontzettend geholpen, ophouden met de schone schijn ophouden en voor mezelf kiezen. Intussen heb ik geen contact meer met hem, heb hem nog wel eens gezien en ik merk aan alles dat hij vreselijk gekwetst dat ik hem heb 'afgewezen' maar het deert me niet meer. Personen kun je niet veranderen, wel de invloed die ze op je hebben.
Ik vind het heel stoer van je dat zo voor jezelf opkomt, stapje voor stapje gaat dat steeds een beetje makkelijker. Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:54

dank je wel soda.

ik heb een reactie gehad van mn ouders. vind het erg jammer dat het ook van mn vader is.. maarja.. hij zal natuurlijk altijd haar 'kant' kiezen.

de reactie is kort:

mijn verhaal is duidelijk. ze respecteren het, vinden het jammer en hopen dat het contact in de toekomst verbetert.

thats it.

ik weet nu niet zo goed wat ik moet voelen.. ergens opgelucht dat het geen hele nare mail is.. en ergens.. teleurgesteld. zo kort en .. koel. afstandelijk. maar ja.. als je dochter zegt ik heb nu minder behoefte aan contact.. dan is dat ook wel weer logisch.

merk nu dat ik ergens toch stiekem had gehoopt op een 'och meid zo was dat niet bedoelt dat dat belangrijker is en sorry dat we je dat gevoel gaven' iets ofzo. dom hu Bloos

eigenlijk is het gewoon een butsituatie waar je van 1 antwoord droomt, maar weet dat dat het nooit zal worden. en dat alle echte antwoorden gewoon pijn doen.

ik weet dat afstand beter is, ik krijg het nu -zonder scenes- en toch doet het pijn.

*zucht en slik*

groeien doet pijn hu Clown Haha!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:21

Pijnlijk koeltjes, inderdaad. Maar op zich wel fijn dat het allemaal even kan bezinken zo. Wie weet...ooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:27

ja wie weet....

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:52

Suus Ach gut
Wat een toestanden!
Ik kan me voorstellen dat jij liever een reactie zou hebben van dat ze het zo niet bedoeld hadden.. Maarja.
Ik vind dat je juist hebt gehandeld hoor Ja Als zij willen dat het contact in de toekomst verbeterd vind ik dat zij er ook wel wat meer aan mogen doen Bloos Ik vind het behoorlijk Aso van je moeder op het zo duidelijk te laten merken dat ze de voorkeur heeft voor je zus.
Veel succes/plezier op je zus haar bruiloft!
En vooral met diegene blijven praten die helpt bij het verwerken!
Kusje Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:02

Inderdaad heel naar afstandelijk zo Ach gut

Maar inderdaad, dat droomantwoord krijg je niet. Dat 'oh, als ik dit doe, misschien doen zij dan...' pakt gewoon nooit zo uit als dat je het zou willen...

Voor jezelf kiezen is ontzettend moeilijk, en langzaam van verdriet naar onverschilligheid gaan is nog veel moeilijker, pijnlijker en vermoeiender...

Maar op een dag ben je ineens los (hoop ik dan voor je) en dan kan je alleen maar met een goed gevoel terugkijken op de keuzes die je voor jezelf hebt gemaakt.

Leuk is het niet, en zolang er herinneringen zijn zal het ook nooit leuk worden. Kan het alleen zijn 'as good as it gets' en dan zo goed mogelijk voor jou.

Dat moment komt. Niemand kan weten wanneer, maar het komt, ook voor jou! Ach gut