job met dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

job met dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 15:17

Zelf heb ik in België de opleiding Bachelor in de Agro-en Biotechnologie gevolgd, met als richting Dierenzorg. Het school verkocht ons mooie praatjes, tewerkstelling alom : als dierenartsassisent, zoo's, asielen, fokprogramma's, ... wat blijkt? In ons jaar dat afgestudeerd is (jaar 2007) zijn er welgeteld een stuk of 7 van de 30 echt aan de slag met dieren. De rest doet iets onder zijn diploma of iets dat er totaal niets mee te maken heeft, heeft iets onderbetaald, tijdelijk, of zijn nog net als ik op zoek naar een goede job. (van de 50 dierenartsen die ik gecontacteerd heb, heeft er eentje gereageerd dat ze liever dierenartsen zelf aannemen Boos! ). Als je dus in België niet als zelfstandige wil beginnen in deze sector, heb je volgens mij niets aan deze opleiding. Behalve een hoop tijd verloren en een deel van je geld kwijt. Heb je in Nederland ook dit probleem of ligt daar de jobkans met dieren een stuk hoger? Ik ben benieuwd... Tong uitsteken

Fake

Re: job met dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:26

Ik ben nu nog erg aan het twijfelen of ik een opleiden met dieren moet gaan doen.
Ik heb namelijk dit jaar mijn middelbare opleiding afgerond, en ik wil écht ontzettend graag een opleiding met dieren beginnen en daar later ook m'n beroep van maken (wil graag Dier & Gezondheid in).
Maar nu heb ik van meerdere kanten gehoord dat banen zeer gering zijn en dat er vaak lage lonen betaald worden waar je niet goed rond van kunt komen.
Ook heb ik van een aantal personen gehoord die een opleiding in de dierenwereld afgerond hebben dat van de 30 personen in een klas maar 5 personen ook daadwerkelijk een baan hebben gevonden in de sector.

Daarom ben ik nu nog erg aan het twijfelen.
(mocht iemand me hier trouwens meer over kunnen vertellen dan hoor ik het graag!)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:32

Fijn te horen. Huilen van het lachen Ik studeer zo meteen ook af als bachelor in de agro- en biotechnologie, afdeling dierenzorg Clown

Moet zeggen dat ik wel al een aantal jobaanbiedingen heb gekregen. Ok niet allemaal met dieren of onrechtstreeks, maar ik zal tenminste wel beter geld verdienen, dan wanneer ik helemaal geen studies meer had gedaan.
Heb nl ook gewerkt na mijn gewone middelbare studies (latijn moderne talen). Toen kwam ik in het interim kantoor en zeiden ze me rechtuit "wat kom jij hier doen? Jij kent niks, je kunt niks, ik heb geen werk voor jou" en toen mocht in aan de kassa gaan zitten van de GB Scheve mond

Nu zal ik toch al een betere job hebben. Al is het misschien niet volledig met dieren.
Degene die samen met mij gaan afstuderen, hebben toch al enkele vooruitzichten. Sommigen studeren ook nog verder.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:35

ken meerdere mensen hier die dierenverzorging doen en die komen nergens terecht.. 1tje sinds kort in dierentuin maar dat was puur geluk ..

ik neem aan dat je voor verzorging niet persee diploma nodig hebt.. of juist een met dierenarts.. dus tjaa niet echt geweldige carrierekansen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 15:39

Foryourneeds schreef:
Fijn te horen. Huilen van het lachen Ik studeer zo meteen ook af als bachelor in de agro- en biotechnologie, afdeling dierenzorg Clown

Moet zeggen dat ik wel al een aantal jobaanbiedingen heb gekregen. Ok niet allemaal met dieren of onrechtstreeks, maar ik zal tenminste wel beter geld verdienen, dan wanneer ik helemaal geen studies meer had gedaan.
Heb nl ook gewerkt na mijn gewone middelbare studies (latijn moderne talen). Toen kwam ik in het interim kantoor en zeiden ze me rechtuit "wat kom jij hier doen? Jij kent niks, je kunt niks, ik heb geen werk voor jou" en toen mocht in aan de kassa gaan zitten van de GB Scheve mond

Nu zal ik toch al een betere job hebben. Al is het misschien niet volledig met dieren.
Degene die samen met mij gaan afstuderen, hebben toch al enkele vooruitzichten. Sommigen studeren ook nog verder.

Mag ik vragen in welke sector je dan al aanbiedingen hebt gekregen en die vooruitzichten zijn? Er zijn bv. sommigen die als kwaliteitscontrole in een voedingsbedrijf nu zijn begonnen (hebben wel extra cursussen moeten doen). Mij beloofden ze op het werkveld erg mooie dingen, maar als puntje bij paaltje komt nemen ze dan mensen aan zonder diploma die ze minder hoeven te betalen ...
Ik ben nu bijna een jaar op zoek naar een goede job, en de VDAB raad me aan om toch een andere opleiding te gaan volgen... Dag 3 jaar Hogeschool ... zucht Huilen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:49

Meestal via via, maar ik heb er ook al een per brief en per telefoon gehad. Die laatste twee waren wel minder geschikt, of eerder voor de afstudeerrichting groen of landbouw.

Elpatcho: in dierentuinen werken nu ook allemaal mensen die er niet voor geschikt zijn. Die hebben vaak onvoldoende kennis over huisvesting, voeding en gedrag.
En sinds een paar jaar is hier in België ook een opleiding dierenartsassistente. Die krijgen voorrang bij dierenartsen, dierenklinieken en dergelijke.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:04

Ik doe op het moment een dierenopleiding MBo niveau.
Heb ook al meerdere banen aangeboden gekregen. Allemaal in de dierensector. Vind het super leuk werk ook.
Moet alleen nog gaan bedenken of ik na deze opleiding niet nog een studie wil gaan doen (ook in de dieren)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:22

OohafoO schreef:
Ik doe op het moment een dierenopleiding MBo niveau.
Heb ook al meerdere banen aangeboden gekregen. Allemaal in de dierensector. Vind het super leuk werk ook.
Moet alleen nog gaan bedenken of ik na deze opleiding niet nog een studie wil gaan doen (ook in de dieren)

Ik woon dus in verkeerde regio Huilen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:29

Opzich hoor ik van veel mensen dat hier ook weinig is te vinden. Misschien heb ik gewoon elke keer geluk met mijn stage's.
Wat voor werk zou je er presies willen in de dieren?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:32

ik denk dat je veel ruimer moet kijken dan dierenartsen en klinieken. Meer naar trainingscentra toe.
Met je diploma moet je trouwens ook steeds aan werk geraken in de proefdiersector (als je daarvoor bent uiteraard, maar niet alles hoeft zo proefjes met ratten en muizen te zijn, maar bvb op de unief in Merelbeke doen ze ook proeven met voer bij paarden, honden, varkens en nog meer!)
Mischien een soort vertegenwoordigerswerk voor paardenstallen, enz? Je kan echt veel kanten uit, maar vooral niet vastpinnen op 1 bepaalde sector.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:44

Zelf heb ik ook dierverzorging gedaan.
De 3 jarige opleiding op het groenhorst college in Barneveld.
Daar waren ze heel eerlijk en zeiden ze vanaf dag 1 dat je weinig kans kan maken op een baan in de dierverzorging.
Kon er ook geen werk in vinden,dus na wat werk bij een uitzendbureau kwam ik terecht bij een uitkerings organisatie wat mensen weer aan het werk helpt.
Banen waren er zat ,maar je moet tegenwoordig overal een diploma voor hebben.
Via hun kreeg ik een uitkering terwijl je wel 36 uur per week werkt.
Dit deed ik dus in een dierenasiel.
Toen ging de beheerdster halve dagen werken en ik kon haar uren overnemen, ik had dus mazzel!
Heb daar 7 jaar met plezier gewerkt,totdat het uit ging met m'n ex en ik na een maand bij m'n nieuwe vriend ging wonen...2 uur verderop.
Dus heb ik met pijn in m'n hart mijn werk op moeten zeggen.
Naast het werk heb ik nog een koksopleiding gedaan en volg momenteel nog een curses secretarsse.
Altijd handig om wat achter de hand te hebben.
Heb nog geen werk gevonden met dieren en werk momenteel weer via een uitzendbureau, wel bij een bedrijf waar ik straks,als mijn uren er bij randstad op zitten, een vaste baan kan krijgen.
Dus dat is wel weer leuk.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:13

OohafoO schreef:
Opzich hoor ik van veel mensen dat hier ook weinig is te vinden. Misschien heb ik gewoon elke keer geluk met mijn stage's.
Wat voor werk zou je er presies willen in de dieren?

alles wat in de verte met dieren te maken heeft is goed voor mij! Behalve slachthuizen, of kwekers van consumptiedieren (varkensbedrijven, legkippen,...) en proeflabo's. Voor de rest , alles.

Ik heb verder 3 pagina's voor en achterkant met solliciaties neergeschreven, geen enkele die iets had voor mij. Van sommigen (de meesten) krijg je zelf geen enkele reactie terug. Ik heb ook allerhande richtingen geprobeerd, zoocentra, natuurdomeinen, dierenwinkel kon ik maar dat was het minimumloontje (te weinig qua verloning), dierenartsen, gewesten, pensions, asielen, bij de paardenstallen werken ze met buitenlanders die ze enkel dienstencheckes kunnen geven, fokkerijen, opvangcentra, enz... Bijna overal hebben ze wel mensen nodig maar dan als vrijwilliger.
Maar zal eens verder zoeken op die vertegenwoordigers functie, en de dierenrubriek van de gouden gids nogmaals doornemen ... Vork
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 29-05-08 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:16

Dat is wel lastig moest je met je opleiding geen stages lopen?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:20

ja, bij mijn eerste stage (op een kinderboerderij) was alles uitsluitend vrijwillig, daar kan je dus de maand niet mee rondkomen. Tweede stage was bij blindengeleidehonden, maar dat centrum is nu aan het afbouwen en neemt geen nieuwe werkkrachten meer aan. Al laatste heb ik een stage gelopen bij een gedragstherapeute (waar ik ook een diploma voor heb), en dat was op zelfstandige basis. Stages dus niet bepaald werkgevend.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:26

Ow dat is lastig. Ik denk tog meer navraag doen. Dat soort dingen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:20

Astragirlie: waar heb je jouw derde stage gedaan? Was dat bij Aymeline?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:57

BB -> STW

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:45

Dat was bij Dominique Decloedt in Brugge, België. Enorm goede therapeute trouwens Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:20

hmm nog nooit van gehoord, ga ik even opzoeken!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:47

is Dominique De CLoedt van elkaar, sorry. Ik kan je haar site even geven als je wil

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:35

het is toch algemeen bekend dat in de dierensector bijna geen werke te vinden is Schijnheilig

misschie kun je proberen bij scholen waar ze ook dieren hebben, als verantwoordelijke over de dieren en beetje lesgeven ofzo? en dan daarbij een opleiding gaan volgen in de trand van leraar voor dier en groenscholen Lachen dat heeft de gene die bij ons voor het dierenverblijf zorgt ook gedaan Tong uitsteken ik zeg zo maar wat hoor Schijnheilig

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:39

tja

het is algemeen bekend ja. dat klopt ik doe ook een dierenopleiding. Ga per sept door voor dierenarts-assisnten. ik hoop dat ik er een baan in kan krijgen.

Maar ik kan alltijd nog bij me ouders werken haha. voor de administratie. wat dus niet echt mijn ding is maar goed.

Ik heb zoiets van ben nog jong en als ik het niet probeer krijg ik er mischien later spijt van. Dat is dus wat ik niet wil

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:43

nou ja ik doe de opleiding ook hoor Nagelbijten / Gniffelen dus snap wel wat je bedoelt Ja maar ik weet ook dat me dalijk te wachten staat dat er geen werk in is :p voor mij is dit echter geen probleem omdat ik toch nog hbo wil gaan doen Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 11:17

bij ons in België is die richting betrekkelijk nieuw, de eerste jaars afgestudeerden hebben bijna alle leuke jobs met dieren 'ingepikt' als ik het zo mag zeggen. Volgens mij is de dierensector zo goed als verzadigd hier in mijn omgeving. Jammer vooral vind ik dat onze school er een heel vertekent beeld van gegeven heeft. Een hele waslijst met tewerkstellingsplaatsen, niet voor mogelijk. (waaronder ook fysiotherapeut en gedragstherapeut; wat ik helemaal niet blijk te zijn na die opleiding en niet wettelijk), En enkel bekommert is om inschrijvingsgeld Boos! Er ging zogezegd naschoolse begeleiding zijn, nog niets van gezien of gehoord. Eigenlijk niets goeds over deze school. Ik bekijk het nu zo om er niet depressief van te worden: ik weet nu hobbymatig heel veel van dieren af en neem er zoveel mogelijk voor in mijn vrije tijd van mee. Ook heb ik bedrijfsbeheer meegekregen. wie weet start ik naast mijn hoofdberoep dan nog iets in bijberoep dat met dieren te maken heeft. Bloos
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 31-05-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:18

Waar heb jij je opleiding eigenlijk gedaan?