[ENQ]Euthanasie , wat is jouw mening erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de Euthanasie wet afgeschaft worden ?

Ja
3 (4%)
Nee
62 (84%)
Ik weet niet wat de wet inhoud
8 (10%)

Totaal aantal stemmen: 73

Eejj

[ENQ]Euthanasie , wat is jouw mening erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:18

Ik ben voor school bezig met een onderzoek over het onderwerp Euthanasie.
Nu moet ik verschillende personen vinden die bereid zijn hun mening te geven over Euthanasie.
Het leek me wel interessant om te kijken hoe de bokkers hier over denken.

Nu wil ik graag weten ,
- ken je iemand die Euthanasie heeft laten plegen , je hoeft niet te beschrijven wie etc. maar hoe jij dat hebt ervaart.
- Zou jij zelf Eutanasie laten plegen als je ongenezelijk ziek was ?
- Hoe kijk jij naar Euthanasie , ben je een voorstander of tegenstander , waarom ?

Alvast bedankt voor je tijd en moeite Lachen
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 29-05-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd.

AnneOmie

Re: Euthanasie , wat is jou mening erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:25

Ik ken niemand die officieel euthanasie heeft laten plegen. Mijn stiefvader had wel een euthanasie verklaring, hij had kanker en was ongeneeslijk verklaard. Hij is zelf overleden aan gevolgen van kanker voor hij daarvan gebruik heeft kunnen maken. Mijn broer heeft wel zelfmoord gepleegd.

Ik ben voorstander van euthanasie. Als ik zelf ongeneeslijk ziek zou zijn, of dit nu lichamelijk of geestelijk (bij geestelijk lijden) zou zijn dan zou ik zelf ook euthanisie laten plegen.

Ik ga toevallig vanavond naar een 1e voorstelling + debat in het Buitenhof van een documentaire 'Mag ik dood' (waaraan mijn moeder heeft meegedaan) over hulp bij zelfdoding. Dit gaat over euthanasie voor mensen die psychisch lijden. Er is ook een website van http://www.magikdood.nl

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:26

Bedankt voor je reactie en je site. Daar heb ik zeker wat aan. Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:40

Mijn oma heeft in 2000 euthenasie laten plegen. Ze had kanker in haar hele lichaam, ook in haar hoofd. Mijn oma was 83 en was altijd heel actief: grasmaaien, in de tuin wroeten, kranten lezen, zelfs nog reizen naar Amerika. In maart 2000 kreeg ze de diagnose kanker (maar zelf wist ze dat al langer). Wij (mijn ouders, mijn oma en ik) woonden op een boerderij. Voor mij was ze mijn 2de moeder... In november 2000 heeft ze, na bestralingen en chemo, gekozen voor euthenasie: kanker zat in haar hoofd en ze had doorlig plekken. Ze lag toen op bed, had geen interesse meer in de wereld en zei zelf ook: wat moet ik nog hier, ik heb een mooi leven gehad, het is goed geweest nu. Onze hele familie was erbij: ze heeft de eerst prik gekregen om in te slapen, bij de 2de hield het hart op. Het is moeilijk te omschrijven wat je op dat moment voelt, maar ik heb nog nooit een mens zien sterven en zeker niet op zo'n vredige manier. Ik vond het een mooie dood......En ik moet zeggen dat ik na die tijd niet veel moeite heb gehad om over haar te praten, heb ook weinig gehuild, dacht zelf ook: het is goed...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:44

Ik heb op mijn werk 2x iemand begeleid in het euthanasie traject.
(ben nooit bij het echte overlijden geweest)
Ik vind het een mooie manier, je kunt zelf beslissen hoe en wat.
Ook geeft het vaak rust bij de zieke persoon. Ze hebben iets om naar uit te kijken, hoe krom dat ook klinkt.
Ook kunnen ze nog afscheid nemen van iedereen.

Je kunt dus wel zeggen dat ik voorstander ben van euthanasie.
Wat ik wel heel erg jammer vind is dat mensen soms moeite hebben met het vinden van een arts die bereid is tot euthanasie.
En die moeten dan toch nog een pijnlijke dood sterven.

Ik heb aan mijn familie te kennen gegeven wat mijn wensen zijn omtrent euthanasie. En ik heb hier een getekende verklaring liggen waarin staat dat ik geen levensverlengende therapieeen zou willen. (dit kun je regelen via de euthanasiestichting nederland of notaris)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:51

Ik ken niemand die euthanasie heeft gedaan. Maar ik ben er zeker voorstander van, als je zelf al niet eens meer mag beslissen over je moment van overlijden vraag ik me af waar het heen gaat met de wereld.

Mijn moeder heeft wel altijd gezegd dat als zij tekenen van dementie gaat vertonen ze graag euthanasie wil doen, alleen al om ons het leed te besparen. Ze heeft het bij haar eigen moeder (uiteraard) van heel dicht bij meegemaakt en dat wil ze nooit meer en ons ook niet aandoen.

Als ik ongeneeslijk ziek zou zijn zou ik zeker willen weten dat ik zelf de keuze heb om door te gaan of ermee te stoppen. Wanneer je alleen nog maar pijn hebt, jezelf niet meer bent of kan zijn en je leven je niks meer geeft, wie ben ik dan om te zeggen dat je moet blijven leven?
Ooit is het klaar, dan moet je ook sterk genoeg in je schoenen staan om iemand te laten gaan.

Het is toch sowieso prettiger om iemand te laten gaan zolang deze nog bij je is en op de wereld is, tijd heeft genomen om afscheid van iedereen te nemen en eigenlijk gewoon precies wat frisiangirl zegt. Je hebt afscheid genomen en je weet dat het goed is zo, wanneer de persoon in kwestie er vrede mee heeft heb ik dat ook.

Wat FitzChivalry zegt ben ik het ook mee eens, het is zo zonde dat artsen die hieraan meewerken gewoon veroordeeld kunnen worden. Dat zo weinig artsen hier achter staan terwijl ze heel goed weten wat een ziekte of eeuwige pijn met iemand kan doen.

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:54

Ik heb hem nooit gekend, maar mijn opa had kanker en was slechts een kastplantje, daarom heeft hij euthanasie gedaan. Het was een hele vrolijke en actieve man, die het heel erg moeilijk vond om dingen aan andere over te laten, daarom was het voor hem al erg genoeg toen hij te horen kreeg dat hij kanker had. Vanaf dat moment had hij besloten, dat als hij er als een kastplantje bij zou liggen, hij liever niet meer wilde leven. Voor mijn familie was dat destijds natuurlijk een moeilijke beslissing, maar ze wisten dat mijn opa het echt zo wilde.

Zelf ben ik er wel voor, als je er echt zo erg aan toe bent dat je echt niets meer kunt om te leven, is het misschien wel beter dat je er niet meer bent. Dat klinkt natuurlijk heel bot, maar het zou me zelf geen prettig gevoel lijken om altijd naar het ziekenhuis te moeten, continu aan een infuus en al die medicijnen..

Iedereen heeft er natuurlijk een andere mening over, maar ik vind gewoon dat als je er echt zeker van bent dat je het zo wil, je wil maar geaccepteerd moet worden!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:00

Even over de arts: onze ha is samen met een andere arts bij mijn oma geweest om te kijken hoe het met haar ging. Ze hebben een soort verklaring opgesteld die allen hebben onderschreven.
De ha was degene die er het meest moeite mee had van alle mensen die erbij waren (2 flessen bier in 10 minuten...). Hij heeft tenslotte een eed afgelegd om mensen in leven te houden....Hij wordt dan ook aangeklaagd voor moord , maar dat vervalt automatsch na 6 maanden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:01

Ik ken niemand persoonlijk die het heeft gedaan maar heb wel uit kennissenkring vernomen hoe zij dit zelf ervaard hebben en het was goed dat mensen uit hun lijden verlost konden worden op deze manier.

Als ik ziek zou zijn en echt zou lijden, of dement of iets in die richting zal worden, alsjeblieft help me en geef mij een spuit

Ik ben blij dat het bestaat en dat zo mensen onnodig lijden bespaard kan worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:02

Superhuisarts hebben jullie frisiangirl!
Maar als hij wordt aangeklaagd, wat zijn dan de gevolgen en hoe zit dat dan met dat verval na 6 maanden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:04

Citaat:
- ken je iemand die Euthanasie heeft laten plegen , je hoeft niet te beschrijven wie etc. maar hoe jij dat hebt ervaart.
- Hoe kijk jij naar Euthanasie , ben je een voorstander of tegenstander , waarom ?

- Ja, die ken ik, wel meer dan een. Ik vond het moeilijk om diegene te zien lijden, ook moeilijk om diegene te zien sterven en het idee dat je jezelf kunt bedenken 'morgenmiddag om 14.00 uur krijg ik een spuitje/drankje en ben ik er niet meer' kwam op mij ietwat bizar over. Niet omdat ik ertegen zou zijn, gewoon het idee dat je daar een exacte tijd voor kunt aanwijzen.

- Nee, niet zo gauw.

- Ik weet het niet goed. In de bijbel (ik ben christen) staat 'Gij zult niet doden' maar ik heb het ook van heel dichtbij gezien. Ik moet er nog eens diep over nadenken.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:12

Dat weet ik niet precies, weet alleen dat hij automatisch na 6 maand vervalt...

Blue_Eyes, ik kan me goed voorstellen dat je daar over moet nadenken.
Maar als je geen hoop meer hebt, je weet dat je alleen nog maar een leidensweg voor je hebt en "klaar" bent met het leven, is het dan niet prettig dat je in elk geval de keus hebt om eerder te gaan?
Overigens was mijn oma zo blij dat ze mocht "gaan", dat ze bij de eerste prik al gestorven was...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:24

Ik ben van mening dat het niet afgeschaft moet worden, zou van de zotte zijn dieren kun je wel uit hun lijden verlossen maar eens mens dus niet. Als ik weet dat ik niet meer beter zou worden en het een lijdensweg zal worden zou ik zeker voor euthanasie kiezen. Wel moet het besef er zijn dat het zwaar is voor diegene die het uit moet voeren dus de arts. Zoals al eerder omschreven is, ze moeten levens redden niet beeindigen. Toch ben ik van mening dat het maar goed is dat het mogelijk is

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:27

MISTRAL94 schreef:
Ik ben van mening dat het niet afgeschaft moet worden, zou van de zotte zijn dieren kun je wel uit hun lijden verlossen maar eens mens dus niet.

Uit zn lijden verlossen is één ding, zelf de beslissing maken vind ik nog veel belangrijker.
Het is uberhaupt van de zotte als je geen zelfbeschikkingsrecht meer hebt! Ja je hebt pijn dus je denkt niet meer helder Nagelbijten / Gniffelen

*edit; ik zie dat er iemand ja heeft gestemt bij de poll, ik zou wel heel graag de mening van die persoon weten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:28

Ja absoluut dat is zeker waar!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:29

frisiangirl schreef:
Dat weet ik niet precies, weet alleen dat hij automatisch na 6 maand vervalt...

Blue_Eyes, ik kan me goed voorstellen dat je daar over moet nadenken.
Maar als je geen hoop meer hebt, je weet dat je alleen nog maar een leidensweg voor je hebt en "klaar" bent met het leven, is het dan niet prettig dat je in elk geval de keus hebt om eerder te gaan?
Overigens was mijn oma zo blij dat ze mocht "gaan", dat ze bij de eerste prik al gestorven was...

En dat is dus precies waarom ik gaan 'ja' kan zeggen op de pollvraag Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:52

Ik ben voor euthanasie.
Het is nu bijna 6 jaar geleden dat ik het heb meegemaakt ( onze moeder).
In overleg met mijn zusje en vader had ze hiertoe besloten.
Mijn antwoord was dat zij de pijn moest dragen en dus ook zelf besliste over haar lichaam.
Ze had darmkanker en dat was geknapt, hierdoor kon het door het hele lichaam komen. Alles met elkaar heeft ze in 2 jaar tijd wel 20 operaties gehad zonder verbetering, dat wens ik niemand toe.
Ieder mens heeft in mijn ogen zelf het recht om te zeggen nu gaat het niet meer.
Afscheid nemen doet altijd pijn.

Als ik zelf voor deze beslissing kom te staan kies ik voor euthanasie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:56

100% voor!
mijn oma afgelopen jaar, was alleen passieve euthenasie, ze lag half in coma en kon niks meer
Ben zo kwaad geworden dat ze gene spuitje kreegn, kon alleen maar toekijken hoe ze elke dag achteruit ging , kreunde, droge mond had en steeds naar haar keel wees

Als ik ziek ben, toch ga sterven en alleen pijn heb, wil ik zelf kunnen beslissen om ermee te stoppen
Dieren worden ook ge eutaniseerd als ze pijn hebben, waarom moeten mensen door gaan met lijden?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:00

Een vriendin van mij, haar opa had heel erg kanker en had alleen maar heel veel pijn.
Zo had hij geen pijn meer en was voor heb beter...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:10

Zelf niet meegemaakt, wel is er even weer een opschudding geweest in Vlaanderen na de euthanisie van Hugo Claus. Die man heeft een prachtig leven gehad, kreeg alzheimer, was als de dood dat hij zou eindigen als zwaar dementerenden die je ziet wegkwijnen, en heeft er voor gekozen om uit het leven te stappen voordat het zo ver was.

Ongeveer rond dezelfde tijd krijg je een bericht uit Frankrijk. Een vrouw met een tumor heeft zelfmoord gepleegd, omdat ze geen euthansie kreeg. De foto van de vrouw was niets minder dan schokkend, zelf walgelijk te noemen. De tumor had haar hele gezicht vervormd, ze kon niets meer, ze leed elke dag onnoemelijke pijn, ondanks de medicijnen die ze er voor kreeg.
Er was ook geen enkele weg meer terug, ze was terminaal en het enige wat haar nog restte was wachten tot het eindelijk zo erg werd dat ze eraan overleed.
Zij smeekte jaren om dood te mogen, en niet alleen zijzelf, ook haar naasten, want zij konden haar lijden ook niet aanzien. Maar ze mocht niet. Ze moest maar blijven leven en afzien tot het einde. Uiteindelijk heeft ze dan maar het recht in eigen handen genomen. Omdat iemand heeft beslist dat je zelf niet over je eigen leven mag beslissen.

Als ik zoiets zie, dan weet ik wel wat ik wil. En dat is dat elk mens het recht heeft om zelf te beslissen wat te doen op een moment dat er slechte vooruitzichten zijn. Als je om wat voor reden dan ook zelf weigert voor euthanisie en doorvecht tot het bittere einde, dan mag dat en dan is dat jouw keuze. Maar leg die keuze niet op aan anderen, want niet iedereen heeft hetzelfde idee over leven en leven na de dood. En als mijn naast mij echt graag zien, dan respecteren ze die keuze ook.

En dat verschil tussen dieren en mensen is inderdaad merkwaardig. Wanneer wij een doodziek dier laten leven en lijden, zijn we grote egoïsten en dierenmishandelaars. Maar wanneer we een mens de kans geven om eindelijk voor altijd pijnvrij te zijn, zijn we voor sommigen moordenaars-zelfs al is het met de patiënt zijn toestemming. Begrijpe wie begrijpe kan Lachen .

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:23

Eejj schreef:
Nu wil ik graag weten ,

ja dat heb ik,
vond het zo mooi om te zien dat die persoon eindelijk rust had gekregen nadat het hem verteld was dat hij mocht gaan. hij was weer vrolijk om het maar zo te zeggen. het deed hem goed. hij was er ook klaar mee dus waarom niet? voor hem is het goed zo. ik snap het wel dat het raar is om hem zo te laten gaan maar hij had alles goed overwogen en zou er toch alleen maar slechter op worden. en het is vreselijk moeilijk om iemand te laten gaan, maar bij hem was het goed. hij heeft van iedereen lachend afscheid genomen. we hebben gelachen, veel gelachen. en toen het zover was zei ie ik hoop jullie allemaal terug te zien, niet snel hoor! maar wel ooit. dan kunnen we weer verder ouwehoeren en een pilsje drinken.... niemand heeft gehuilt! echt niemand. dat kwam later pas...
wat hield ik veel van hem....

als ik zelf zo ziek en dan bedoel ik ongeneeselijk en helemaal op, waarom niet?
denk dat je dan graag gaat...

ik ben zeker een voorstander. eerst niet omdat je het niet van dichtbij heb meegemaakt. dan is het raar en je vermoordt iemand. maar als je het heb meegemaakt is het zo anders...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:40

[quote="poekel"]

ja dat heb ik,
vond het zo mooi om te zien dat die persoon eindelijk rust had gekregen nadat het hem verteld was dat hij mocht gaan. hij was weer vrolijk om het maar zo te zeggen. het deed hem goed. hij was er ook klaar mee dus waarom niet? voor hem is het goed zo. ik snap het wel dat het raar is om hem zo te laten gaan maar hij had alles goed overwogen en zou er toch alleen maar slechter op worden. en het is vreselijk moeilijk om iemand te laten gaan, maar bij hem was het goed. hij heeft van iedereen lachend afscheid genomen. we hebben gelachen, veel gelachen. en toen het zover was zei ie ik hoop jullie allemaal terug te zien, niet snel hoor! maar wel ooit. dan kunnen we weer verder ouwehoeren en een pilsje drinken.... niemand heeft gehuilt! echt niemand. dat kwam later pas...
wat hield ik veel van hem....

quote]

Dit is precies zoals mijn oma ook reageerde, bijna vrolijk...
Trouwens in alles wat je zegt, kan ik me in vinden... Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:17

ik ben voorstander van de wet
oud klasgenootje haar vader had longkanker en heeft euthanasie laten uitvoeren (of hoe je het ook noemen wil Knipoog )
hij kon kiezen tussen op den duur letterlijk stikken door longkanker, of euthanasie
hij koos het tweede

als lijden (geestelijk en lichamelijk) ondraaglijk en uitzichtloos is, vind ik dat euthanasie en keuze mogelijkheid moet zijn

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:24

Mmm, er zijn 2 die op ja gestemd hebben. Kunnen die hier ook even schrijven waarom ze vinden dat de Wet afgeschaft zou moeten worden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:44

ben voor verbetering van de wet
veel mensen beseffen pas dat ze euthanasie zouden willen
als blijkt dat ze het gevecht gaan verliezen
als je voor die tijd niks geregeld hebt is het vaak erg lastig het dan nog te regelen (je bent dan ineens onbekwaam)

passief vind ik mens onwaardig ..
mocht er niks mogen ..
en als ik naar onze oma kijk die kreeg morfine en steeds meer en meer
en hoe zwak ze ook was ze bleef aangeven veel pijn te hebben

uit eigenervaring weet ik nu dat morfine er voor kan zorgen
dat je niet meer kan reageren maar nog steeds helse pijn hebt
het werkt dus helaas niet voor alle pijn soorten
geef de mensen dan de keuze om te slapen als zelfdoding niet op tijd geregeld is ..