Opleiding Verloskunde! loting...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel87

Opleiding Verloskunde! loting...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:08

Hallo mensen!!

Zijn er hier mensen op het forum die ook aankomend jaar (2008-2009) meeloten voor de opleiding HBO Verloskunde?? Ik doe dit jaar meej, voor de 1e keer!!! Lachen Hoop zo ontzettend dat ik ingeloot wordt!
Ik zou graag in contact komen met mensen die ook mee loten, om zo de spanning te kunnen delen!!! Tong uitsteken

Owja, ik ben 20 jaar en rond in juni mijn bacheloropleiding Gezondheidswetenschappen af. Mocht ik niet worden ingeloot ga ik hiervan de master maar doen...

Groetjes!!!

Joyckuh

Re: Opleiding Verloskunde! loting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:08

Goh ik heb er aan zitten denken om me daarvoor in te schrijven. Maar toen ik zag hoeveel aanmeldingen er waren en hoe weinig plaatsen er beschikbaar waren, heb ik dit maar niet gedaan Clown

Ik hoop voor je dat het lukt! Lijkt me echt een hele leuke opleiding!

MarloesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:11

Ik wou mij ook opgeven. Als het goed is heb ik dalijk mijn HAVO diploma op zak en dan wou ik daarna de VAVO gaan doen om scheikunde en biologie te gaan halen. Ik was ook al naar de open dag geweest van de opleiding en toen ben ik best geschrokken van de strenge toelating. Daarom heb ik besloten om eerst maar HBO verpleegkunde te gaan doen, en daarna nog verloskunde. Word ik dan niet toegelaten, heb ik nog iets!

Veel succes met de loting iig!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:55

Ik studeer al 2 jaar verloskunde.

Ik heb er 2x over gedaan voordat ik ingeloot werd. Het zijn inderdaad strenge eisen die ze stellen, maar waar een wil is, is een weg...
Bij de eerste loting had ik een magere score van 54%. En alleen de beste 60 werden toegelaten. Daar zat ik natuurlijk niet bij! De tweede keer had ik een score van 81%!!! Dus de voorgaande score zegt niets over het jaar daarop.

@ MarloesR: ik wil je niet demotiveren, maar zonder havo diploma met bio/schei wordt je niet toegelaten! Ook al heb je je HBO-V diploma behaald...

Vragen over de opleiding kunnen jullie natuurlijk altijd stellen!
Ik ben trouwens ook erg nieuwsgierig naar de voorkeuren van opleidingsplek die jullie hebben Knipoog Ik studeer aan de VAR (voorheen SROV) te Rotterdam

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:59

@ Kim: Wat leuk dat je bent toegelaten! OOOW ik wil dit zo graag Tong uitsteken haha. 81% is echt zeer goed. Heb je nog tips voor de sq test voor mij?? Ben ook wel benieuwd hoe je de opleiding vind eigenlijk, want heb alleen contact gehad met meisjes uit Groningen en Amsterdam.
Mijn voorkeur heb ik als volgt opgegeven: 1. Groningen, 2. Amsterdam, 3. Rotterdam en 4. Maastricht. Maar eigenlijk vind ik alles prima als het maar geen Maastricht is omdat ik dat echt heel ver vind, maar mocht ik daar worden ingeloot ga ik de opleiding toch wel doen.
Ik heb vwo diploma met bio 1, en ik ga van de zomer nog een cursus Scheikunde doen op het James Boswell. 31 mei is de SQ test en ben heel benieuwd. Vorig jaar zijn er motivatiegesprekken geweest, waarschijnlijk dit jaar weer. Je wordt dan dus niet per definitie toegelaten bij een hoge(re) score, iedereen met 55% of meer wordt hiervoor uitgenodigd. (al zul je natuurlijk wel meer kans hebben als je hoger scoort).

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:53

Ja het klopt van het kennismakingsgesprek. De mensen met de hoogste score mogen als eerst op gesprek. De 'goeien' laten ze door maar sommige mensen met een hoge score vallen af op het gesprek. Met een lagere score heb je dan wel weer een kansje om toegelaten te worden Lachen

Voor de SQ test heb ik geen tips. Kijk gewoon wat jij van de reactie vind. Een hele lieve reactie is niet altijd een effectieve reactie (daar ben ik bij de eerste test mee in de mist gegaan). Als verloskundige moet je wel overhand hebben over een situatie namelijk.

Heel veel succes!

Ohja, ik ken NIEMAND die niet toegelaten is op de plek van voorkeur. De kans is dus nihil dat je niet naar Groningen mag Knipoog

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:28

Hee wat leuk! Ik was ook een tijdje op zoek naar lotgenoten Haha! alleen kon helaas niemand vinden..

Ik heb me ook aangemeld voor verloskunde voor het jaar 2008-2009. Heb precies dezelfde volgorde qua opleidingsplaatsen als jij Ja Maar ik woon ook in Groningen, vandaar dat ik het liefst in Groningen wil.
Ik zit nu in het examenjaar Havo met Bio, en Sk.
Ik wil het echt zo ontzettend graag, dus ik hoop ook echt dat ik wordt ingeloot. Heb trouwens verpleegkunde als 2e keus mocht ik niet worden ingeloot.

Wij moesten in Havo 4 een week stagelopen. Toen heb ik meegedraaid met een verloskundigenpraktijk, en ik vond het echt helemaal geweldig. Ja
Ik wist al zeker dat ik 't wilde, en na die stage al helemaal!

Heb trouwens wel ergens zien staan dat je kunt 'oefenen' voor de SQ. Was een soort voorbeeldtest.. Zal de link eens opzoeken!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:57

Dit jaar doe ik helaas nog niet mee, omdat ik mijn middelbare school niet helemaal af heb gemaakt, maar ik hoop in 2009 ingeloot te worden bij de VAA (Amsterdam dus).

Heb zelf al 3 kindjes en ben goede vriendinnen met mijn verloskundige, dus een stageplek voor het eerste en vierde jaar is al geregeld Haha!

Ben overigens wel laatst naar de open dag geweest, voelde érg goed Lachen heb me overigens wel kapot gelachen om sommige meisjes die in het laatste jaar Havo deden.

Niks tegen jullie hoor Knipoog maar er was een voorlichtingsfilmpje waar ik naar zat te kijken, en op een gegeven moment komt er een meisje binnen met haar ouders en die gingen naast mij zitten.

In de film werd verteld over de 24-uursdiensten, en dat meisje ineens helemaal geschrokken: "Oh jee! Mag je dan ook niet uitgaan als je dienst hebt?" Bloos!

ROFL

Dus die moeder: "Ik denk het niet... Weet jij dat? (naar mij dus)"

Dus ik zei: "Nee, dan kan je niet uitgaan, en je kan ook niet drinken! En soms, als je geen dienst hebt, kan het zijn dat een van je collega's je toch belt omdat ze teveel bevallingen tegelijkertijd hebben!"

Dat meisje helemaal gedesillusioneerd... En ik ging nog even door: "Tja, en bevallende vrouwen kunnen érg gemeen zijn ook nog..."

Ik zag haar nadenken...

Even later in de film ging het erover dat het niet altijd goed gaat met een kindje, of de moeder.

Dus ik werd weer aangekeken met een vragende blik. Mijn reactie: "Tja, ze worden wel eens ziek, en dan voel je je knap k*t. En hoe vervelend het ook is, soms overlijdt er zelfs een kindje... Daar moet je wel stevig voor in je schoenen staan, het is geen rozegeur en maneschijn."

Het meisje trok wit weg, en de moeder vroeg aan mij: "Hoe weet je dat eigenlijk allemaal?"

"Nou ja, ik heb er zelf drie, en mijn verloskundige is een vriendin van me, dus ik hoor de verhalen natuurlijk ook. De mooie, én de minder mooie. Ik weet dus precies wat ik verwachten kan, en ook dat dit een héle zware opleiding is!"

Die moeder nog, misschien uit een soort frustratie omdat ik haar dochter uit de droom had geholpen: "Oh, nou met drie kinderen lijkt het me wel héél erg zwaar en vermoeiend hoor! Weet je zeker dat je dat wel aankan?"

"Het gaat zeker zwaar zijn, maar gelukkig heb ik een lieve man die dol is op zijn kindjes, en ik weet zó zeker dat ik dit wil... Ik kom er wel."

De film was afgelopen, en die mevrouw keek haar man verwijtend aan, en haar dochter met een diepe zucht...

Ben maar gauw weggelopen. Nagelbijten / Gniffelen

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:59

@ Susooi: Wat leuk dat je ook meeloot! Echt superspannend! Ik hoorde dat rond 21 mei de trekking is voor de plaatsen en dat we dat voor de SQ test nog te horen krijgen, dus ik ben benieuwd. Ben je voor je gevoel al dichterbij Lachen En dan de SQ test.. Ik had die site al gezien & ik vind het best moeilijk. Maar helaas geen antwoorden ofzo, das jammer. Het is echt afwachten! Maar zodra ik weet welke plaats ik mee kan loten laat ik het hier weten!

@ Rock: Wat leuk dat je dat ook wilt gaan doen, jammer dat je nog moet wachten. Had ik vorig jaar ook maar een jaar gaat gelukkig supersnel! Zal idd wel superzwaar worden met 3 kinderen, hoe oud zijn ze? En blijft je man dan werken ofzo of heb je goeie oppas?? Ben gewoon benieuwd Tong uitsteken

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:15

Ja ik ben ook heel benieuwd waar ik terecht kom ! Lijkt me heel raar als ik straks te horen krijg dat ik binnen korte tijd nog even een kamer moet zoeken en dan op mezelf moet.. Maar ik heb het er allemaal voor over. Zodra ik weet waar ik ben ingeloot laat ik het ook even weten.

Ik denk dat ik best goed weet wat me te wachten staat Ja
Ik weet ook dat het een zware opleiding is, maar ik ben ontzettend gemotiveerd. Ondanks dat je ook te maken krijgt met minder leuke situaties maar dat hoort er allemaal bij.
Ook de onregelmatige werktijden, wisselende diensten, nachten overslaan, krijsende bevallende vrouwen, ik heb het er allemaal voor over Haha!

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:50

Hallo hallo,

Ik ben eefke en heb nu bijna het 2e jaar verloskunde in maastricht afgerond. Ook ik ben pas na de 2e keer ingeloot.
Wel op mijn eerste voorkeur.
En niet om gemeen te doen Knipoog , maar ik ken dus wel meisjes die niet op hun eerste voorkeur zijn ingeloot. Een aantal jaargenootjes komen uit groningen, friesland, overijssel, noordholland.

Heel veel succes met jullie loting!!! Haha!
En als je er niet doorkomt, laat je niet meteen uit het veld slaan, als je het echt wil en je dit ook laat zien dan kom je wel binnen.

Als jullie verder nog vragen of andere dingetjes willen weten, pb me gerust hoor Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:55

even een vraagje..
vwo met biologie 1,2 voldoet dat aan de toelatingseisen?

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:58

nee helaas, dan zul je toch echt scheikunde op minimaal HAVO niveau er bij moeten gaan doen...

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:59

wat een ramp... in heel nederland is dat zeker zo, ofniet?

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:05

ja dat is in heel NL zo, minimaal HAVO en dan scheikunde en biologie.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:15

@ Eefke: wat leuk dat ook jij bent toegelaten Lachen Bevalt het? Hoe is het PGO onderwijs?? Ik heb me daar niet echt in verdiept, in A'dam, Groningen en R'dam heb je namelijk CGO. (casus gestuurd onderwijs). Maastricht is mijn laatste keuze, maar als ik daar heen mag doe ik het ook hoor Knipoog En inderdaad als ik er niet doorheen kom probeer ik het volgend jaar weer!! Maar ik hoop dat het gelijk lukt, heb er nu al zo'n zin in Tong uitsteken

@ Rosanne 1988: En ja je moet zowel bio 1 (voor vwo) of bio 1,2 (havo) hebben + sk 1 (zowel voor havo als vwo).

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:23

Mij bevalt het PGO heel erg goed, maar ik weet niet wat precies het CGO inhoudt.
Wij werken namelijk ook veel met casuistiek.
Voor de rest bevalt het ook heel erg goed, tis een hele goeie opleiding Knipoog maar goed nu weet ik ook niks van de andere opleidingen Tong uitsteken

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:46

CGO is casusgestuurd onderwijs, dan ga je met behulp van casussen aan de slag. Bijvoorbeeld een casus over kraambed ofzo. TEnminste, wat ik ervan heb begrepen dan Tong uitsteken
HEb je nog tips voor de sq test?
En wanneer ben je afgevallen de 1e keer dat je meedeed? Bij sq test al of bij de gsprekken?

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:14

Ja maar zo werken wij ook, wij gaan ook brainstormen na het lezen van een kleine casus. Uit die brainstorm worden leerdoelen gevormd en die gaan we met zelfstudie beantwoord krijgen en de volgende onderwijsgroep gaan we die leerdoelen weer terugbespreken en maken we weer nieuwe leerdoelen.
Er waren 2 jaar terug nog geen gesprekken, ik had toen denk ik net wat te lage score.
Uhm tips, je gaat fragmenten van situaties krijgen zowel verloskundige situaties als onderwijs situaties. Na dat fragment krijg je 4 mogelijke "antwoorden" en per antwoord moet aanklikken op een schaal van 5 (dacht ik) hoe effectief je deze vind. Zoals hierboven al gezegd is moet je niet het liefste antwoord als effectiefst plaatsen maar wat ook echt het juiste is in die situatie.
Je moet gewoon je gevoel volgen.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:40

Okey, nou dan zal het wel bijna hetzelfde zijn.
Ik heb veel over de sq test gelezen en heb wel het idee dat ik weet waarop ik moet letten.
Welke score had jij de 2e keer? En wat vroegen ze zoal bij het gesprek? Daar kan ik namelijk niet zo veel info over vinden.
En was je niet doodzenuwachtig??

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:17

ik heb geen idee welke score ik had, in ieder geval beide keer boven de "voldoende"...
ik heb geen gesprekken gehad, er werden toen nog geen gesprekken gehouden.
ik was wel heel zenuwachtig die dag hoor, absoluut Haha!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:29

Hebben jullie de brief al binnen ?

Ik wel. Zit in Maastricht, helemaal geweldig..
Ik woon in Groningen Verward Maastricht was mn laatste keuze.. Ze kunnen toch wel een béétje nadenken ?
Pfffff *baalt als een stekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:31

Oohhh wat balen Suusoi!

Nu ben ik bang voor hoe het bij mij gaat volgend jaar! Bloos!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:34

Ik baal echt. Ik wil de kans niet aan me voorbij laten gaan, maar om 4 jaar lang naar Maastricht heen en weer te gaan of daar op kamers.. Scheve mond Het was niet voor niks mn laatste keus.. Scheve mond
Pfffff