skkaten/skeeleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

skkaten/skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 22:10

ik wil gaan beginnen met skeeleren. jaren geleden heb ik van die dingen gekocht, maar er al een jaar of 8 niet meer op gestaan. ik vrees dan ook dat ik nieuwe moet (heb ze nog niet bekeken). ook ben ik erg bang om te vallen, dus overweeg ik een cursusje.

hebben jullie een cursus gedaan? welke bescherming draag je allemaal en het belangrijkst; welke skates draag je?

Anoniem

Re: skkaten/skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:13

Ik heb 3 jaar geleden een cursus gedaan. Ik kon toen al wel skaten. We werden daar ingedeeld in 2 groepen; 1 met mensen die het al (een beetje) konden, 1 met mensen die voor het eerst gingen skaten.
Het waren 5 lessen en ik ben daardoor veel zekerder geworden in het verkeer (daarom deed ik ook mee). Gewoon wat handigheidjes en technieken geleerd. Kan het iedereen aanraden (en als je er niks leert heb je tenminste nog gelachen Knipoog)

Ik draag altijd een helm, knie- en polsbeschermers. Wat voor skates ik heb weet ik eigenlijk niet Clown

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:16

Ik heb ook skates en doe het sinds een tijdje weer. Krijg alleen snel last van mijn enkels, dus doe het niet vaker dan eens per week. Ik heb altijd van die polsbeschermers om, maar verder niet. Ik ga ook niet zo hard Knipoog Mijn vaartje kan ik nog wel op mijn handen opvangen. Ik heb 4 wieletjes, gewoon van die lekkere bart smit dingen. Ik zou wel 5 wielen en wat fijnere willen hebben, maar zo vaak doe ik het ook weer niet.

Ik zou ook wel eens een cursus willen, maar uiteindelijk helpt het ook gewoon om goed asfalt en een lekker rustig lang weggetje te hebben. In de supermarkt gaat het altijd veel gemakkelijker dan op de straatstenen!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 22:19

geen elleboogbeschermers rp? waarom niet als ik zo vrij mag zijn?
jet: ik kan wel rustige weggetjes zoeken, maar ik wil graag veilig honden kunnen ontwijken, over kleine obstakels heen zonder te vallen etc.

4 of 5 wielen is inderdaad nog de grote vraag.... wil er ook geen vermogen aan uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:22

Ik krijg altijd ontzettende uitslag en jeuk van die elleboogbeschermers. Geen idee waarom, zelfde merk en materiaal als de andere beschermers. Ben wel van plan dit seizoen naar andere te kijken Lachen

4 wielen zijn trouwens skates, 5 zijn skeelers.

Voor die kleine obstakels etc. is zo'n cursus echt uitermate geschikt Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 22:25

wil meer gaan toeren dan trucjes; dan moet ik zeker naar de 5-wiel variant?
heb me ingeschreven bij de skateclub hier in de stad. moet daarin volledige bescherming, dus pols/knie/elleboog beschermers en helm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:27

Ja, voor langere afstanden/toeren zijn skeelers geschikter.

Volledige bescherming moest ik op die cursus ook, maar toen had ik nog andere beschermers. Ik zie dat veel mensen geen helm dragen, maar dat is zeker belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:32

Onder auspicien van de Skatebond (zie site skatebond.nl) zijn op trainingen zaken als polsbeschermers en kniebeschermers NIET verplicht. Een val op pols of knieen is ook niet levensbedreigend en kniebeschermers kunnen echt enorm in de weg zitten.
Een goedgekeurde helm is wel verplicht en dat is maar goed ook.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:34

Ik ben sinds kort weer gaan skeeleren.
Ik draag geen bescherming en heb geen cursus gedaan Vork
Gewoon gassen met die hap Haha! *LOL*

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 23:04

maar is het niet zo dat de meeste blessures en kwetsuren ontstaan aan de polsen bij een val? zit niet op een gebroken pols te wachten....

casper: dat gassen is nou net wat ik niet durf...

heb besloten dat ik de cursus niet in alphen ga volgen, maar naar gouda ga. de site sprak me enorm aan en daarbij komt dat de trainingen e.d erg overeenkomen met mijn hardlooptrainingen.

http://www.marinskate.nl/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:08

casperrr schreef:

Dat kan, maar dat is best link Knipoog

Wel eens vanuit de auto een skater gezien? Dan zie je pas hoe kwetsbaar je bent. Dus bescherming is sowieso een goed idee en een beetje techniek is ook niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:10

Ik draag meestal wel polsbeschermers Ja Zeker als ik weer net begin met skaten. Ik ben er ook niet meer zo handig in als vroeger, dus ik ben gewoon goede vrienden met verschillende bomen en lantaarnpalen Vork
Ach, gewoon rustig aan opbouwen dan gaat het steeds beter Ja Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:13

Hee wat leuk! Ik heb van de winter redelijk fanatiek geschaatst (gewoon voor m'n conditie) en dat mis ik nu best wel. Ik overweeg ook skeelers aan te schaffen....maar wat voor?
Heeft iemand tips?

Een cursus zou misschien fijn zijn, maar ik denk dat mijn basistechniek door de schaatsles wel al okee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:25

Ik heb meer dan genoeg tips voor je maar het zou handig zijn als je even aangeeft hoeveel geld je hieraan wilt spenderen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:41

@Suleilitha: Ik heb je maar even een pb gestuurd, anders gaan we te ver offtopic ben ik bang Knipoog

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:45

het lijkt wel weer een echte hype te worden.
Echt iedereen slaat weer aan het skeeleren
Ik denk dat ik de mijne ook maar weer eens onder het stof vandaag trek B)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:49

RedPassion schreef:
casperrr schreef:

Dat kan, maar dat is best link Knipoog

Wel eens vanuit de auto een skater gezien? Dan zie je pas hoe kwetsbaar je bent. Dus bescherming is sowieso een goed idee en een beetje techniek is ook niet weg.

Waar ik skate rijden geen auto's Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:51

Techniek is veel belangrijker dan een hele pakkelage beschermingsmiddelen.
Een paar wielrenhandschoenen en een helm is voldoende...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:54

Ik was trouwens laatst bij de dokter
En toen werd mij verteld dat als pols nog niet zo belangrijk was.
Maar juist elleboog en knie.
Want als je je knieschijf of elleboogbotje (geen idee hoe dat heet) breekt dan zou dat alleen operatief rechtgezet kunnen worden.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:01

casperrr schreef:

same here *LOL* ik stond al op skates toen ik net kon lopen (je weet wel van die dingen die zoveel herrie maakte dat je gek werd) en als ik er nu op sta ben ik nog steeds rétestabiel Vork ik val ook nog zelden, wel heb ik soms polsbeschermers om, heb namelijk nogal een aparte remtechniek, met mn polsen tegen de muur aanknallen Huilen van het lachen (geen zorgen mensen zitten van die harde dingen en ik mankeer na heul veel jaren nog niets)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:10

darkmoona schreef:
Ik was trouwens laatst bij de dokter
En toen werd mij verteld dat als pols nog niet zo belangrijk was.
Maar juist elleboog en knie.
Want als je je knieschijf of elleboogbotje (geen idee hoe dat heet) breekt dan zou dat alleen operatief rechtgezet kunnen worden.

Ik heb een leuke uitdaging voor je, probeer eens met tegen de veertig kilometer per uur een bocht te lopen op een 400m-baan, gaat niet lukken, 100% garantie dat je met een noodgang tegen het asfalt pleurt Clown
Verder zijn de elleboogbeschermers totaal overbodig, bij een valpartij met skeeleren komt het vrijwel niet voor dat je op je ellebogen landt. Knieen en kont zijn meestal de sigaar. Schaafwonden goed uitsoppen na het behalen van een vleesprijs, en zorgen dat je tetanus-vaccinatie in orde is, dan kan er niet veel gebeuren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:16

Ik heb ook geen cursus gedaan, heb vroeger veel geskeelerd en heb toen jaren niet geskeelerd (nouja.. geskate dan) en toen ben ik weer gaan skaten, ik zal wel op schaatsen, maar opzich was het toch allemaal nogal 'wiebelig' (ik kon niet remmen Tong uitsteken dat is ook heel anders met schaatsen) maar het is echt gewoon hups.. rijden met die hap... ikzelf heb helemaal géen bescherming... waarom niet? nouja.. dan zou ik het op de fiets ook moeten dragen, val ik net zo snel vanaf. En ik heb het zelf in de hand (bij paarden bijv. weet je 't maar nooit, omdat zíj kunnen beslissen wat er gebeurt) polsbeschermers raad ik trouwens echt af! Je kunt beter je pols breken dan dat als je valt je dan je arm breekt! dan zit je veel langer in het gips!! Want de kans dat je door de polsbeschermer je arm breekt ipv je pols is ook weer erg groot. Want dan 'schiet' dat gewoon door naar je arm.

Ik heb trouwens skates en géen skeelers en ik doe ook geen 'trucjes' ofzo... en ik heb wel eens op skeelers geskeelerd, maar dat vind ik gewoon verschrikkelijk ik heb trouwens K2 inline skates erg fijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:31

Hoi Maartje, ik ben ook erg anti die polsdingen, want bij een harde val heb je gegarandeerd een dubbele onderarmbreuk te pakken. De arm breekt op de plek waar de bescherming ophoudt, ik heb dit helaas meerdere keren zien gebeuren.
Om op skeelers goed uit de voeten te kunnen is een erg goede schaatstechniek onontbeerlijk. Met skeelers heb je een langer frame onder de schoenen en bovendien zit je van de wind af gauw aan een flinke snelheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:59

ik heb geen bescherming,maar ik val dan ook nooit ben super voorzichtig.
en ik rijd alleen op asfalt

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:17

Heb zelf nooit een cursus gedaan maar veel geskeelerd.
Zeker polsbeschermers en kniepbeschermers aandoen. Misschien ellebogen ook en helm.
succes ermee.