De zin en de onzin van verloven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verloven, zin of onzin?

ja, verloven heeft zin! Ook al zijn er nog geen trouwplannen.
14 (19%)
nee, verloven is ouderwets en heeft geen toegevoegde waarde.
25 (34%)
twijfel, het ligt aan de omstandigheden.
34 (46%)

Totaal aantal stemmen: 73

Storm

De zin en de onzin van verloven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 23:24

Wat vinden jullie van verloven?

Ikzelf vind het een beetje onzin, bekenden van me die trouwplannen hebben verloven zich niet meer, of pas op het allerlaatste moment. Maar ik hoor wel vaak van jongeren (van ong. 17 jaar tot een jaar of 20) die zich verloven zonder dat er trouwplannen zijn of dat er uberhaupt gevraagt door één van de twee. Ik vind dat er over het verloven (zoals het bedoelt is) veel te makkelijk word gedaan.

Wat vinden jullie van verloven? Zin of onzin?

Sirius_

Re: De zin en de onzin van verloven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:31

Mijn inziens niets meer als een vooraankondiging, die pas echt 'zin' heeft als er een datum is geprikt.
Mijn vriend en ik hebben besloten/afgesproken ooit te gaan trouwen, maar zonder concrete plannen spreek ik nog steeds van een afspraak en niet van een verloving

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:36

Ik weet het eigenlijk niet. Verloven is weer een extra commitment meer dan verkering, maar heeft inderdaad geen zin als er geen datum is. Ik heb zelf wel verloofd en na 10 maanden waren we getrouwd. We hebben het gewoon afgesproken zo van zullen we gaan trouwen. En zijn nu 10 jaar getrouwd.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:45

Mijn nicht is verloofd op 18 juli 2005 en getrouwd op 18 juli 2006 Haha! Maar dat wisten ze toen dus al wel Lachen
Anders lijkt het me ook niet echt "nuttig" nee. Maar iedereen mag doen wat hij wil Lachen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:28

Iedereen mag van mij doen wat ze willen, maar als ik de 16 jarige hoor roepen ja en we zijn nu ook verloofd denk ik dat de mensen vandaag de dag een beetje uit het oog verliezen wat verloven nu uberhaupt is.
Na 4 jaar verlooft te zijn zijn die koppels zo weer uit elkaar, een verlovingsring? Dat hoeft toch niet?

Verloven ok, maar dan idd om een trouwerij aan te kodigen, niet alleen maar om het verloven.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:43

Ik vind een verloving onzin, gewoon omdat je ontzettend vaak hoort dat mensen tig jaar verloofd zijn om vervolgens uit elkaar te gaan. Het is niet van veel betekenis, net zoals trouwen. Je kan toch makkelijk weer van elkaar af, wat dus ook al te vaak gebeurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:49

Uhm... je moet toch verloven Verward Anders kun je toch niet trouwen?? Ik dacht iig is dat verloving betekent dat je in ondertrouw gaat Knipoog En dus al een datum hebt..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:44

Ik vind verloven een leuk gebaar tussen de twee personen, maar het officiele gebeuren hoeft voor mij niet zo..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:55

Ik ben verloofd met mijn vriend om meerdere redenen.
Een daarvan is natuurlijk omdat we gek op elkaar zijn en voor de rest van ons leven bij elkaar willen blijven.
Een andere reden is dat in zijn cultuur je niet ongehuwd samenwoont. We kregen heel veel rare blikken in Turkije. Dat speelde dus ook wel een beetje mee. Maar als we het niet wilde, dan hadden we ons ook nog niet verloofd.

De trouwdatum staat nog niet vast door wat onverwachtse dingen waardoor we nu opnieuw moeten beginnen met sparen. Dus het echte trouwen kan nog wel ff duren, maar ik wil ook echt een groot feest. Kan ook zeggen we hebben minder geld, dus ik doe het kleiner, maar ik wacht dan liever wat langer zodat het echt naar onze zin kan zijn.
We gaan volgend jaar wel al trouwen in zijn cultuur maar dit zal niet officieel zijn. Dit omdat ik echt het ja woord tegen elkaar wil zeggen zoals we dat hier doen. Daar gebeurt dat niet zo. Dat is even met zijn tweeen naar het gemeentehuis, tekenen, en vaak pas 6 maanden later geven ze een feest. Het feest willen we wel geven omdat het voor zijn familie niet mogelijk is om naar Nederland te komen. Vandaar.

We zijn nu overigens bijna 3 jaar samen waarvan 2 verloofd en dus samenwonend. We weten allebei zeker dat we met elkaar door willen en zijn erg gelukkig samen. De verloving betekend veel voor mij. We hebben het dan ook officieel gedaan zoals het hoort in zijn cultuur. Het was erg mooi. Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:12

verootjoo schreef:
Uhm... je moet toch verloven Verward Anders kun je toch niet trouwen?? Ik dacht iig is dat verloving betekent dat je in ondertrouw gaat Knipoog En dus al een datum hebt..

Nee je kan je jaren verloven, maar je kan maar 1 jaar in ondertrouw.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:14

Officieel is een verloving ook de belofte dat je binnen het jaar met elkaar zult trouwen en dan vind ik het een mooie toevoeging aan de pre-huwelijksperiode.
Dat mensen tegenwoordig jaren verloofd zijn vind ik echt bull....
(om het te zijn, niet dat het zo is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:21

Wij zijn niet verloofd geweest, gewoon een maand officieel in ondertrouw en daarna getrouwd. Lekker saai.

Verloving is geloof ik ook iets van vroeger en wordt nu nog door traditie nog wel gedaan. Krijgen ze lekker 2 x kadootjes Haha! .

Wat het officieel inhoudt weet ik ook niet. Een jaar is het geloof ik, jaren lang is niet geldig, want ik dacht altijd dat je na een jaar gaat trouwen anders vervalt de verlovingsperiode. Misschien wel om de gelegenheid te krijgen om bv oneerlijkheden boven tafel te krijgen. BV die ene vrouw die ergens zit verborgen, eventuele misdaden die boven tafel kunnen komen, of andere zaken die een huwelijk kunnen verhinderen. Vroeger had men geen middelen om snel met informatie te komen en had dat tijd nodig. Als ze officieel verloofd zijn mochten ze ook in het openbaar als man en vrouw gezien worden, en een speels kusje geven, immers er zat een huwelijk aan te komen. Wellicht ook om de eer van de vrouw te beschermen en de man aan zijn woord te houden dat hij serieus is met die vrouw...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:24

Ondertrouw: Vastlegging van het huwelijk bij de burgerlijke stand. Na de ondertrouwdag mág je na 2 weken trouwen en móet je binnen 52 getrouwd zijn

Citaat:
e verloving is de periode van een relatie waarin men toewerkt naar een burgerlijk huwelijk. In die periode vindt de verplichte ondertrouw plaats. De verloving zelf is een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist.

De verloving is bedoeld om publiekelijk aan te geven dat men van plan is te trouwen. Een trouwdatum hoeft echter niet noodzakelijk al bekend te zijn. Vaak gaat het gepaard met het dragen van een verlovingsring, vaak dezelfde als de (toekomstige) trouwring. Deze wordt gewoonlijk aan de ringvinger gedragen, traditioneel aan de rechterhand bij katholieken en aan de linkerhand bij niet-Katholieken.

Afhankelijk van het budget verhuist de ring tijdens het huwelijk naar de andere hand of wordt er een trouwring gekocht.

Tot in de jaren 70 werd er in Nederland nog regelmatig verloofd. In de 21e eeuw komt de verloving echter nog maar weinig voor. De precieze betekenis van verloven is daardoor niet langer strikt, en de verschillende verloofde stellen geven dan ook elk hun eigen betekenis aan het verloven.

wikipedia

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:25

Sirius_ schreef:
Mijn inziens niets meer als een vooraankondiging, die pas echt 'zin' heeft als er een datum is geprikt.
Mijn vriend en ik hebben besloten/afgesproken ooit te gaan trouwen, maar zonder concrete plannen spreek ik nog steeds van een afspraak en niet van een verloving

helemaal mee eens:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 11:32

Nathalie schreef:
Ik ben verloofd met mijn vriend om meerdere redenen.
Een daarvan is natuurlijk omdat we gek op elkaar zijn en voor de rest van ons leven bij elkaar willen blijven.
Een andere reden is dat in zijn cultuur je niet ongehuwd samenwoont. We kregen heel veel rare blikken in Turkije. Dat speelde dus ook wel een beetje mee. Maar als we het niet wilde, dan hadden we ons ook nog niet verloofd.

De trouwdatum staat nog niet vast door wat onverwachtse dingen waardoor we nu opnieuw moeten beginnen met sparen. Dus het echte trouwen kan nog wel ff duren, maar ik wil ook echt een groot feest. Kan ook zeggen we hebben minder geld, dus ik doe het kleiner, maar ik wacht dan liever wat langer zodat het echt naar onze zin kan zijn.
We gaan volgend jaar wel al trouwen in zijn cultuur maar dit zal niet officieel zijn. Dit omdat ik echt het ja woord tegen elkaar wil zeggen zoals we dat hier doen. Daar gebeurt dat niet zo. Dat is even met zijn tweeen naar het gemeentehuis, tekenen, en vaak pas 6 maanden later geven ze een feest. Het feest willen we wel geven omdat het voor zijn familie niet mogelijk is om naar Nederland te komen. Vandaar.

We zijn nu overigens bijna 3 jaar samen waarvan 2 verloofd en dus samenwonend. We weten allebei zeker dat we met elkaar door willen en zijn erg gelukkig samen. De verloving betekend veel voor mij. We hebben het dan ook officieel gedaan zoals het hoort in zijn cultuur. Het was erg mooi. Ja

Bij jou is het dus om een goede reden, dan kan ik het wel voorstellen dat je je verloofd bent. Ik heb meerdere posts van je gelezen en ik vind het super dat je zo gelukkig bent met je vriend ondanks alles wat je hebt moeten doostaan, het is niet makkelijk om een buitenlandse liefde te hebben, en al helemaal niet op jullie jonge leeftijd.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:57

Ik ben met mijn ex verloofd geweest, hij vroeg mij, en een half jaar later maakte hij het uit omdat hij niet genoeg meer voor me voelde... Heel apart.

Ik vind het verloven om het verloven dus echt de reinste onzin.
Had het er net even over met mijn huidige vriend, maar we hebben besloten om gewoon verloofd te zijn vanaf het moment dat we elkaar ten huwelijk hebben gevraagd. En er dus een datum bekend is.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:02

Ik ben dit jaar ten huwelijk gevraagt, en alles staat al vast voor 30 mei volgend jaar.Maar het is de bedoeling dat we op 14-02-2008 in ondertrouw gaan...maar verloving....daat praten we nooit over eigenlijk

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:06

mijns inziens is het zo dat je verloofd bent op het moment dat je ten huwelijk gevraagd wordt....

dus je hebt eerst "gewoon" een relatie... dan wordt je gevraagd (of je vraagt zelf natuurlijk!) en dan ben je mijns inziens verloofd.. met dien verstande dat je dan wel binnen een jaar gaat trouwen lijkt me....
dus de periode tussen vragen en daadwerkelijk trouwen... eigenlijk de periode dat je het huwelijk aan het plannen en voorbereiden bent etc....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:15

Liezel1 schreef:
mijns inziens is het zo dat je verloofd bent op het moment dat je ten huwelijk gevraagd wordt....

dus je hebt eerst "gewoon" een relatie... dan wordt je gevraagd (of je vraagt zelf natuurlijk!) en dan ben je mijns inziens verloofd.. met dien verstande dat je dan wel binnen een jaar gaat trouwen lijkt me....
dus de periode tussen vragen en daadwerkelijk trouwen... eigenlijk de periode dat je het huwelijk aan het plannen en voorbereiden bent etc....

Eensch! Wij hebben dan ook het verlovingsfeest gecombineerd met de aankondiging van ons huwelijk (verloving 16 april 2001, bekendgemaakt op 9 mei 2001, getrouwd op 9 november 2001).

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:23

Ik weet het niet zo goed... Je hoort wel eens van die mensen die al 2 jaar verloofd zijn bijv., maar nog niet getrouwd. Dat zou ik zelf niet willen.
Ik zie het ook echt meer als 'ik ben verloofd en binnen een jaar/anderhalf jaar ga ik trouwen'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:43

Nog even als aanvulling; een verloving kan dus wel zijn dat je aangeeft onvoorwaardelijk voor elkaar te kiezen, ook al zijn er door omstandigheden nog geen trouwplannen binnen het symbolische jaar. Financien bijvoorbeeld, of een andere reden. Het is net iets meer dan 'verkering'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:45

Ik zie een verloving als iets dat je bent , als de 1 de ander ten huwelijk heeft gevraagd / een datum is geprikt. Verloving is imo. dat je elkaar het jawoord gegeven hebt maar nog niet officiëel getrouwd bent , en tot dat geregeld is ben je dan verloofd. Inderdaad wel binnen een jaar verwacht je dan de echte trouwerij.

Bij een maatje van mij was het wel zo dat zijn vriendin erg zat te azen op een huwelijk , van hem hoefde het allemaal niet zo.
Zij heeft het toen uiteindelijk zo gedraaid dat ze verlovingsringen uit gingen zoeken , dat vond hij dan nog wel okee dat het iets meer dan gewoon verkering werd. Met verhuizen naar een nieuw huis had ze meteen op het kaartje laten drukken....en wij zijn verloofd !! Toen ik dat kaartje kreeg zei ik tegen hem : O , ga je trouwen dan Verward Dat snapte hij niet dat ik dat vroeg , en toen ik uitlegde dat verloven betekend dat je elkaar gevraagd hebt en de datum geprikt hebt , schrok hij zich rot , dat wist 'ie echt niet Haha!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:21

Liezel1 schreef:

Zo heb ik het ook altijd gezien, verloven als 'kom doe eens gek vanaf vandaag zeggen wedat we verloofd zijn voor de komende zoveel jaar' ben ik niet echt van, dan houden we het maar gewoon op verkering Knipoog

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:28

Ik ben sinds een jaar verloofd met mijn vriend.
Ik vind verloven ouderwets, maar daarom juist ook heel leuk! Tegenwoordig verloofd niemand meer!
De reden dat wij verloofd zijn: Omdat we willen trouwen! Clown We hebben nog geen datum, maar het word waarschijnlijk pas 2009.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:32

Ik heb de eerste optie maar daar bedoel ik meer mee dat je zeg maar wel weet dat je wilt gaan trouwen maar door bv studie of iets het geld/de mogelijkheid nog niet hebt.

Stel je krijgt een vaste relatie en weet na een paar jaar dat je wilt gaan trouwen, heb een huwelijks aanzoek gehad enzo maar zit allebei nog midden in de studie of door wat voor omstandigheden dan ook is het met financiën of andere dingen nog niet te realiseren. Dan vind ik verloven een mooie manier om aan te geven dat je wilt gaan trouwen Lachen

Ik zet niet dat ik net zoiets bedoel als blue_eyes Lachen