Falona schreef:Ik ben na mijn VWO (oude stijl) begonnen met accountancy en heb later een overstap gemaakt naar bedrijfseconomie. Mijn ervaring is dat deze twee opleidingen heel veel overeenkomsten hebben, maar dat bedrijfseconomie net wat breder is. Achteraf gezien had ik meteen voor bedrijfseconomie moeten gaan omdat accountancy net iets te specifiek was voor mij. Ze gaan er bij die opleiding namelijk van uit dat je in de accountancy gaat werken en daar ligt dus heel erg de nadruk op.
Bij bedrijfseconomie worden verschillende aspecten aangestipt. Je krijgt natuurlijk het recht toe recht aan boekhouden, maar ook vakken om financiële gegevens te kunnen analyseren. Je leert hoe je processen kan beschrijven/maken en ook de automatisering van de financiële stromen in een onderneming komen aan bod. Je kan na de opleiding alsnog de accountancy in als je dat ambieert of een jaar of wat om ervaring op te doen bij verschillende soorten bedrijven. Daarnaast zijn functies als administrateur en controller ook een optie.
Zelf heb ik deze richting gekozen omdat ik de lessen bedrijfsadministratie altijd met erg veel plezier deed en deze mij ook erg lagen.
Momenteel werk ik in een functie die vergelijkbaar is met hoofd administratie.
He een collega gevonden op Bokt. Laten we TS dan maar geen praktijkverhalen vertellen want dan kiest ze direct een hele andere richting als Boomchirurgie ofzo.
Na deze opleiding kun je eventueel verschillende particuliere korte opleidingen en masterclasses volgen, BE is wel de veelzijdigste maar je moet er wel redelijk goed voor kunnen rekenen. Ik vind zelf het brede takenpakket het leukste van mijn werk. Administratie zal altijd als vakgebied blijven en de vraag naar mensen zal altijd relatief groot blijven. Ik deze branche is ook parttime werken heel makkelijk realiseerbaar.