uitkeringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

uitkeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:34

n.a.v. de frustraties en discussies in dit topic omtrent uitkeringen, terecht/onterecht, wel of geen aanstellers, wel of geen extraatjes mogen kunnen kopen e.d.... open ik hier maar een topic over als niemand anders zich geroepen voelt...

hier even een stukje van wikipedia:
wikipedia schreef:
Een uitkering is een som geld die aan iemand wordt betaald.

Niet voor elke som geld wordt de term uitkering gebruikt. Vaak wordt de naam gebruikt om aan te geven:

Een herhaalde som die wordt betaald aan behoeftigen in de samenleving (werklozenuitkering, bijstandsuitkering, arbeidsongeschiktheidsuitkering). Deze uitkeringen worden betaald door overheidsinstanties (het OCMW in België, het UWV in Nederland).
Een som geld (herhaald of niet) die door een verzekeringsmaatschappij wordt betaald aan een verzekeringnemer.

Uitkeringsfraude
Wanneer iemand geen of slechts gedeeltelijk recht heeft op een uitkering maar toch onder valse voorwendselen een (te hoge) uitkering ontvangt, spreekt men uitkeringsfraude

zie http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... _sub=17218 voor meer over uitkeringen

zo, ga hier maar lekker verder discussieren;) barst maar los allemaal...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 11-11-07 12:18, in het totaal 6 keer bewerkt

Anoniem

Re: uitkeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:36

Ik denk zelf dat het wel gewoon in dat andre topic kan, zo is imo alles uit het verband Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:39

ik wil de citaten wel weg halen als je dat bedoeld... het ging mij er om dat er daar nu 2 of mss wel meer discussies door elkaar lopen. ik verwijs ook naar dat topic, zodat mensen terug kunnen kijken waar het begon, maar er loopt daar nu een discussie over of mensen een uitkering verdienen of niet. of ze dan niets mogen behalve ziek zijn en geld vangen om zichzelf net aan van te kunnen onderhouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:40

mensen lezen niet terug...je moet al blij zijn dat ze zo 1 topic doorlezen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:41

ik heb jouw citaat weg gehaald. zo beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:42

oke, dank je wel Lachen
De rest moet zelf maar weten wat hij er van denkt Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:43

kvond gewoon jammer dat de discussie in dat topic kwam en bleef gaan, terwijl het daar helemaal niet over ging...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:44

Hamvrag is gewoon: Wat zijn de vooroordelen?
Ik hoor maar al te vaak dat mensen in de uitkering hun handje ophouden en te lui zijn om te werken, iets wat absoluut niet waar is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:46

precies:) ik denk dat je echt niet voor niets een uitkering krijgt. je moet OF echt lichamelijk ziek zijn, OF een een aantal zware psychische tests ondergaan of je wel of niet ECHT psychisch niet in staat bent om te werken... maar ik weet niet hoe het zit met een uitkering van de gemeente. maar die is extreem laag (200 euro in mijn geval, 100% afgekeurd)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:46

Ik vind dit echt zo'n schoolvoorbeeld dat een paar "slechten" het verpesten voor veel "goeden".

Hier kun je ook eindeloos over blijven discussieren, omdat iedereen een andere mening heeft. Het is ook per geval verschillend hoeveel recht iemand er op heeft.

Alleen het citaat hierboven dat mensen met een uitkering geen vakantiegeld verdienen vind ik erg kort door de bocht. De meesten kunnen daarvan ook niet op vakantie, maar hebben het hard nodig om bv. een kapotte koelkast te vervangen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:49

ik heb de citaten verwijderd, om daar niet over te vallen. als je daar in het topic terug kijkt zie je meer van zulk soort opmerkingen staan, vandaar liever een nieuw topic. en idd ook omdat het een ellelange discussie gaat worden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:59

kom als je kan opstaan, kan je werken.......... al moet je de hele dag brieven in enveloppen stoppen... een bijstand is eigenlijk gewoon belachelijk.

Ik heb liever de bijstand op de schop en WW en WAO ENNN Zeker de AOW een stuk omhoog

Zeker nu de arbeidskrapte weer de kop opsteekt......... werk zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:03

hier in de buurt is er fulltime werk genoeg..maar halve dagen?
Ja zwaar werk zoals poetsen, maar iets wat lichter is?

Dus dat werk zat...als je gewoon gezond bent wel, maar anders?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:06

Rk thuiswerken kan ook, goed verdient geen reet, en is absoluut geestdodend......... maar het is er wel

partime werken is zowizo heel erg moeilijk in welke tak je ook zit

en daarom zeg ik WAO mag van mij omhoog, ww ook en zeker de AOW

maar bijstand, bijstand is moeilijk ............. want als ik zie wat er in de bijstand zit........ dan denk ik "tja, er zit ook niks in je" geen drive, geen zin, geen animo

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:10

runningkawa schreef:
Dus dat werk zat...als je gewoon gezond bent wel, maar anders?

Leeftijd speelt ook mee. ken mensen die boven de 50 zijn en geen opleiding hebben gehad. hebben jaren een eigen bedrijf gehad en waren nooit zien. ze hebben 3 jaar in de bijstand gelopen en in een reintergratie project om weer aan het werk te kunnen. ze waren bereid om alles aan te pakken zoals bijv. ploegendiensten maar niemand wilde ze. ze waren te oud en er was geen duidelijk aantoonbare werkervaring. ook was er natuurlijk niet achter te komen of ze veel ziek waren dus bedrijven vinden het een te groot risico.

maar ik ken er hier in de buurt genoeg die een uitkering hebben en zo gezegd niet kunnen werken maar toch allerlei baantjes ernaast hebben. en die mogen ze van mij aanpakken. Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:12

Er is al heel veel veranderd in uitkeringsland. De Bijstandsuitkering (tegenwoordig WWB, Wet Werk en Bijstand) is bedoeld als overbruggings uitkering tot werk of een anderssoortige uitkering. Sollicitatieplicht, informatieplicht noem maar op.

Even op een rijtje:
WW: tijdelijk vangnet tussen werk en werk. Eerste 2 maanden 80% van je laatst verdiende loon (met een maximum), daarna 70%. De regels hiervoor zijn aangescherpt en ook de duur van deze uitkering is erg verkort. Hier ook sollicitatieplicht.

ZW: Ziektewet. Als je ziek bent, maximaal 104 weken (2 jaar), 70% van je laatst verdiende loon.

WIA: na de ziektewet, als je nog steeds ziek bent. Je wordt gekeurd, ben je bijvoorbeeld 50% afgekeurd dan krijg je voor 50% een uitkering en moet je voor de overige 50% een baan zoeken.

Studiefinanciering: als je een opleiding volgt. Met prestatienorm.

WAJONG: voor jong volwassenen die niet in staat zijn op een betaalde baan te houden (denk hierbij ook aan bijvoorbeeld mensen met een psychische stoornis of aan gehandicapten).

Het begrip passende arbeid is volledig losgelaten. Komt er eigenlijk op neer dat je een baan moet accepteren, ook als dit niet bij opleiding/ervaring aan sluit. Doe je dit niet dan wordt je gekort op je uitkering of kan deze helemaal wegvallen.

Armoedeval: mensen die vanuit een bijstandsuitkering een baan krijgen met een minimumloon kunnen te maken krijgen met een zogenaamde armoedeval. Oftewel: netto minder over houden per maand als ze werken dan dat ze een uitkering hebben (bijvoorbeeld huurtoeslag en zorgtoeslag kunnen minder worden, gemeentelijke belastingen wordt niet meer kwijtgescholden, geen recht meer op bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag, noem maar op). Dit stimuleert niet om aan het werk te gaan.

Minimum loon omhoog zou wellicht helpen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:12

KiWiKo schreef:
kom als je kan opstaan, kan je werken.......... al moet je de hele dag brieven in enveloppen stoppen... een bijstand is eigenlijk gewoon belachelijk.

Ik heb liever de bijstand op de schop en WW en WAO ENNN Zeker de AOW een stuk omhoog

zelfs al kun je niet staan kun je werken, maar vind maar eens iets. daarbij: wat nu als je maanden lang opgenomen bent? (zoals ik) dan kun je niet werken.

en als je psychisch niets kunt hebben kun je ook niet werken... geloof me, uitkeringen zijn er echt niet voor niets!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:14

Tieme schreef:
maar ik ken er hier in de buurt genoeg die een uitkering hebben en zo gezegd niet kunnen werken maar toch allerlei baantjes ernaast hebben. en die mogen ze van mij aanpakken. Ja

helemaal mee eens! er wordt idd gefraudeerd, maar zou jij die niet anoniem aan kunnen geven? is daar geen anonieme kliklijn voor dan? die zijn toch zo in tegenwoordig?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:16

Dat gedoe over vakantiegeld is m.i. ook helemaal aan de orde. Bij een uitkering en ook bij een baan wordt iedere maand 8% van je uitkering gereserveerd om te sparen voor het vakantiegeld. Dat is dus geen extraatje ofzo, maar iets wat je zelf opgespaard hebt.
In principe ben ik zeker voorstander van een sociaal vangnet. Er wordt alleen veel oneigenlijk gebruik van gemaakt. En dat is iets wat je strak moet controleren, want anders verpesten deze klaplopers het voor de rest. En ja, deze mensen kun je noniem aangeven.

Nog even een aanvulling op apple:
Bij de WIA krijg je in 1e instantie 75% van je laatste loon ongeacht het percentage wat je arbeidsongeschikt bent. Deze periode is afhankelijk van je arbeidsverleden. Hierna krijg je inderdaad dat percentage waarvoor je afgekeurd bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:17

ikenindi schreef:
KiWiKo schreef:

zelfs al kun je niet staan kun je werken, maar vind maar eens iets. daarbij: wat nu als je maanden lang opgenomen bent? (zoals ik) dan kun je niet werken.

en als je psychisch niets kunt hebben kun je ook niet werken... geloof me, uitkeringen zijn er echt niet voor niets!

ik heb als onderenemer met risicovol beroep (dus onverzekerbaar voor wao) in 2006 in zijn geheel 3 maanden niet kunnen werken, drie keer door een val van een paard (een keer schouder uit de kom, een keer wervel verschoven en een keer sleutelbeen uit de kom) voor alle "aandoeningen"staat minstens 6 weken rust....... ik heb al met al 3 maanden niet gewerkt........

en weet je hoe moeilijk het is om als ondernemer dat inkomen weer recht te trekken>

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:18

ik heb vorige week iemand aangenomen op kantoor die 50% afgekeurd is, langdurig in de ww zit..

mens is zo fanatiek............ en mijn voordeel is dat het zwaar gesubsidieerd wordt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:19

danneke, dat wist ik niet Lachen. Dan heb je dus kans dat als je van de ZW naar de WIA gaat je in eerste instantie iets meer te besteden hebt Lachen.

Vakantiegeld is inderdaad gewoon een soort uitgestelde betaling van je loon/uitkering. Er is niets extra's aan, je krijgt gewoon 8% later uitbetaald.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:19

@kiwiko: wat bedoel je te zeggen als reactie op mij? srry, ik snap je niet. ik geloof idd echt wel dat het moeilijk is, maar dat ontken ik toch ook niet?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:21

KiWiKo schreef:
ik heb vorige week iemand aangenomen op kantoor die 50% afgekeurd is, langdurig in de ww zit..

mens is zo fanatiek............ en mijn voordeel is dat het zwaar gesubsidieerd wordt

Toch zijn er nog steeds veel bazen die dit niet aandurven.
Als er daar meer van zouden zijn, zouden er ook minder mensen met een uitkering zijn.

Blijft een beetje een wisselwerking.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:22

Het is heel moeilijk om de scheidingslijn tussen de misbruikers en behoeftigen te leggen. op zich was het idee voor de invoering van de WIA buiten gewoon goed. alleen de opvolging van dit systeem laat te wensen over. Mensen die afgekeurd hadden moeten worden zijn dat niet altijd en personen die absoluut kunnen werken zijn opeens afgekeurd. Dus het systeem was goed bedacht alleen had men te weinig rekening gehouden met de uitvoering ervan.

Nu als het systeem goed uitevoerd had geworden hadden ze de WW regeling goed kunnen aanpassen. Want dan zouden alleen gezonde mensen in de WW komen en de zieke/behoeftigen in de WIA. echter wijst de praktijk dit anders uit.

Nu hoor ik in dit topic al zeggen van de kleine groep slechten verpesten het voor de mensen die het wel nodig hebben. Dat is natuurlijk wel zo, maar men vergeet dat deze groep slechten misschien wel groter is dan men denkt.

Dus prioriteit zou moeten worden gegeven aan de goede uitvoering van het WIA / WW systeem alvorens iets aan de uitkeringen te doen. Als dit goed uitgevoerd wordt dan is de scheidingslijn veel beter vast te leggen.

Nu werk ik al een hele tijd in de arbeidsbemiddeling (ok arbeidsrecht gestudeerd) en kwam tot mijn grote verdriet wekelijks meer dan 50 brieven tegen van mensen die niet willen werken, maar uitsluitend moeten solliciteren om de uitkering te behouden. (dit staat er letterlijk in). dit was bij mijn vorige werkgever in de bemiddeling van LBO-MBO personeel. Als ik deze brieven al in mijn eentje krijg in deze grote getalen, vraag ik mij af hoe klein deze groep misbruikers is of beter gezegd hoe groot....

Deze brieven krijg ik bij mijn huidige werkgever (HBO of hoger niveau aan bemiddeling) niet. Ik heb er nog niet 1 mogen ontvangen. hang hier je eigen comclusie aan.

Voor de mensen die willen reageren op mijn geschreven tekst. Kopieer niet een klein onderdeel, want dat haalt compleet het verband van mijn verhaal weg. Dat zou een oneerlijke reactie teweeg kunnen brengen.