Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sronnie schreef:De laatste tijd is er omtrent de corrigerende tik redelijk wat stof opgewaait, tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen alles moet bereiken met praten.
Nu is er niets mis met praten maar wanneer ik sommige ouders een aai over de bol zie geven wanneer het kind iets niet mag doen met de woorden ''nu weer lief zijn'' vraag ik mij af of dat echt wel zo verantwoord is.
Citaat:Als ik kinderen zie die wel een pedagogische tik krijgen (ik heb het dus niet over schoppen/slaan) na 1 waarschuwing houden de kinderen vaak wel meteen op, waardoor ik mij afvraag of het praten en lief doen tegen kinderen niet te verheerlijkt is en wel zo goed werkt.
Citaat:Kinderen hebben m.i. duidelijke grenzen nodig en bereik je dat wel met constant waarschuwen en zeggen ''niet doen''?
Citaat:Hoe denken jullie hier over, is het hele pedagogische ''gedoe'' wel echt zo verantwoord en is een tik uit den boze?
Wuis schreef:Ik heb een hekel aan kinderen. Vind dan ook dat ze veel te lief worden opgevoed. Kinderen mogen alles, worden nooit terechtgezet. De kinderen van tegenwoordig zijn ordinaire schreeuwlelijkerts en nog brutaal ook (op een enkeling na).
Wuis schreef:Ik heb een hekel aan kinderen. Vind dan ook dat ze veel te lief worden opgevoed. Kinderen mogen alles, worden nooit terechtgezet. De kinderen van tegenwoordig zijn ordinaire schreeuwlelijkerts en nog brutaal ook (op een enkeling na).
Toch ben ik tegen slaan. Heb zelf vroeger een aantal tikken gehad om een reden waar ik nu nog boos over ben. Slaan werkt nooit.
Shadow0 schreef:sronnie schreef:De laatste tijd is er omtrent de corrigerende tik redelijk wat stof opgewaait, tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen alles moet bereiken met praten.
Nu is er niets mis met praten maar wanneer ik sommige ouders een aai over de bol zie geven wanneer het kind iets niet mag doen met de woorden ''nu weer lief zijn'' vraag ik mij af of dat echt wel zo verantwoord is.
Wat altijd jammer is, is dat dit de enige twee opties zijn. En dat is niet zo.
Het is heel goed mogelijk om consequent en corrigerend te zijn, zonder daarbij ooit de 'corrigerende' tik te gebruiken.
Het is eigenlijk vrij simpel. Het is niet goed om een kind maar te laten. Maar een tik is niet je enige alternatief.
Ik heb deze twee opties opgeschreven omdat het vaak de enige twee zijn die ik in mijn (directe) omgeving zie, heb daarom ook wat toegevoegd in de begin post.Citaat:Als ik kinderen zie die wel een pedagogische tik krijgen (ik heb het dus niet over schoppen/slaan) na 1 waarschuwing houden de kinderen vaak wel meteen op, waardoor ik mij afvraag of het praten en lief doen tegen kinderen niet te verheerlijkt is en wel zo goed werkt.
Er zijn een paar nadelen aan die methode. Ten eerste laat je kinderen zien dat het acceptabel is om geweld te gebruiken. Het is heel simpel: kinderen nemen een voorbeeld aan het gedrag van hun ouders, en zullen dus leren dat het in bepaalde omstandigheden blijkbaar prima is om te slaan.
Dat zou ik mijn kind NOOIT willen leren.
Ten tweede: lang niet alle kinderen houden naar 1 waarschuwing op. En dan? Harder slaan?
Ten derde: ik geef teveel om kinderen om ze bewust pijn te kunnen doen als het ook op een andere manier kan worden opgelost.
Wat betreft harder slaan heb je een sterk punt, ik ben er wel van overtuigd dat een tik niet direct pijn hoeft te doen. Daarom zei ik ook ik heb het niet over slaan/schoppen, soms kan met een vinger een ''tikje'' geven al voldoende zijn.Citaat:Kinderen hebben m.i. duidelijke grenzen nodig en bereik je dat wel met constant waarschuwen en zeggen ''niet doen''?
Als je consequent waarschuwt, zegt 'niet doen' en vervolgens consequenties verbindt aan die waarschuwing, is dat heel duidelijk. Een andere consequentie kan net zo duidelijk zijn als een tik, maar zonder de nadelen die ik hierboven heb genoemd.Citaat:Hoe denken jullie hier over, is het hele pedagogische ''gedoe'' wel echt zo verantwoord en is een tik uit den boze?
Lief blijven en laten doorzeuren is niet het 'pedagogische gedoe'. Dus dat is ook niet de juiste vraag om te stellen.
Hoe zie jij dan de pedagogische verantwoorde ''hype'' (ik weet even geen andere benaming, het komt iig wel zo op mij over), consequent waarschuwen vind ik nl. niet erg effectief.
Sammie schreef:Maar stoppen die kinderen na de waarschuwing uit angst of respect?
katiavl schreef:Tis geen hype ik ben 21 jaar, en zo opgevoed![]()
Als je genoeg te zeggen over je kinderen hebt is een tik geven niet nodig, tis pas wanneer je dat niet hebt dat je naar tikken moet overgaan om macht te krijgen. Dus een teken van onmacht.
En dat is al langer geweten dan vandaag
sronnie schreef:Want zo begin ik die manier van opvoeden te zien, constant waarschuwen waar geen gevolg aan vast zit.
katiavl schreef:Ik ben mischien extra streng opgevoed hoor, ik heb u moeten zeggen altijd nu nog altijd. En nog een paar dingen![]()
Eerst vond ik dat zo erg, maar eigelijk net een voordeel
Misser schreef:Corrigerende tik vind ik niet zo erg, maar het ligt eraan hoe. Als jij twee keer tegen een kind zegt 'niet aankomen', dan mag je best bij de derde keer een zachte tik op de vingers geven.
Shadow0 schreef:Misser schreef:Corrigerende tik vind ik niet zo erg, maar het ligt eraan hoe. Als jij twee keer tegen een kind zegt 'niet aankomen', dan mag je best bij de derde keer een zachte tik op de vingers geven.
Stel even dat het kind die zachte tik niet zo enorm interessant vindt, en doorgaat? Wat zou je dan doen?
Citaat:En hoe leg je uit aan een kind dat jij wel een tik mag geven als het ergens niet aan mag komen, maar dat het kind dat zelf niet mag doen als het aan het spelen is en een ander kind komt aan zijn speeltje? Kinderen doen hun ouders na, en de reactie van de ouders is blijkbaar een tik - dan mag een kind dit toch ook?
kjoetie schreef:trouwens, het verschil hoefde me niet uitgelegd te worden, het grote verschil was namelijk dat mijn ouders mijn Ouders waren, en die waren in mijn kinderogen heilig en mochten vanalles dat ik niet mocht.
Citaat:Sterker nog, door dat eeuwige gepraat werd ik zelfs op een bepaald moment gepest omdat ik niet weerbaar genoeg was en alles met praten probeerde op te lossen. Schiet niet op als je 5 agro klasgenootjes daar niet voor open staan, dan is een eind hout en veel lef een stuk effectiever en op de lange termijn beter voor het geestelijk welzijn van je kind
Shadow0 schreef:Misser schreef:Corrigerende tik vind ik niet zo erg, maar het ligt eraan hoe. Als jij twee keer tegen een kind zegt 'niet aankomen', dan mag je best bij de derde keer een zachte tik op de vingers geven.
Stel even dat het kind die zachte tik niet zo enorm interessant vindt, en doorgaat? Wat zou je dan doen?En hoe leg je uit aan een kind dat jij wel een tik mag geven als het ergens niet aan mag komen, maar dat het kind dat zelf niet mag doen als het aan het spelen is en een ander kind komt aan zijn speeltje? Kinderen doen hun ouders na, en de reactie van de ouders is blijkbaar een tik - dan mag een kind dit toch ook?