Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:39

Hoi,

Mijn vriend en ik willen per 1 september samen gaan wonen, maar nu kregen we zojuist plotseling even een discussie over de maandelijkse lasten. En ik zou graag even horen hoe jullie dit hebben aangepakt. Bloos

* Voorlopig doen we alles ZONDER samenlevingscontract of fiscaalpartnerschap (hier hebben we zo onze redenen voor), mogelijk verandert dit in de toekomst nog wel.

* Mijn vriend en ik gaan samenwonen in ZIJN koopwoning, en de hypotheek staat dan ook volledig op ZIJN naam, en blijft logischerwijs ZIJN eigendom.

* Mijn inkomen is gebaseerd op mijn studiefinanciering, zorgtoeslag en wat bijverdienen met bijbaantjes. Zijn inkomen is gebaseerd op een full-time baan.

* We hebben het volgende qua betalingen afgesproken:
G/W/L (50/50)
Internet + televisie (50/50)
Huishoudgeld (50/50)
We betalen ieder onze eigen zorgverzekering (100 voor ons allebei)
We betalen ieder onze eigen telefoonrekening (100 voor ons allebei)
Gezamelijk spaarpotje (50/50)
Levensverzekering voor ZIJN hypotheek (100 voor hem)
Vereniging van eigenaren (100 voor hem)
Overige vaste lasten met betrekking tot het huis (100 voor hem)

* Mijn vriend is van mening dat ik de hypotheek (van ZIJN huis dus) ook voor de helft moet betalen (50/50).

Mijn voorstel aan hem: De hypotheek blijft volledig voor jouw rekening, maar mochten we uit elkaar gaan, dan is het geld dat ik bijv. elke maand in onze gezamelijke spaarpot heb gestopt... volledig voor jou (alsin; Daar hoef ik niets meer van terug te zien). En dan heb ik alsnog een soort van bijdrage geleverd, en als hij die in zijn hypotheek wil investeren... mij best. En ik vind het eventueel ook prima om een aanmerkelijk kleiner bedrag maandelijks aan hem af te dragen voor de hypotheek, maar geen (50/50) voor een huis dat NIET van mij is en dat ook nooit zal worden.

Mijn vraag aan aan jullie: Hoe zouden jullie deze hypotheek-kwestie oplossen? Is mijn voorstel nu werkelijk zo raar? Is het werkelijk zo raar dat ik het vertik om maandelijks de helft van een hypotheek te betalen die HELEMAAL NIET van mij is?

Graag antwoord, want ik voel me op dit moment echt even een kneus. Clown

Groetjes,
Pinda_Dipje

Britt

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:41

Ik neem aan dat dat gewoon voor hem is Nagelbijten / Gniffelen
Mochten jullie uit elkaar gaan dan is het gewoon nog steeds zijn huis. Mochten jullie verhuizen dan is de winst van hem en kunnen jullie daarna de hypotheek delen?
Anders moet je het heel goed op papier zetten, ook met het termijn dat hij al heeft betaald ivm uitkopen mochten jullie uit elkaar gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:45

een samenleving contract lijkt me echt en must Ja
ik heb vroeger samen gewoond met iemand die een eigen huis had en ik betaalde daar niets aan mee.
het was zijn huis en 4 jaar later toen we uit elkaar gingen hoefden we niets te delen.

bepraat het in ieder geval goed voordat je gaat samen wonen en laat het op papier zetten zodat daar geen misverstanden over komen.

maar zijn huis word door hem betaald lijkt mij!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:46

BrittKitt schreef:
Ik neem aan dat dat gewoon voor hem is Nagelbijten / Gniffelen
Mochten jullie uit elkaar gaan dan is het gewoon nog steeds zijn huis. Mochten jullie verhuizen dan is de winst van hem en kunnen jullie daarna de hypotheek delen?
Anders moet je het heel goed op papier zetten, ook met het termijn dat hij al heeft betaald ivm uitkopen mochten jullie uit elkaar gaan.

Dat leek mij persoonlijk dus ook. Als we uit elkaar gaan behoud hij gewoon zijn huis, en zit ik met niets, en dat is niet erg.... Maar feitelijk gezien betaal ik dus wel mee aan een huis dat nooit van mij zal worden, en dat klinkt mij raar in de oren. Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:47

En wat doe je bij een huurhuis dan? Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:48

Mijn mening over wat fair is:
Hij betaalt de hypotheek, en jij gaat huur betalen. En dat mag best 50% van de hypotheek plus 50% van de vaste lasten (gas/water/licht/gemeentelijke belastingen enz) zijn vind ik. Je maakt er toch voor de helft gebruik van. Knipoog
Zijn levensverzekering en lidmaatschap van de VVE zijn dan geheel voor hem.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 19:52

BrittKitt schreef:
En wat doe je bij een huurhuis dan? Knipoog

Dat is ook zo, maar ik geef voor mijn gevoel ook al redelijk wat in. Via mijn ouders heb ik ook de mogelijkheid om een eigen huisje te kopen, maar omdat ik liever ga samenwonen (en mijn vriend niets wil weten van mijn optie) heb ik dus besloten op bij m'n vriend in te trekken en het in 'in mezelf investeren' zoals zou kunnen met een eigen huisje achterwege te laten. Een bijdrage is prima, maar geen 50/50 gedoe.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:53

Mijn vriend en ik zitten in dezelfde situatie, hij studeert en ik werk. Vandaar dat het huis op mijn naam staat, aangezien ik ook alles betaal. Hij betaalt mij gewoon elke maand een vast bedrag naar verhouding. Dat is dus veel minder dan wat ik betaal. Gaan wij uit elkaar, dan is vrijwel alles van mij. Hij heeft eigenlijk alleen zn kleren, tv en laptop Haha! Hij betaalt wel zelf zijn kleding, school, verzekering, telefoon, sport, e.d. Wij hebben ook geen contract samen, omdat we dus eigenlijk niets samen hebben. Als we over een paar jaar gaan verhuizen is het wel de bedoeling om alles 50-50 te doen. Maar dan is het ook wel de bedoeling dat hij werkt.

Als ik jou was zou ik voorlopig nog niet de helft van de kosten meebetalen, maar ook kijken hoe de verhouding qua inkomsten is. Het is belachelijk dat jij helemaal krom moet gaan liggen met je studiefinanciering terwijl hij het prima kan betalen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:54

Nee hoor, dat kan ik me heel goed voorstellen en zou ik ook niet pikken
Dan zou ik m opperen om gewoon samen op zoek te gaan naar een ander koophuis?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:54

Persoonlijk vind ik dat jij ook moet bijdragen aan de hypotheek. Een huurhuis moet je toch ook betalen? En dat geld investeer je ook niet. Wel vind ik het normaal dat hij (met een full time baan versus student) meer maandlasten op zich mag dragen dan jij. Maar om dat op de hypotheek te leggen vind ik niet. 50/50 hoeft ook niet maar gewoon fair naar beide inkomsten. Jullie zijn samen en draaien samen op voor de kosten. Denk hierbij niet alleen aan de maandelijkse woonlasten maar ook het huishouden.

Mijn vriend en ik studeren beide nog en wonen in een huurhuis. Hij heeft aardig wat meer inkomsten met zijn bijbaan dan ik met mijn bijbaan. Hij betaald dan iets meer huur en wat vaker de boodschappen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:58

Meryl schreef:
Persoonlijk vind ik dat jij ook moet bijdragen aan de hypotheek. Een huurhuis moet je toch ook betalen? En dat geld investeer je ook niet. Wel vind ik het normaal dat hij (met een full time baan versus student) meer maandlasten op zich mag dragen dan jij. Maar om dat op de hypotheek te leggen vind ik niet. 50/50 hoeft ook niet maar gewoon fair naar beide inkomsten. Jullie zijn samen en draaien samen op voor de kosten. Denk hierbij niet alleen aan de maandelijkse woonlasten maar ook het huishouden.

Mijn vriend en ik studeren beide nog en wonen in een huurhuis. Hij heeft aardig wat meer inkomsten met zijn bijbaan dan ik met mijn bijbaan. Hij betaald dan iets meer huur en wat vaker de boodschappen.

zoals jij het zegt ,moet er zeker wel een contract komen.
want als ze de helft meebetaald heeft ze na eventuele beeindiging van de relatie ook recht op een deel van de waarde van het huis
dus dan zou het huis verkocht moeten worden of hij moet haar uitkopen.

met een huurhuis bouw je geen eigen vermogen op zoals met een eigen huis
dus eigenlijk kan je dat niet met elkaar vergelijken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:58

Pinda_Dipje schreef:
Een bijdrage is prima, maar geen 50/50 gedoe.

Dat begrijp ik niet. Echt niet. Je gaat er toch voor de helft wonen? Zolang hij maar opdraait voor de kosten die echt alleen voor de hypotheekhouder/eigenaar van het huis zijn, vind ik het niet meer dan logisch dat je evenredig meebetaalt. Verward

Een andere optie kan zijn dat je zijn huis beoordeelt zoals dat bij huurwoningen gebeurt (puntensysteem) en dat jullie daar dan samen een huurbedrag over afspreekt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:02

Ik heb indezelfde situatie gezeten en ik betaalde niet mee aan de hypotheek daar het huis ook niet van mij was ook niet bij uit elkaar gaan. Toen we zijn getrouwd hebben we het zo geregeld dat als mijn man zou overlijden het huis dan van mij is. Gaan we uit elkaar dan kan ik er geen aanspraak opdoen. Nu betaal ik dus wel mee aan de hypotheek. Mijn man verdiend veel meer als ik maar alles komt in één potje waaruit alles gewoon wordt betaald.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:04

Ja, dat is huur.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:04

Wat een compromis zou kunnen zijn is: hij betaalt hypotheek jij de volledige boodschappen voor eten en drinken......???

Ik zou ook niet dokken voor iets wat nooit van mij wordt en dus ook nooit zal meedelen in de waardestijging.

Bij samen een huurhuis ligt het anders, het huis is van niemand en zal nooit verkocht worden. Dan deel je gewoon de kosten mits je beiden werkt anders misschien omrekenen naar % van iemands salaris. Bijv: hij verdient 3000 en jij 1000 dan is voor hem 1/3=1000 en voor jou is 1/3=333 euro....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:07

ik ben misschien wat makkelijk, maar het gaat bij mij altijd over en weer.............

Nou heb ik wel met een ex gehad, welke de vaste woonlasten betaalde........ dat die ging huilenbalken als een klein kind toen we uit elkaar gingen........ wat hij wel even vergat was dat ik de boodschappen deed en de "losse" rekeningen betaalde..... en ik uiteindelijk meer kwijt was maandelijks dan hem..........

maargoed, dat lag meer aan zijn hebberige instelling Lachen Lachen

zet het maar gewoon goed op papier Lachen

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:09

Ik woon ook samen met mijn partner en sinds december 2006 hebben we een leuk huis gekocht en het huis en hypotheek staat op mijn partner zijn naam. Hiervoor woonden we vanaf 2e kerstdag 2004 1 jaar in een huur huis via mijn partners werk. Maar goed, wij hebben het volgende besproken en eerlijk verdeeld qua kosten hieronder een rijtje:

Ik betaal onder andere Upc (dit is een uitgebreid pakket; tv, radio, internet, en telefonie) en zit ik per mnd qua bedrag zo rond 70,=
Ook betaal ik onze dagelijkse boodschappen hier ben ik qua bedrag per week zo,n 40,=
Ook de servicekosten en vereniging v. eigenaren wordt door mij betaald hier kom ik qua bedrag per mnd 85,= met dit bedrag heb ik kosten van vereniging v. eigenaren bij in gerekend, en natuurlijk heb ik mijn paard (maar die staat nu even buiten de kosten van het huis). En dan heb ik ook onze inboedelverz qua bedrag per mnd 90,=

Mijn partner betaald de hypotheek wat qua bedrag per mnd op 400,= zit, ook heeft hij het nuon waar we qua bedrag per mnd 80,=, ook heeft me partner zijn lening voor zijn auto wat elke mnd 100,= is, en dan ook de auto en wegenbelasting.

Kortom wij hebben over alle kosten eerlijk verdeeld, ik heb zo even snel wat dingen zoal opgenoemd, ja natuurlijk betaald mijn partner misschien wel wat meer maar de man verdiend op zich ook eigenlijk meer als de vrouw he. Alhoewel ik ook niet hoef te klagen hoor.
Mijn partner is werkzaam op een woningcorporatie als opzichter voor 36urige werkweek , en ik zelf ben werkzaam op een administratie kantoor voor 32urige werkweek (ivm ik studie doe hbo).

Ik raad je aan om met je vriend om de tafel te gaan zitten en alle kosten erbij pakken en alles goed op een rijtje zetten enz..

Kijk ons huis staat ook op mijn partners naam en ook de hypotheek maar we zijn voor volgend jaar al naar groter huis (namelijk nieuwbouw) aan het kijken.

Succes iig...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:10

enny schreef:
Als ik jou was zou ik voorlopig nog niet de helft van de kosten meebetalen, maar ook kijken hoe de verhouding qua inkomsten is. Het is belachelijk dat jij helemaal krom moet gaan liggen met je studiefinanciering terwijl hij het prima kan betalen!

Dat bedoel ik dus eigenlijk ook meer, een bijdrage naar inkomen lijkt me prima. Maar ik heb zonder bijbaantjes ongeveer 500 euro, en hij zit toch al snel rond de 2000 (afhankelijk van zijn uren). Dat komt dus bij 50/50 voor mij (met de huidige afspraken inclusief) neer op ongeveer:

- Hypotheek: 200
- Zorgverzekering: 100
- G/W/L: 75
- Boodschappengeld: 130 (Mijn vriend had het eigenlijk over 160 p.p. maandelijks, dit is mijn max.)
- Gezamelijk spaarpotje: 100
- Telefoonrekening: 35
- Internet + televisie: 24
- Studieboeken: bedrag nog onbekend
- Eventuele leuke dingen: 40
--------------------------------------
Totaal: 704 (excl. hondenvoer, eventuele kosten voor mijn paard - hierover moet ik nog afspraken maken met mams)

Het is wel haalbaar, prima zelfs (met bijbaantjes) maar voor sparen/kleding enz. blijft dan dus nog nauwelijks geld over. Logisch, ik ben student, maar toch.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:11

Ik ga ook voor een huur, maar zeker niet 50/50.

Aangezien het zijn huis is en blijft hoef jij niet de helft te betalen, als het uitgaat zie jij daar niks van terug.
En daarnaast, misschien is dit huis wel "te duur" voor jou? Ik bedoel, hij werkt en jij studeert nog dacht ik te begrijpen, dus misschien is dit koophuis voor jou wel te duur, dat kan hij ook niet van jou verlangen.

Dus ik zou zoeken naar een vast huur bedrag per maand waar jullie beiden mee kunnen leven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:12

Ik blijf erbij dat het belachelijk zou zijn dat je hypotheek mee dokt en zeker nu je nog studeert!!!! Dan maar volledige boodschappen daar heb je zelf nog de hand in....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:13

200 euro aan hypotheek Nagelbijten / Gniffelen
Voor een student! Wat belachelijk zeg
Vraag me af in wat voor wereldje jou vriend leeft als hij niet eens in verhouding wil betalen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:13

zolang het niet van jullie samen is , zou ik hem dat laten betalen, je betaald aan de andere kosten wel mee,maar het is en blijft zijn huis, dus nee, alleen als je officieel gaat samenwonen dan wel, dan is het voor de helft van jouw

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:15

Hmm..Geen idee wat je reden is om niet te kiezen voor een samenlevingscontract of iets dergelijks. Maar ik ga er vanuit dat jullie toekomst zien in jullie relatie en je er dus ook vanuit gaat dat het huis later ook op beide namen komt te staan?

Of wilde jullie de financiën eeuwig gescheiden houden tot tientallen jaren aantoe?

Gewoon goede afspraken maken, met betrekking tot eeen goede toekomst samen op zo'n manier dat jullie beide ook weten waar jullie aan toe zijn als het minder goed loopt. Hoe jullie dat doen, zullen jullie samen uit moeten maken. Mischien kun je van een nabij persoon met zicht op zulke zaken advies vragen (ouders?). Succes!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:22

BrittKitt schreef:
200 euro aan hypotheek Nagelbijten / Gniffelen
Voor een student! Wat belachelijk zeg
Vraag me af in wat voor wereldje jou vriend leeft als hij niet eens in verhouding wil betalen

Wat denk je dat een kamer huren kost dan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:23

Wat ik in het verleden heb gedaan met een vriendje was de helft van de hypotheekrente betalen. De aflossing gaat uiteindelijk weer in zijn zak dus die hoef je niet te betalen lijkt mij.