stelling : manege kinderen kunnen niet rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 15:44

WAAR SLAAT DAT OP?!?!

Iedereen leert toch rijden op een manege? Of een iedergeval: veel mensen.
Ik heb leren rijden op een manege en kan toch ook rijden?!?! (Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het zo super goed kan ofzo, maar ik bedoel maar...)

Ja oke, als je bij een beginnersles gaat kijken kunnen ze niet rijden! DUHHHHH
Ze rijden daar toch juist om te leren rijden?!?! Maar als je bij een gevorderde les gaat kijken kunnen ze heus wel rijden!

sorry maar ik vindt deze stelling echt nergens op slaan!

Wilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 15:48

Nou nee ik ben het er niet mee eens nee.. haha
Ik rij zelf niet op een manege maar ik heb er wel bijna 2 jaar gereden.
Je leert er in ieder geval de basis...
Dus dat je 'helemaal' niet kan rijden is onzin, want iedereen kan wel op een paard rijden.
Nou nee je komt echt niet in de Z...maar kvind het wel een beetje onzin hoor.. Gaaaap

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:17

Ik ben het er ook niet mee eens, ik rij nu al bijna 4 jaar op een manege. En je leert er veel van (vind ik) waar moet ik anders rijden? Ik vind het leuk daar met leuke paarden

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:18

je kunt je dan af gaan vragen wat je rijden vind. Vind je rijden dat je een pony een onder controle kan houden en leuk voor jezelf rijden. Of dat je je pony perfeckt kan laten lopen en moeilijke oefeningen zo uitvoert. MAar ik ben van mening dat je kan rijden als je je pony onder controle kan houden en jullie er bijden plezier in hebben. Dat hangt sterk af van je manege waar je rijd dat kun je niet 1,2,3 zeggen. Natuurlijk kun je beter leren als je een eigen pony hebt en dagelijks priveles krijgt maar daar hangt het niet alleen vanaf ook of je er bv een beetje aanleg voor hebt en vooral of je er wel plezier in hebt. ik ben het dus niet met deze stelling eens

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:33

Ik ben het met je eens op een manege leer je niet rijden.
je leerd op de meeste doorsnee manege's hobbelen.
Je kunt je paard links om en rechts om sturen je weet de hulpen voor de goede galop.
je leert zitten als er een paard bokt en je kunt 'm vaak een beetje handig over sprongetjes sturen MEER niet.
Iemand zegt dat je er alleen de basis leert welke basis?Het van achter naar voren rijden (DE basis van het paarderijden dus) leer je daar niet.
dat kan ook helemaal niet want de meeste manege paarden zijn afgestompt.
vraag aan een anegeruiter (en ook mensen met een eigenpaard hoor) hoe ze sturen heel vaak krijg je het antwoord naar links met de linkerteugel...
Maar je hoord te sturen met je zit! je linkerteugel geeft alleen maar aan.
Bijna iedereen met een eigen paard roept dat ze pas leren rijden als je een eigenpaard hebt.
Ik teminste wel.
Op sommige manege's kom je wel verder hoor daar houden ze speciaal de beginnerspaarden alleen voor die lessen enzo.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:34

ik heb leren rijden op mijn vroegere pony. Nu heb ik die niet meer nu rij ik op ee manege maar ik rij ook eigenpaarden

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:40

Citaat:
Op 2001-06-06 17:33, schreef Nimber:
Ik ben het met je eens op een manege leer je niet rijden.
je leerd op de meeste doorsnee manege's hobbelen.
Je kunt je paard links om en rechts om sturen je weet de hulpen voor de goede galop.
je leert zitten als er een paard bokt en je kunt 'm vaak een beetje handig over sprongetjes sturen MEER niet.
Iemand zegt dat je er alleen de basis leert welke basis?Het van achter naar voren rijden (DE basis van het paarderijden dus) leer je daar niet.
dat kan ook helemaal niet want de meeste manege paarden zijn afgestompt.
vraag aan een anegeruiter (en ook mensen met een eigenpaard hoor) hoe ze sturen heel vaak krijg je het antwoord naar links met de linkerteugel...
Maar je hoord te sturen met je zit! je linkerteugel geeft alleen maar aan.
Bijna iedereen met een eigen paard roept dat ze pas leren rijden als je een eigenpaard hebt.
Ik teminste wel.
Op sommige manege's kom je wel verder hoor daar houden ze speciaal de beginnerspaarden alleen voor die lessen enzo.

Bij ons in de les moeten we sturen.. zo vanneehhh naar links (ff vb) dan de linkerteugel iets van de hals af en dan sturen met je zit/benen. enne tja.. aansrpingen in galop doorzitten buitenbeen naar achteren aan galopperen en dan moeten we bv precies bij die ene letter aangalopperen of een volte rijden en die dan verkleinen/vergroten ofzo, middengalop en weer terug ook doen we middendraf enzo en we doen achteruit en dan moet je je paard dus wel recht zien te houden (KENZO!! Boos! Knipoog ) en wijken van de hoefslag af/naar de hoefslag toe als er proefjes zijn oefenen we die ook en dan moet je op het paard waar je wedstrijd op hebt ennehh we moeten dus ook wel aan de teugel enz. meer vragen? dan probeer k wel uit te leggen hoe wij dat doen.. ofzo Haha! trouwens bij de ponylessen, waar dus de meeste kinderen rijden, doen ze ook om de zoveel weken een opzadelles dus dan poets je en alles en dan zadelen. maar dat hebben ze bij de paarden niet alleen vind ik het wel irri dat ze tijdens dat wij voor onze les meoten zadelen dat ze kuilgras gaan geven Boos!

Verder kan ik ook niet goed rijden ofzo in tegendeel (vind ik) maar ik vind wel dat ik veel leer in de lessen ik heb ook verhalen gehoord van kinderen van andere maneges die hobbelen achter elkaar aan en dan overgangen een paar figuren (dat zijn bij ons beginnerslessen, daarin galopperen we ook nog niet) en als je in zeg maar half gevorderd zit dan ga je 1 voor 1 galopperen en dat is ook zo in de winter want dan zijn de paarden fris (dat is dus bij de meeste lessen) nu zit ik dus in paarden gevorderd les en we galopperen met ze allen en dan voor je zelf rijden maar wel op dezelfde hand blijven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *-Spirit-* op 2001-06-06 17:47 ]</font>

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:43

tot op een bepaalde hoogte mee eens. je leert niet zo goed rijden. de basis leer je, bij mij is de basis dat je je paard leuk mee kan laten hobbelen links rechts stuurt en elke en er ook niet bij de minste geringste sprong vanaf valt.
ik weet zlef dat ik absoluut niet dressuurmatig heb geleerd te rijdne ik kan de simpelste L oefening niet uitvoeren laat staan dat ik een pony NETJES aan de teugel kan rijden. ik dnek ook niet dta je dat mag verwachten van een manegepony. elke dag minstens 2 of3 verschillende ruiters die allebei op een andere manier de ponie aan de teugel rijden. lijkt me niet fijn voor zo'n ponietje.
ik dnek dat je de stelling anders zou moeten stellen. op een manege raak je uiteindelijk uitgeleerd met rijden. en dan moet je de mogelijkheid hebben om die uit te bouwen met een verzorgpaard eigen paard of iets dergelijks.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:45

Ik ben het er wel mee eens dat je niet goed leert rijden omdat je meestal op afgestompte pony's rijd dat is helaas bij onze manege ook zo (de paarden niet maar i rijd op ponys) maar je leert niet niets. Ik vind dat je op een manege wel een beetje kan leren rijden maar niet goed dus daarom kun je beter na een tijd een eigen paard kopen als dat mogelijk is maar je leert niet niets

coco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:51

Op een manege kan je wel veel leren.Maar met een eigen paard leer je meer.
Een voordeel van de manege is wel dat je op verschillende paarden leerd rijden(onze manege dan, is niet bij alle maneges)
Als je meteen op een eigen paard beginnen is denk ik ook niet goed, je bent dan alleen aan dat paardje gewend.Als dat paardje bijv. de galop niet goed kan en hij doet het wel als je hem keihard naar voren schopt, leer je dat aan en blijf je het misschien ook op andere paarden doen.

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:55

Een manege is er juist voor om te leren rijden. Ik ben het dus oneens met de stelling. En het gaat er ook om dat je er plezier in hebt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:16

idd.. de meeste leren toch rijden op een manege. iig de basis. ikzelf ben begonnen met privé les.. dus toen ik naar een manege ging reed ik al beter dan de rest van de kinderen in mijn les. maar je leert iig wel de basis, en dan kun je rijden!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:19

ik ben ook begonnen met privelessen, maar dan wel op de manege. Bij ons worden de beginnerspaarden ook gewoon in de lessen gezet want die paarden zijn juist ook heel leuk om te rijden je kan er veel mee enz. En wij hebben ook dat theorieles in de rijles zelf zeg maar.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:21

Ik vind het onzin, maar als het een slechte manehge is, waar maar wat aangehobbelt wordt, is het weer iets heeeel anders Scheve mond\

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 18:49

Als je op een eigen paard rijdt kan je als je net begint toch ook alleen maar wat rond hobbelen, maar als je op een fatsoenlijke manege rijdt en goed je best doet kan je heus wel goed gaan rijden. Ik rijd nu 7 jaar op een manege en ik heb daar veel geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:07

Op een manege leer je plat gezegd op een paard zitten, de versnellingen vinden en links en rechtsaf sturen. Je leert er rijden, maar bent over het algemeen niet in staat (zelfstandig) een paard te trainen, dat vind ik wat anders namelijk. Daar is helemaal niets mis mee, en bovendien is het wel je basis. Het is een beetje te vergelijken met autorijden eigenlijk: je leert ook pas echt rijden als je in je eigen bakje rond mag scheuren.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:33

Ik denk dat je op de gemiddelde manege niet leert rijden ,maar zoals al eerder gezegd, hobbelen. Ik neem mezelf maar even als voorbeeld. Op de manege waar ik ponyles gehad heb, leerde ik niet rijden. Leerde wel zitten en sturen. Maar hulpen? Hahaha Grapje zker? Een tijdje geleden heeft Kim me zelfs nog verteld hoe de hulpen voor de galop ook alweer waren!
En verder als hobbelen leer je dus al helemaal niet. Opzadelen? Poetsen? Verzorgen? RESPECT? Vooral dat laatste is ver te zoeken. Hij "doet 't niet?" Geef 'm maar een ram, dan leert ie het wel!
Nope, ik heb van de meeste maneges niet zo'n hoge pet op.....

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:40

Ik heb wel leren poetsen en opzadelen op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:54

ik ben het geheel met nimber eens.
Zet een goede ruiter van de manege maar op een wedstrijd paard met wat pit.
Dit heb ik meerdere malen gezien en meerdere malen super blij geweest met de uitvinding longeerlijn.waar we wel zo slim waren op deze ruiters aanvast te maken.Ik heb er al veel gezien die op een "echt" paad gewoon meteen op hol slaan en hoe banger ze worden hoe krommer ze gaan zitten en hoe harder er met de benen geklemt word en voor een paard dat wel aan de hulpen staat betekend dit maar 1 ding.Nog harder rennen.en laten we het dan maar niet over het geschreeuw in de oren hebben waar menig (bloed) paard een hekel aan heeft.
Gelukkig geld het niet voor alle maneges maar voor het merendeel helaas wel.Je schopt wat en er gaat misschien wat vooruit en je trekt wat links en rechts en het gaat met geluk ook nog eens die kant op.(als de voorste het ook doet Knipoog )sorry maar je hoort wel dat mijn mening over de doorsnee manege ruiter niet goed is maar helaas te vaak al (bijna) brokken gezien.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:07

Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Ik ben 'n keer meegeweest naar de manege waar m'n nichtje reed. Ik mocht meerijden. Vreselijk! De bak zat zo vol dat je geen kant opkon. En alle kinderen deden niks anders dan stampen enz. Als die man GALOP riep wisten de meeste pony's wel dat ze aan moesten galopperen, nou daar leer je veel van Verward Maar ik denk dat het gewoon scheelt per manege, instructeur enz. Ik rijd nu ook weleens op paarden buiten de manege. En daar kan ik de dingen die ik op de manege geleerd heb goed toepassen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:11

dan heb ik toch wel op een andere manege gereden, allemaal heel lief voor de paardjes (oke, als ze vervelemd waren kregen ze een lel) je leerde prcies de hulpen en er mochten er maximaal 10 in de les. Lachen

Jammer dat ie nu dicht zit.. Frusty

Uniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:19

Ja Hallo! Waar slaat dat op? Wie dit dus zegt is echt knetter. (Ik ben niet boos op jouw hoor! alleen op mensen die het echt beweren!)
Toevallig leren wij wel rijden op de manege, als jij me nu een raar paard onder me kont schuift rij ik er mee weg hoor! Het maakt mij niets uit. Je komt toch steeds in een hogere les? Je leert meer enz enz. We leren echt niet ff op een hindernisje afsturen en gaan met die banaan, niet te hard, aanzetten, zelf hindernissen opzetten want dan leer je de afstanden tussen hindernissen.
Met dressuur doen wij aan wijken voor het linker en rechterbeen, achteruit, schouder binnenwaards travesair (kont naar buiten(of hoe je het ook maar schrijft)) Je paard naar buiten drukken in een verkleinde volte, dus niet naar buiten trekken!! Middendraf en noem maar op. Wij rijden in ieder geval niet in een rijtje, ik weet niet hoe het bij jullie is? Ja ok, bij de beginners rijd je achter mekaar aan, logisch. En opzadelen leer je uit jezelf, als wij oudere/gevorderden beginners helpen die wel aardig kunnen rijden laten we ze het zelf doen en als het fout gaan meld je dat ff en help je! Nou, daar hebben wij de lessen niet voor nodig hoor!
En naar buiten gaan we ook alleen, lekker zonder begeleiding doen wat je zelf wilt, maar ja, bij de beginnners niet natuurlijk...
Nou ik denk dat dit wel weer genoeg is om te zeggen dat ik het klinkklare onzin vind!

Uniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:20

O ja, de meeste mensen rijden op paarden die gereden moeten worden en geen paarden die achter zijn voorganger aan hobbelt.
Dus dan moet je wel sturen anders heb je een probleem als jullie begrijpen wat ik bedoel.