BBQ - marinades, sauzen en bijgerechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

BBQ - marinades, sauzen en bijgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 16:48

Ook al wordt het weer wat minder komende week, toch wil ik graag de volgende dingen weten voor een barbecue aankomende week:

Welke marinades zijn een must bij elke BBQ? En dus ook de bijbehorende vleessoorten.
Welke bijgerechten maken jullie altijd? Salades? Gepofte aardappel? Groente(spies)? Etc.
Welke sauzen ontbreken er niet? Het gaat mij hier vnl om zelfgemaakte sauzen, uit een potje kan ik ze zelf ook wel kopen, maar dat vind ik niet lekker, dus dat doe ik nooit. Knipoog

Ik heb al een aantal dingen in gedachten (bijvoorbeeld kipsaté in ketjapmarinade), maar ik wil graag een keer vernieuwende ideeën. Bijvoorbeeld kipvleugels/poten, wat doen jullie daarmee? Zelfde geldt voor speklapjes (die maak ik eigenlijk nooit, maar helemaal uitgebakken op de bbq zijn ze volgens mij heel lekker!).

LiNdA1986

Re: BBQ - marinades, sauzen en bijgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:15

Kippenpoten zijn wel lekker op de BBQ, alleen moet je die wel eerst gaar koken.
Anders krijg je dat de buitenkant verbrand en de binnenkant nog half rauw is.

Hamburgers vind ik ook altijd lekker op de BBQ, evenals mosterdsaus.
We doen er ook altijd nog stokbrood, sla, huzarensalade bij. Al zijn frietjes erbij ook erg lekker Knipoog

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:52

ik maak ook altijd zelf mijn shaslicks.
gewoon met blokjes kipfilet en ui en paprika. ik marineer mijn vlees met satémarinade van conimex of met ketjapmarinade en verschillende kruiden. voor pittig vlees doe ik er nog wat sambal doorheen.
maiskolf aan een spies is ook erg lekker op de BBQ.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:12

Shaslicks zelf maken is denk nog goedkoper ook. Je betaald voor die dingen in de winkel/slager echt veel

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:08

ja idd en nog lekkerder ook. ik vind de kant en klare saté en shaslick meestal niet eens zo lekker. vaak erg vet.
ik ben bijna jarig en geef een bbq. nu heb ik voor 18,00 ong. 90 stokjes saté. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:31

* Lamskoteletjes marineren in gezeefde tomaten, peper, gesnipperde ui en flink knoflook Tong uitsteken
* Biefstuk marineren in teriyaki-marinade
* Kipfilet in stukjes in ketjap met kerrie, paprikapoeder, ui en knoflook
* Speklap kan in dezelfde marinade als de kip. Wel lekker keihard uitbakken!
* Spareribs in honing/ketjapmarinade met een beste schep sambal erin.

Bijgerechten:
* gepofte aardappel met kruidenboter of zure room met tuinkruiden
* salade maken: huzaren, aardappel, gerookte kip, pasta, of tonijn.
* veeeeeel stokbrood natuurlijk
* eventueel iets van frietjes maar van mij hoeft dat niet ik heb liever brood.

Sausjes:
* zelf pindasaus maken van pindakaas met melk, ketjap, sambal, gesnipperde ui, kerrie, paprikapoeder, knoflook, citroensap en evt. klutsje wodka.
* Whiskeysaus natuurlijk
* knoflooksaus (veel en sterk Nagelbijten / Gniffelen )
* kruidenboter

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:36

wij hebben eigenlijk altijd zelfgemaakte knoflooksaus met lekker veel huttekaze der in..
en satesaus natuurlijk.

verder marineren wij onze kipfilet lapjes ook altijd in een ketjap marinade ..

en kippenpootjes enzo..ook heeerlijk..
maar dan kopen we gewoon van die voorgemarineerde uit de winkel, eerst goed voorgaren in de magnetron en dan de bbq op.

verder kwam m'n moeder laatst aanzetten met banaantjes, omwikkeld in aluminium folie, en dan op de BBQ.
(alleen hou ik niet van banaan maar de rest vond t erg lekker geloof ik).

en tja.
ik ga dit topic denk ik even in de gate houden.. ben ook wel opzoek naar nieuwe idee'tjes..

(ik heb trouwens zaterdag ook een BBQ, alleen dat weer :S )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:46

Hmmmmmmmmm banaantjes! Even opensnijden en een blokje chocolade ertussen, dan alufolie erover, is ook zoooo lekker!

Of gewoon in de schil op het rooster, en dan opensnijden en rum erin gieten. En als je jezelf dan echt helemaal schofterig wilt verwennen dan neem je dr ook nog een bolletje vanilleijs bij Nagelbijten / Gniffelen

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:57

tzatziki is ook erg lekker erbij. heel makkelijk zelf te maken met griekse yoghurt (laten uitlekken in een schone theedoek), uitgeperste knoflookteentjes (hoeveelheid zelf bepalen) en geraspte komkommer. verder op smaak maken met (vers gemalen) peper.

ik doe er ook vaak dunne varkensfiletlapjes op en die marineer ik dan in ketjapmarinade met gyroskruiden. erg lekker met de tzatzikisaus Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:22

jammer dat k niet van banaan hou want t klinkt wel lekker sonja Tong uitsteken

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:27

Hm ik ga dit ook even in de gaten houden.
Zelf neem ik nog wel is vis op de bbq en meestal marineer ik dat met wat olijfolie en nog wat heerlijke tuinkruiden erover.
En dan in het aluminiumfolie pakken en ongeveer 20 minuten op de bbq.

Hm zalig krijg er al zin in nu ik er zo aan denk.
Groetjes Natasja

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:41

Zomerse aardappelsalade
(Voor 4 personen)

Ingrediënten:
500 gram voorgekookte krieltjes
200 gram gerookte kip, in stukjes gesneden
6 eetlepels olijfolie
1 citroen (geperst)
2 theelepels vloeibare honing
2 teentjes knoflook (geperst)
1/2 doosje Italiaanse kruiden (diepvries) of gedroogd, naar eigen inzicht
1 zakje ijbergsla

Werkwijze:
Krieltjes volgens gebruiksaanwijzing beetgaar koken. In de slakom olie met citroensap en honing tot dressing kloppen. Knoflook en kruiden erdoor roeren en dressing pittig op smaak brengen met zout en peper. Krieltjes afgieten, door dressing scheppen en tot kamertemperatuur laten afkoelen. Af en toe voorzichtig omscheppen. Meng de sla en de gerookte kip door de krieltjes en dressing heen.

Absoluut het proberen waard. Heerlijk bijgerecht voor bij bbq-en! Vingers aflikken

Verder maken wij ook altijd kipsaté in ketjapmarinade.
Hierbij is het ook erg lekker om komkommer in partjes te snijden. Deze met wat ketjap, citroen sap en wat suiker mengen. Ook erg lekker.

Huzarensalade, kartoffelsalade.

Pindasaus natuurlijk!
Kruidenboter.

En veel stokbrood mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:10

mamamika schreef:
Hm ik ga dit ook even in de gaten houden.
Zelf neem ik nog wel is vis op de bbq en meestal marineer ik dat met wat olijfolie en nog wat heerlijke tuinkruiden erover.
En dan in het aluminiumfolie pakken en ongeveer 20 minuten op de bbq.

Hm zalig krijg er al zin in nu ik er zo aan denk.
Groetjes Natasja

oeh ja..lekker zalm filetje... Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:31

Een erg lekker en eenvoudig nagerecht :

Perzikken met bitterkoekjes/spijs-mengsel
- Perzikken doormidden snijden (je kan verse en uit blik gebruiken, bij uit blik even laten uitlekken)
- Mengsel maken van verkruimelde bitterkoekjes, amandelspijs + scheutje Cointreau. Hiervan bolletjes maken en in de perzikken doen (daar waar normaal de pit zit)
- Perzikken in aluminiumfolie doen en op de BBQ.

Sausjes :

Sausje voor vlees
- 2 delen (natuurlijk zelfgemaakte) mayonaise.
- 1 deel yoghurt.
- 2 gewone zure augurken in kleine stukjes snijden (gewoon formaat augurken dus, niet van die enorme bommen, wij hebben altijd Franse)
- Paar takjes dille fijnsnipperen.
Alles mengen Lachen

Sausje voor over de komkommer
- 1 lepel mosterd (Amora) + mengen met olie en azijn, peper, zout, wat oregano en mooi sausje van maken.

Marinade voor saté
- Ketjap + knoflook fijnsnipperen. Simpel maar zo lekker. Daarna gebruik je de marinade natuurlijk voor in de pindasaus extra smaak te geven.

Marinade voor biefstuk/entrecôte
- Walnootolie met fijngesnipperde knoflook + wat tijm, mengen + smeren over de biefstuk of entrecôte.
- Biefstuk insmeren met teen knoflook is ook aanrader.
- Entrecôte inwrijven met rozemarijn ook erg Vingers aflikken

Bijgerecht
- Pastasalade : viewtopic.php?t=75780 (is enorme aanrader) Testrecepttopic : viewtopic.php?f=31&t=514860

Pfff... en verder natuurlijk de geijkte sla, zelfgemaakte friet, stokbrood, zelfgemaakte cocktailsaus + mayonaise. Gepofte aardappels doen we ook, maar dan met zeezout erover en wat kruidenboter op tafel. Appels kan je ook het klokhuis uit halen, in aluminiumfolie en op de BBQ, andere versie van appelmoes Knipoog

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:09

Maya: die marinade voor saté maak ik ook zo, maar dan ook nog met sambal en boemboe saté erin. Lachen

Lamskoteletjes maak ik ook altijd met knoflook (en tijm), kan idd ook wel goed bij biefstuk denk ik!

Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:16

Wat is boemboe saté? Ben idd de sambal vergeten, daar gaat ook een mespuntje van in bij ons Clown

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:19

Boemboe sate gebruik ik ook altijd! Zelfde recept, maar dan nog scheutje citroen of tamarinde pasta, wordt het vlees wat malser van. Ik doe er ook altijd nog wat olijfolie doorheen.

Makkelijk recept: kipfilet of gamba's marineren in de chilisaus, stokje rijgen en klaar!

Sausje erbij: majo, blikje ansjovisfilets fijnsnijden, lenteuitjes snijden, aardig wat kappertjes, wat peper, geen zout.

Op Bali maken ze de sate op deze manier: eerst de verse kruiden met de vijzel, kentjur, djahe, gember, ketoembar, pepers, knoflook. Vlees mengen met de kruiden en dit een nacht in laten trekken. Voordat je het op de BBQ gooit even door een mix halen van ketjap, sjalotjes in ringetjes, knoflook, fijngesneden pepertjes.

Nou recepten genoeg in dit topic, nu alleen nog mooi weer! Haha!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:23

Ik weet niet wat ik deed, maar bericht was ineens weg. In de herhaling dan maar:

Boemboe saté (sateh) is een mix van Indische kruiden. Een must bij saté!
Een mespuntje sambal is bij ons niet genoeg Tong uitsteken, maar idd al een heel klein beetje geeft de marinade net die extra smaak.
Citroensap gaat er trouwens ook nog in, voor de smaak maar vooral om het vlees mals(er) ter maken.

Edit: HaileysComet, ja de echte saté blijft het lekkerst! (spreek jij het ook uit als sáteh ipv satéé? Haha!)

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:29

Haha, ja dat klopt met die klemtoon: sáteh!!!

Bokt deed bij mij trouwens ook al raar.

En die Boemboe kruidenmix is echt de makkelijkste oplossing om er echt een Indonesische smaak aan te geven! Gewoon te koop bij de supermarkt in die kleine potjes.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 22:21

Haha grappig! Ik wist tot mijn 8e ook niet dat komkommer komkommer was, ik kende het als ketimun... Haha!
En ik heb niet eens Indische voorouders, maar mijn oma is er geboren, dus het is toch wel een beetje in de familie.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 05:48

Ja Ketimun! Zeker klaargemaakt met wat azijn en uitjes?!

Zelf ben ik maar een klein beetje Indisch, al zie je het heel goed aan mij. Mijn vader Nederlands, Duits en Oostenrijks. Mijn moeder is geboren in Indonesie en haar vader en moeder waren ook niet helemaal Indisch. Hun Nederlandse roots liggen in Meppel en Limburg. Haha!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 07:43

[Offtopic]
Ja klopt! Haha!

Aan mij zie je niks Indisch, had best iets meer een kleurtje gewild! Tong uitsteken
Mijn oma is er dus geboren en heeft er haar jeugd doorgebracht. Mijn vader is geboren in Babo, Nieuw Guinea en heeft daar ook de eerste paar jaar van zijn leven gewoond (deels in een jappenkamp). Dus mijn beide ouders hebben er beide wel iets van mee gekregen. Kunnen het ook allebei heel erg goed klaarmaken, gelukkig voor mij! Haha!
[/offtopic]

Nu weer ontopic! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:50

Dorée schreef:
Haha grappig! Ik wist tot mijn 8e ook niet dat komkommer komkommer was, ik kende het als ketimun... Haha!
En ik heb niet eens Indische voorouders, maar mijn oma is er geboren, dus het is toch wel een beetje in de familie.

acar ketimun Ja en SATeh idd *LOL*

- echt goede biefstuk marineren in rode wijn met rozemarijn en knoflook
- kip marineren in tandoori mix met yoghurt, kan ook prima met vluegles of poten
- gemengde groenten marineren in olijfolie, provencaalse kruiden met knoflook en dan op een barbecue schaal of een spies
- garnalen marineren in olijfolie, citroensap of witte wijn en knoflook Haha! en aan satehstokjes rijden. Serveren met aioli of cocktailsaus

zelfgemaakte cocktailsaus
raita (yoghurt munt en nog iets, google maar)
verschillende soorten kruidenboter

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 07:56

(Wat een humor om de klemtoon hier he?! *LOL* )

Biefstuk is een goed plan. Verder kip in Tandoori-mix ook een slim idee, ben dol op Tandoori!
De groenten en garnalen doe ik al ongeveer hetzelfde, maar ga die witte wijn een keer proberen bij de garnalen. Haha!
Overal gaat ook idd heeel veeeel knoflook in. Check! Haha!

Cocktailsaus maak ik idd ook al vaak zelfs, net als knoflookkwark, raiti ga ik ook even opzoeken!
Kruidenboter maak ik ook al zelf, wilde dit keer ook basilicum-zongedroogde tomaat boter maken. Ja

Dank voor de tips!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:09

Die boter klinkt OK dan! Wat kappertjes erbij is ook lekker Ja

- Ik heb met oudjaar ook geBBQd, toen we hadden we ook hertenbiefstukjes met spek aan een spiesje, lekker Ja Ik zal die recepten nog eens zoeken.
- Sausjes maak ik ook meestal zelf, gewoon kijken wat er in de kast staat Haha!
- salade van fijngesneden tomaat met ui en parmezaan
- ik heb ook wel eens zelf BBQ saus gemaakt, dat recept zou ik eens moeten zoeken.
- lamsgehakt met shoarma kruiden en dan als een langwerpig worstje om een satehstokje vormen.

Citaat:
Mango schillen en in blokjes snijden. Bosuitjes in smalle ringetjes snijden. Peper wassen, schoonmaken en in reepjes snijden. Mango-blokjes, bosuitjes, peperreepjes en 2 eetlepels citroensap door elkaar scheppen. Tot gebruik in de koelkast zetten.

en deze

Citaat:
Ingrediënten
1/2 liter kippenbouillon (van tablet)
16 kipkluifjes
3 eetlepels cajunkruiden
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels cognac (slijter)
12 gewelde abrikozen
12 plakjes gerookt ontbijtspek

Materialen
BBQ pennen dubbel

Voorbereiden
In kippenbouillon of in magnetron kipkluifjes 5 min. voorgaren. In kom cajunkruiden mengen met citroensap en cognac. Kipkluifjes laten afkoelen, droogdeppen en met cajunmengsel inwrijven. Kipkluifjes wisselend met in speklapjes gerolde abrikozen aan dubbele spiesen rijgen (aan een enkele spies draaien de kipkluifjes rond, nu zijn ze gemakkelijk te keren op de barbecue).

Bereiden
Kipkluifjes op de barbecue in 15 min. knapperig en gaar roosteren.

http://www.ah.nl/allerhande/recepten/re ... 8&offset=0

laatste komen uit de allerhande