heb een huisje! maar de kosten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

heb een huisje! maar de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 11:10

jaja, ik ga samenwonen met mijn vriend! we hebben een mooi appartementje in een heel mooi stukje van de wijk, met een tuin en uitzicht op het park+water.
perfect dus Lachen

maar de kosten.. mijn moeder zegt mij dat we moeten rekenen op 1200 euro per maand. de huur is 412 euro, kan het dat er zoveel bijkomt? wel meegerekend is het eten, benzine, verzekeringen etc. dus dan hou je een heel klein deel over om kleding van te kopen.. of uit te gaan.

mag ik vragen hoeveel de bokkers kwijt zijn per maand? Bloos Lachen

Dorus

Re: heb een huisje! maar de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:13

Ik denk dat je daar zeker rekening mee moet houden. Wij betalen iets meer per maand aan hypotheek, maar hebben daarnaast toch zeker 800 euro nodig voor gas, water, licht, verzekeringen, boodschappen, tv, internet, wegenbelasting en wat er nog allemaal meer bij komt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:14

is de huur kaal of niet?
gas, water licht komt erbij...
je eigen verzekeringen, verzekeringen van het huis..
abo op tv, internet en telefoon..
onderhoud aan het huis..
zorgverzekering is voor 2 personen vaak al rond de €200.. daar komt bij: inboedelverzekering, opstalverzekering, eventueel levensverzekering etc...
verzekeringen auto, wegenbelasting..
bij ons gaat er ook wel €200 aan benzine doorheen per maand.
boodschappen kun je met 2 personen ook wel op €200 rekenen, dat is €50 per week, dat is nog niet heel extreem..
ik weet niet of jullie roken, dan komt ook nog bij de boodschappen...

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:19

Vaste lasten zitten al gauw richting de 1500 euro, dus wat je moeder zegt zal zeker reeel zijn. Mijn vaste lasten liggen ietsjes hoger...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:20

1200 euro is mooi ene bedrag die je als richtlijn kunt gebruiken..mocht het goedkoper uitvallen dan valt het alleen maar mee Lachen
Ik denk dat je moeder aardig in de richting zit, als ik kijk na wat wij betalen...
Wij zitten op vaste lasten zo rond de 1600 euro maar hebben dan wel een eigen huis, waarvan de hypotheek (incl lev verzek) 600 euro is...
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 20-04-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:26

Ik ben in mijn eentje dat bedrag al bijna kwijt. Heb dan wel een iets hogere hypotheek, vereniging van eigenaren en levensverzekering erbij.
Maar je verkijkt je erop hoe erg die kleine bedragen aantikken. 50 euro hier, verzekeringetje daar, gemeentelijke belastingen enz.
Ik denk dat je die 1200 dus echt wel nodig zult hebben, al heb je met een huurhuis natuurlijk geen vereniging voor eigenaren en levensverzekering.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:27

nou ik ben alleen en heb een huurhuis van 386 euro per maand.

Daar komt nog bij:

Gas water licht: 112 euro pm
Boodschappen: 100 euro p/m
Internet: 15 euro p/m
Benzinekosten: 100 euro p/m

Verzekering inboedel en wa is voor mij 100 euro per jaar.

En dan heb je nog van die dingen zoals huisdieren, telefoon, zorgverzekering enz.
en 1x per jaar gemeentelijke belastingen en waterschap.

Dus denk dat die 1200 wel aardig in de richting komt. Ik ben iets minder kwijt per maand maar mijn huur is lager en ik ben alleen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:02

Het lijkt me ook een realistisch bedrag hoor.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:03

Rond 1200-1500 Euro ga je idd wel kwijt zijn per maand. Ja
Wij zijn met zijn tweeen rond de 1800 kwijt per maand, nu hebben we wel twee auto's en gaan we zeker twee keer in de maand uit eten. Daartegenover staat wel weer dat we echt nooit weg gaan, niet op vakantie gaan, hoogstzelden kleren kopen (denk aan 1x per jaar Clown ), boodschappen doen bij de Aldi, etc.
(paard en baby niet meegerekend in de kosten)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-04-07 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:05

ik woon alleen, en ben ongveeer 900- kwijt pm, woon wel heel klein, doe weinig en goekdoop boodschappen, en leef verder heel zuinig, bijna niet stappen, kosten van paard heb ik e rnog niet bijstaan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:06

oww, en kosten die mensne vaak vergeten zijn vuilis, rioolrecht ed, betaal nu 290 ( voor heel jaar) alleen al dat ze uberhaupt het vuilis op komen halen.
Ook betaal ik apart nog per kg bij, maar dat is per gemeente verschillend

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:07

wij zitten zo op 2000 euri vaste lasten (hypotheek, levensverzekering, andere verzekeringen en de auto)

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:09

pfff wat een kosten
ik krijg volgende week ook een huisje vraag me af hoe dat goedkomt Lachen

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:15

Mijn vriend en ik zijn ook wat aant kijken voor een huisje en na berekening kwam ik erop uit dat we ong. 1500 euro per maand kwijt zouden zijn aan vaste lasten (erg ruim berekend). dit is exclusief de auto (lease auto gaat nl. al van bruto loon van vriendje af en zit onbeperkt diesel bij in en verz. enzo ook) en inclusief mijn studiekosten. Mobiele telefoonrekening zit er niet bij..
Vriendje rookt dus dat zit er wel bij in...
Mijn schoonzusje heeft een tijd moeten leven van iets van 400 euro per maand, Hoe ze het gedaan hebben?? geen idee maar mij lukt dat niet!!!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:16

Het scheelt sowieso al als je op de fiets boodschappen gaat doen,,misschien iets stoms, maar de auto is vaak ook gemakzucht!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:17

Ja, dat scheelt al snel 7 cent (ritje op en neer naar de supermarkt qua dieselkosten)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:21

die 1200 euro is waarschijnlijk zelfs het minimale waar je rekening mee moet houden. Ik zit zelf in m'n eentje al zo ongeveer op 1400 aan vaste lasten, is wel met koophuis, maar uiteindelijk is dat niet eens echt duurder dan huur (heb het nagerekend). en als je met z'n 2en bent worden een aantal kosten verdubbeld of zelfs meer dan verdubbeld (zoals glw).

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:24

Nikitah86 schreef:
Mijn vriend en ik zijn ook wat aant kijken voor een huisje en na berekening kwam ik erop uit dat we ong. 1500 euro per maand kwijt zouden zijn aan vaste lasten (erg ruim berekend). dit is exclusief de auto (lease auto gaat nl. al van bruto loon van vriendje af en zit onbeperkt diesel bij in en verz. enzo ook) en inclusief mijn studiekosten. Mobiele telefoonrekening zit er niet bij..
Vriendje rookt dus dat zit er wel bij in...
Mijn schoonzusje heeft een tijd moeten leven van iets van 400 euro per maand, Hoe ze het gedaan hebben?? geen idee maar mij lukt dat niet!!!

400 euro???
daar kan ik dan nieteens me hypotheek mee betalen :s

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:25

Het scheelt ook al ene hoop al je eet wat in de aanbieding is..Verder zijn al mijn tips al gegeven

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:46

ik vind het ook nog wel aan de lage kant eigenlijk en de vraag is of je meteen overal op wilt besparen.

wij zijn stukken meer kwijt maar hebben een koophuis en 3 kids Knipoog dus dat scheelt ook een stuk.

veel plezier in ieder geval en geniet er van !!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:18

ik heb 2 maanden rond moeten komen van 800 euro. kan je vertellen was geen pretje. Gelukkig heb ik nu weer een baan en kan ik net rondkomen. maar met de paarden en andere dieren hou ik niet veel over.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:18

phoe, bedankt allemaal!

wat een bedragen he. nu is het wel zo dat we allebei werken ( welliswaar met een duale opleiding erbij maargoed) dus dat moet goed komen.

ik ben helemaal blij, want ik krijg een poesje!!! voor de avonden alleen als mijn vriend werkt, ik ben een beetje bang alleen in het donker Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:25

Mag ik vragen waarom je eerst een huis regelt en dan pas gaat denken aan de kosten?

Mijn vriend en ik gaan straks ieder 500,- apart leggen per maand voor de vaste lasten.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:28

Wij zijn toch zeker 1500 per maand kwijt en hebben niet eens een hypotheek.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:34

Citaat:
boodschappen kun je met 2 personen ook wel op €200 rekenen, dat is €50 per week, dat is nog niet heel extreem..
ik weet niet of jullie roken, dan komt ook nog bij de boodschappen...

Met 2 personen voor 200 euro per maand aan boodschappen?!
Dat vind ik écht knap (en zou dan ook graag willen weten hoe je dát doet). Mijn vriend en ik zitten in een speciale regeling en krijgen 67,50 euro per week per persoon en dan moeten we het niet al te gek doen en redden we het nét.

Als je katten hebt: een zak kattenvoer (4 kg) is al snel 5 euro. Toiletpapier, wasmiddelen en frisdrank hakken er ook al behoorlijk in.

Reken voor je boodschappen niet te krap want er zijn vele dingen die er bij komen: bv.: scheermesjes en -schuim, tandpasta, deodorant, aftershave en je verdere lichaamsonderhoud kosten ook nogal wat.
Neem een soort 'extra' mee in de berekening van je maandelijkse lasten.

Heel veel succes maar probeer niet teveel met je hoofd in de wolken te gaan leven want je moet in dit soort dingen echt heel realistisch (naar jezelf toe) blijven.