Bijennest, hoe uitroeien?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Bijennest, hoe uitroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:30

Gisteren bij mij in de tuin een bijennest gevonden. Had vorig jaar al een vermoeden, maar dacht toen dat het om een wespennest ging, en ik had wespengif gestrooid. Verder 1 keer een wesp (dacht ik toen) gezien en daarna niks meer. Gisteren was ik fanatiek in de tuin aan het werken en ik vond dezelfde opening weer in de tuin. Bij nadere inspectie vond ik nog meer openingen. Wederom wespengif op de openingen gestrooid. Paar uur later zag ik een bij versufd kruipen. Nog een keer gekeken, en ik vond nog meer openingen, in totaal 7. Bij heb ik gedood en helaas in de kliko gegooid. Vanmorgen op internet gezocht, omdat ik nog nooit had gehoord dat bijen een nest in de grond maken. Dus wel, er bestaat een grote groep zandbijen (zie ook http://wildebijen.nl/zandbijen.html. Kan alleen niet met zekerheid zeggen om welke bij het gaat, helaas, omdat er ook diverse soorten solitair leven.
Nu wil ik dit nest uitroeien, maar de vraag is hoe. Ze hebben het zeer vakundig onder en in 2 planten gemaakt, die ik graag wil sparen. Ik weet ook niet hoe diep het nest is, iedere soort is weer anders daarin. Iemand ervaring met het uitroeien van zo'n nest? Werkt wespengif?

Nikeyy

Re: Bijennest, hoe uitroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:32

Uh, uitroken of in de fik steken gloof ik.. een van twee! haha

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:34

je zou mischien kokend heet water kunnen proberen... en anders de gemeente even moeten bellen die sturen dan iemand langs die dat speciaal kan doen ...

veel suc6

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:35

Spiritus en een aansteker samen zijn wel erg effectief.. als het tenminste neit op een brandgevaarlijke plek is Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:36

Je moet proberen een imker op te sporen. Deze weet precies hoe of wat te doen. Uitroeien zeker niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:40

Helaas werkt zoiets niet zo goed in een ondergronds nest in een plant, zonder de plant aan zijn gortje te helpen. Knipoog
En sommige gemeentes hebben imkers hiervoor, maar dat is voor bovengrondse nesten. Wespennesten wordt door de brandweer weggehaald. Ik heb net de pech dat hier weer niks voor is via de gemeentelijke instanties.

Heb al een "imker" gevraagd, maar deze had geen flauw idee. Moet wel zeggen dat deze in zijn jeugd imker is geweest, tot hij net boven de 20 was, ruim 10 jaar geleden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:40

Ik zou het zelf niet gaan proberen in ieder geval Nagelbijten / Gniffelen Je zou maar een boze familie aantreffen zeg!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:42

Je moet even de dichtsbijzijnde imker bellen. FF zoeken in de gouden Gids ofzo. Meestal zijn bijen die in de grond leven solitaire bijen. Heb je het nest zelf gezien, of alleen een paar gangen in de grond?
En hoe groot was die bij, normale maat of kleiner dan een normale bij?
Er bestaat nl een bijensoort die in het vroege voorjaar, nu dus ongeveer eventjes heel veel te zien is. De solitaire bijen komen dan uit de grond, ze leven alleen op naar het zuiden gekeerde hellinkjes. Deze bijtjes zijn kleiner dan een normale bij, en helemaal niet agressief. Ik had ze een aantal jaar geleden ook in mijn tuin, ik was plantjes aan het poten in het stukje grond waar zij woonden. Ze krioelden over mijn handen, maar ik heb geen enkele steek opgelopen. Na 3 weken waren ze ineens verdwenen, om pas in het volgende voorjaar weer op te duiken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:44

waarom wil je ze uitroeien? Denk je dat je veel last van de bijen zult hebben? Normaal valt de overlast van bijen wel mee. Google eens naar een bijenhoudersvereniging. Als het nou wespen zijn zeg ik ja. Die krengen zijn lastig en erg irritant. Maar bijen doen niet zoveel dacht ik. En als ze op een niet- drukke plek zitten, zou ik ze laten zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:48

De bij was zeker niet kleiner, en behoorlijk wollig en fel geel-oranje achter zijn kopje. De rest was na kennismaking met mijn schoen niet meer zo goed te zien. Clown
Ik heb het idee dat het ook een solitair levende is, want ik heb verder niets meer gezien. Wel is er een gangenstelsel over 1 m2, dat vind ik dan weer flink.

Waarom ik ze wil uitroeien? Ze vernielen mijn planten. Ze zitten precies in bodembedekkers holen te maken. Bovendien staat er naast een iris die al naar de gort geholpen wordt door een mierennest die ik niet uitgeroeid krijg. Die bijen mogen er best zitten als ze niet in grote aantallen zijn, maar nou net niet daar.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:52

Was het dan geen hommel? Die leven idd in de grond. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze hele planten vernielen? Wat kan zo'n beestje nou voor schade aanrichten, hij eet alleen maar nectar en neemt stuifmeel mee. Voor de rest eet hij niets van de plant.
De meeste bodembedrekkers groeien toch wel zo hard dat ze die holletjes in no time afdekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:58

Die breedte van die holletjes valt nog wel mee, maar het zand gaat toch zo'n 10 cm omhoog, echt een trechteringang. En dat vinden mijn planten nou net niet zo leuk. Zeker als 1 van die plantjes een echt op de grond groeiende kleine varen is die nog geen 2 mm hoog is.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:04

10 cm ! Bloos! Bloos!

Dan kan het eigenlijk alleen maar een hommel zijn. Toch maar even contact opnemen met een imker, die weet vaak wel hoe je dit moet aanpakken. Heb ik toen ook gedaan.
succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 23:13

Een hommel is het zeker niet, de opening is daar weer te klein voor, en bovendien leek de vermoorde ook niet op een hommel, daar had ie een te slanke lijn voor. Beestje leek sterk op de zwartbronzenzandbij.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:33

Je plantje zal er iet blij mee zijn, maar wij hebben ze toendertijd eens uitgespoeld door licht verdunde chloor in het nest te gooien. Dag bijtjes Duivel
Heeft VW trouwens geen "vate" ongedierteservice dan? Scheve mond

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 06:54

Dioxide, helaas. Valkenswaard is denk ik ook 1 van de enige gemeentes die er helemaal niets aan doet. Boos!

internetsite van Valkenswaard schreef:
Bij de gemeente komen ook regelmatig vragen binnen over ongedierte en de bestrijding ervan. Alleen als het om openbaar groen gaat, kan de gemeente zelf zorgen voor bestrijding van ongedierte. Maar wanneer u bijvoorbeeld last heeft van muizen in huis of een wespennest in de tuin, kunt u de gemeente alleen om advies vragen. De gemeente draagt dan geen zorg voor de bestrijding.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:56

Nest verzuipen? Eventjes een tijd de tuinslang er op leggen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:13

Daar zat ik ook al aan te denken, maar als het nest tot 1 meter diep zit (en dat kan volgens die link) zal dat niet meevallen. Gisteren geen beest meer erbij gezien, daar snap ik weer weinig van. Zoveel verse ingangen, dan zou je toch meer dan 1 bij verwachten? Verward
Heb inmiddels wel een bijenvereniging in Cranendonck gevonden, misschien kunnen die me helpen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:02

Wij hebben ook een bijennest gehad en toen hebben we een imker gebeld. Die heeft het toen op een of andere manier uitgerookt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:09

Vergeet niet dat 1 plantje er niet blij mee is, maar veel andere plantjes door deze bijen
kunnen voortbestaan..

Miss een idee om je plantje te verhuizen?

Gisteren in de krant een heel verhaal dat er bijna geen wilde bijen meer zijn in Nederland, het aantal imkers te weinig wordt door vergrijzing, dus dat betekend dat er binnenkort bijna geen bloemen meer bestoven worden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:21

Echwel schreef:
Vergeet niet dat 1 plantje er niet blij mee is, maar veel andere plantjes door deze bijen
kunnen voortbestaan..

Miss een idee om je plantje te verhuizen?

Tja, maar als je een bijenennest van 1m2 in je tuin hebt kan je wel nagaan hoeveel bijen er straks inzitten! Als je er zoveel hebt kan je als het straks mooi weer is nieteens meer in je eigen tuin zitten, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:35

Gedeelte van het plantje wordt al verhuisd, die wordt te groot en wordt er eerdaags afgestoken, groeit namelijk over de stoep inmiddels. De plant staat op dit moment in bloei, ik wil hem niet verplanten nu. Bovendien is de plant in kwestie van dusdanig formaat inmiddels dat ik geen plaats ergens anders ervoor heb, de andere plant is van zo'n soort die je niet kunt verhuizen. Is een varen die echt op de grond groeit en is maar een paar millimeter hoog. En om eerlijk te zeggen, omdat ik niet zeker weet wat voor een bij het is en wat ik kan verwachten ga ik liever niet in de grond wroeten. Knipoog Zie het al in de krant staan, "33-jarige vrouw in Valkenswaard aangevallen door bijen toen ze in hun nest zat te wroeten". Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:45

ik heb in de wei een keertje eennest gehad ook onder de grond en ben zelf als de doods voor alles wat op een bij of een wesp lijkt.(keer in mn gezicht gestoken) wij hebben hem toen laten zitten.heb hem het jaar daarna niet meer gezien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:47

ik zou het dus echt niet zelf proberen....
kijk of je iemand kan bellen (een imker) die er ervaring mee heeft..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:52

Wij hebben er hier ook 1 gehad, en hebben de brandweer gebeld. Die kwamen het in een pak er uit halen. (was overigens al een eind geleden hoor)