Dit is de Special Olympics eed die alle sporters uitspreken voordat ze aan een sportevenement deelnemen.
Wat is Special Olympics?
Special Olympics is een wereldwijde organisatie die sport voor mensen met een verstandelijke beperking organiseert. Iedereen vanaf 8 jaar kan meedoen op ieder niveau. Trainingen en evenementen in Olympische sporten vinden het hele jaar door plaats.
Door te sporten krijgen mensen met een verstandelijke beperking een betere conditie, meer zelfvertrouwen en worden zij gerespecteerd door hun familie, vrienden en publiek.
Mijn broer (32) heeft een verstandelijke handicap, en doet al jaren mee aan de Special Olympics. Hij is begonnen met tafeltennisen, maar omdat hij toch redelijk snel is afgeleid, bowlt hij tegenwoordig. Omdat hij toch wel makkelijk reist, en niet van slag raakt als hij in een compleet andere omgeving is, is hij een van die sporters die vaker mee mag naar wedstrijden die wat verder weg zijn. Zo is hij meegeweest naar de Special Olympics in 2000 in Raleigh in North Carolina, USA en kwam terug met een gouden medaille, en tijdens de Special Olympics European Games in 2001 in Groningen won hij individueel de Zilveren Medaille en met het team de Bronzen Medaille.
Afgelopen week zijn de lotingen geweest voor de Special Olympic World Games in Shanghai, en mijn broer is ingeloot, hij mag dus mee maar China, en daar is de hele familie heel erg trots op. Ik ga iig proberen of ik mee kan naar China...
Dat joch maakt iig meer mee dan ik....