citroën AX, doen of niet?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

citroën AX, doen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 20:18

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Want ik zit met een dilemma Knipoog

Omdat ik verloskunde studeer heb ik een auto nodig. Nu hebben mijn vriend en ik een auto maar hij heeft hem 5 dagen in de week nodig i.v.m. zijn werk. Nu kan hij fietsen, maar het is wel een heel eind. Omdat ik het ook wel leuk vond om een eigen autootje te hebben, zijn we vanmiddag wezen kijken bij een grote occasion-dealer. Daar stond een citroën AX uit maart 1993 met 190.000 kilometer de op teller voor maar 850 euro. Helaas heeft de auto maar 4 versnellingen. Verder ziet ie er nog goed uit Lachen

Afbeelding

Nu reed ik er een proefrit mee, maar ik durf hem eerlijk gezegd niet te kopen. Op een gegeven moment hielden de remmen het ermee op (ik schrok me dood!) en deden het daarna wel weer. Ik reed maar gelijk terug naar de garage. Daar zeiden ze dat ze het zouden maken als ik de auto aan zou schaffen...
Wat nog een ander nadeel is, is dat er geen garantie op de auto zit. Dat geeft dit autobedrijf niet. Straks koop ik de auto, en kan ik hem 5 maanden later naar de sloop brengen... dat is niet helemaal de bedoeling!
Verder zag de auto er wel compleet gaaf uit. Geen krasjes of niks, alleen het nummerbord op de voorkant was gedeukt. De auto zelf niet. Ook rijden deze autootjes 1 op 30 (in de folder) maar volgens gebruikers 1 op 24. Dit is heerlijk zuinig! En deze auto weegt maar 650 kilo, wat betekent dat ik maar 9 euro wegenbelasting per maand moet betalen. Stiekem ben ik helemaal verliefd op dit bakje, maar weet niet of ik het wel moet doen, het is toch 850 euro! (waar je een heeeeleboel andere leuke dingen mee kan doen)

Dus nu mijn vraag: wat vinden jullie??!!
Moet ik niet zeuren en m gewoon kopen (eventueel de prijs afdingen)
Of kan ik beter ergens anders gaan kijken? (hebben ze ergens anders ook zulke goedkope autootjes?)

Lisjuh87

Re: citroën AX, doen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:30

Ik zou het niet doen al helemaal niet als de remmen het begeven met de proefrit en ze geen garantie geven en ´´beloven`` het te maken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:31

En daar komt bij dat je al zulk soort autootjes vaak voor deze prijs kunt krijgen dus als ik jou was zou ik verder kijken!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:37

Ik zou het niet doen, hij lijkt me niet helemaal veilig. Is een scooter geen goed idee voor jou of je vriend? Aangezien het vor je vriend wel te fietsen is maar een heel eind is, is een scooter of (schakel)brommer misschien een optie?

terorita

vind het eerlijk gezegd nog best een hoop geld 850 euro auto komt uit 93, dit merk is niet ecth waarde vast, hoe zit het met de APK, zit de onderhoudsgeschiedenis d'r bij?????
mijn hubbie die in de auto branche werkt, zegt......
auto heeft een dag waarde van minimaal 400 euro

BartEldorado

Ja ik zou er ook niet aan beginnen! Hoe kunnen ze iemand een proefrit laten maken met slechte remmen die weigeren. Ook vind ik 850 euro helemaal niet goedkoop voor zo'n auto. En hoe is de rest van het onderhoud? Is de distributie riem vervangen? Als deze niet gedaan is en hij breekt binnen een week dan ben je binnen een week al van je auto af. En daarnaast een kleine auto kopen met zo'n kilometerstand is ook niet erg prettig! En internet staat vol met deze autotjes neem alleen iemand mee die er verstand van heeft en je kan best voor een leuke prijs een leuk autotje kopen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:38

Ik heb ook een citroen ax gehad, leuk wagentje om mee te beginnen.
Maar begin niet aan een oude auto die al allerlei gebreken heeft he

( ik heb inmiddels een rose VW polo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:39

190.000 OMG bij zo'n autotje....Níet doen Kims die motor is versleten...denk dat die remmen nog maar een kleinigheidje is....
Dit soort auto's zijn al niet al te best van kwaliteit...en dan ook nog eens zo'n enorme km stand...

Besteed je geld ajb aan iets beters.....

BartEldorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:40

terorita schreef:
vind het eerlijk gezegd nog best een hoop geld 850 euro auto komt uit 93, dit merk is niet ecth waarde vast, hoe zit het met de APK, zit de onderhoudsgeschiedenis d'r bij?????
mijn hubbie die in de auto branche werkt, zegt......
auto heeft een dag waarde van minimaal 400 euro

APK heeft hij tot 11 december dit jaar! Zag ik op de RDW maar buiten dat geloof ik niet dat ze de 400 euro halen aan dagwaarde. Dus bij een ongeluk krijg je er ook niets meer voor terug

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:47

sorry hubbie bedoelde handelswaarde Bloos

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:51

Heb vorige week een fiesta uit 89 gekocht voor 50 euro, ding is perfect... Ik gebruik hem om met mn andere fiesta wat dingen om te zetten. (nou ja, mn vriend dan Knipoog )

Ik zou hem niet nemen, vind het veel te veel geld voor een auto die niet in orde is. Gewoon lekker doorkijken, er staan een heleboel leuke goede auto's op internet voor veel minder. Heb je een handige vriend die er een beetje verstand van heeft, is dat mooi meegenomen, maar niet zomaar een auto kopen, er staan er zoveel. Kijk gewoon rustig door Lachen

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:04

Ik heb 3 jaar lang een citroen ax gehad(2 stuks) waren zuinige auto's en weinig wegenbelasting,maar als je de snel weg p moet wordenze wel minder zuinig,ik heb daarom nu gekozen voor een fiat punto 1.4 en ja dat rijdt dan toch wel beter dan een citroen ax...maar voor om huis zijn ze wel geschikt als auto. Haha!

de auto waar jij het overhebt moet natuurlijk wel veilig zijn anders heb je er nix aan...dus misschien dat je deze beter kan laten staan

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:06

Is best een leuk autootje hoor, mn moeder heeft er een tijd terug ook één gehad. Dat ding reed op diesel en dr kwam me een herrie uit Haha!
Maar ik zou toch voor een andere kijken als ik jou was, je zegt dat je dr geen garantie op heb waarom zou je dan niet via een particulier dr eentje kopen. Ze zullen vast wel op marktplaats staan en dan nog veel goedkoper en hopelijk ook in betere staat aangezien ze niet van een bedrijf komen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:10

Ik zou zeggen met de handen vanaf blijven. Erg onbetrouwbare autootjes, AX-jes van die leeftijd. Goedkoop is duurkoop!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:20

Nou, oke, ik ben er helemaal uit Haha!

Ik doe het dus niet! Als ik dit van jullie zo hoor... Dan is het zonde van mn centjes!
De distributieriem was wel recentelijk vervangen en de geschiedenis van de auto is ook bekend. Ik zal nog wel eens verder kijken naar een goedkoop bakje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:23

Kims schreef:
De distributieriem was wel recentelijk vervangen en de geschiedenis van de auto is ook bekend.
+
Ach dat is dan wel weer netjes...dat was wel weer het laatst wat ik verwacht had...
Maar een benzine motor van die leeftijd is niets meer die heeft zn beste tijd gehad...
Succes met het vinden naar een knappe auto.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:24

zoek een leuke starlet!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:29

Met een AX-je is helemaal niks mis, ik heb er 2 gehad en zou er zo weer 1 kopen. Onderhoud is makkelijk zelf te doen en kost geen klap, verder zijn ze heerlijk zuinig.
Dat de remmen niet goed zijn is idd niet oke, je kan hem voor aankoop altijd nog laten keuren bij een kwik fit of iets dergelijks. Maar een paar remblokjes zijn zo vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:34

trutje schreef:
Onderhoud is makkelijk zelf te doen

Hoe weet jij dat Kims zo jandig is? Bij een auto van die km.stand komt anders aardig wat sleutelwerk te kijken...Zie haar nu ook weer niet een koppeling vervangen.....of een motor reviseren..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:42

id chiqa.... en de apk keuring zul je toch bij de garage moeten laten doen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:31

een citroen AX van die leeftijd (en nog wel WIT) en met die KM hoort geen 850 euro te kosten...
ik heb ruim 2 jaar terug een citroen AX gekocht (donkergroen) van dec 93 met 140.000 km voor maar 1000 euro. hij had net een grote beurt gehad en zaten 4 gloednieuwe banden op.
ik heb met dit autootje ongelovelijk veel plezier gehad, heb wel de remmen moeten laten vervangen na een jaartje, maar dat krijg je bij de meeste oude auto's wel.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:52

Niets mis met een oud autootje heb zelf 3 jaar in een alto gereden uit 87!

Maar vind dingen die je aangeeft wel vreemd, remmen die het niet doen e.d. Die zouden ze dan zowieso moeten maken, wanneer hij is APK gekeurd?
Dat er geen krasjes e.d. op zitten zou ik niet het belangrijkste vinden, of hij motorisch in orde is en of het onderstel bijvoorbeeld goed is wel.Garantie geven ze vaak niet op zulke auto's. Het blijft een oude auto dus je kan er altijd wat aan krijgen!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:55

Zie dat je al opzoek gaat naar wat anders Bloos
voor zo'n budget kan je echt wel leuke autootjes vinden hoor Ja

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:58

@terorita & Chiqa=> Volgens mij heb ik nergens beweert dat de ts handig is en het dus maar zelf moet gaan doen. Dat een apk bij de garage moet gebeuren was mij ook wel bekent, maar de ts heeft gezegd dat er een bijna nieuwe apk op zit dus is dat nog niet aan de orde.

Ik bedoelde dat de kleine dingen (oliefilter, remmen enz.) heel makkelijk zelf of door een handig iemand te doen zijn. Dat bespaart heel veel bij een garage ben je veel meer kwijt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:16

heb je geen monteur ofzo in je vrienden/kennissenkring?

toen ik een proefrit maakte met mijn auto ben ik gewoon ff langs een monteur gereden. die kijken toch anders naar zo'n auto.

ik heb zelf trouwens een corsa, bevalt erg goed Ja
heb er een van 96, maar als je een wat oudere koopt zijn ze ook niet duur.

in onze straat heeft iemand vorig jaar ook een oude corsa gekocht voor 750 euro. ding was echt nog in hele goede staat Ja

en toyota starlet staat idd ook bekend als goedkoop en betrouwbaar Ja