Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:15

Allereerst, als dit verkeerd staat verplaats maar...

Ik stond gister onder de douche, en ik vroeg me dit ineens af hoe zelfstandig ik ben mbt het huishouden. Dus ik dacht, ik zal de bokkers het eens vragen Lachen

Dus, hoe zelfstandig zijn/waren jullie in de leeftijd van 14 tm 18 jaar?
Wat deed je zelf? streek je zelf, ruimde je altijd zelf je kamer op, zorgde je zelf dat je kleren optijd in de was lagen, kook je zelf soms je eten enz.

Ikzelf vind me best zelfstandig, ik maak vaak zelf mijn eten, strijken doe ik af en toe, mijn ouders bemoeien me verder totaal niet met mijn kamer, ik moet zelf maar zorgen dat het schoon is...

Nou, brand los!

Tessebes

Re: Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:15

Ik was/ben wel zelfstandig, maar niet mbt het huishouden. Ik ben niet zo'n poetser namelijk. Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:18

In dat opzicht ben ik best verwent.
Ik hoef niet te strijken, niet af te wassen [lang leven de vaatwasser die ik ook niet hoef uit te ruimen Schijnheilig ] Eigenlijk hoef ik alleen maar te zorgen dat mijn eigen kamer schoon is en dat ik m'n eigen zooi opruim. Maar dat gebeurt ook niet altijd, aangezien ik daar bijna geen tijd meer voor heb naast school, werk en de paarden. Och, dan vind ze het ook niet erg zegt ze.
Denk dat dit komt omdat ze nogal perfectionistisch is. Het is nooit goed bij haar, dus ze trekt sowieso al dat soort werk naar zich toe.

Eten kook ik ook nooit. Zelfde verhaal als hierboven. Het is nooit goed, het moet op haar manier.

Ik ben trouwens 17.
Laatst bijgewerkt door Tellie op 21-02-07 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:19

Ik wel.

Elke zaterdag ruim ik m'n eigen kamer op, en stofzuig dat ook. Ik doe m'n eigen kleren in de was, droger, en vouw ook op. Ook stofzuig+dweil ik elke zaterdag de beneden verdieping. Om de week doe ik en mijn zus de badkamer. 1x per maand was ik de ramen en op zaterdag+woensdag zijn mijn dagen voor de vaat, tafel, en koffie/thee zetten voor iedereen. Iedereen heeft bij ons zo zijn taken omdat m'n ouders niet vaak thuis zijn. Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:38

Ik was net 1 dag 16 en toen ging ik opmezelf wonen. Nu 4 jaar later ga ik per 1 maart naar iets groters. Heb vanaf mijn 16de alles altijd zelf betaald ( lees: eigen paard, school,boodschappen,kleding ect)
Toen ik thuiswoonde deed ik erg veel in het huishouden, sowieso deed ik de was, boodschappen en kookte ik.

Dus ach, ik vind me zelf wel zelfstandig Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:43

NM --> LZP Lachen

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:57

Ik ging met mijn 21ste pas het huis uit en was daarvoor echt te erg verwent; hoefde thuis niks te doen.
Dus dat viel even zwaar in het begin, maar nu gaat het aardig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:58

toen ik die leeftijd had kon ik best voor mezelf en het huishouden zorgen hoor, mn moeder werkte toen ook fulltime dus wij moesten best helpen met de huishouding, schoonmaken, af en toe koken, en de beesten verzorgen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:02

Rond die leeftijd haalde ik vaak de kleinere boodschappen, mijn kamer hield ik zelf schoon en moest s'avonds na t eten of afdrogen of de woonkamer stofzuigen. Verder leerde ik wat koken en zeemde de ramen (dat laatste voor extra zakgeld Haha!)
Ik ben op mijn 16/17e gaan werken dus had eigen inkomsten maar moest toch ook behoorlijk wat (vond ik) afstaan als kostgeld.
Op mijn 19e ben ik t huis uit gegaan en getrouwd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:06

Zo op je 19de trouwen, dat is vroeg.. Lachen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:08

Mijn moeder ruimt m`n kamer altijd op.. Alleen de kleine dingetjes doe ik zelf.
En koken? Alleen een ei kan ik bakken verder niet Clown

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:19

Robin__ schreef:
Dus, hoe zelfstandig zijn/waren jullie in de leeftijd van 14 tm 18 jaar?
Wat deed je zelf? streek je zelf, ruimde je altijd zelf je kamer op, zorgde je zelf dat je kleren optijd in de was lagen, kook je zelf soms je eten enz.

Ik vind dat je ook op een andere manier zelfstandig kan zijn zoals jij beschrijft.
Daarmee bedoel ik, dat je niet allemaal klusjes hoeft te doen waarvoor jij de verantwoording niet draagt(want veel dingen doet je moeder voor je). Als je die verantwoording wel draagt en je doet gewoon wat er van jou verwacht wordt (zonder aansporen) dan ben je wel zelfstandig, maar andersom toch niet gelijk niet?
Volgens mij zijn er hier genoeg mensen die gewoon die dingen niet hoeven te doen omdat ze al voor ze gedaan worden. Die mensen kunnen toch best heel zelfstandig zijn. Bijv. verantwoordelijk met geld omgaan of op de afgesproken tijd thuis zijn. Het hoeft toch niet perse dingen te zijn die je zelf doet?

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:21

Ik ben vrij zelfstandig, maar niet z'n ster in huishoudklusjes.
Ik moet 1x per week de benedenverdieping stofzuigen (geen problemen mee), 1x per week na het avondeten alles opruimen.
Mijn kamer opruimen..en ik heb geluk, want ik heb een hele lieve oma die het huishouden echt leuk vind ( Clown ) en die maakt hem schoon.
Voor de rest kan ik niet echt goed koken, dat doe ik ook bijna nooit.. en als ik wat maak (eentaart ofzo) mislukt het 9vd10 keer Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:23

Mijn moeder is van mijn 12de tot 18de opgenomen geweest, dus ik was erg snel heel zelfstandig.. huishouden, koken, zusje met huiswerk helpen, afwassen, afdrogen, boodschappen doen.. you name it Haha! Bijbaantje ook nog ernaast.. heb er veel van geleerd en ben 19de huis uitgegaan Lachen

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:25

Ik kan het allemaal wel, maar ik hoef het niet te doen. Knipoog
Ik moet ervoor zorgen dat mijn kamer netjes opgeruimd is en verder heb ik geen verplichtingen.
Al steek ik wel vaak even een handje bij, door bv. honden uit te laten, mijn was zelf doen etc.
Ja wat dat betreft heb ik het wel luxe!
Ik ben trouwens 18..

Citaat:
Ik was net 1 dag 16 en toen ging ik opmezelf wonen. Nu 4 jaar later ga ik per 1 maart naar iets groters. Heb vanaf mijn 16de alles altijd zelf betaald ( lees: eigen paard, school,boodschappen,kleding ect)
Toen ik thuiswoonde deed ik erg veel in het huishouden, sowieso deed ik de was, boodschappen en kookte ik.

Dus ach, ik vind me zelf wel zelfstandig Haha!

Wow wat ging jij vroeg uit huis! Mag ik misschien vragen waarom? Bloos Bloos
En hoe betaal jij je huur, school, paard etc. dan?
Sorry als ik te nieuwschierig ben..
Laatst bijgewerkt door SannevdM op 21-02-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:32

Op die leeftijd was ik al heel zelfstandig...
door het lange ziektebed van mijn vader en de zorg die mijn moeder voor hem had nam ik het huishouden grotendeels over.
op mijn 10e stond ik al eten te koken voor mijn familie...

te zelfstandi eigenlijk dus...

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:35

in die leeftijd was ik heel zelfstandig...mijn vader was vaak weg van huis (voor een aantal weken ivm met werk) en mijn moeder werkte fulltime...dus als ik van school kwam had ik mijn 2 jaar jongere broertje om voor te zorgen en vaak deed ik veel in het huishouden...in de vakantie hield ik ervan om elke dag het hele huis schoon te maken...strijken deed ik bijna altijd...

we vulden elkaar goed aan... Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:37

Ik ben opzich wel zelfstandig, maar ik ben absoluut niet iemand die alles netjes op één plek bewaard. Meestal slingerd alles maar wat in het rond. Mijn kamer kan dan ook een enorme zooi zijn. Dan heb ik nog wel eens een zetje van mijn moeder nodig voordat ik het opruim. Koken doe ik regelmatig. Sowieso op maandag. Ja
Ik heb altijd een wasmand op mijn kamer staan waar ik de vieze was in gooi. Zodra die redelijk vol zit zet ik mijn wasmand voor de wasmachine. Mijn kleding hoef ik niet zelf te wassen of te strijken.
Stofzuigen e.d. doe ik wel eens uit mezelf. Gewoon om mijn moeder een handje te helpen.

Tja, of ik mezelf nou zelfstandig vind? Ik weet 't niet. *LOL*
* Ben trouwens 15, bijna 16.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:39

Ik maakte mijn eigen kamer schoon, kleding optijd in de was. Ben nu 21, koken kan ik nog steeds niet echt, weet niet hoe de (af)wasmachine werkt Nagelbijten / Gniffelen

Erg he. Maarja, ik ben nog lang niet de extreemste. Vanaf vrijdag ga ik 9 dagen in een vreemd huis in mn eentje, dan gaat mijn kookcursus maar eens beginnen Vork

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:09

Nessah schreef:
Zo op je 19de trouwen, dat is vroeg.. Lachen

Is idd vroeg maar wist gewoon dat het de ware was Bloos
Iig absoluut nog geen spijt van en inmiddels zijn we toch al zo'n 8,5 jr verder....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:19

Toen ik 14 was, was ik al redelijk zelfstandig. Mijn eigen kamer moest ik sowieso zelf bij houden. verder was het afwassen, afdrogen en opruimen een dagelijks taak. Ook stofzuigen en andere klusjes in huis, hielp ik aan mee.
Ook had ik een oude buurman waarbij ik op vrijdagmiddag zijn huisje schoonmaakte met alle voorkomende werkzaamheden. Ramen lappen, stofzuigen, boodschapje doen, bed verschonen noem maar op. Verder had ik de volledige zorg over mijn pony. Alles wat met hem te maken had moest ik zelf voor zorgen. Van bellen naar de hoefsmid tot het savonds binnen halen en voeren. Dat deed ik met veel liefde. Dit was van te voren besproken en een voorwaarde van mijn ouders voordat ik zelf een pony mocht kopen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:25

Ik vind mezelf wel vrij zelfstandig.
Ben nu 17, maar vanaf een jaar of 10 toch altijd zelf gezorgd voor mijn kamer, was, af en toe al wat simpele dingetjes gekookt.
Nu doe ik eigenlijk meer aan het huishouden dan mijn moeder en kook ongeveer 4 dagen per week.
Draai af en toe een wasje, of strijk iets, poets de bovenverdieping altijd..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:28

Ik was heel zelfstandig.
Mijn moeder was nog echt van de genaratie. De mannen hoefden niets te doen en de vrouwen alles.
Mijn broer daarin tegen kon dus ook echt absoluut niets.
Toen mijn ouders in het weekeind en soms door de weeks naar de camping gingen kwam het gergeld voor dat we alleen thuis bleven.
Toen mijn broer 18 was, wist hij niet het verschil tussen de wasmachine en de droger (Echt waar! *LOL* )
Ook was het volgens mijn moeder de bedoeling wanneer zij op de camping waren, dat wanneer mijn broer 's morgens om 05.00 op moest, ík ervoor moest zorgen dat ik zijn thee en brood gemaakt had, gezellig samen wachten tot hij naar zijn werk moest, nog even gauw een half uurtje kon slapen om daarna naar mijn eigen werk te gaan... Tja...
Vanaf mijn 13e was ik al zelfstandig in het huishouden bezig.
Dit ook omdat mijn moeder níets deed in het huishouden, en ik wanneer er vrienden/familie langskwamen me niet wilde schamen voor de paasei zooi...
Vroeger vervloekte ik mijn moeder. Nu ook nog wel, maar niet meer daar over! Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:29

Ik hoefde thuis eigenlijk nooit zo heel veel te doen. Ik hield mijn eigen kamer bij, ruimde soms beneden op maar kookte wel regelmatig. Wassen en/of strijken hoefde ik nooit te doen. Op mijn 18e ben ik op mezelf (samen) gaan wonen, toen moest ik dus wel Clown

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:32

Ik was op die leeftijd wel zelfstandig. Ik moest toen al zelf mijn kamer opruimen, er zelf voor zorgen dat mijn kleren in de wasmand terecht kwamen (mijn moeder waste ze dan nog wel) en ik streek ook mijn eigen kleren (maar dat was meer omdat mijn ouders destijds nog mijn paardrijlessen betaalden en ik in ruil dan moest strijken... mijn moeder heeft namelijk een bloedhekel aan strijken Haha!)
Koken hoefde ik niet. Dat deed mijn moeder altijd. Badkamer e.d. schoonmaken hoefde ook niet tenzij mijn ouders op vakantie waren en ik alleen thuis was.

Maar ja, hier kun je ook weer de vraag stellen: waarom is dat perse zelfstandig? Ik vind het vrij normaal voor een kind van 14-18 jaar om deze dingen zelf te doen. Hoort toch bij je 'opvoeding'.
Geloof me... ik woon nu al bijna 3 jaar samen met mijn vriend maar zijn eigen kleren in de wasmand gooien heb ik er nog niet echt goed in kunnen 'rammen' bij hem