gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:52

Daar is niks mis mee vind ik,je hebt alleen geen inkomsten.Ik ben nooit fultime thuis geweest, ik heb altijd gewerkt.Maar door een blessure ben ik nu 2 weken thuis, ik werk voor namelijk zwart dus heb nu weinig inkomsten.Ik moet toegeven dat het me erg goed bevalt zo thuis,het geeft veel rust en ik heb meer tijd voor mezelf.Ik werk wel vanuit huis en wil dat uit gaan breiden, zo dat ik de deur niet meer uit hoef.Wie is er hier nog meer thuis werkende moeder en huisvrouw,en wat doe jij voor werk?

Flippertje

Re: gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:35

Mijn moeder! Heerlijk dat ze bijna altijd thuis is als ik thuis kom, lekker meteen iemand om even mee te praten. Ze doet administratief werk voor mn vaders zaak. Ze heeft dus wel een leuk inkomen, kan veel tijd besteden aan ons paard, aan vrienden, en staat altijd meteen voor je klaar.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:43

Er is een verschil tussen huisvrouw en werkende huisvrouw.
Als je werk vanuit je huis doet dus bijvoorbeeld betaald dozen sorteren of andere thuiswerkzaamheden ben je een werkende huisvrouw.
Als je fulltime op de kinderen past en het huishouden doet ben je onbetaalde huisvrouw.
Met huisvrouwen die fulltime op hun kinderen passen vind ik niets mis, mits de man in het gezin genoeg verdiend om het gezin te onderhouden.
Verder vind ik het niet verstandig dat je "zwart"werkt, je bouwt geen pensioen op en als je ziek bent krijg je niet doorbetaald.
Daarbij is werken buiten de deur ook goed voor je sociale contacten en zelfvertrouwen.
Ik ben zelf geen werkende huismoeder, ik ben een werkende student.
Mijn moeder werkte tot mijn 14 niet en zorgde fulltime voor ons, dat was geweldig. Nu werkt ze ochtendjes voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:49

Behalve dat het voor jezelf niet handig is om zwart te werken vind ik het ook nog eens asociaal. Iedereen moet zijn steentje bijdragen vind ik.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:54

Als je niet werkt als keuze moet er toch wel iemand zijn die je van een inkomen voorziet.
Ik vind idd niet dat je moet kunnen kiezen; werken of een uitkering, een uitkering is alleen voor tijdelijk of wanneer je arbeidsongeschikt zou zijn.
Kijk als ik geld genoeg zou hebben zou ik ook niet gaan werken en meer tijd aan mijn dieren kunnen besteden.
Maar aan de andere kant ben ik blij dat ik een beroep heb, bijdraag aan ons gezinsinkomen en indien nodig mezelf kan onderhouden. Werk nu part-time ivm mijn gezin. En zal dat altijd wel blijven doen ivm onze dieren. Maar als ik alleen zou zijn zou ik wel (bijna) fulltime moeten werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 18:59

Die sociale contacten zit wel goed, want ik doe vrijwilligers werk.En het thuiswerken verdient erg goed dus ik kan dan werk buiten de deur laten schieten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:01

niets mis mee, waar ik wel altijd moe van wordt is die huismoeders die roepen dat we niet moeten onderschatten wat het is om huisvrouw te zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:09

Ik ben niet te belazerd om te werken,ik werk al zo,n 24 jaar.Maar ik voel me gewoon veel beter nu ik al een poosje thuis ben.Mijn man verdiend erg goed, maar het paard is mijn hobby dus daar werk ik voor.En dat vind ik niet erg.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:31

Huisvrouw.....vreselijk woord het klinkt zo ..tsja slaafs.

Ik ben 15 jaar thuis geweest om de boel daar te runnen.
Ik had geen werk(als in betaald krijgen),was dagelijks bezig met de zaken in en rondom huis(paarden aan huis en bedrijf man aan huis)
Ik vond het heerlijk om de dag zelf in te plannen en druk in de weer te zijn zonder aan iemand verantwoording af te leggen.
Heb het al die tijd stik druk gehad en niet eens tijd om Oprah te kijken.

Sinds 3 jaar weer terug in het arbeidsproces was echt vreselijk in het begin om weer op tijd te zijn,werken volgens een ander zijn regels en met en baas en collega's te maken te hebben na die vrijheid.

Iemand anders heeft nu mijn "thuisbaantje" ingepikt Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:52

daar is niks mis mee!
ik wilde dat ik dat kon! dat mijn vriend zoveel geld verdiende dat mijn loon gemist kon worden... dan zou ik misschien wel een kind willen en had iig 100% tijd voor mijn paarden Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:02

Ik heb altijd gewerkt.
Ook toen onze zoon was geboren.
Sinds een paar maanden zit ik in de ziektewet. De kans dat ik beter wordt is nihil.
Aan de ene kant wel fijn om alle tijd voor mijn zoontje te hebben.
Aan de andere kant mis ik mijn collega's.
Daarbij heb ik mijn paard moeten verkopen omdat het lichamelijk niet meer op te brengen was dus mijn stalgenoten zie ik ook niet vaak meer.

Nee hoor geef mij maar van allebei een beetje. Beetje werken en tijd genoeg voor je gezin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:10

Ik ben momenteel huismama. Heb jarenlang mijn steentje bijgedragen, heb meer dan fulltime gewerkt (ik ben nu 36 jaar). En nu zorg ik fulltime voor mijn dochtertje, omdat ik vind dat ik er voor haar moet zijn. Wij willen haar niet naar de opvang brengen om meerdere redenen, dus ik gaf mijn 'carriere' op. Ben wel weer wat gaan studeren en in de (verre) toekomst ga ik vast wel weer werken, maar voor nu heb ik er geen spijt van. Mijn vriend is de kostwinnaar momenteel, hij werkt 4 dgn buitenshuis en 1 dag thuis. Ideaal! Ik mis hooguit mijn salaris, maar verder mis ik helemaal niets, hoor.

Met mijn sociale contacten zit het wel goed. Ik heb in de loop der jaren zoveel mensen leren kennen door mijn werk en ik heb een grote vrienden- en kennissenkring. Door mijn dochter en paard heb ik soms geeneens tijd om dat allemaal goed bij te houden. Knipoog
En verder kun je als mens ook groeien door je met diverse zaken bezig te houden. Dat ligt echt niet alleen maar aan je baan, meer aan jezelf als persoon en wat je doet. Ik geniet ervan dat ik deze vrijheid heb. Haha! Haha! Haha!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:16

Ik ben ook full time thuis nu. Omdat mijn contract niet verlengd werd en ik geopereerd moet worden. Zit dus te wachten totdat ik geopereerd ga worden. Dat wordt eind van de maand.
En ik moet zeggen dat ik het nu wel even heerlijk vind om bij te trekken en tot rust te komen. Heb veel meegemaakt afgelopen jaren en ben altijd maar door blijven jakkeren. Even pas op de plaats is dus nu voor mij wel even goed. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit altijd zou doen. Ik mis mijn collega's, de gezelligheid en de sociale contacten en de (gedwongen) regelmaat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:52

Wat mijn betreft niks mis mee...als het net zo vaak voor zou komen als gewone huisman. Ik erger me aan het feit dat het nog altijd de vrouwen zijn die verantwoordelijk zijn voor het huishouden en daarnaast ook fulltime moeten werken, en waar er vanuit gegaan wordt dat als er minder gewerkt gaat worden het altijd de vrouw is die in moet leveren ipv beide partners evenveel.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:02

Daar is niks mis mee toch?
Het is ieder zijn eigen keus. Zolang je jezelf er maar goed bij voelt en daardoor financieel niet in de problemen komt.
Ik vind wel dat je bezig moet zijn met iets en niet lui op je gat naar de tv kijkt de hele dag. Het huishouden is ook werk, voor de kinderen zorgen is ook werk, voor de dieren zorgen is ook werk.
Veel mensen vergeten dat juist de vrouw in huis al een fulltime baan heeft, en daarnaast ook nog een "echte" (betaalde) baan heeft...

Ik zou heel graag wat meer bij huis zijn en wat minder werken. Maarja, dat kan nog even niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:21

Helemaal niks mis mee als je je er maar gelukkig bij voelt... Ja

Zelf vind ik het 10x niks en werk dus ook fulltime maar ik heb gewoon een hele aparte goede job met alle goede dingen en die wil ik niet opgeven als ik minder ga werken.
Ik zou mijn functie ook op moeten geven als ik minder ga werken en dat wil ik nog niet Haha!
Laat mij nog maar tijdje fulltime werken

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:23

Het lijkt mij heerlijk. Haha!

Nee serieus, als er bij ons kinderen komen, zal ik ook nog 3 dagen moeten werken, mijn vriend heeft niet zo'n geweldig salaris helaas.
Dus als het bij ons mogelijk was, zou ik het ook doen!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:25

Gertruud1984 schreef:
Wat mijn betreft niks mis mee...als het net zo vaak voor zou komen als gewone huisman. Ik erger me aan het feit dat het nog altijd de vrouwen zijn die verantwoordelijk zijn voor het huishouden en daarnaast ook fulltime moeten werken, en waar er vanuit gegaan wordt dat als er minder gewerkt gaat worden het altijd de vrouw is die in moet leveren ipv beide partners evenveel.

Dat kan jij wel zeggen, maar verlies je dan alsjeblieft niet uit het oog dat vrouwen voor dezelfde functie nog steeds minder verdienen dan mannen? Want volgens mij zit dáár het probleem: het verlies van inkomen is bijna altijd groter als de man thuis zou blijven dan als de vrouw thuis blijft. Ik ken genoeg mannen die hun rol als kostwinner graag (ook tijdelijk of gedeeltelijk) zouden inruilen om fulltime vader en huisman te zijn!

Voor de rest is er volgens mij helemaal niks mis met huisvrouw of -man zijn, alleen kunnen zich het steeds minder mensen permitteren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:30

met huisvrouwen is niks mis mee hoor! mijn moeder was er ook zo 1! echt heerlijk vond ik het vroeger...was altijd iemand thuis als ik thuis was of uit school kwam etc etc! bij ons lag het wel anders, omdat wij thuis een boerderij hadden...9 van de 10 keer zaten we tussen de middag gezellig met zen 3-tjes te eten! als ik er aan terug denk zeg ik dat dat de beste tijd was die je als kind maar kan wensen Bloos

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:44

soesita schreef:
Gertruud1984 schreef:

Dat kan jij wel zeggen, maar verlies je dan alsjeblieft niet uit het oog dat vrouwen voor dezelfde functie nog steeds minder verdienen dan mannen? Want volgens mij zit dáár het probleem: het verlies van inkomen is bijna altijd groter als de man thuis zou blijven dan als de vrouw thuis blijft.

Ja, dat is zo.

Daar kun je je bij neerleggen. Je kunt er ook voor zorgen dat het veranderd. Dat doe je niet door de situatie te laten zoals die is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:53

soesita schreef:
Voor de rest is er volgens mij helemaal niks mis met huisvrouw of -man zijn, alleen kunnen zich het steeds minder mensen permitteren.

Je slaat de spijker op zijn kop!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:58

Gertruud1984 schreef:

Vergeet niet dat pas één generatie geleden (!) vrouwen standaard thuis bleven om de toko draaiend te houden en voor de kinderen te zorgen.
Eeuwenlang ging het zo, misschien zelfs ook een stukje genetische/ingeslepen factor na zo'n lange tijd?
(Geëmancipeerd Bokt zal nu wel gaan steigeren.... Cool )

Ik zie in mijn eigen omgeving dat vrouwen de zorgtaken toch zelf naar zich toe trekken.
Heeft niets met 'moeten' maar alles met 'graag willen' te maken.
Mijn man werkt nu 4 dagen en ik 3, ik zou het ook niet andersom willen hebben want ik wil thuis zelf de touwtjes in handen hebben.
Bovendien vind ik het geweldig om voor m'n kind te zorgen en die op te zien groeien, echt veel te leuk om te missen.

Weet je dat je je tegenwoordig zelfs moet verdedigen als je aangeeft dat je graag een aantal jaar thuis wilt blijven? Aan de ene kant jaloerse blikken dat je het je financieel kunt veroorloven, aan de andere kant denkt men kennelijk dat je IQ meteen 20 punten daalt, en je volledig sociaal geïsoleerd raakt en vereenzaamt.
Je hoort als vrouw-met-gezin gewoon part-time te werken, niet zeuren dus en niet afwijken.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:17

Niks mis mee. Bloos
Zelf run ik hier het huishouden, ben er 24 uur 7 dagen per week voor mijn 4 kinders en met kantoor aan huis verzorg ik
de boekhouding binnen ons bedrijf.
Vind het een voorrecht dat ik de mogelijkheid heb er altijd voor mijn kinders te zijn en ze in alle fases van het
leven te zien groeien.
Verveel me geen moment. Haha!
Zou deze fulltime baan voor geen goud willen ruilen voor welke baan maar ook.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:19

Dat is de hele moraal van tegenwoordig: dat we allemaal hetzelfde zouden moeten willen.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, als je zegt dat 1 generatie (nou, of 2...) de moeder's standaard thuis bleven. En nu is emancipatie geen "willen" meer, maar "moeten". Is zelfs officieel beleid van de overheid he, dat vrouwen financieel onafhankelijk zouden moeten (willen) zijn.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:32

Ach, hier in huis hebben we gewoon gekeken wie waar het beste in is.
Tja, bleek toch dat ik in de verzorgende taken veruit de beste was.
Manlief pech Tong uitsteken