Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:36

Ik verbaas me hier vaak over schrijffouten dus geen incidentele typfouten maar fouten zoals
" me paardje" terwijl dat "mijn paardje" moet zijn of " hij segt" terwijl dat "hij zegt " moet zijn.
En zo zijn er ontzettend veel ! Dan kijk ik in het profiel en zie dat diegene al 20 is en studeert of
zelfs accountant is of zoiets terwijl ik verwacht dat het een heel jong iemand is.
Is dit echt een gebrek aan kennis van de nederlandse taal of loop ik enorm achter of zoiets en is dit hoe men tegenwoordig zich uitdrukt. Het is gewoon een vraagje, ben gewoon erg nieuwsgierig daarnaar. Als je nog meer voorbeelden weet of ziet dan laat maar zien ?
MSN taal mag tenslotte niet op bokt meen ik in de regels te hebben gelezen.... Bloos
Blond

tanya89

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:40

Ja ik vraag dat mij ook wel is af, ik doe dat zelluf( Knipoog ) nooit haha.. Volgens mij is het gewoon typen zonder nadenken Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:40

Als je ouderwets bent, ben ik dat ook. Het valt mij ook op en ik vind het heel storend. Steeds meer mensen hebben moeite met een beetje fatsoenlijk Nederlands te schrijven.

Ik geef les op een MBO school een daar valt het mij ook op hoe dramatisch het gesteld is met het niveau van de Nederlandse taal. Echt bedroevend en dat is inderdaad op bokt al niet veel anders...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:42

Puur laks zijn als je het mij vraagt.
Wat mij betreft mogen ze deze mensen ook aanspreken op dit taalgebruik, het is i.m.o. het zelfde idee als MSN-taal.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:52

Dan zijn we gezellig samen ouderwets Clown (koekjuhhhh Knipoog erbij???)
Ik stoor me er niet echt aan maar ik denk wel dat het een vorm van desinteresse is. Best jammer...
want elke keer als ik zie staan 'me paardje' hoop ik zoooooo dat die mensen nooit in hun sollicitatiebrief gaan schrijven 'ik heb in 2006 me diploma gehaald'..........

Ook de werkwoorden zijn blijkbaar niet interessant, 9 van de 10 keer staat er iets als 'het gebeurD heel vaak...' of 'maar dat wilT hij niet'... Foutloos hoeft helemaal niet, maar zijn die spellingsregeltjes nou ZO moeilijk of is het inderdaad laksheid Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:53

Dat is gewoon 'stoerdoenerij'. Ik vind het persoonlijk heel dom staan.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:54

Ik snap niet dat je je daar aan kan storen?
Hij segt ofzo, ja, dat wel: maar me paardje?
Nee, daar kan ik mezelf niet in vinden. Knipoog

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:54

Ik doe het naar mijn idee nooit eigenlijk.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:57

Me paardje, dat vind ik nog erger dan hij segt. Kan me ook goed irriteren aan overal uh/ug achter, sielug, offuh, koekjuh ( Knipoog ) en tog i.p.v. toch.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:59

Bij mij valt dat ook vaak op, maar zo lang ik het begrijp, erger ik me er niet aan. Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:01

Ik doe het zelf eigenlijk nooit, ik vind het heel irritant als iemand steeds uh/ug achter de woorden schrijft... word het daar beter leesbaar van? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:02

Waar ik me ook aan erger zijn dingen als 'jij word' zonder t erachter, bijvoorbeeld.
(Bente1, hint hint Haha! Haha! )

Ook zo'n leuke:
Hoe is het met jou dit of met jou dat?

Aaargh! Zo komt er regelmatig in de 'actieve topics'-lijst (oid) het topic 'Hoe ... is jou kwpn' (ik weet niet precies wat de topicnaam is) en iedere keer krijg ik er de kriebels van. Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-06 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:04

Ik typ nu hoe ik op msn zou type, gwn zonder de n en afkorte..

Maar ik kan ook gewoon goed Nederlands typen..Ik bedoel als msn er niet was of andere chats, dan was heel Nederland ook gewoon aan het typen...
Groete Shirley:P
Groetjes!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

Ik heb dyslexie en bv echt geen zinsbouw. Hoe hard ik men best ook doe. Als ik een zin schrijf lijkt hij gewoon juist. Maar voor anderen.....
Me paard zal ik ook niet schrijven. Gebruiken we hier in belgië niet eens.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

Mijn ouders hebben een hotelbedrijf. Enig idee hoe wij sollicitatiebrieven ontvangen? Wat een ramp is dat. Wat opvalt is dat het per email veel erger gesteld is met de spelfouten. Meestal wordt daar, zonder de mail te lezen een mailtje naar terug gestuurd: het spijt ons, momenteel hebben wij geen vacature beschikbaar oid.

Brieven worden een stuk serieuzer genomen, mede doordat er meer moeite (en dus minder spelfouten) voor is gedaan.

Ook op bokt kan ik me er wel aan storen. Me paardje, kun je schrijven als je nooit normaal ABN geleerd hebt, maar alleen plat Amsterdams.

Ik schrijf toch ook niet in het achterhoeks?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:08

nielsd schreef:
Dat is gewoon 'stoerdoenerij'. Ik vind het persoonlijk heel dom staan.

Ik vind het ook niets, af en toe zal ik weleens een foutje maken maar dat heeft iedereen weleens denk ik. Lachen

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:08

Op msn typ ik wel eens afkortingen en letters minder want tjah je praat dan toch wat sneller met elkaar, anders duurt het mij gewoon te lang.
Ik zal heus wel op bokt ook fouten maken, maar dat komt warschijnelijk ook gewoon omdat ik niet van Nederlands bak. Clown
Wat ik nog vervelender vind dan schrijffouten is het niet gebruiken van comma's en punten.
Dan word een verhaal zo onduidelijk.
maar het hele msn taal gebeuren, dat breezah enzo, dat kost toch juist super veel tijd om te typen.?
dat snap ik dus echt niet wat daar nu de lol van is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:10

tEM..beetje verkeerd geplaatst? Tong uitsteken

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:10

WildWings schreef:
Waar ik me ook aan erger zijn dingen als 'jij word' zonder t erachter, bijvoorbeeld.
(Bente1, hint hint Haha! Haha! )

Ook zo'n leuke:
Hoe is het met jou dit of met jou dat?

Aaargh! Zo komt er regelmatig in de 'actieve topics'-lijst (oid) het topic 'Hoe ... is jou kwpn' (ik weet niet precies wat de topicnaam is) en iedere keer krijg ik er de kriebels van. Haha! Haha!

Hier heb ik dus heel erg veel moeite mee, ik kan dat niet inzien.
Hoe vaak mensen me het ook uitleggen van ik loop, jij loopt en weet ik wat allemaal.
Ik draai het gewoon om. Clown
Dan staat het nog fout.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:12

Ik doe het ook wel eens Tong uitsteken licht er maar net waar ik een reactie plaats.
Op een heel serieus forum of zoiets als vraag maar raak, probeer ik zo netjes mogelijk te typen enzo.
Maar als ik snel een reactie typ van leuk paardje en succes verder dan let ik er minder op.
Ik stoor me soms aan mensen die komma's en punten niet goed gebruiken, dan kun je het verhaal niet goed volgen.
Dan kijk je in het profiel zijn ze idd al 20 dat is wel raar maarja...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:12

Ik schrijf mijn cv ook wel zelf. Maar laat hem een stuk of vijf keer nalezen, en verbeter mijn eigen fouten. Vind ik wel belangrijk.

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:15

Ik ben op mijn 21e ook zeer ouderwets. Haha! Maar moet tot mijn schaamte bekennen dat ik de d/t regels nooit helemaal onder de knie heb gekregen... Maar van die simpele dingen als me/mijn, etc etc vind ik heel storend en wekken bij mij een slordige indruk. Dit valt mij niet alleen op Bokt op, ook op Marktplaats en zulk soort site's zie ik het vaak. Persoonlijk is dat voor mij al een reden om niet te reageren.. Als iemand de moeite niet eens neemt om een advertentietekst netjes in orde te maken?!

Ik denk dat msn hier toch zeker veel invloed op heeft gehad. Ooit werkte ik samen met een meisje die nooit de krant o.i.d. las en alleen maar msn'de. Ik kon uit één zin vier losse zinnen halen, ben een kwartier bezig geweest om alle onlogische zinnen logisch neer te zetten en alle afkortingen etc. goed neer te zetten. Ik betrap mijzelf ook regelmatig op het gemakkelijke schrijven maar corrigeer mijzelf dan wel! Ik zou me doodschamen als iemand zo'n brief/tekst voor school van mij zou krijgen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:15

Ik irriteer me er niet aan hoor, maar was alleen nieuwsgierig hoe dat komt. Ik ben zelf al 40 maar had op mn 13e al niet meer zulke foutjes. Voor degenen die het doen, praat je dan ook zo?
Of zeg je dan wel "mijn paardje" ? Sommige dingen vind ik zelfs grappig, maar als het echt een gebrek aan juiste spelling is dan is het inderdaad heel treurig gesteld met de jeugd. Wat doen die dan op school tijdens Nederlandse les ? En je hoeft niet helemaal foutloos te schrijven, je kunt ook typfouten maken en d en t fouten maken. Maar die dingen die telkens herhaald worden vroeg ik me gewoon af.
Als je dyslectie hebt (schrijf je dat zo? Haha! ) dan is het natuurlijk logisch dat je daar niets aan kunt doen maar die maken ook hele andere fouten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:18

Perrokai schreef:
Ik irriteer me er niet aan hoor

Dat is maar goed ook, want je kan je niet ergens aan irriteren Haha! Haha!
(Nu we toch bezig zijn Tong uitsteken )
Iets irriteert je, of je ergert je ergens aan. Knipoog

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:18

anniek_uc schreef:
Op msn typ ik wel eens afkortingen en letters minder want tjah je praat dan toch wat sneller met elkaar, anders duurt het mij gewoon te lang.
Ik zal heus wel op bokt ook fouten maken, maar dat komt warschijnelijk ook gewoon omdat ik niet van Nederlands bak. Clown
Wat ik nog vervelender vind dan schrijffouten is het niet gebruiken van comma's en punten.
Dan word een verhaal zo onduidelijk.
maar het hele msn taal gebeuren, dat breezah enzo, dat kost toch juist super veel tijd om te typen.? dat snap ik dus echt niet wat daar nu de lol van is.

Hahaha. Grappig dat jij dan nog wel tjah schrijft ipv. tja. Haha!
Ik maak natuurlijk ook wel eens een foutje maar probeer wel netjes te schrijven Bloos ik erger me wel aan BrEeZaH taal, maar niet aan afkortingen zoals idd (inderdaad), ff (even), iig (in ieder geval), imo (in mijn ogen) Lachen