Interesse in column schrijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Interesse in column schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:04

Even in het kort.. Weet niet of er hier animo naar is.

Ik heb in het verleden anderhalf jaar lang over de velden van Ajax gestruind, en hier columns over geschreven a la staanplaats uit het parool. Geinspireerd en later ook begeleid door Mike van Damme, destijds de columnist. Ik heb het met veel plezier gedaan, ik heb mijn eigen schrijfstijl ontwikkeld, ik heb naar mijn idee kunnen groeien en tenslotte ben ik ermee gestopt wegens tijd en geld gebrek (rit naar Amsterdam, toch al bijna 7 dagen per week, anderhalf jaar lang)

Vandaag heb ik voor mijn huiswerk voor nederlands, een totaal ander onderwerp moeten kiezen en hiervoor een column moeten schrijven. Een stuk langer, een stuk serieuzer, en bovenal een stuk moeilijker. Maar ik heb genoten en naar mijn idee heb ik het er voor een eerste keer op deze manier, goed van afgebracht. (column staat hier)

En ik wil er ook serieus mee verder. Niet voor een blad, of een krant o.i.d. maar voor mijzelf wil ik het serieus oppakken.
Op internet vond ik iets waarbij je columns instuurde, de ene keer vrij van vorm, de andere keer met een vaststaand thema. Deze werden beoordeeld door mensen die dit ook wilde doen, en elke keer was er een nieuwe ronde. De kosten hiervan? 300,- Belachelijk.
En waarom geld er voor vragen als je zelf ook zoiets kunt doen?
Dus bij deze, zijn er mensen die van schrijven houden, die het zien zitten een 'column-werkgroepje' op te starten? Om ervaringen etc. op te doen?

BasiNami

Re: Interesse in column schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:54

Een paar jaar geleden heb ik ook stukjes geschreven, voor wedstrijden in kranten enzo.. Heb toen ook nog een tijdje gemaild met Martin Bril (ben ik toch wel een beetje trots op Bloos )
Ik wil er op zich wel weer wat meer mee bezig, dus wil wel wat stukjes uitwisselen!

Hier een voorbeeldje, is wel al van 4 jaar geleden ofzo dus had hem nu misschien wel iets anders gemaakt.

Uit.

Het is uit. Tussen mijn zus en haar vriend. Het zat er al een beetje aan te komen, ik zag haar steeds meer en hem steeds minder.
Terwijl mijn ouders en ik in stilte zaten te eten belde mijn zus met haar vriend. Huilend kwam ze weer beneden. Hij had het uitgemaakt en kwam vanavond haar spulletjes brengen.
Later zaten wij samen achter de computer. Ik was opgewekt; nu konden we weer heerlijk samen uit en ik wist nog wel wat leuke jongens voor haar!
Maar zij keek me met opgezwollen ogen aan en deed me een beetje denken aan een verzopen kat.
Om 7 uur kwam de boosdoener in zijn auto. Hij kwam niet even praten maar ging direct achter mijn zus aan naar boven. Zij had haar mooiste kleren aangetrokken..
Pas om half 10 hoorden we wat gestommel en de voordeur werd voorzichtig dicht getrokken. Met zijn drieën zagen wij zijn rode auto de hoek omgaan.
Stil kwam mijn zus binnen en ging op een stoel zitten. Verwachtingsvol keken wij haar aan maar ze staarde naar haar voeten.
‘En?’ vroeg ik.
Ze bleef strak naar haar voeten kijken.
‘Nou?’ drong ik aan.
Ze keek op. ‘Ja, niks. Uit.’ Meer leek ze niet uit te kunnen brengen.
‘Ik heb een idee,’ zei ik, ‘ik kom wel bij je slapen vannacht.’
Nog geen uur later lagen we samen in het grote bed.
Ik had een flinke stapel modeblaadjes meegenomen en bladerde die al babbelend door.
Zij snikte luid toen ze zag dat zijn t-shirt nog onder haar kussen lag en vond het een goede aanleiding hem te sms-en. Hij smste direct terug dat hij dat met opzet had gedaan zodat ze erin kon slapen en zij begon te huilen.
Ik keek haar verbaasd aan en probeerde haar telefoon af te pakken.
‘WAT zegt hij?’ riep ik uit. Ik snapte er werkelijk niks meer van… Het was toch uit?
Zij hield de telefoon en het t-shirt tegen zich aan, mompelde iets over slapen gaan en drukte vervolgens het licht uit.
Ik was te verbijsterd om te protesteren dus draaide me ook om en viel al snel in slaap.
Ik werd wakker van een irritant geluid. Het leek wel wat op een jankende hond, maar had tegelijk wel wat van een valse viool.
Ik trok het dekbed nog eens goed over mijn oren, en wilde rustig verder slapen. Ineens kwam naast mij iets omhoog.
‘Whee..’ klonk het.
Ik knipperde eens met mijn ogen en de valse viool werd ineens een huilende zus.
‘Oh nee…’ zuchtte ik, ‘wat is er nou weer..’
Zij snikte en plukte aan het t-shirt van haar ex.
‘Oh god,’ mompelde ik. Ik dacht even na, wat erg moeilijk is als je nachtrust net ruw is verstoord.
‘Moet je water ofzo?’ vroeg ik schor. Geen reactie.
‘Doe alsof hij dood is dan…’ bedacht ik slaapdronken.
Jankend en jammerend keek ze me aan.
Ik zuchtte diep en kreeg het idee dat dit nog wel eens een hele lange nacht kon worden…

Denk trouwens dat dit topic beter verplaatst kan worden naar creabea of iets dergelijks..

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:39

Zo zo, wat een crea zeg. Ik ben er zelf absoluut niet goed in om zoiets te doen, maar beide stukken wel heel leuk om te lezen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:42

Leuk zeg, ik ben ( of was ) zelf ook altijd bezig met schrijven. OP het moment kom ik alleen niet verder dan de stukken die ik voor de uni moet doen, en de nota's van mijn werk. Ik hoop het wel weer een beetje te kunnen opppakken, want het blijft mijn droom om ooit schijfster te kunnen worden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:51

Lijkt me eigenlijk best een leuk idee, ik schrijf regelmatig verhaaltjes en columns voor mezelf en vrienden, ik hou dit topic even in de gaten!!!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:54

ik zou ook wel mee willen doen hoor, ik weet alleeen niet precies hoe je zoiets moet doen, zijn hier speciale regels voor ofzo?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:52

Ik heb zeker interesse in collumn-werkgroepJE..
Ik schrijf voor een dovenblad (op jongerenpagina) collumns. Ok ik doe het dan ook niet zo lang maar ik vind het altijd wel heel leuk om te doen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:53

Lijkt me wel leuk, ik schrijf veel verhalen en moet ook voor school veel schrijven, so count me in! Ja

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:49

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:59

ik snap niet precies wat je bedoelt met zo'n groepje.. maar het lijkt me wel héel gaaf! ik schrijf rescensies en houdt sinds kort een blog bij op internet (http://paperclip.blogeiland.nl/)
maar mij lijkt het ook heel leuk!
extra info zou fijn zijn! Lachen evt. via pb

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:44

Ik meld me. Haha!
Weet alleen niet precies de eisen aan een column enzo, maar daar kan ik vast wel wat over vinden op internet. Ja

Ik ben dol op schrijven, af en toe te weinig tijd door school maja. Vork

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:50

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:44

Mij lijkt het ook erg leuk. Lachen
Ik schrijf graag, en vaker ook columns als ik me verveel.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:07

Ik sta er inmiddels al op Haha!
(de website)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:08

hmm klinkt interessant Lachen het lijkt mij ook wel wat

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:12

ik ga er even over nadenken Lachen
ik heb tijdens mijn examens columns geschreven voor het Friesch Dagblad, heb er erg veel positieve reacties op gekregen Lachen

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:27

Leuk om te lezen dit...

Ik studeer journalistiek en werk ook als freelancer in de journalistiek... Dus denk dat ik ook wel kan "helpen".

MissCaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:57

Mijn eerste reactie: Leuk, leuk, leuk!
Ik schrijf sinds een tijdje gedichten, die gewoon in me opkomen.
Verhalen/columns vergen wat meer tijd, en daardoor blijven die een beetje op de achtergrond...
Maar hierdoor zal ik waarschijnlijk meer gestimuleerd worden om wat te schrijven en te plaatsen!

Dus ook ik wil graag meedoen!
opgeven via pb denk ik?

Edit//
Even een (misschien stom) vraagje.. Bloos
Ik zag net op de website dat sommigen een pseudoniem aan hebben genomen.
Is hier een speciale reden voor?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:01

De meeste heb ik ge-pbt.
Zou de rest (eventueel) een pseudoniem willen verzinnen en een korte inleiding over jezelf neerzetten? Die komt op de site te staan. Die van mij, Shanna16, Jaduuh, staan er al op.

@MissCaroline: Nee hoor. Aniek bijv. werkt met dr eigen naam, ik zeg ook steeds, eventueel een pseudoniem. Ik werk wel met een 'column-pseudoniem' maar dat is ieders eigen keuze

MissCaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:10

@Pam: Bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal jou dan ook wel even pb-en, zodra ik een leuk verhaaltje over mezelf heb getypt...
zou ik misschien mogen weten waarom jij (en eventueel anderen) wel met een "column-pseudoniem" werkt(werken)? Even om te overwegen of ik dat ook wil Lachen
mag uiteraard ook even via pb Lachen
B.v.d. !!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:20

Ik persoonlijk omdat ik tori lekkerder vind klinken dan mijn naam voluit. Maar op internet werk ik nóóit met eigen naam. Niet op chats, niet op bokt, en ook niet met schrijven Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:21

Pam schreef:
Ik persoonlijk omdat ik tori lekkerder vind klinken dan mijn naam voluit. Maar op internet werk ik nóóit met eigen naam. Niet op chats, niet op bokt, en ook niet met schrijven Knipoog

Heb ik ook, op internet m'n echte naam niet.

MissCaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:12

Hmm, daar hebben jullie wel gelijk in.
Ik sta natuurlijk hier op bokt al geregistreerd als MissCaroline.
Maar ben al een tijdje opzoek naar een leukere en vlottere naam.
Ik denk dat ik ook voor een pseudoniem ga, maar die moet ik eerst nog eens even verzinnen Lachen
Bedankt voor jullie reactie's! Lachen
Jullie horen van mij zodra ik iets verzonnen heb!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:08

Ik zou het ook erg leuk vinden om mee te doen!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:55

Ik vind het ook wel interessant Ja

Ik schreef nog wel eens columns voor de schoolkrant e.d. en verder eigenlijk alleen voor mezelf Ja