50 vragen die iedereen zich zou moeten stellen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

50 vragen die iedereen zich zou moeten stellen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:04

50 vragen die iedereen zichzelf zou moeten stellen (uit het blad “Psychologie”)

Echt wezenlijke vragen zijn niet makkelijk te beantwoorden. Dat hoeft ook niet. Kies een van de zeven levensgebieden om als eerste te onderzoeken. Laat iedere vraag rustig op je inwerken en denk er in de loop van de volgende dagen af en toe aan terug. Wat zie je jezelf doen in je dagelijks leven? Wanneer en welk gezelschap voel je je op je gemak? Het kan zinvol zijn om je (voorlopige) antwoorden op te schrijven in een boekje of op de computer. Leuk om te bewaren en op te slaan, je kunt altijd nog iets toevoegen of veranderen!

Familie

Welke mensen geven je het gevoel echt familie van je te zijn? Maak een lijst en schrijf op waarom deze juist deze mensen je het gevoel geven. (Mogen ze je uit bellen als er iets is? Durf je te jezelf te laten zien als je op je slechtst bent? Of telt voor je vooral wat je samen hebt meegemaakt?

Welke gebeurtenissen deel je met je familie: verjaardagen, vakanties? En als er moeilijke tijden aanbreken, wat doe je dan voor elkaar?

Wat zijn de belangrijkste waarden die je hebt meegekregen van je familie? (Trouw, zorgzaamheid, iets neerzetten in de wereld, empathie, respect voor anderen?) Wil je daar zelf ook naar leven en lukt dat? Zo nee, hoe zou je daar wel in kunnen slagen? Over welke waarden ben je in de loop van je leven anders over gaan denken? Wat wil je overnemen van je ouders en wat beslist niet?

Heb je conflicten met je familie? Zijn er smeulende kwesties? Hoe zou je deze het beste kunnen oplossen?

Zijn er behoeften waarin je familie niet kan voorzien? Wie zou die behoeften wel kunnen vervullen? Als je niet het gevoel hebt onderdeel van een familie te zijn, op wat voor manier zou je dan een familie kunnen creëren in je leven? Je aansluiten bij een vereniging? Een eetclub beginnen met een stel goede vrienden?

Voel je je gezien door je familie? Begrijpen ze wie je bent, waar je voor staat? Zo nee, hoe kun ervoor zorgen dat ze meer van je gaan begrijpen? Of ben je bereid je erbij neer te leggen dat er altijd afstand zal blijven? Wat verwacht je familie van jou, denk je? Ben je blij met die rol? Zo nee, hoe kun je dit veranderen?

Vriendschap

Wat versta je onder vriendschap? Wat wil je dat een vriendschap bijdraagt aan je leven: gezelschap, steun, verfrissende ideeën, eerlijke kritiek? Wat wil je je vrienden geven? Deel je graag aspecten van jezelf met verschillende mensen, of heb je liever een paar intieme vrienden om je heen?

Wie zijn de vijf mensen die je beschouwd als je beste vrienden? In welke mate voldoen zij aan de definitie die je bij vraag 7 hebt gegeven? Moet je je antwoord misschien bijstellen?

Neem je mobiele telefoon, ga alle mensen na die in je adresboek staan en vraag je bij iedere persoon af: geeft deze persoon mij energie? Waarom is dat zo, denk je? Zou je kunnen besluiten het contact te verbreken met mensen die u alleen maar energie kosten? Waarom houd je die vriendschap toch in stand? Geven ze je toch iets waardoor je de relatie niet verbreekt?

Welke mensen zijn het langst je vrienden? Hoe komt het dat je al zo lang vrienden met ze bent? Zou je nog steeds worden als je ze vandaag voor het eerst tegen zou komen? Met welke mensen ben je het kortst bevriend? Wat maakte dat je vrienden met ze wilde worden?

Geef je je vrienden wat je ook zelf van een vriendschap verwacht? Op welke manier zou je nog een betere vriend voor ze kunnen zijn?

Liefde

Hoe belangrijk is het hebben van een intieme relatie voor jou? Is dit het allerbelangrijkste in je leven?

Wordt op dit moment voldaan aan je persoonlijke behoefte aan intimiteit? Als je goede gesprekken hebt, heb je die dan vaak genoeg met je partner? Als je liever samen op pad gaat, kom je dan op dat gebied voldoende aan je trekken? Besteedt je genoeg aandacht aan elkaar? En vindt je partner op het gebied van intimiteit dezelfde dingen belangrijk als jij? In welke behoefte voorziet je partner je niet? Weet hij/zij dat?

Waar ben je het best in als partner? Kun je goed luisteren, ben je de sfeermaker thuis, ben je zorgzaam, loyaal, beschermend? Iets anders? Welke eigenschappen hinderen je in het zijn van een goede partner? Ben uw geliefde last van jaloezie, uw onvoorspelbaarheid, drammerigheid? Hoe zou je daar verbetering in kunnen brengen?

Wat vindt je partner het leukst aan je? Vind je dat zelf ook het leukst aan jezelf? Wat vindt hij/zij het minst leuk? Zegt hij/zij dat ook tegen je? Ben je het daarmee eens en probeer je je partner hierin tegemoet te komen? En bovenstaande omgekeerd?

Is er iets wat u dwarszit in uw relatie wat u mist, maar waarover je niet goed durft te praten? Hoe kun ervoor zorgen dit wel te doen?

Wat is de grootste valkuil in een intieme relatie? Zit er een patroon in de relaties die je hebt gehad? Zijn er problemen die steeds terugkeren? Kun je hier iets aan veranderen?

Wat is de meest bijzondere relatie geweest in je leven? Hoe kwam het daagt die relatie zoveel impact op je heeft gehad? Kun je ervoor zorgen dat je huidige relatie net zo bijzonder wordt?

Hoe wil je dat je relatie zich ontwikkeld? Wat heb je de afgelopen 1, 5, 10, 25 jaar samen mee-/doorgemaakt?

Werk

Wat wil je bereiken in je werk? Doe je iets wat echt goed kunt, wilt en bij je past?

Heb je talenten waar je niks mee doet in je werk? Gebruik je deze wel op andere gebieden?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je jezelf ontwikkeld op werkgebied? Hoe kun je baan interessant houden? Zit er voldoende uitdaging in je loopbaan en in je leven?

Hoe is het contact met je collega’s? Bevalt dit je? Hoe kijken ze tegen jou aan? Wat zou je baas van je vinden denk je? Kan hij dingen mogelijk maken voor je, en hoe denk je dit te kunnen bereiken?

Stel dat geld geen rol zou spelen, wat zou je dan het liefst doen?

Waar ben je in je huidige functie het beste in? Zou je ander werk kunnen gaan doen waarin je nog meer gebruik kunt maken van die kwaliteit?

Welke vaardigheden zou je nog kunnen leren? Hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

Wie is je grote voorbeeld op werkgebied? Zou je een gesprek met hem of haar kunnen aangaan?

Op welke manier zou je meer voldoening uit je werk kunnen halen?

Geld

Welke betekenis heeft geld voor jou? Wat wil je ermee bereiken? Veiligheid? Vrijheid? Iets anders?

Hoe ga je met je geld om? Houd je je financiën netjes op orde? Heb je een gat in je hand of ben je misschien te zuinig> Wil je dit veranderen? Kun je misschien hulp vragen je zaken op orde te krijgen?

Hoeveel geld heb je nodig om echt tevreden te kunnen zijn? Wat wil je over 1, 5, 10, 25 jaar hebben? Kun je plan opstellen om ervoor te zorgen dat dit gaat lukken?

Wat hebben je ouders je bijgebracht over geld? Heb geleerd zuinig te zijn en te zorgen voor een flinke buffer of heb je juist meegekregen dat geld moet rollen? Hoe wil je daar zelf tegenaan kijken?

Hebben jij en je partner dezelfde ideeën over geld? Wil je het allebei aan hetzelfde besteden? Evenveel sparen? Heb je weleens ruzie over geld? Kun je tot een compromis komen?

Creativiteit

Waar ben je het meest creatief in? In inrichten, tuinieren, organiseren van feesten, koken, met mensen omgaan, in rekenen misschien?

Wie is jouw grootste creatieve voorbeeld? Zou het misschien goed zijn voor je, om je meer te door hem of haar te laten inspireren?

Wat stimuleert jouw creativiteit? Komen de ideeën in je op als je door de natuur wandelt of in een druk café met je vrienden? Bij welke mensen borrelt je creativiteit het makkelijkst op? Hoe komt het dat juist deze mensen u zo creatief maken?

Wat is hetgene dat je het meest frustreert of ongelukkig maakt in je leven? Kun je hiervoor een creatieve oplossing bedenken?

Ben je goed in staat om je creatieve ideeën om te zetten in daden? Hoe doe je dat? Als het je niet lukt, welke dingen houden je dan tegen, denk je? Hoe kun je dit veranderen?

Spiritualiteit

Waar geloof je in? Wat zijn de overtuigingen over het leven die je koestert?

Wat is het beste dat je ooit is overkomen?Welke invloed heeft dit op je gehad? En wat waren de grootste tegenslagen in je leven? Hoe hebben die je beïnvloedt?

Is er iets in je leven dat je verbindt met het hogere, met iets dat groter is dan jezelf? Wat geef je terug aan de wereld? Doe je dingen voor anderen? Hoe zou je meer kunnen geven aan anderen? Hou je je bezig met liefdadigheid? Doe je vrijwilligerswerk? Zijn er mensen die jouw hulp krijgen? Doe je weleens boodschappen voor de buurvrouw die slecht ter been is bijvoorbeeld?

Welke deugden vind je het belangrijkst in het leven? Vriendelijkheid, oprechtheid, respect, hulpvaardigheid, zelfbeheersing? Iets anders? Leef je hier ook naar in je verhoudingen met je partner, ouders, kinderen, vrienden, collega’s?

Wat vind je het belangrijkste in je leven: familie, vriendschap, werk, liefde, creativiteit, spiritualiteit? Aan welk van deze levensgebieden besteedt je de meeste tijd? Ben je daar tevreden over of wil je hier verandering in brengen?

Met wie kun je het beste praten over waarin je gelooft en wat je werkelijk belangrijk vind? Met wie het minst goed? Op welke momenten in je leven (en bij wie) ben je het meest liefdevol, meelevend, geduldig, tolerant, vergevingsgezind, tevreden en gelukkig? Welk van deze zaken is uw zwakste punt? Hoe kun je daar verandering in aanbrengen?

Is er een verband tussen uw werk en uw idealen? Kun je je overtuigingen over hoe je zou moeten leven ook in je werk kwijt?

Waar ben je het meest dankbaar voor in je leven? Zijn er mensen die je heel dankbaar bent? Heb je ze dat laten weten? Zo nee, hoe zou je dat alsnog kunnen doen?

Hoe ga je om met leven en dood? Hoe vier je geboortes in je omgeving? Op welke manier herdenk je je dierbaren? Heb hier rituelen voor of zou je die kunnen bedenken?

Zijn er belangrijke gebeurtenissen uit het verleden die je graag zou willen gedenken? Weet je daar goede manieren voor?

Wat moet er op je grafsteen komen te staan? Wat wil je dat mensen over je zeggen op de dag dat je begraven of gecremeerd wordt? Zijn er dingen die je moet doen of laten om te zorgen dat ze dat ook daadwerkelijk zullen zeggen?

Als je leven een film was, hoe zou de titel dan luiden?

Anoniem

Re: 50 vragen die iedereen zich zou moeten stellen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:36

Dus.... Mij te ingewikkeld... als ik zo over me leven moet na gaan denken. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:38

Interessant hoor, maar wooo had je niks te doen ofzo Ziek

iefke schreef:

Dit is Nicole Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:42

Ik ga hier als ik thuiskom eens even uitgebreid op antwoorden Ja

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:59

Ik ga dit uitprinten en er eens stevig over na denken..
Alleen al door het te lezen komen er allemaal antwoorden in me op..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:01

Dit ga ik vanavond of morgen eens zitten doen. Ja

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:04

Ja mooie vragen. Zo leer je jezelf beter kennen denk ik.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:10

Jeetje... daar moet je even voor gaan zitten. Het is wel de moeite waard denk ik.
*gaat aan de slag*

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:13

Relaxed schreef:
Dus.... Mij te ingewikkeld... als ik zo over me leven moet na gaan denken. Knipoog

Volgens mij ga ik er krankzinnig van worden Haha! Clown

Ik hoor wel of bokkers er echt wat aan gehad hebben, mss overweeg ik het dan nog eens om te doen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:17

Gaat hier morgen even voor zitten !

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:17

"NOTHING ELSE MATHERS"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:34

"Never say never again"

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:43

Ik volg dit even... en denk ondertussen hard na over de naam van mijn film Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:53

Dit is echt wel iets om eens over na te denken.
Ook interessant om eens goed na te gaan hoe je zelf eigenlijk over bepaalde dingen denkt. En voor de "jongeren": denk je echt zo? Of denk je zo omdat je 'omgeving' ook die richting op denkt?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:01

Misschien ben ik raar, maar dit soort dingen daar denk ik vaak genoeg over na..daar heb ik niet echt een lijstje voor nodig..ik vind van die lijstjes altijd een beetje dr.Phil Knipoog (no offence..)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:01

Relaxed schreef:

Haha, idd. Nagelbijten / Gniffelen
Als ik nog eens veel tijd heb dat ik me er eens over buig ..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:04

Even een andere vraag: Is dat blad iets of niet? Ik had het zien liggen, maar wist niet of het echt interessant was.
Het zat in plastic dus ik kon ook niet bladeren.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:20

Ik krijg altijd de zenuwen van dit soort dingen. Nagelbijten / Gniffelen
Waarom moet ik erover na gaan denken wat er op mijn grafsteen moet staan, en wat er gezegd moet worden, door wie en waarom ze dat moeten zeggen?
Ik vraag me af, waarom je, je dit soort dingen moet/zal 'gaan afvragen'.
Het nut ervan ontgaat mij denk ik, ben niet zo zweferig Nagelbijten / Gniffelen.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:11

Niks voor mij dit, ik denk nooit over mijn leven na.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:03

Ik ga het ook eens maken, als ik zover kom om het af te krijgen. Mss is het nog ergens goed voor.. Clown

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:19

Same oliebol, differend day.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:00

ik heb het in een worddocumentje gezet en ga er een keer over nadenken.
Wie weet heb ik er inderdaad wat aan Knipoog

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:27

Het zijn pittige vragen. Maar, wie weet, heb je idd. wat aan, als je het hebt ingevuld.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:15

Daar ga ik ook 's even voor zitten. Lachen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:27

Deze vragen heb ik al vaker moeten beantwoorden en al vaker over na moeten denken voor mijn opleiding. Je leert jezelf echt kennen zo..