Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

esilep

Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:30

Ik was laats bij een vriendin in Groningen en werd door haar oer Groningse vrienden belachelijk gemaakt om mijn accent, ik kom zelf uit Haarlem en volgens mij spreekt men daar juist abn. Ik kan zelf natuurlijk niet oordelen of ik wel of geen accent heb. Hebben jullie een accent, en wat zijn daar jullie ervaringen mee?
Ik werk zelf in een call-centre en moet soms mensen uit de achterhoek bellen. Ik versta ze soms echt niet. ik vraag me dan af of ze echt niet "normaal" Nederlands kunnen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 31-10-06 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verbeterd

Prrrr

Re: Nedrlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:35

'Normaal' Nederlands bestaat niet; iedereen spreekt zijn eigen variant. En dat ligt van noord naar zuid en van west naar oost best een flink eind uit elkaar. Klein beetje moeite om elkaar te verstaan, af en toe je excuses aanbieden omdat je het niet verstaat en vragen of het wat langzamer mag, en je komt een heel eind.

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:36

Dat doe ik ook zeker, maar het verbaasd me soms gewoon dat als ik vraag of mensen duidelijker willen praten, dat men dat gewoon weigerd.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:37

ja ik vind ook dat ik ABN praat (mits ik geen "plat" praat) maar mijn stiefzusjes zeggen dat ik met een "boers"accent praat (kom uit twente) en ik vind juist dat zij af en toe als debielen praten (ze zeggen geen hoor maar hoorgg, en ik heb me portemonnee bij in plaats van ik heb mijn portemonnee bij me) Pling

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:41

misschien willen ze het wel, maar lukt het ze niet.
voor jou is dat ook weer een ander accent, net zo goed als jij voor hun een accent hebt.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:42

Ikzelf kom uit Rotterdam en als ik naar mijn nichtje in Limburg ga
zitten mensen me ook aan te kijken..
Maar als hun dan beginnen te praten,kijk ik ook naar hun Haha!
Toen mijn vriend zijn neefje [uit Groningen] hierheen kwam,
praatte hij net als mij met een "vreemd accent"!!
Op een gegeven moment begon hij op zijn "normale" manier te praten en verstond ik hem niet eens Sigaar Haha!
Ik denk dat iedere provincie toch een ander accentje heeft Clown

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:43

Mijn groningse vriendin praat ook niet in meervoud, ze zegt bijv; "dan zie ik je over drie week wel weer." Maar dat vind ik alleen maar leuk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:43

Ik praat ook met een flink Brabant accent.
Uiteraard probeer ik dat zo min mogelijk te doen bij niet brabanders, maar dat lukt nooit helemaal.
Ze verstaan me wel, maar dat is dan ook alles Lachen

Ik woon nu in Limburg.
Hier versta ik dus soms echt geen snars van wat ze zeggen.
De jeugd gaat vaak wel, maar mensen van 50 en ouder, is vaak erg moeilijk.
Ik heb om eerlijk te zijn ook niet het idee dat een beetje proberen Nederlands te spreken

Ik verplaatst het overigens even naar LZP

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:44

@ esilep...

Haha, maar Groningse mensen kunnen ook heel anders praten,
dat lijkt gewoon geen Nederlands meer...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:46

Ik praat met een vét Limburgs accent, praat dus ook plat.
Maar ik kan ook wel ABN praten, al moet ik er flink moeite voor doen om mijn accent weg te poetsen.
Heb ook wel een woordje Brabants paraat, die gooi ik er ook wel eens tussendoor.
En als iemand me uitlacht, ga ik gewoon Amsterdams praten Vork

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:47

Grappig toch, al die accenten? Ik ben blij dat ik ABN spreek maar luister graag naar dialect en doe af en toe ook een poging om mee te praten. Wat je je wel moet realiseren is dat iedereen op een bepaalde manier heeft leren praten. Ik kan geen twents net zo min als een twent geen ANB zou kunnen. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk vind dat iederen ABN zou moeten kunnen. Daarnaast zou je een dialect kunnen spreken.

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:50

Ik vind het ook leuk om te horen dat er in verschillende provincies verschillende mode-woorden zijn. Ook met de tijd aanduideingen gaat het soms anders. Ik zeg dat het tien voor half drie is, maar mijn groningse vrienden zeggen dat het twintig over twee is.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:51

tja... iedereen praat anders...
(het is trouwens AN ipv ABN)
dat accent aan de kant zetten is voor velen inderdaad niet zo makkelijk,
wel erg dat ze ermee lachten hoor,
hun taaltje zou even belachelijk geklonken hebben in jouw buurt... !

edit: ik heb trouwens gelukkig (bijna) geen accent...
praat AN Pling
Laatst bijgewerkt door _JL_ op 31-10-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:51

ach ja... ik vind al die dialecten alleen maar leuk. Je hoort gelijk uit welk deel van het land iemand komt! Zelf kom ik uit zeeuws-vlaanderen en wij schijnen nogal een erg rollende R te hebben (heel scherp dus), en daar maken mijn vrienden uit utrecht ook wel eens grapjes over (vinden ze gewoon grappig om te horen). Maar als ik echt mijn best doe om plat te praten verstaan ze me absoluut niet meer en vragen ze of ik alsjeblieft weer snel 'normaal' wil gaan praten...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:52

ik dacht ook altijd redelijk normaal te praten..maar bij mij in de klas zeggen ze ook dat ik met een accent praat Bloos en die wonen in erp, veghel en omg. laat dat ongeveer 20 km zijn Haha! Tong uitsteken
in de 2e kon onze mentor ons niet verstaan, die kwam uit overasselt, denk 10 km ofzo Clown

esilep

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:52

Ik dacht dat het ABN was, van Algemeen Beschaafd Nederlands.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:01

Volgens mij hebben de meeste mensen een accent/dialect. Wij in het Noord'n lat'n vaak de "e" weg, terwijl de mense in het Weste vaak de "n" weglate. Haha! Het is alleen vaak zo dat hetgeen in het Westen gesproken wordt vaak wel als ABN gezien wordt, terwijl hetgeen in het Noorden als "praten met een accent" bestempeld wordt. Maar in principe is allebei natuurlijk even fout!

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:10

Als je kijkt naar NL en de mensen in NL en als je dan naar ze luisterd dan bestaat het ABN's eigelijk helemaal niet meer. Soms denk je dat je ABN's praat maar er sluipt toch altijd wel een accent door.
Zelf praat ik heel erg Breukels dat is een combi van Amsterdams en Utrechts maar dan wat minder scherp op de letters. Ik heb ook heel erg wat de meeste mensen noemen 'de Breukelse R' dat is een rollende R maar dan voor op de tong ipv het gebruikelijke achterop.
Ik heb af en toe ook heel erg problemen om iemand te verstaan, maar ach zij ook met mij, dus als je gewoon wat langzamer praat en duidelijker articuleerd moet het helemaal goed komen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:15

Tja, kom uit Limburg dus heb accent.
Heb er zelf een godsgruwelijke hekel aan, 't klinkt op een of andere manier gewoon echt dom.
Dan liever een plat Amsterdams accent dan dit. Tong uitsteken

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:18

creool schreef:
Ik kan geen twents net zo min als een twent geen ANB zou kunnen.

Dat is natuurlijk geen vergelijking. Dus, omdat ik uit Twente kom spreek ik geen ABN? Kom zeg. Ik spreek geen ander dialect, maar keurig ABN.

Het is trouwens Twentenaar Vork

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:20

Ik kom uit West-Friesland (een gebied in Noord-Holland) en ik kan wel een woordje plat praten, maar daar heb ik zelf vaak geen erg in. Vaak gooi ik er ook nog wel een Amsterdams accent erin Tong uitsteken en dan zie je mensen echt kijken van: wow, een boerentaal met Amsterdams accent Tong uitsteken

overigens neem ik erg snel accenten over. ik had ooit een meisje uit almelo in huis voor twee dagen, en daarna praatte ik net als haar Tong uitsteken haha

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:20

esilep schreef:
Ik dacht dat het ABN was, van Algemeen Beschaafd Nederlands.

dat is enkele jaren geleden AN geworden (algemeen nederlands)
toch in België...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:22

JustNanno schreef:
creool schreef:
Ik kan geen twents net zo min als een twent geen ANB zou kunnen.

Dat is natuurlijk geen vergelijking. Dus, omdat ik uit Twente kom spreek ik geen ABN? Kom zeg. Ik spreek geen ander dialect, maar keurig ABN.

Het is trouwens Twentenaar Vork

Ik had het wat anders moeten omschrijven... Ik bedoel een twentenaar die twents spreekt en niet zonder dialect kan spreken (daarom schreef ik zou kunnen..) kwam een beetje rottig mijn strot uit zullen wel maar zeggen. Bloos

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:28

Iedereen heeft zijn eigen accent.
Als ik bijvoorbeeld naar NH ga, krijg ik het ook vaak naar me toe gegooid dat ik zo Fries/Drenths accent heb. Dan denk ik altijd, respecteer het gewoon, jullie praten zo NH's als het maar kan. Scheve mond soms is het wel kwetsend.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:34

esilep schreef:
Ik was laats bij een vriendin in Groningen en werd door haar oer Groningse vrienden belachelijk gemaakt om mijn accent, ik kom zelf uit Haarlem en volgens mij spreekt men daar juist abn. Ik kan zelf natuurlijk niet oordelen of ik wel of geen accent heb. Hebben jullie een accent, en wat zijn daar jullie ervaringen mee?
Ik werk zelf in een call-centre en moet soms mensen uit de achterhoek bellen. Ik versta ze soms echt niet. ik vraag me dan af of ze echt niet "normaal" Nederlands kunnen.

Ik woon in de Achterhoek, maar daar praten helemaal niet veel mensen met een zo erg accent dat je ze niet meer kan verstaan. Ik heb dat juist bij waar jij vandaan komt..