En ik krijg een beetje het gevoel dat je je bijna moet verdedigen als je hoog opgeleid bent (gaat worden). (Ik heb gymnasium gedaan en studeer nu aan de Vrije Universiteit).
Ook vaak op feestjes ofzo. Was afgelopen weekend op een feestje, van de zus van mijn vriend, hartstikke aardige meid, doet een leuke mbo-opleiding, ook veel mensen van haar opleiding daar. Op een gegeven moment werd mij de vraag gesteld "Wat studeer jij eigenlijk?" En ik voel me dan zo onwijs knullig als ik zeg dat ik een universitaire opleiding doe! Vooral omdat de reactie daarna was "oh" en toen viel het stil... Durfden ineens niet meer met mij te praten ofzo
Heel vreemd gevoel had ik daar over. Gelukkig viel al snel het kwartje (20 eurocentje
) dat ik echt niet bijt hoor en ook gewoon te volgen ben als ik iets zegs (ondanks het academische denkniveau blablabla
)Ook hoogleraren hebben er soms een handje van om dingen te zeggen als "jullie behoren tot de top van Nederland qua intelligentie en denkniveau" op het gymnasium begonnen ze daar trouwens al mee, en ik voel me daar wel zo ongemakkelijk bij!
Ik schaam me er soms bijna voor dat ik op hoog niveau studeer, heel vreemd, want het is juist iets om trots op te zijn!
. Een open-hartoperatie kan ik niet uitvoeren en dus kijk ik tegen de chirurg op; een cv-ketel installeren lukt me ook niet en dus mag ik ook wel respect hebben voor de monteur die mij uit de kou houdt.