Voor wie de jaren '80 bewust heeft meegemaakt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Voor wie de jaren '80 bewust heeft meegemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 09:47

Een overdenking die ik vanmorgen in mijn mailbox vond:

Degenen die dit jaar eindexamen doen, werden in 1984 of 1985 geboren. Ze kennen maar één paus. Bovendien kennen ze geen andere minister-president dan Wim Kok. Wie is eigenlijk Ruud Lubbers? Cola kochten ze altijd al in onverwoestbare plastic flessen. De dop was altijd al van kunststof en niet van metaal. Cola in glazen flessen? En dan maar een liter?

Wat is eigenlijk Ministeck? Atari is voor de meesten net zo vreemd als grammofoonplaten; die hebben ze nooit gekocht, want de CD-speler werd al uitgevonden voor ze geboren waren. Ze hebben nooit Pacman gespeeld op een Commodore 64. Ze kunnen niet geloven dat er computers waren die je op de televisie kon aansluiten met spelletjes die er niet eens uitzagen als tennis. Twix heette nog nooit Raider. Er was nooit een tijd zonder merknamen. Wat is eigenlijk houtje-touwtje? En waarom zou je neonkleurige kleding aantrekken? Of bij de schouders kussentjes onder je kleding steken?

Deze generatie heeft nog nooit een televisie met maar drie kanalen gezien. Om helemaal maar te zwijgen van de zwart-wit televisie. Bestonden er ook televisies zonder afstandsbediening? Zij hadden altijd al kabeltelevisie. De Walkman werd door Sony al voor hun geboorte uitgevonden. Rolschaatsen hebben alleen rolletjes achter elkaar, niet naast elkaar. De schoen zit er altijd al aan vast.

Ze kennen geen 'Showbizquiz' of 'Wedden dat' met Jos Brink. Wie is eigenlijk Jos Brink? Ze kennen wel Johan Cruijff, dat is een voetbalcommentator. Degenen die nu achttien zijn, hebben bij het zwemmen in zee nog nooit over een grote witte haai nagedacht. Het maakt ze niet uit wie J.R. neergeschoten heeft, want ze weten niet eens wie J.R. is. Michael Jackson was altijd al blank. Wie of wat is Milli Vanilli? Of een lolo-bal?

Haarschaum was er altijd al. Ze geloven niet dat Adidas-schoenen ooit populairder waren dan Nikes en dat het topmodel maar 99 gulden kostte en zonder luchtkussens gemaakt werd. Ze weten niet dat je computerprogrammas ook op casettebandjes kunt opslaan en dat je grammofoonplaten kunt omdraaien. Ze weten niet waarom Niki Lauda altijd een pet op heeft.

De aardige man van Persil kennen ze niet. En wie is Petje Pitamientje? Of Flipje van de Betuwe te Tiel?

Jij weet dat allemaal. Want JIJ bent oud... Haha!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:55

Haha Errug strak!! en herkenbaar
zwartwittelevisie met drie kanalen, raider, fluoriserende en houtje touwtje kleren.
Ik herken maar de helft, ik ben van 1979....

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:56

Huilen Huilen Huilen Huilen

Neeeeeeeeeeehhhhhhhhhh....... ik ben oud!!! Damn... het dringt nu pas echt tot me door dat ik bijna de 30 nader. Zo weet ik er nog een paar:

Wie kent Stuif 'es in nog?

Wie kent 'ren je rot'?

Wie kent 'kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen'?

Wie kent 'tita tovenaar'?

Wisten jullie dat er ook nog een gewone versie van Rivela bestond met echte suiker?? Ik hoorde laatst iemand zeggen dat Rivela altijd al light is geweest. Echt niet!!!

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:59

Ja, wrijf het er nog even in Haha!

Wat ik me inderdaad nog heel goed kan herinneren was de televisie. Op een gegeven moment kregen we kabel (was het kabel?) en konden we MTV ontvangen of iets in die geest. Wel met superslecht beeld en geluid en er was heel vaag de contouren te zien van betreffende artiest. Ik was er niet voor weg te slaan... ondanks dat ik niks zag en nog minder hoorde.

Vroeger had je ook nog zoiets als "snor", een soort cola waardoor je een schuimlip kreeg, dat is me ook nog bijgebleven... en schoudervullingen, hahaha Lips are sealed

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:01

en ik voel me JONG!!! haha ben van 1984. Maar ik weet wel dat mammie vroeger schoudervullingen had hoor en nu zijn er toch nog wijnflessen van glas met een metalen dop? Haha! Ministeck heb ik vroeger echt wel mee gespeeld, cool juist Tong uitsteken Houtje touwtje weet ik niet hoor En ik heb rolschaatsen gehad met wieltjes naast elkaar }> Ik weet wie jos brink is en heb ook wel eens met een lolobal gespeeld en ik ken ook FLipje van de betuwe hoor daar heb ik zelfs een handdoek van gehad!!

*misschien toch ouder dan ik denk of dit was uit mn vorige leven??*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:05

Hahaha, klopt helemaal, helaas snik..snik, is het voor mij herkenbaar. ( en toch ben ik niet eens zo oud, vind ik zelf)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:12

Ik heb 'm even door gestuurd aan een collega die vandaag 30 is geworden Haha!

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:14

Helaas, ook ik begin oud te worden Verdrietig

Jaren tachtig was wel fantastisch qua tekenfilms enzow, lady lovely locks, het huis bezaaid met my little ponies natuurlijk Knipoog

Overigens vond ik jaap aap en animal crackers fantastisch, en de freggles zijn gelukkig ook weer terug op de buis...

Qua tv vond ik jaren 80 erg leuk, kleding enzow Scheve mond Knipoog

Rolskates heb ik trouwens weer, een paar zwarte leren (prijzige) exemplaren, alleen is het nu een stuk moeilijker dan vroeger Verdrietig

En qua compu had ik een sharp Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Llewella op 23-05-02 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:15

Ik herken zo ongeveer alles maar als 25 jarige acht ik mezelf niet oud, pas rondom de 30 ga ik me zorgen maken Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:15

"Snor", nu ik het lees schiet het me weer te binnen Haha! Volgens mij heeft dat maar heel kort bestaan.

Kijken jullie ook wel eens naar dat programma over de jaren tachtig. De herinneringen schieten weer naar boven als ik dat zie Haha!

Toen we hier kwamen wonen hadden we trouwens weer geen kabel, zo erg vond ik dat niet maar het verstellen van de antenne op het dak als het flink gewaaid had vond mijn man wat minder: met de telefoon in de hand en dan van "nee, nu heb ik ruis, ja zo is het goed, nee nu zie ik weer niets, tikje terug". Op een gegeven moment kwam er dan een hoop gegrom en gescheld door de hoorn heen Haha!

Mijn dochter zat een tijdje geleden ook raar te kijken toen ik de L.P.-collectie weer eens tevoorschijn haalde. Ze had geen idee wat die rare zwarte dingen waren Pling

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:17

Zeggeuh... Orri... hou je een beetje in ja!! Dat getal ligt bij sommige mensen nogal gevoelig!! Haha!

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:17

orri schreef:
Ik herken zo ongeveer alles maar als 25 jarige acht ik mezelf niet oud, pas rondom de 30 ga ik me zorgen maken Haha!

Ik ga het de komende jaren heel rustigjes aandoen, ik weiger 30 te worden, dan word ik liever meteen 40 Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:20

Ik ben van 1975.

En ja die tekst is echt goed.
Vind het zelf heel leuk om die oude dingen weer te zien op TV.
Kijk elke weekend weer braafjes naar Miami Vice Haha!
Het begon met het programma van Reinout Oerlemans en nu is er net zo'n programma op net 5(wel onwijs gepikt maar het blijft wel leuk)

Die vent van de Persil Haha!
Kunnen jullie je nog die reclame herinneren van de Fiat Panda met dat lachende ventje achterin. Haha! Haha!

En ja wij hadden als een van de eerste de Atari spel computer, wat hebben we dat ding veel gebruikt, mijn ouders zaten somms tot midden in de nacht Indiana Jones te spelen.
En dan niet te vergeten Space invaders Haha!

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:26

Zo'n atari heb ik ook nog gehad. Toen ik een jaar of 8 was kregen mijn broer en ik een gigantisch kado van mijn opa en oma. Ieders 100 gulden!!!! Party!! Dat was in die tijd echt een vermogen. Ik heb toen al mijn eerste 'computer' gekocht samen met mijn broer... dat kreng kostte toen iets van 300 gulden... een godsvermogen in die tijd!! maar wat heb ik er een lol aan gehad. Ik was compleet verslaaft aan space invaders.

Wie kent trouwens nog die computerspelletjes van Nintendo?? Ik bedoel dus niet de gameboy, maar die handhelds met 1 spelletje? Daarvan had ik er verschillende. Vooral die met een dubbel scherm (zoals Greenhouse en Donkey Kong) waren errug Cool

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 10:29

Wij hadden niet eens een Commodore 64, maar zo'n P2000 van Philips (met cassettebandjes!). Heb me urenlang vermaakt met Pacman, kleiduivenschieten en Ancalagon (gebaseerd op Lord of the Rings). Later kwam er een MSX, grafisch een stuk beter.

Verder herinner ik me nog een afwasmiddel waarmee je afwas binnen 10 minuten droog was, heeft ook niet lang bestaan trouwens. En waar is de Shandy gebleven? En de Tjolk: melk met een smaakje in van die pakjes met een beer (choco), aap (banaan) of konijn (aardbei) erop? Die kreeg ik altijd mee op schoolreisje...

Heb in een grijs verleden ook nog op klompjes van E.T. gelopen, heb natuuuuuuurlijk de blauwe-rollerskate-met-gele-strepen gehad (twee paar zelfs, ik hield die rage lang vol!) en ook een lolobal, hoewel die eigenlijk van m'n zusje was, maar ik pikte 'm snel in Haha!. En niet te vergeten de My Little Ponies, waar ik uren zoet mee was ondanks dat ik inmiddels al een echte MLP op stal had staan... (maar ja, die hield niet van lintjes in z'n manen en paarse schoentjes Haha!).

De jaren '80 *zucht*...

Met muziek van Nena, A-ha, Marillion (toen nog met Fish), U2, the Cure, Nik Kershaw (ja, die van The Riddle), Kim Wilde...

Ik word idd oud. Haha!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:32

Karin schreef:
Verder herinner ik me nog een afwasmiddel waarmee je afwas binnen 10 minuten droog was, heeft ook niet lang bestaan trouwens. En waar is de Shandy gebleven? En de Tjolk: melk met een smaakje in van die pakjes met een beer (choco), aap (banaan) of konijn (aardbei) erop? Die kreeg ik altijd mee op schoolreisje...

heb natuuuuuuurlijk de blauwe-rollerskate-met-gele-strepen gehad (twee paar zelfs, ik hield die rage lang vol!) en ook een lolobal, hoewel die eigenlijk van m'n zusje was, maar ik pikte 'm snel in Haha!. En niet te vergeten de My Little Ponies, waar ik uren zoet mee was ondanks dat ik inmiddels al een echte MLP op stal had staan... (maar ja, die hield niet van lintjes in z'n manen en paarse schoentjes Haha!).

Shandy is er nu toch nog wel??? mijn broer mocht dat drinken toen ie nog geen bier mocht van mn ouders (is nu bijna 20). Die Tjolk pakjes chocomelk kreeg ik altijd mee naar school als ik moest overblijven Haha! En de MLP heb ik ook nog gehad dus eigenlijk ben je nog niet zo oud hoor Ka Knipoog

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:34

Jij bedoelt Game & Watch van Nintendo, toch? Zijn vrij moeilijk te vinden. Wij hebben er ook een paar.
Zo'n Atari heb ik ook nog gehad ( heb m denk ik nog steeds ergens).
Miami Vice keek ik toen ook en nu weer de herhalingen.
Wie kent ook nog de "Poppenkraam"en "Broodje Poep"? Ook van die jaren tachtig tv programma's.
Ben zelf 23, maar kan me nog het een en ander herinneren van de jaren tachtig. Was vooral qua mode en haarkapsels niet de beste tijd.

SuperPepeijn

snif.... de nostalgie.

Sjimmy

Wat denk je van het liedje mooiman.... Haha! Helemaal in toen ik in groep acht zat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:36

De mail wordt nu voorgelezen op radio 3 Haha! Ik las het en tegelijkertijd hoor ik het, heel vaag Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:42

aaaargh! Ik dateer van 1971, durf mijn leeftijd dus niet meer te noemen, maar zo voel ik me wel oud vandaag.
Waar blijven trouwens de buttons en Doe Maar? Ik zag trouwens van de week een reclame van de Bart Smit of zo, voor super speciaal elastiek. Compleet met springende meisje (de reclame dan, niet het elastiek) Dat bracht ook een hoop herinneringen terug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:44

Ik geloof dat we het een jaar geleden op het werk ook over shandy hadden, en wat stond er toen op tafel met de kerstborrel??? Ja Shandy

Dat was echt lachen man, maar ik vind het nog steeds lekker.

enne U2 Luister ik nog steeds, vind het super muziek.
Ik luister nu Modern Talking, ook zo heerlijk jaren 80 Haha!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:48

Maarten schreef:
|
Wie kent 'tita tovenaar'?

O dat vond ik altijd prachtig. Er was toen ook zo'n serie op tv met zo'n robotje. Ik weet niet meer hoe die heet. Weet iemand hoe die heet?

Ik ben trouwens van bouwjaar 1981. En ik mis inderdaad de Tjolk. En ook ik had rolschaatsen en van die houtjes om op te schaatsen. Wij gingen altijd voetballen met de lolo-bal. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 10:49

Mijn favoriete series uit de jaren '80 waren De Zevensprong (van dat boek) en Secret Valley, dat speelde op een kindervakantiekamp in Australië.

Minder leuke herinneringen heb ik aan zwemles (begin jaren '80) en dansles (eind jaren '80). Brrr... Maar in '83 mocht ik eindelijk op paardrijles, dat was wel weer een goed punt! Cool

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:54

Secret Valley met dubbeljoe, dubbeljoe! En wie ken Catweazle nog? De tovenaar uit de middeleeuwen die in de 20e eeuw belandt.