Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robyn

Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 10:40

Naar aanleiding van onderstaand bericht de volgende vraag. Vinden jullie dat verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen?
Persoonlijk denk ik dat aan de ene kant iedereen vrij moet zijn om dat zelf te beslissen. Aan de andere kant is bekend dat 2 op de 3 kinderen van verstandelijk gehandicapten uiteindelijk uit huis geplaatst wordt, zouden we die kinderen (die hier de dupe van worden) niet voor dit lot moeten beschermen? En op welke manier zou dat dan moeten gebeuren?

Citaat:
Vier arrestaties na dood baby

Uitgegeven: 22 november 2005 18:48
Laatst gewijzigd: 22 november 2005 20:30

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam heeft dinsdag vier mensen aangehouden na de dood van een zes dagen oude baby. Het zijn de verstandelijk gehandicapte ouders, de opa en zijn vriendin. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam laten weten.

De baby stierf eind september door mishandeling. De zuigeling was gewond naar het AMC in Amsterdam gebracht en overleed korte tijd later. Justitie verdenkt alle vier verdachten van zware mishandeling van de baby, als gevolg waarvan het kindje is overleden. De verdachten zitten "in beperking", waardoor ze geen contact met de buitenwereld mogen onderhouden.

Hulpverleners van onder meer Bureau Jeugdzorg in Amsterdam begeleidden het gezin volgens justitie al een jaar na problemen rondom het zevenjarige halfzusje. Het meisje is na de dood van de baby uit huis geplaatst.

Savanna

In september vorig jaar stierf in een andere geruchtmakende zaak het driejarige meisje Savanna, nadat haar moeder haar had gekneveld en onder een bed had geschoven. Justitie begon toen een gerechtelijk vooronderzoek naar de gezinsvoogd die toezicht hield op het gezin, om er achter te komen of haar (niet-) handelen in verband stond met de dood van het kind. Dit onderzoek loopt nog.

Verstandelijk gehandicapten schieten als ouder vaak tekort, bleek in mei uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. In twee derde van die gezinnen zijn de problemen zo groot dat het kind uit huis moet worden geplaatst of de Raad voor de Kinderbescherming er anderszins aan te pas moet komen. In een zesde van de gevallen is de situatie problematisch en in de helft schiet de opvoeding ernstig tekort.

Ontmoedigen

Vorig jaar stelde staatssecretaris Ross van Volksgezondheid voor verstandelijk gehandicapten te ontmoedigen aan kinderen te beginnen als blijkt dat zij niet in staat zijn hun kinderen op te voeden.

Hulpverleners moeten dan aandringen op anticonceptie. Ross en een meerderheid van de Tweede Kamer vinden gedwongen anticonceptie of sterilisatie te ver gaan

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:47

Art 11 Gw zegt dat je lichaam onaantastbaar is. Niemand mag dus over jouw lichaam beslissen. (overigens hebben we ook nog art 10 Gw, eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer)
Dit is een klassiek grondrecht, en deze kunnen slechts in enkele gevallen worden ingeperkt.
eentje daarvan is bijvoorbeeld dat inperking van de gronsrechten mag, als je daarmee aan maatschappelijk doel dient, of als je daarmee een gevaar voor de volksgezondheid voorkomt.

Aan ieder om nu te bedenken of zij het gevaarlijk vinden (maatschapelijk, volksgezondheid etc)

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:49

Grondwet of niet ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen mogen krijgen. Ze kunnen soms al amper voor zichzelf zorgen, laat staan voor een kind.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:50

Ik vind dat het kind beschermt moet worden, dus geen kinderen voor verstandelijk gehandicapten.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:54

Ik werk(stage) met gehandicapten. Wat ik er van denk is dat het niet verstandig is, maar we hen ook niet kunnen verbieden kinderen te krijgen. Met goede begeleiding zal het best wat worden (als ze niet uit huis geplaatst worden, dat gebeurd heel vaak), maar ik persoonlijk vind dat je het kind niet zon leven kan geven.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:55

Ik ben van mening dat het in niemand's belang is dat mensen met een geestelijke handicap (hangt dan wel af van de mate) kinderen krijgen. Ik vind dat kinderen beschermd moeten worden tegen ouders die niet in staat zijn om zelfstandig voor ze te zorgen.

Roxxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:56

Vind het heel hard om te zeggen dat iemand geen kind mag.. Maar ben het er wel mee eens. Als ze niet voor zich zelf kunnen zorgen kunnen ze het ook niet voor een kind.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:56

Je mag je met zulke zaken niet bemoeien! Natuurlijk zijn er problemen maar idd, je kan iemand zijn grondrechten niet ontnemen omdat ze een handicap hebben. Volgende stap kan dan zijn: verstandelijk gehandicapten isoleren, of steraliseren. etc. etc.
Terwijl het dus in 30% van de gevallen goed gaat.

En bij welke graad van handicap( denkt ook aan ADHD PDD nos etc) moet iemand dan de grens gaan leggen?
En wie neemt die beslissing?

Voor God spelen kan niet en mag niet.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:00

Vind je 30% niet verdomd weinig? Je hebt het wel over een kind... in 70% van de gevallen gaat het dus niet goed. Dat is een lekkere score. En om god er nou bij te halen??? Hebben die mensen hun verstandelijke handicap zeker ook van god gekregen? Denk nou eens aan die kinderen, wat voor leven zullen die hebben. Gepest worden op school, ouders waarmee je niet normaal kunt communiceren en waar je je niet aan op kunt trekken, die je niet als voorbeeld kunt zien... Nee, ik ben er gewoon fel op tegen.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:02

moeilijke kwestie, ik kan niet voor die mensen beslissen, sta tenslotte niet in hun schoenen. ik zag laatst een programma op TV Avro Gezondheid met Pia Dijkstra en dat ging over kinderen krijgen terwijl je een handicap heb (dus het ging niet over verstandelijke handicap maar lichaamlijk) in dat programma zaten 4 vrouwen, waarvan 2 die blind zijn, 1 met een spierziekte (geloof ik) en een vrouw was ernstig spastisch.
Over de eerste 3 vrouwen, geen commentaar, functioneerde gewoon heel goed, verstand was goed en waren 3 schatten van moeders maar nu over de spastische vrouw, mevrouw kon niet praten, zat in een rolstoel, was niet echt aanspreekbaar, haar man was goed, gezond etc. ze hebben een zoontje, vader werkt heel de week, moeder kan geen kant op dus zoonlief wordt opgevoed door mensen die helpen met het huishouding etc. het kwam bij mij ook een beetje over van ik wilde zo graag een kind, maar het kind heeft er nooit voor gekozen om een moeder te krijgen die niets kan om het zo maar te zeggen, jeetje ik vind dit moeilijk hoor ben zo bang dat ik iemand tegen het zeren been schopt terwijl dit helemaal niet mijn bedoeling is.
Maar of ik hier tegen ben ja en nee, ik weet het niet het blijft een lastige kwestie, ik ben er tegen als de moeder of vader lichaamlijk of geestelijk zo gehandicapt zijn dat ze geen verantwoording kunnen afleggen ja dan ben ik er wel tegen.

Misja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:04

Tessebes schreef:
Grondwet of niet ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen mogen krijgen. Ze kunnen soms al amper voor zichzelf zorgen, laat staan voor een kind.

Ja, laten we lekker even over een kan gaan scheren. Niet zomaar iets gaan roepen als je er weinig van af weet.. Ik ken licht verstandelijk gehandicapte mensen met een reguliere baan, die echt wel voor zichzelf kunnen zorgen hoor, met hier en daar wat ondersteuning. Verdiep je eerst eens in welke verstandelijke handicaps er allemaal zijn met bijbehorende mogelijkheden of beperkingen voordat je zoiets klakkeloos roept.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:04

Tessebes schreef:

Ben ik het mee eens!

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:08

Misja schreef:
Ja, laten we lekker even over een kan gaan scheren. Niet zomaar iets gaan roepen als je er weinig van af weet.. Ik ken licht verstandelijk gehandicapte mensen met een reguliere baan, die echt wel voor zichzelf kunnen zorgen hoor, met hier en daar wat ondersteuning. Verdiep je eerst eens in welke verstandelijke handicaps er allemaal zijn met bijbehorende mogelijkheden of beperkingen voordat je zoiets klakkeloos roept.

Ik denk dat jij nu degene bent die overhaaste conclusies trekt. Ik doel uiteraard niet op mensen met een lichte verstandelijke handicap. Ik heb het over mensen met een dusdanige verstandelijke handicap dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Misja

Re: Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:08

Zoals ik op het andere forum al zei:

Een echte discussie kun je hier niet over voeren omdat er echt zo ontzettend veel gradaties zijn in verstandelijke handicaps. En elke individuele situatie is weer anders.. Bovendien zijn er ook doelgroepen waar men vaak aan voorbij gaat, bijvoorbeeld de LVGG jongeren (licht verstandelijk gehandicapt met gedragsproblematiek). En dit zijn jongeren net zoals iedereen, je ziet er helemaal niks aan, ze scoren hooguit wat lager (*vaak voornamelijk soc.-emot.), en hebben vaak op de voorgrond staande gedragsproblemen (raken in hun puberteit in de troubles).

Dus.. dit moet eigenlijk per verstandelijke gehandicapte en zijn omgeving bekeken worden, ik vind niet dat je daar een algemene discussie over kunt voeren.

Ik kan echt niet bij die reacties van "ze kunnen amper voor zichzelf zorgen laat staan vooor een kind". Verdiep je dan eerst eens erin, voordat je zomaar wat gaat gillen. Ik kan hier echt boos om worden..

Vlakbij mijn werk is overigens een verstandelijk gehandicapte man die prima voor zichzelf kan zorgen, hij werkt op een kinderboerderij en heeft inderdaad een zoontje. Nou geloof me, daar zou menig niet-gehandicapte vader nog wat van kunnen leren!!!!!!!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:09

Ik werk op de verlos/kraam in het ziekenhuis en wij moeten wel vaker kinderen meegeven aan mensen waarvan je denkt hoe loopt dat in godsnaam af voor het kind. Dat zijn ook mensen die zwakbegaafd zijn. Waar leg je de grens van zwakzinnig? Kunnen geestenzieken wel goed voor hun kind zorgen, de zwakbegaafden, asocialen, jonge moeders enz. Tja, als je een kind adopteerd wordt je geheel getest, maar een kind maken kan iedereen

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:09

Persoonlijk vind ik dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen zouden mogen krijgen. De kans is gewoonweg veels te groot dat het mis gaat.
Je hoort gewoon te vaak van die vreselijke dingen die verstandelijk gehandicapten doen met hun kinderen. Waarom zou je dat toestaan? Ook al worden ze in de gaten gehouden door jeugdzorg ( wat ik trouwens echt een hele slechte instelling vind uit eigen ervaring ), je ziet dat die instelling ook niet alles ziet en dat het soms veel te lang duurt voordat ze ingrijpen ( denk hierbij aan Savannah ).

Dit is mijn persoonlijke mening en ik heb het hier over verstandelijk gehandicapten. Ik vind dat lichamelijk gehandicapten natuurlijk wel kinderen mogen krijgen.

Misja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:10

Tessebes schreef:

Ik denk dat jij nu degene bent die overhaaste conclusies trekt. Ik doel uiteraard niet op mensen met een
lichte

verstandelijke handicap. Ik heb het over mensen met een dusdanige verstandelijke handicap dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Ik trek geen overhaaste conclusies! In jouw bericht stond: "ik vind dat mensen met een VERSTANDELIJKE handicap etc etc etc"

JIJ zet er niet bij dat je het hebt over ernstig verstandelijk gehandicapte mensen (die vaker niet eens aan kinderen denken, maar goed) die niet voor zichzelf kunnen zorgen..
Dus je scheert wel alles over een kam, want licht verstandelijk gehandicapt is óók verstandelijk gehandicapt..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:12

Overigens.. dat eerste krantenartikel ging niet eens zo zuiver over verstandelijk gehandicapten. Het ging over mensen die in het bijzijn van de kinderen drugs en alcohol tot zich namen met een hele zooi mensen.. Dat vind ik een heel ander verhaal, en heeft niks met verstandelijk gehandicapten in het algemeen te maken.

(Bron: Hart van Nederland gisteravond (vast meer mensen gezien?))

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:12

Misja schreef:
Ik kan echt niet bij die reacties van "ze kunnen amper voor zichzelf zorgen laat staan vooor een kind". Verdiep je dan eerst eens erin, voordat je zomaar wat gaat gillen. Ik kan hier echt boos om worden..

Volgens mij lees je dan niet wat ik zeg, dus maak je niet zo druk.
Ik gil niet zomaar wat, uit de praktijk blijkt gewoon dat het fout kan gaan.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:13

asia schreef:
Je hoort gewoon te vaak van die vreselijke dingen die verstandelijk gehandicapten doen met hun kinderen.

Ik hoor (en heb het zelfs nog met eigen ogen gezien ook) ook dingen die normaal begaafde mensen met hun kinderen doen.. Misschien nog wel meer zelfs..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:15

Tessebes schreef:

Volgens mij lees je dan niet wat ik zeg, dus maak je niet zo druk.
Ik gil niet zomaar wat, uit de praktijk blijkt gewoon dat het fout
kan
gaan.

Ik lees perfect wat jij zegt, lees het zelf maar eens terug hoe het er staat. En ja, ik maak me wel druk.. Ik werk in de zorg, en kan me zo kwaad maken om de mensen die alles denken te weten en in het wilde weg maar wat roepen zonder dat ze weten waar ze over praten.

Uit de praktijk blijkt ook (nog wel meer) dat het bij normaal begaafde mensen fout kan gaan.. Alleen daar hoor je dan niemand over he?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:18

Tessebes schreef:
Vind je 30% niet verdomd weinig? Je hebt het wel over een kind... in 70% van de gevallen gaat het dus niet goed. Dat is een lekkere score. E
n om god er nou bij te halen???
Hebben die mensen hun verstandelijke handicap zeker ook van god gekregen? Denk nou eens aan die kinderen, wat voor leven zullen die hebben. Gepest worden op school, ouders waarmee je niet normaal kunt communiceren en waar je je niet aan op kunt trekken, die je niet als voorbeeld kunt zien... Nee, ik ben er gewoon fel op tegen.

Ikzelf ben Atheïst en ik ben er trots op!

Zoals verderop nogmaals gesteld is: je kunt geen algemene regel( wet) maken voor uitzonderingen. Er zijn heel veel mensen die geen kinderen moesten nemen, zwaar verstandelijk gehandicapten is daar misschien 1 van, maar laat de beslissing daarover bij hun ouders of familie. Nooit meer een übermensch gaan fokken. Je mag geen standpunt innemen over dit soort zaken, er mogen dus ook geen regels voor komen.
Altijd per individu bekijken.

Neem de Tokkies, eigenlijk niet gehandicapt. Maar ze kunnen geen kinderen opvoeden( ja voeding zat, op is op)
Maar die kan je niet in een wet vangen, waarom gehandicapten dan wel?

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:21

Inderdaad.. Dat zei ik mijn tweede berichtje ook al. Je kunt hier echt geen algemene discussie over voeren, er zijn zoveel individuele verschillen. En ik kan uit de praktijk misschien wel 10 voorbeelden opnoemen waar het wel goed zou kunnen gaan, maar ook 100 waarbij het niet goed zou kunnen gaan.

Ieder verstandelijk gehandicapt MENS is uniek, en je kunt er geen algemene regel opgooien die dan voor alle gradaties maar moet gelden, dat vind ik dus écht niet normaal.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:22

Nee, omdat de "normaal" begaafde mensen niet dusdanig te controleren zijn. Verder gaat het, lijkt me, bij mensen met een verstandelijke handicap relatief gezien vaker fout. Ik vind dat je voor het opvoeden van kinderen bij je volle verstand moet zijn, maar dat valt over normaal begaafde mensen ook niet altijd te zeggen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:22

Misja schreef:
asia schreef:
Je hoort gewoon te vaak van die vreselijke dingen die verstandelijk gehandicapten doen met hun kinderen.

Ik hoor (en heb het zelfs nog met eigen ogen gezien ook) ook dingen die normaal begaafde mensen met hun kinderen doen.. Misschien nog wel meer zelfs..

Ben ik het helemaal mee eens.