Problemen si gewrichten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Problemen si gewrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 11:03

Ook ik wil hier even m’n verhaal kwijt, misschien is er iemand die het herkend.
Het begon een jaar of 3-4 geleden, toen kreeg ik steeds vaker last in m’n rechterheup, vooral na een stuk lopen (vooral slenteren).
Zo’n 3jaar geleden ging ik voor het eerst ermee naar de HA, die zei dat het een slijmbeursontsteking was en dat het vanzelf over moest gaan. En dat ik na een half jaar maar terug moest komen als ik nog last had.
Na een dik half jaar had ik nog steeds last, nu ook al aan de linkerkant, dus ik ging weer terug. Weer zei hij kom over een paar maanden maar weer terug.
Zo liep ik er dus al meer dan een jaar mee toen ik voor de 3e keer terug ging. Toen bedacht hij dat fysio misschien wel zou helpen. Dit heb ik een behandeling of 6 gehad, ook dit hielp niet.
Toen heb ik een tijdje gedacht het gaat vast wel vanzelf over, het was tenslotte maar een ontstekinkje en dit moet vanzelf over gaan. Maar het ging niet over, het werd alleen maar erger.
Nu een half jaar geleden ben ik weer opnieuw begonnen met naar de HA gaan. Hij stuurde me naar het ziekenhuis om een foto te laten maken van m’n si gewricht, want het was geen ontsteking in de heup maar iets in het si gewricht.
Een week later de uitslag van de foto, niks te zien.
Dus ik weer naar de HA. Deze keer had ik een vervanger, die wilde een foto laten maken naar de heup, en zei als daar niks uit komt stuur ik je door naar een orthopeed.
Dus weer een foto, weer niks te zien. Ja er was een aangeboren afwijking van de onderste lendenwervel (L5) te zien, maar dit had niks met mijn klachten te maken.
Ik naar de orthopeed, die wilde een foto van de onderrug. Ook hier was niks op te zien. Voor de rest heeft hij niet echt wat gedaan, ja wat licht onderzoek en hij kwam met de conclusie dat het aan m’n si gewrichten ligt. Maar wat wist hij ook niet. Hij heeft me doorverwezen naar een manueel therapeut.
Daar ben ik nu 4 keer geweest, en heb nog geen resultaat. Hij denkt dat m’n si gewrichten niet mee bewegen ofzoiets, en denkt aan reuma of ziekte van bechterew (ook een vorm van reuma). Ook concludeerde hij dat m’n vel op m’n onderrug niet meerekt als hij er aan trekt. Dit is een reactie van het bindweefsel als ik het goed heb? Dit geeft aan dat er iets niet goed is daar. Hij wil nog een paar behandelingen afwachten, en dan met de HA overleggen, voor een onderzoek op reuma of bechterew.
In mijn familie komt artrose voor.
Wie herkent iets in mijn klachten en verhaal? Ik ben het ondertussen zo zat om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Ik heb steeds meer pijn, kan niet eens een dagje gezellig winkelen of gaan stappen.
Ik zal even opschrijven wat mijn klachten zijn:
Ik heb gewoon continu pijn in m’n si gewrichten, en harde knakken erin bij draai bewegingen.
Als ik wakker word ben ik heel stijf, dus zodra ik uit bed stap knakt het al weer.
Verder straalt de pijn uit naar vooral m’n rechter been, tot aan m’n enkel/voet.
De pijn zit ook in m’n onderrug.
Vooral zitten doet pijn, en door de knieen zakken, bij bv wasmachine vullen. Ook traplopen en overeind komen is pijnlijk.

Alet

Re: Problemen si gewrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:47

Mijn moeder heeft reuma (artrose) en heeft ook jaren lang last gehad van haar si gewrichten. Sinds haar beide heupen vervangen zijn hoor ik haar er bijna nooit meer over.
Toen zij zoveel last had van haar si gewrichten kon ze ook bijna niet meer zitten/ traplopen/ overeind komen van de pijn.
Ik hoop van harte dat je iets aan mijn minimale info hebt. Een leven met constante pijn is zo vermoeiend.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:49

ik heb ook aleen tijd last van mij SI gewrichten. bij mij zijn de banden van de SI overbelast doordat ik telang heb doorgelopen met verkrampte spieren en spit... fijn zo'n dokter die zegt dat er niet aan de hand is.
nu wordt ik behandeld door de fysio. heb oefeningen gekregen en krijg steunzolen zodat die verkrampingen niet terug komen.
als het goed is ga ik binnenkort voor het eerst naar een kraker heen. ben heel benieuwd wat daar uit komt.

hopelijk is het bij jou iig niet ernstig, ik weet iig hoe je je voelt

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:58

Ik heb ook een tijd met dergelijke klachten rondgelopen. Kreeg toen ontstekingsremmers voor de slijmbeurs ontsteking: hielp niet. Foto's: niets te zien. Spuit in het gewricht: hielp niet. Uiteindelijk naar de fysio, die heeft de juiste diagnose gesteld. Het bleek dat een spier in mijn onderrug, bil steeds compleet verharde, en daardoor mijn zenuw afknelde. Dit voelde ik dus ook tot in mijn enkel. De fysio oefeningen, en zo nu en dan een goede massage, helpen best aardig. Hoop dat het bij jou ook uiteindelijk zoiets blijkt te zijn, want artrose of reuma-achtige dingen lijken me helemaal niet tof.
Veel sterkte verder.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 11:59

Bedankt voor de antwoorden.
@ alet, op de rontgen van m'n heupen is niks te zien, ik neem aan dat de heupen van je moeder versleten waren?
@ lissy, jij ook sterkte. Ik hoop voor je dat je iets hebt aan het kraken, bij mij helpt het namelijk niet.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:20

Ik begrijp wat je bedoelt.... ook bij mij komt er in de familie reuma voor. Mijn oma heeft artose en mijn tante artritis (allebei van moeders kant... ) Ik heb ook vaak last van mijn heupen, maar ook mijn handen kunnen soms stijf zijn. Vooral 's winters als het koud en een beetje vochtig is. Dan heb ik 's ochtends geen kracht in mijn handen.

Simpele dingen als aardappels schillen is een kriem want mijn handen verkrampen. Ook het schilderen van bijv. muren of plafonds kan ik niet langer dan 10 min. aan 1 stuk. Tuinieren is ook een ramp en dat terwijl ik een tuin heb van bijna 1000m2........
Met paardrijden heb ik soms last van mijn heup als ik de spin in moet zetten, zeker toen mijn merrie er nog wat moeite mee had leek het wel of de boel soms op slot schoot, soms stonden de tranen in mijn ogen.
Traplopen en de wasmachine cq. droger vullen zijn ook geen hobby van me. Al is het maar even, om hoog komen doet gewoon zo'n zeer. Ik zag bij eigen huis en tuin een soort van onderstel wat je onder de wasmachine kan zetten waardoor hij zo'n 20 cm hoger staat. Ik denk dat ik die er ook maar onder zet dan hoef ik niet meer zo diep door de knieën.
Wat ik precies heb weet ik niet, ik vind het nog niet erg genoeg om naar de dokter te gaan.....

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:23

Wat jij hebt klinkt als artrose denk ik?
Wat ik trouwens erg lastig vind, ik heb een baan waar ik veel zit. En ik word dus echt gek van die pijn bij het zitten.
Ik zit nu al de hele dag heen en weer te wippen, maar het wordt steeds erger lijkt wel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:34

Misschien is een betere stoel of zo'n bal met wieltjes eronder iets voor jouw? Ik heb werk waarbij ik veel kan staan en lopen, en sindsdien heb ik wel minder klachten. Bij een zittend beroep krijg ik naast last van mijn heup ook nog rugklachten. Maar op zo'n bal (ziet er uit als een grote skippybal, maar dan met een ring met wieltjes eronder) zit ik veel langer zonder pijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:44

Ik ken alleen die grote ballen, maar met wieltjes er onder heb ik nog niet gezien.
Ik heb geen zittend beroep maar we liggen nu stil (ik werk in de produktie van vaccins) vanwege onderhoud, en dan moeten er veel voorschriften en dergelijke geschreven worden, dus veel achter de pc.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:46

Bedoel je zoiets?
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:56

Ja maar dan met wieltjes idd. Ze zitten heel lekker.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 13:00

Maar heb je die op je werk dan?
En krijg je dat dan vergoed via je werk ofzo?

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:03

crazycactus schreef:
Wat ik precies heb weet ik niet, ik vind het nog niet erg genoeg om naar de dokter te gaan.....

Klinkt anders best pijnlijk, en je weet nooit wat een arts daarvoor kan betekenen toch??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:05

samantha23 schreef:
Maar heb je die op je werk dan?
En krijg je dat dan vergoed via je werk ofzo?

Ik heb 'm niet nodig maar een goede vriend van mij heeft er 1 thuis, en ik vind het een geweldig ding. Zou gewoon eens vragen..... vragen staat vrij toch

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 13:20

Ja dat is zo ja.
Maar goed, dan weet ik nog steeds niet wat ik heb, en hoe het opgelost kan worden. Want ik neem aan dat je op zo'n bal ook niet de hele dag mag zitten?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:23

Daar ben ik niet helemaal van op de hoogte eerlijk gezegd. Maar dat moet wel ergens te vinden zijn lijkt mij. Waar is internet anders voor

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:01

Ja ik als ergens 2 uur, maar ergens anders stond weer niks erbij qua tijd.
Ik neem aan dat je lichaam er ook aan moet wennen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:52

Nog meer mensen met dezelfde klachten?

GwoonMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:07

Heey, je klachten komen me bekend voor.
Een soort van vloeiende pijn door je benen en pijn in je heupen.
Sinds kort doen m'n handen ook pijn.
Gister naar de dokter geweest en bloed laten prikken op reuma.

Zit reuma in je familie?
Heb je al bloed laten prikken?
En misschien dat een reumatoloog er een keer naar kan kijken?

Heel veel sterkte nog!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:14

kijk maar bij het topic van heike en marije en ishias ...
allemaal idem klachten

zijn je rug spieren sterk genoeg? heb je veel ruimte tussen je gewrichten ?
bij mij begon het ook tijdens kantoor uren inzovere te veel stil zitten en te weinig daadwerkelijk bewegen ..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:26

Geen idee of er ruimte tussen zit, en of m'n rugspieren sterk genoeg zijn. Heb daar niks over gehoord in ieder geval.
Tijdens normale werkzaamheden zit ik veel minder, ik heb ook geen kantoorbaan. Maar we hebben nu onderhoud, vandaar.
Topic van marije had ik al gelezen, kwam inderdaad overeen. Die van heike moet ik nog opzoeken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:59

Mijn moeder had inderdaad versleten heupen, maar daarbij dus ook last van haar si gewrichten. Dat is overgegaan na een operatie aan haar heupen, ze liep waarschijnlijk door de pijn in haar heupen op zo'n manier dat ze last kreeg van haar si gewrichten.
Over bloedprikken op reuma; niet alle vormen van reuma zijn te bespeuren dmv een bloedonderzoek.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 07:59

Nee klopt dat niet alles met bloedonderzoek is te achterhalen.
Volgens mijn kraker is de ziekte van bechterew helemaal lastig, 20-30% van de mensen reageren positief, terwijl ze het niet hebben. En andersom.
Dus dan weet je nog niks.
Maar goed er kan natuurlijk ook wat uitkomen, ik wil ook een MRI scan, volgens mij zie je daar een stuk meer op?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:17

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb 5 jaar met geblokkeerde SI gewrichten gelopen. 5 jaar lang van het kastje naar de muur gestuurd en dag in dag uit helse pijnen. Ook foto's ed. maar niets te zien, fisio werkte ook niet.....

Uit eindelijk via via bij een revalidatie - manueeltherapeut terecht gekomen. (dit was de 3de) Ik natuurlijk heel erg sceptisch, maar hij had mij onderzocht ging zitten en vertelde mij dat ik er binnen 3 behandelingen vanaf zou zijn. Ja ja !!!

Maar hij had in mijn geval wel gelijk, 3 behandelingen (nu 5 jaar geleden) en ik heb er echt (bijna) nooit meer last van !!!

Maar goed bij mij was het en blokade na een val van een paard, dus ja, of het dan te vergelijken is met jou !!!?

Succes igg.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 08:31

Ik weet dus niet of er een blokkade zit eigenlijk.
En ik ben ook niet gevallen, dat hoor je inderdaad in de meeste gevallen, dat het door een val of ongeluk komt.