Eierstokkanker bij jonge(re) vrouwen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

schaduw19

Eierstokkanker bij jonge(re) vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 14:07

Een schaduwaccount. Is ook wel te verwachten..... Sorry voor dit.
Een aantal mensen weten wie ik ben, als ik er klaar voor ben zal ik het laten weten, echter heb ik er nu meer baat bij dat onderstaande niet open en bloot met naam en toenaam op internet staat.....

Onlangs is er bij mij een cyste van 5,2 cm op mijn linker-eierstok geconstateerd. Na bloedonderzoek blijk ik ook symptomen van kanker in mijn bloed te hebben.

Over 2 weken word ik geopereerd en gaat iig de eierstok eruit. Mijn leeftijd ligt ver onder de gemiddelde leeftijd (50 jaar) waarbij eierstokkanker wordt geconstateerd. Echter heb ik ook last van 6 van de 8 bekendste klachten die bij deze vorm van kanker horen.

Zijn er medeboksters wie iets dergelijks hebben meegemaakt?
Hoe gaan jullie met de onzekerheid om?
Hoe blijf je positief? Oftewel, hoe zorg ik ervoor dat ik mezelf niet in een depressie praat en denk?

Laura

Re: Eierstokkanker bij jonge(re) vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:11

Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel even sterkte wensen. Ga jezelf niet op lopen vreten voordat je uitslagen hebt, daar heeft helemaal geen zin. Succes!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:17

Ik neem aan dat je 19 bent, dat is volgens mij echt extreem vroeg om het te hebben!!

Sporen van kanker in je bloed, dan zit je toch al in een ver gevorderd stadium, of heb ik het nou mis?

Probeer positief er tegenover te staan. Wat hebben de doktoren je voor behandeling/prognose voorgelegd?

Ik ben erg geinteresseert wat de symptomen zijn.

Sterkte en je niet te druk proberen te maken!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:37

Mijn moeder was 39 toen ze een grote tumor in dr eierstokken had.
Bij mijn moeder hebben ze de baarmoeder, eierstokken, eileiders.....alles eruit moeten halen.

Dat was een vreselijke tijd, maar mijn moeder is nu (4,5 jaar later) weer helemaal supergezond

Als je het fijn zou vinden om een keer in contact te komen met andere mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten, daarvoor is een organisatie 'Olijf', mijn moeder is daarbij regioleidster. Pb me maar als je meer info wilt over die organisatie

Je mag me sowieso altijd Pb'en om je verhaal kwijt te kunnen en ik wens je ontzettend veel sterkte de komende tijd

Liefs Lisette

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:59

Wat erg.
Is er al meer bekend over de behandeling?

Hoe oud ben je?

CLoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:04

ik wens je heeeeeeeeeeel veel sterkte..

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:31

Mijn schoonmoeder is hier een halfjaar geleden aan geopereerd. (is niet helemaal hetzelfde als bij jou omdat jij veel jonger bent, maar het blijft dezelfde soort) Ik was er best kapot van en tsja bij mij komt het woord kanker erg hard aan, werd er een beetje door genegativeerd.

Tuurlijk begrijp ik dat je er niet vrolijk van wordt, maar ze kunnen zoveel tegenwoordig.
Mijn schoonmoeder werd geopereerd en ze wisten bijna helemaal zeker dat alles weg was, omdat het dus zeer goed te verwijderen is.
Ze kreeg voor alle zekerheid toch 6 chemo's om de laatste kleine restjes weg te halen, mocht het nodig zijn.
MOCHT het ooit terug komen dan is er weer een zeer goede kans dat ze het weer goed kunnen weghalen.

De operatie is iets minder, er wordt toch veel beneden gerommelt, maar ze hebben hele goede medicijnen hiervoor tegen de misselijkheid, ook voor als je chemo's krijgt.

Dit is het verhaal een beetje, zodat je een beetje weet hoe en wat.
En dan heb je natuurlijk nog 4 stadia's waar je in kunt zitten.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, als je meer wilt weten (weet er ondertussen zowat alles van, van de operatie, erna, de chemo's etc etc) dan Pb je maar.

schaduw19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:39

orionneke schreef:
Ik neem aan dat je 19 bent, dat is volgens mij echt extreem vroeg om het te hebben!!

Dat is al een tijdje geleden hoor. Ik ben nu 33. Evengoed te jong.

Zoals je zegt, Haagsemeid, kanker heeft per defintie een negatieve klank en daar wordt je al snel in meegezogen.

Dankjewel Jarrah. Ik zal eens op inet speuren naar Olijf!

Iemand vroeg ook nog naar een aantal kenmerken, dit zijn ze: (althans de gene waar ik aan merkte dat er iets niet goed zat)

* pijn bij het vrijen
* abnormaal of post menopausaal bloedverlies
* vage buikpijn
* opgeblazen gevoel
* dikker wordende buik
* misselijkheid
* verstopping
* moeheid

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:10

heb geen eierstok kanker maar borst kanker

ik was 28 toen ik het bevestigd kreeg stadium ver met oa uitzaaingen in mijn lympfe systeem

ze gaven me toen 3 maanden en dat is ondertussen al 5 jaar geleden
prognose blijft super slecht ..maar daar trek ik me zo min mogelijk vanaan

wat ik bedoel te zeggen ook al is de prognose erg slecht NIET in een hoekje duiken ! blijven genieten van alles wat je hebt en wel kan !
soms gebeuren er kleine wondertjes

probeer te relativeren , als je nu gaat paardrijden je valt en je breekt je nek is het ook afgelopen , er kan zoveel gebeuren en het leven is erg relatief

probeer vrolijk te blijven en mocht je dadelijk chemo krijgen bv
dat wat je lekker vind gewoon doen en eten etc
en maak lol om je kale koppie ipv er over in te zitten , je kan het namelijk toch niet veranderen , alleen maar een poging doen van het een plekkie geven
er om huilen maar ook er om lachen !

wees eerlijk tegenover je man over hoe je je voelt , ook al probeer je je zelf sterk te houden (ik deed me zo sterk voor dat hij pas erg laat door had dat het niet goed ging met alle relationele strubbelingen van dien )

iedereen gaat er anders mee om , maar mijn tip : wees reeel , geniet elke dag van minimaal 1 ding , verwerk je verdriet en je angst geef het een plekkie helemaal weg gaat het toch niet maar er dagelijks over kniezen daar heb zowel jij als je omgevening echt niks aan

huilen mag ! boos zijn mag ! verdrietig zijn mag ! maar probeer POSITIEF TE BLIJVEN

je zult veel onbegrip krijgen uit je omgeving en veel mensen zullen je nu ineens eng vinden , zit daar niet over in probeer je energie daar niet aan te verspillen die heb je hard genoeg nodig om te vechten tegen deze rotziekte
en je wilt toch zeker ook nog een beetje energie over houden om te genieten van alles om je heen

meid heeeeeel veel sterkte , als je ooit wilt praten je mag me bellen (nr via pb)ik kan namelijk buiten oeverloos kletsen ook erg goed luisteren

en als je de energie hebt , neem dan eens contact met de SJOKA
(stichting jongeren en kanker) daar zitten jongeren met allerlei soorten kanker en houden regelmatig meetings , doe weekendjes waar alles mag en niks moet , daar kan ook gesproken worden
over kanker en je omgeving je relatie alles en kom je der achter dat er veel dingen toch het zelfde zijn voor heel veel jonge mensen
heeft vooral mijn man veel goed gedaan

er zijn hier nog een paar bokkers met K die ook al wat verder zijn dan het stadium geneesbaar ..die het stilhouden of gedeeltelijk.. en een paar die ondertussen de stempel genezen hebben gekregen
die kunnen je ook helpen, luisteren ,etc je bent iig niet de enigste

gr en nogmaals sterkte , laat je niet kisten meid !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:15

wat vreselijk naar voor je

mijn tante was half 30, alles is eruit gehaald en ze is helemaal gezond!! maar jij bent echt ene heel stk jonger, heel raar dat je het nu al hebt

heel veel sterkte gewenst!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:27

wat jij dus omschrijft, met die klachten heb ik dus ook jaren gelopen, alleen ik had geen kanker, maar een baarmoeder verzakking. Heb ook met die angst geleeft, heb ik dit heb ik dat. Kan me er prima bij inleven, hoe jij je nu voelt. Ik ben er zo goed als vanaf, moet nog wel ieder half jaar terug voor controle, moet veel bekkenbodem oefeningen doen.
Vanuit hier wens ik je heel veel sterkte, denk positief help goed bij genezing

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:07

Renske20 schreef:
wat vreselijk naar voor je

mijn tante was half 30, alles is eruit gehaald en ze is helemaal gezond!! maar jij bent echt ene heel stk jonger, heel raar dat je het nu al hebt

heel veel sterkte gewenst!

ts is 33 bijna half dertig dus

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:52

ah oke, had alleen 19 bij de naam zien staan dus dacht aan 19 jaar oud
maar 33 is nogsteeds jong, veel lager dan het gemiddelde iig!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 00:57

ja en toch zie je dat veel vaker tegewoordig helaas ...

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:01

veel sterkte

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:14

echt heel erg, zoals Nickyu het zo mooi omschreef, blijf genieten van de kleine dingen om je heen.....
blijf positief en blijf geloven in je eigen genezing...
sterkte!

schaduw19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 13:09

Dankjullie wel.

Heb weer een gesprek met de gyn achter de rug, de kans dat het kanker is, is groot, maar de diagnose is nog niet definitief.

Over 2 weken ga ik naar het ziekenhuis, blijf daar een week en een week nadat de eierstok is verwijderd komt de definitieve diagnose.

Voorlopig zitten we allemaal in onzekerheid. Ik hou jullie op de hoogte!

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:09

Ik heb geen ervaring, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen.
Dikke knuffel

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:15

Ludo schreef:
Ik heb geen ervaring, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen.
Dikke knuffel

Same here

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:22

joh meis dat is positief !

alle opties staan nog open !

wij hier duimen heeeeel hard mee dat ze een foutje hebben gemaakt met de
bloedtest

gr nickje

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:36

Gelukkig heb ik hier ook geen ervaring mee.
Wat Nickyu ook al zegt:héél misschien hebben ze wel een foutje gemaakt,alles ligt idd nog open nu.
Probeer ondanks alles toch positief te blijven(is makkelijk gezegd hier vandaan,weet ik ook wel,maar toch....)
Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd en probeer overeind te blijven hè?!

Liefs,Paola

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:32

Ik heb alleen ervaring hiermee vanaf mijn werk (gynaecologie)
Bij de operatie zullen ze de eierstok verwijderen en verder alles wat aangedaan lijkt zoals het Omentum (buikvlies), eventueel baarmoeder, milt en lever worden betast en darmen betast. Verdachte haarden worden voor onderzoek meegenomen. De definitieve uitslag voor zo'n onderzoek duurt circa 2 weken. Wel kan de gyn direkt na OK vertellen wat hij heeft gezien. De mate van uitzaaiing bepaald de ernst.
Eierstok kanken is een vreselijk soort. Deze geeft op het begin vaak weinig klachten en wanneer er klachten ontstaan dat is het vaak al verder gevorerd. De klachten worden ook niet altijd direkt erkent. Vaak begint het met een dikker wordende buik. Dit is het gevolgt van acitisvocht welke enkele liters kan bedragen. Er is ook geen mogelijkheid om vrouwen te screenen op eierstokkanker.
Stichting Olijf is inderdaad een goeie stichting. Dit is een lotgenotencontactgroep voor en door vrouwen die gynaecologische kanker hebben gehad.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:51

Ik wens je ook alle sterkte doe die je nodig zal hebben

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:05

Zet em op hee, laat je niet kisten!

33 jaar is inderdaad te jong, maar wanneer ben je er dan wel oud genoeg voor?

Heel veel sterkte de komende tijd en niet in dat hoekje kruipen hee

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 00:16

Heel veel sterkte, ik weet niet goed wat ik moet zeggen. Als je er op tijd bij bent is het goed te behandelen. Ik ga in elk geval heel hard voor je duimen