Voor of tegen dierproeven en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Voor of tegen dierproeven en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 21:17

hoihoi

Voor school moet ik een verslag maken en nu zou ik graag wat meningen willen horen.
Mijn onderwerp is : Voor of tegen dierproeven?

Dus ben jij voor of tegen dierproeven en waarom.
Heel erg bedankt!

Groetjes!

parouscha

Re: Voor of tegen dierproeven en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:29

Ik ben zeker te weten tegen.
Die beesten mooi met rust laten daar zijn ze niet voor.

Ik heb met name laatst een aflevering gezien die ik niet zomaar weer vergeet.
Dat ging over een konijn en daar dauwde ze dan even een kwak shampoo in zijn oog, om maar even te zien hoe dat beet, nou heb je zelf al eens een beetje shampoo in je oog gekregen en dat bijt!, kan je nagaan wat zo'n stakker heeft.
En dan nog die prikken die ze vaak iedere dag moeten ondergaan.
Dan kunnen ze wel zeggen dat ze goed te eten krijgen, maar dat vermindert de pijn niet die die beestjes iedere dag weer moeten verdragen.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:30

ik ben tegen... er zijn goede alternative wijzen om bepaalde dingen te testen en als die onderzoekers wat willen weten dan proberen ze het maar op zichzelf uit!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:31

Ik ben er niet tegen. In sommige gevallen heb je geen keus en soms zijn dierproeven gewoon heel leuk. Helaas gaat het ook wel eens mis en gaan de jongen dood.

Afbeelding

Dit zijn namelijk ook proefdieren. Helaas is een van de veulens onlangs dood geboren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:35

Voor dierproeven, máar alleen voor medicijnen en niet voor andere leuke dingen als cosmetica.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:36

ikke schreef:
Ik ben er niet tegen. In sommige gevallen heb je geen keus en soms zijn dierproeven gewoon heel leuk. Helaas gaat het ook wel eens mis en gaan de jongen dood.

Afbeelding

Dit zijn namelijk ook proefdieren. Helaas is een van de veulens onlangs dood geboren.

En dat noem je dan leuk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:44

parouscha schreef:

En dat noem je dan leuk?

Zeg ik dat dan? Het is helaas natuur dat er soms een veulen de geboorte niet overleeft. Aangezien het veulen waarschijnlijk laat in de avond is geboren was het de volgende dag bij de eerste inspectie dood. De rest doet het overigens prima, ook de veulens.
Het gaat goed met de dieren en met de proef die ze uitvoeren (begrazingsstudie)

ik_jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:48

ik ben wel voor proeven die ze niet op een andere manier kunnen testen dan op dieren, want als het echt niet anders kan moet het wel. maar dingen als shampoo in de ogen van zo'n konijn doen dat is gewoon niet nodig, je weet toch al dat dat pijn doet. dus gedeeltelijk voor, en gedeeltelijk tegen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:59

Ben tegen.
Vind als je iets wil testen doe het maar op je eigen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:06

ikke schreef:
Ik ben er niet tegen. In sommige gevallen heb je geen keus ensoms zijn dierproeven gewoon heel leuk. Helaas gaat het ook wel eens mis en gaan de jongen dood.

(foto weggehaald)

ikke schreef:
parouscha schreef:

En dat noem je dan leuk?

Zeg ik dat dan? Het is helaas natuur dat er soms een veulen de geboorte niet overleeft. Aangezien het veulen waarschijnlijk laat in de avond is geboren was het de volgende dag bij de eerste inspectie dood. De rest doet het overigens prima, ook de veulens.
Het gaat goed met de dieren en met de proef die ze uitvoeren (begrazingsstudie)

Dat zeg je toch in het eerste stuk wat je schreef!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:08

In principe vind ik het barbaars om dierproeven uit te voeren en dus ben ik diep in mijn hart echt tegen.

Maar... er zijn dingen die je niet zo makkelijk op een andere manier kan testen. Zoals bijvoorbeeld medicijnen, het is namelijk ten strengste verboden om dingen (ookal geeft het 'proefkonijn' zelf toestemming) op mensen uit te testen. Er bestaat dus een verplichting om dit eerst op een dier uit te testen. Op zich is het niet zo gek, als je als mens doodgaat aan een medicijnproef terwijl dat voorkomen had kunnen worden staat de hele maatschappij op z'n achterste benen. In dit soort gevallen kan ik me voorstellen dat er, bij gebrek aan alternatieven, dieren voor worden gebruikt. Nadat een medicijn de dierproeven is doorgekomen volgt alsnog een studie waarbij proefpersonen worden gebruikt, op dat moment zijn de ernstige bijwerkingen (zoals de dood) meestal al uitgesloten. Ik vind wel dat er alternatieven voor moeten komen en ik vind ook dat er op dit moment niet hard genoeg gewerkt wordt aan zo'n alternatief. Het is een hoop blabla, maar er komt nog weinig uit. Er worden nog ontzettend veel nutteloze dierproeven gedaan (waarbij een dier dus helemaal niet nodig was), zoals zo'n debiele shampoo test. Of voor make-up. Als we ons zo graag op willen maken, waarom geven we ons dan niet op als proefpersoon? Voor wat hoort wat.
Nogmaals, voor medicijnen vind ik het begrijpelijk, maar nog steeds niet gerechtvaardigd. Nu weet ik toevallig wel dat de vraag naar dierproeven/proefdieren in die sector steeds verder terugloopt. Ten eerste is het heel erg kostbaar en ten tweede wordt er wel gewerkt aan alternatieven. Op zich niet heel erg verkeerd, alleen erg wrang om je te bedenken dat je bijvoorbeeld 10 jaar geleden al geen proefdieren meer nodig had hoeven hebben.

Overigens vind ik begrazingsstudies wel acceptabel, maar ook daar zit een grens aan. Een zwaan die in een vijver wordt opgesloten om zijn eetpatroon te bestuderen vind ik eigenlijk al te ver gaan, da's ook meer gemak van de onderzoeker denk ik dan. Zolang het dier niet in zijn dier-zijn wordt aangetast (en dus 'wild' kan leven) vind ik het niet erg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:22

Casca schreef:

Dat zeg je toch in het eerste stuk wat je schreef!

Ik vindt het ook een mooie proef. Met de uitkomst kunnen wij paardenhouders ook weer een hoop leren over hoe en wat met ons weiland. Dat er helaas een veulen is overleden is erg triest, maar niet meer of minder triest dan willekeurig welk ander overleden veulen.

Ik wil alleen maar aangeven dat er voor veel meer proeven dieren worden gebruikt dan alleen om shampoo of medicijnen te testen. Bedenk dat een hoop van onze paardenkennis beschikbaar is gekomen DOOR proefdieren.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:08

In eerste instantie ben ik echt tegen maar... in sommige gevallen als het echt niet anders kan zoals bijvoorbeeld bij medicijnen, ja dan moet het maar.
Bij cosmetica enz enz mag het van mij meteen verboden worden omdat er ook veel alternatieven zijn maar deze kosten volgens mij meer geld en de overheid wil niet meer betalen (misschien is dit inmiddels achterhaald hoor Knipoog )
En vele proeven worden ook te vaak geprobeerd, als het bijvoorbeeld in Amerika al duidelijk is dan wordt het in NL nogmaals herhaald Verward op dieren.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:09

Absoluut tegen! kijk idd,voor medicijnen die bv kanker ed kunnen genezen oké.. maar voor dingen als make-up enzo vind ik het belachelijk!

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:59

ik ook helemaal tegen... Ik heb er juist een video over gezien en dat was echt afschuwelijk! Dieren zitten ook helemaal anders in elkaar dan mensen, als er dan medicijnen "goed" bevonden zijn door tests op dieren, wilt dit nog niet zeggen dat dit ook goed is voor mensen.... En ik vind ook de manier waarop ze proefdieren behandelen (dit kan nu misschien al beter zijn) echt niet kunnen! Ze worden in kleine kooitjes gestoken en geslagen als ze te veel herrie maken! Deze video was wel al van enkele jaren geleden, maar volgens mij komen deze dieronvriendelijke praktijken nog altijd voor Verdrietig

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:12

daar gaan we weer... (tip: gebruik de zoekmachine even *als die wil meewerken tenminste*, onlangs nog enkele topics over geweest)

dierenproeven voor cosmetica zijn al verboden in Nederland en België, bestaat een prima alternatief voor de ogentest bij konijnen, namelijk de BECAN test, die doen ze met kalverogen (afkomstig van SLACHTAFVAL)

vele van de video's die rouleren zijn trouwens echt al oud (en je kan er dus dingen op zien die allang niet meer gedaan worden wegens beter alternatief of verboden), moet je maar eens op de kleding, haardracht, brilmonturen letten Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:17

TEGEN!!

Ken je die reclame?? Van een moeder met kinderen bij de kinderboerderij...

Zegt genoeg hè??

Natuurlijk zijn er verschillende vormen....

Testen waarbij dieren pijn en ongemak ondervinden ben ik zwaar op tegen, testen van bijv. de waiboerhoeve geven informatie op een diervriendelijke manier!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:17

fluffie schreef:
ik ook helemaal tegen... Ik heb er juist een video over gezien en dat was echt afschuwelijk! Dieren zitten ook helemaal anders in elkaar dan mensen, als er dan medicijnen "goed" bevonden zijn door tests op dieren, wilt dit nog niet zeggen dat dit ook goed is voor mensen.... En ik vind ook de manier waarop ze proefdieren behandelen (dit kan nu misschien al beter zijn) echt niet kunnen! Ze worden in kleine kooitjes gestoken en geslagen als ze te veel herrie maken! Deze video was wel al van enkele jaren geleden, maar volgens mij komen deze dieronvriendelijke praktijken nog altijd voor Verdrietig

Dieren zitten helemaal anders in elkaar dan mensen? Dat klopt niet hoor, ratten en muizen komen kwa metabolisme enzo juist heel erg goed overeen met de mens (de mens is trouwens ook gewoon een dier)
Voor make-up, schoonheidsproducten enzo ben ik ook tegen, omdat dit meestal niet meer nodig is.
Voor medicatie vind ik het echter soms wel noodzakelijk. Zo kunnen ze makkelijk zien bij muizen of bepaalde medicatie lijdt tot problemen bij het nageslacht. Omdat hun levensloop veel korter is kun je ook makkelijker effecten op veroudering bekijken. Zelfs al zou je medicatie op mensen mogen testen, dat zijn dingen die methodologisch bijna niet realiseerbaar zijn...
Proefdieren worden (tegenwoordig) wel goed behandelt, krijgen optimale voeding en voldoende beweging, men moet immers alternatieve oorzaken van wat men observeert kunnen uitsluiten. Vroeger was dit misschien anders, maar nu zijn er strikte maatregelen over hoe groot de ruimte per proefdier moet zijn enzo.

Moest dit alles zonder proefdieren kunnen zou ik dat natuurlijk beter vinden, maar ik vind dat niet realistisch, zeker niet voor ziektes waar er nog geen medicijn voor is...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:24

Ik ben tegen dierproeven. De proeven die ze uitvoeren op dieren ten behoeve van de mens is toch te zot voor woorden. Laten ze de testen ook uitvoeren op mensen.

Als mensen zich bijvoorbeeld beschikbaar stellen voor de wetenschap is al een stap in de goeie richting. Ook vindt ik (wat zal ik weer wat los maken bij sommige mensen nu) dat criminelen (verkrachters van mens en dier, mishandelaars van mens en dier en moordernaars "zonder emotionele aanleiding" van mens en dier waarvan vaststaat dat ze schuldig zijn) best hiervoor ingezet kunnen worden. Nu worden er onschuldige dieren voor gebruikt, terwijl deze schuldige mensen goed verzorgd worden. Dit kan toch niet waar zijn. Een onschuldig dier dat geen rechten heeft, terwijl deze criminelen dat wel hebben...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:12

Een vriendin van me werkt op een laboratorium van een academisch ziekenhuis en zij werkt bijna de hele dag met ratten.
Deze dieren krijgen een virus of ziekte ingespoten en hierbij proberen ze medicijnen uit om de ziekte te onderdrukken.

Zielig voor die dieren? Ja. Maar wel noodzakelijk voor ziektebestrijding bij mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:22

TEGEN, zeker omdat het ook kan zonder dieren...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:31

TEGEN!! Die dieren kunnen niets, ze hebben geen keus, ze kunnen niet voor zichzelf opkomen!!
Nee, ben hartstikke tegen !!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:47

Ik ben VOOR, maar alleen voor bepaalde onderzoeken. Ik doe zelf onderzoek naar kinderleukemie, en daarvoor proberen we ook nieuwe middelen te vinden om meer kinderen te genezen. Deze middelen testen we eerst uitvoerig in het laboratorium op bloed-en beenmergcellen van de patienten zelf. Maar als we denken dat zo'n nieuw middel misschien wel heel goed kan werken, willen we ook weten of het niet teveel bijwerkingen geeft. En dat kunnen we niet testen zonder het gebruik van proefdieren!!!

Natuurlijk is het niet leuk om dit te doen, maar is wil wel eens horen wie van jullie vindt dat een nieuw middel, waarvan de bijwerkingen onbekend zijn (en die misschien wel dodelijk zijn), meteen in een kind ingespoten moet worden. Je hebt het hier over kinderen van 0-18 jaar (Ja, ook baby's!!!!!). Voor dit soort onderzoek MOET je helaas proefdieren gebruiken... Verdrietig

Ik ben wel TEGEN proefdiergebruik als het om cosmetica-onderzoek of iets dergelijks gaat. Ik vind het belachelijk om dieren te laten lijden alleen maar omdat wij er leuker/mooier uit willen zien. Boos!

PS ik werk zelf niet met proefdieren, voordat ik hierop commentaar krijg. Maar ik zou er GEEN moeite mee hebben als het nodig was voor het onderzoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:53

Ik ben voor, omdat je niet zonder kunt, helemaal niet voor het ontwikkelen van geneesmiddelen. Maar voor cosmetica gebruik ik altijd proefdiervrije make-up...daar hoeft geen dier voor te lijden.

Voor de rest zijn hier al heel veel topics over geweest die allemaal dezelfde (suggestieve) kant uitgingen, dus ik ga daar niet meer over uitwijden. En aangezien de zoekfunctie het niet naar behoren doet geef ik jullie weinig kans om de topics te vinden, en heb er zelf op dit moment ook geen tijd voor om te gaan zoeken.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:03

tegen, let er ook echt op bij cosmetica
(alle proefdiervrije merken: www.proefdiervrij.nl)

maar voor medische doeleinden ben ik er niet echt tegen.