Melk is slecht voor elk?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Melk is slecht voor elk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:15

bron: radar

Melk is goed voor elk, we zijn er allemaal mee grootgebracht en drinken dan ook gemiddeld twee glazen melk per dag. Hiermee behoren we tot een van de grootste zuivelconsumenten van de wereld. In Nederland krijgen we bijna nooit iets te horen over de kanttekeningen die geplaatst worden bij het drinken van koemelk.

Kalk
De mens heeft calcium nodig om de botten te versterken om zo botontkalking ofwel osteoporose tegen te gaan. In Nederland wordt al vanaf de jaren '60 reclame gemaakt om veel melk te drinken voor sterkere botten

Prof. Walter Willett, voedselwetenschapper aan de Harvard University, onderzoekt al sinds1976 de relatie tussen zuivel en osteoporose. Hij zegt dat uit onderzoek blijkt dat er helemaal geen verband is tussen het drinken van veel melk en het voorkomen van botbreuken. Dat druist toch in tegen alles wat wij altijd gehoord hebben. En Willett staat hier niet alleen in. Prof. Colin Campbell, biochemicus Cornell University, deelt deze mening. Hij is zelfs van mening dat door de eiwitten in de melk, een zuur wordt aan gemaakt die juist voor een afbraak van het bot zorgt.

En dat blijkt ook wel uit het volgende: 12 op de 10.000 Nederlanders heeft een heupbreuk gehad. Ook in Zweden, waar veel zuivel wordt gedronken, breken veel mensen een heup. Namelijk wel 20 op de 10.000. In landen waar veel minder zuivel wordt geconsumeerd, zoals China en Japan, ligt het getal veel lager. In China namelijk 10 op de 10.000 en in Japan zelfs 9 op de 10.000.

Het staat vast dat het menselijk lichaam calcium nodig heeft voor zijn botten. Volgens Willet krijgen we al genoeg binnen via ons normale dieet. Het is in ieder geval belangrijk veel buiten te zijn om vitamine D binnen te krijgen. En veel groene groenten te eten. Een koe komt ook aan het calcium door het eten van groen gras.

Lactose intolerantie
Het overgrote deel van de wereld wordt trouwens ziek van het drinken van melk, ze zijn lactose-intolerant. Dit betekent dat zij de melksuikers, de lactose, niet goed kunnen verteren. Alhoewel moedermelk ook lactose bevat, kunnen baby's dat wel verteren. Dit stopt over het algemeen wanneer er gestopt wordt met borstvoeding. Behalve bij de Europeanen en Noord Amerikanen, zij zijn zo geëvolueerd dat ze melk kunnen blijven drinken. Maar was dat wel de bedoeling van Moeder Natuur?

Negentig procent van de Aziaten, zeventig procent van de Afrikanen en vijftig procent van de Zuid Amerikanen zijn lactose intolerant. Terwijl maar vijftien procent van de blanken niet tegen het drinken van melk kan. Maar liefst zeventig procent van de wereldbevolking kan helemaal niet tegen melk. En het is opvallend dat als je stopt met melk drinken, je lichaam vanzelf lactose-intolerant wordt.

Beide wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het menselijk lichaam niet gebouwd is om koemelk te drinken.Volgens hen is koemelk bedoeld voor het kalf, net zoals moedermelk is bedoeld voor de baby.

Langdurige effecten
De samenstelling van koemelk is wezenlijk anders dan die van onze eigen moedermelk. Zo zit er veel meer groeihormonen in. En dat is ook niet raar, een kalf moet natuurlijk veel meer botdichtheid ontwikkelen dan de mens.

Dat is nog niet alles. We komen steeds meer te weten over de langdurige effecten van het drinken van melk. Zo zijn de vetten en eiwitten in de melkproducten desastreus voor ons cholesterol met alle gevaren van dien. Een glas volle melk bestaat maar liefst uit 23 procent van de benodigde dagelijkse hoeveelheid dierlijke vetten, ook wel bekend als verzadigd vet. Algemeen bekend is dat deze vetten de cholesterol verhogen en daarmee de kans op hart en vaatziekten aanzienlijk vergroten.

Professor Campbell verrichtte de zogeheten China Study, waarin hij zegt dat mensen die dierlijk en eiwitrijk dieet volgen, zoals zuivel, tot 17 keer meer kans hebben op hartziektes dan mensen die hun voedingsstoffen halen uit onder meer fruit en groenten, zoals de Chinezen. Prof. Katan, hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, zet wel kanttekeningen bij dit onderzoek. Er zijn eventueel nog andere verbanden te leggen. Chinezen bewegen misschien meer, roken minder, zijn slanker, eten minder ongezond. Volgens Katan is de uitkomst dus niet zomaar aan eiwit toe te schrijven.

Toch vindt Katan wel dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterol en dat leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere yoghurt en karnemelk zijn daarom mooie producten. De Amerikaan Campbell is juist van mening dat niet alleen het vet het risico op hart- en vaatziektes verhoogd, maar dat de eiwitten die in zuivel zitten nog meer risico vormen en dan heeft het drinken van magere producten volgens hem geen enkele zin.

Zuivel en kanker
Er worden ook steeds meer verbanden gelegd tussen het consumeren van zuivel en kanker. Deze onderzoeksresultaten zijn nog maar net boven water gekomen en moeten nog verder onderzocht worden. De meningen verschillen hierover nog enorm.

Volgens Campbell zijn de kankercijfers, net zoals de Hart- en Vaatziektecijfers, in Amerika vele malen hoger dan in Azië. We hebben in ons lichaam het zogeheten eiwit IGF-1, de Insuline-like Growth Factor. Deze hebben wij nodig om ons lichaam te laten groeien en te versterken. Wanneer we volgroeid zijn en daarna nog steeds een overdadige inname van dierlijke eiwitten, zoals bijvoorbeeld melk, binnenkrijgen dan kan het IGF-1 nergens meer heen, want we zijn al volgroeid. Het gevaar is dat zij zich dan vestigen aan kankercellen, waardoor de kans op kanker vele malen groter wordt. Dat melk niet alleen slecht is voor de gezondheid blijkt uit onderzoeken dat calcium juist helpt tegen het risico op darmkanker.

In Nederland wordt niet veel ruchtbaarheid gegeven aan deze kant van het verhaal over melk. Melk is namelijk een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie. De organisatie die in Nederland verantwoordelijk is om melk aan de man te brengen is de Nederlandse Zuivel Organisatie. Zij voelen zich niet geroepen om deze kanttekeningen in de openbaarheid te brengen. Ook al hebben de reclames van de NZO een voorlichtend karakter, het is goed om in gedachte te houden dat het een commerciële organisatie is. Op de website van de NZO en Zuivelonline.nl kunnen vragen over melk worden gesteld.

Ook het Voedingscentrum blijft zich achter de wetenschap verschuilen en houdt vast aan de 2 tot 3 glazen melk per dag. De onderzoeken van bijvoorbeeld Campbell en Willett vindt het Voedingscentrum niet voldoende om haar informatie te veranderen.

zie ook: http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/20/1180 &
http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/20/1181 voor een intervieuw met beide wetenschappers.

Tomaatje

Re: Melk is slecht voor elk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:20

Is 't niet zo dat veel oude mensen een heup breken en mensen in Japan en China gewoon eerder sterven?
Dat melk vet is wist ik al. Vind 't nogal overdreven.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:23

In aanvulling hierop is er zelfs bewezen dat "stampende" beweging veel belangrijker is voor het behoud van botdichtheid en dus ter voorkoming van osteoporose.

Ben ik blij dat ik al vanaf m'n achtste geen melk meer lust, al eet ik graag een toetje Vingers aflikken

=^.,.^=

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:25

Ik heb het gisteren gezien bij radar. Denk dat ik maar sojamelk ga drinken ipv melk

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:30

Tomaatje schreef:
Is 't niet zo dat veel oude mensen een heup breken en mensen in Japan en China gewoon eerder sterven?

Nee.

Ik heb gister ook een stukje Radar gezien en dat bevestigde eigenlijk wat ik al wist (wist dat het niet zo gezond is als er over het algemeen gedacht wordt en dat het oa niet goed is voor je slijmvliezen). Ik drink geen melk, al jaren niet (gebruik wel zuivelprodukten).

Mensen zijn de enige soort die nog melk drinken nadat ze baby zijn geweest, het lichaam is eigenlijk niet goed berekend op het afbreken van melk, de meeste Aziaten kunnen bijvoorbeeld helemaal geen lactose (melksuiker) afbreken, maar ook veel westerse mensen hebben een lactose-intolerantie (het enzym dat lactose splitst is dan niet of heel weinig aanwezig, baby's hebben dit enzym wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:33

Ik drink mijn hele leven al geen melk en heb nooit last van mijn botten gehad. Het is dan ook een fabeltje dat men iedere dag 1 glas melk moet drinken net als dat mensen vlees nodig hebben, ook niet waar. Het is dan ook zo dat wij, als diersoort, de enigste diesoort zijn die nog melk drinkt wanneer men het eigenlijk niet meer nodig heeft. Melk is ook slecht voor Astma-patienten. Het schijnt dat melk zorgt voor een bepaalde slijm-aanmaak wat mensen met astma nog benauwder maakt. Mijn vader is prof hardloper met astma, als hij melk drinkt of een milkshake is hij 3 dagen van slag door de melk en kan niet meer normaal trainen.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:34

Japan heeft de hoogste levensverwachting van de wereld Haha! Dat komt gedeeltelijk doordat ze een geheel ander voedingspatroon hebben dan westerlingen. In Japan worden veel meer maaltijden genuttigd die nutraceuticals (ingrediënten met een gezondheidsbevorderend effect) bevatten in vergelijking met westerse maaltijden. Dus het is niet helemaal duidelijk te zeggen of het komt omdat Japaners minder melk drinken Haha!

Tja... voor de rest weet ik niet wat ik ervan moet denken. Elk voedingsmiddel heeft volgens mij wel negatieve punten maar ook positieve punten. Als je bijvoorbeeld veel vlees eet heb je een verhoogde kans op darm-kanker. Maar als je bijvoorbeeld alleen maar plantaardige eiwitten eet loop je kans op een degeneratie van je spierweefsel omdat je bepaalde tekorten krijgt. Hetzelfde is denk ik zo met melk. Ook melk heeft positieve en negatieve ingrediënten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:35

China en Japan zijn niet meer van die achtergestelde landen als sommige nog (graag) willen denken. China heeft momenteel 1 van de snelst groeiende economieen van de wereld. Japan loopt al jaren voorop met technologische uitvindingen en ontwikkelingen.
China gemiddelde levensverwachting: 70 jaar (2000)
Japan 74 jaar (2000)
Nederland 77 jaar (2000)
Amerika 79 jaar (2000)
Zweden 79 jaar (2000)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:39

In nederland is het persentage van mensen met borstkanker ook het hoogst, terwijl het in bijv china bijna niet voorkomt.

En de calsium in melk is wel gezond, maar de rest van de melk is ongezonder dan dat je calsium nodig hebt (snap ie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:52

Heb ik even mazzel dat ik geen melk lust. Clown

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:52

Ben ik blij dat ik geen melk drink, maar alleen magere yoghurt en af en toe een calciumpil Vork

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:10

Oh ik vind magere melk echt JAMMIE Vingers aflikken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:14

Kayla schreef:
Ik heb gister ook een stukje Radar gezien en dat bevestigde eigenlijk wat ik al wist (wist dat het niet zo gezond is als er over het algemeen gedacht wordt en dat het oa niet goed is voor je slijmvliezen). Ik drink geen melk, al jaren niet (gebruik wel zuivelprodukten).

Heb ik vanochtend een stukje van gezien (herhaling). Er werd verteld dat
70%
van de wereldbevolking niet tegen melk kan. Dat zegt natuurlijk ook wel wat!

Citaat:
Dat we melk drinken van een koe of ander dier is onnatuurlijk. In de dierenwereld gebeurt dat niet. De dieren drinken de melk tot ze driemaal hun geboortegewicht zijn. Dat is bij een olifant ongeveer 3 jaar, bij de mens een jaar.

http://www.medivera.nl/voeding_005.htm
Laatst bijgewerkt door Toekie op 26-04-05 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:18

Toen ik in september naar een diëtiste ben geweest, kreeg ik te horen dat melk idd helemaal niet zo goed is als de meeste mensen denken. Er zit ook een bepaalde stof in die ze ook gebruiken om lijm mee te maken, nou lekker, dat krijgt je lichaam dus ook binnen. Ik dronk altijd twee glazen melk per dag, nu is dat nog één glas in de week (meestal als we patat eten, want daar hoort gewoon melk bij vind ik Haha! )

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:19

Ik mag ook geen melkproducten meer gebruiken, wel biogarde of geitenkaas. Maar geen (normale)kaas of melk. Het schijnt ook je afweer te beïnvloeden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:21

Is biogarde yoghurt beter? Dat hebben wij altijd. Mijn vader is allergies voor alles waar zuivel in zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:23

yoghurt is ook gemaakt van melk (bestanddelen)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:24

Sojamelk is dus beter, ga ik dat maar eens proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:25

Ik heb het ook gehoort, maar het lijkt me echt stug, dat dat alleen door melk ontstaat, er zullen echt wel meer factoren mee spelen. Ik ga er iig neit minder melk om drinken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:26

Het komt ook niet alleen door melk, maar melk stimuleert wel de groei van kanker.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:27

Ik ben een aantal jaar geleden ook gestopt met het drinken van melk, dit omdat ik er allergisch voor ben. Als ik een glas melk drink of een boterham met kaas eet krijg ik ontzettende jeuk op mijn hoofd.

En idd het feit dat wij het enige zoogdier zijn dat heel zijn leven melk blijft drinken, als je daar over na gaat denken is het idd wel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:28

Sojamelk is zeker niet altijd beter, zeker niet voor mensen met allergien!

Lust geen melk en ben daar erg blij mee!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:34

Anouar15 schreef:
Is biogarde yoghurt beter? Dat hebben wij altijd. Mijn vader is allergies voor alles waar zuivel in zit.

Geen biogarde yoghurt, gewoon biogarde, daar zit nog een verschil in...
Of iets nemen op basis van soja...maar dat moet je wel lusten...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:36

Wat gewoon biogarde dan Blond

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:25

gos......vraag ik me toch zo ineens af hoe het met joris driepinter zou zijn Clown
je weet wel, dat ventje van "drie glazen per dag"