ORUN Instructeursopleiding!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

ORUN Instructeursopleiding!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:19

Hallo,
Ik ben van plan om de ORUN-instructeursopleiding te gaan doen. Ik vraag mij af of hier meer mensen zijn hier die deze opleiding gedaan hebben of (gaan)doen (of juist niet Clown ). Wat zijn jullie ervaringen met deze cursus, hebben jullie er veel van opgestoken, hebben jullie de 2e en 3e fase ook nog erachter aan gedaan?
Ik wil graag de lessen bij Nella Bijlsma gaan volgen, Friesland dus.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! Lachen

marije1987

Re: ORUN Instructeursopleiding!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:03

Is er dan niemand die iets over die opleiding weet.. of zien jullie dit topic gewoon over het hoofd? Clown

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:40

ik heb de hele opleiding gedaan, wel een tijdje geleden. Je leert er veel.

volgens mij krijg je niet zoveel reacties, omdat er al diverse topics over dit onderwerp zijn. misschien kun je de lijst eens doorlopen, dan kom je ze vanzelf tegen.....

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:57

Marita schreef:
ik heb de hele opleiding gedaan, wel een tijdje geleden. Je leert er veel.

volgens mij krijg je niet zoveel reacties, omdat er al diverse topics over dit onderwerp zijn. misschien kun je de lijst eens doorlopen, dan kom je ze vanzelf tegen.....

Ja dat zal best wel, maar nadat ik de 1e 3 pagina had doorgelopen en de zoekfunctie het niet doet, probeer ik het nu zo maar even. En ik ben niet alleen op zoek naar algemene info, maar ook of mensen uit de buurt zijn die tegelijk met mij starten. Of de opleiding al hebben afgerond bij Nella.
Ik hoop op meer reacties! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:01

Ik wil hem ook gaan doen. Maar wacht nog even tot ik 18 ben en wat meer ervaring heb. Dan kan ik de basis overslaan.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:31

jaja, nog iemand die de opleiding gaat doen,. (hopenlijk volgend jaar..) 3e fase.

zoals ik nu berichten hoor heb je er zeker wat aan,en het stimuleerd je ook om beter te gaan rijden (gezien je gemiddeld M moet kunnen rijden..) Ik denk dat je dan min of meer 2 vliegen in een klap slaat: je leert hoe je moet lesgeven EN je leert erzelf ook nog eens wat van.

verder ben ik me sowieso nog een beetje aan het orienteren op andere opleidingen (evt buitenland), maar de ORUN is nogsteeds het voornaamste tot nu toe..

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:37

Anouar15 schreef:
Ik wil hem ook gaan doen. Maar wacht nog even tot ik 18 ben en wat meer ervaring heb. Dan kan ik de basis overslaan.
Je bedoelt de opleiding van basisinstructeur? Want als je L dressuur startgerechtigd bent, mag je al meedraaien in de kandidaat-instructeursopleiding hoor.. Nou weet ik natuurlijk niet wat je ervaring is.. Clown
Ik heb Z gesprongen en L2 dressuur startgerechtigd, mag je dan de 1e fase ook overslaan? Tong uitsteken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:56

mijn zus heeft het gedaan...
die heeft hem in vlaardingen gedaan...
dat was al een paar jaar geleden...
ik heb dr af en toe flink zien blokken... dus ik neem aan dat je er wel van leert

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:23

volgens mij mag je nooit de 1 ste fase overslaan

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:08

1e fase overslaan kan idd niet

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:04

liberty schreef:
1e fase overslaan kan idd niet

Dat had ik ook niet verwacht hoor. Clown Maar zijn hier niet meer mensen die erover denken om bij Nella te starten? Of gewoon in het algemeen. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van de 1e fase ORUN.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:15

marije1987 schreef:
Anouar15 schreef:
Je bedoelt de opleiding van basisinstructeur? Want als je L dressuur startgerechtigd bent, mag je al meedraaien in de kandidaat-instructeursopleiding hoor.. Nou weet ik natuurlijk niet wat je ervaring is.. Clown
Ik heb Z gesprongen en L2 dressuur startgerechtigd, mag je dan de 1e fase ook overslaan? Tong uitsteken

Voor basisinstructeur moet je 17 zijn en voor kandidaatinstructeur moet je 18 zijn en moet je L rijden. In september word ik 18 en ik moet nu nog 1 wp om naar de L te mogen. Dus ik heb alle tijd.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:53

Citaat:
Voor basisinstructeur moet je 17 zijn en voor kandidaatinstructeur moet je 18 zijn en moet je L rijden. In september word ik 18 en ik moet nu nog 1 wp om naar de L te mogen. Dus ik heb alle tijd.

Ik word in juli 18, de opleiding start in november, dus dan zit ik sowieso toch goed? Of moet je voor een bepaalde datum 18 zijn? Ik was L1 dressuur met 8 winstpunten en Z springen met 9, dus ik mag er vast heen. Knipoog

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:19

@Anouar:
Heb je ook mooi nog even de tijd om een winstpunt in het B-springen te halen, dan kun je examen doen voor allround i.p.v. alleen dressuur! Knipoog

Ik heb zelf de 1e fase allround gedaan bij Conny Agterberg in Utrecht.
Heb het erg naar mijn zin gehad en ook aardig wat geleerd.
Ik vond het examen ook best intensief:
behalve theorie (andere dag) moet je een half uur les geven, een half uur dressuur rijden op je eigen paard, 2x 20 min. dressuur rijden op een paard van een mede-cursist en voor allround ook nog een B-parcours springen met je eigen paard en een paard van een mede-cursist. Ben eigenlijk nooit aan de 2e en 3e fase toegekomen, dan ben je echt 1 dag per week op cursus en ik vond het ook aardig prijzig...
Ik geef ook alleen hier en daar prive-les dus vond het ook niet echt nodig om verder te gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:18

Canter schreef:
@Anouar:
Heb je ook mooi nog even de tijd om een winstpunt in het B-springen te halen, dan kun je examen doen voor allround i.p.v. alleen dressuur! Knipoog

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is wel een goeie. Moet wel lukken, Anouar springt zo makkelijk.
Geef jij ook springles?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:04

ik doe de basis Haha! Haha! Haha!

en ben zeker niet van plan om de eerste, tweede of derde fase te doen Haha! Haha! Haha!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:26

Ik ben van plan om de basis cursus te doen. Ik rijd geen wedstrijden dus helaas is het niet mogelijk om 1e fase enzo te doen. Ik geef nu hier en daar al les aan kinderen/beginners en dat wil ik blijven doen en daarom wil ik ook de basis cursus gaan doen. Weet alleen nog niet waar.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:35

@Anouar:
Ik geef inderdaad ook een paar springlessen bij mensen aan huis of op stal. Wordt er op jouw stal ook springles gegeven?

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:53

Hey, ik ben ook van plan om de cursus in utrecht te gaan doen.
Canter wat zijn jouw ervaringen?

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:02

Goed! OK dan!
Laat ik het zo zeggen, na de cursus ben ik springlessen blijven volgen bij Conny, en doe dat nu al 5 jaar naar volle tevredenheid.
Ze geeft behoorlijk intensief les, en ze wil ook dat iedereen echt zo vaak mogelijk zijn eigen paard mee neemt, zodat je allemaal een keer de kans krijgt om op elkaars paard te rijden. Je weet immers niet welke paarden je aangewezen krijgt voor je examen en dan is het toch wel fijn als je ze voor die tijd een keer gereden hebt.
Verder hadden we een hoog slagingspercentage, dus ik kan het je zeker aanraden om in Utrecht de 1e fase te doen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:58

ik doe op dit moment de 1e fase in westmaas onder leiding van jeroen heijmans.

volgenden week maandag moet ik mijn theorie doen en dat is een aardige lap stof.

ik zit nu ook aardig met mijn neus in de boeken zeg maar.

ik heb er wel wat van opgestoken qua lesgeven maar om nou te zeggen wereld schokkend nee dat ook niet.

het is wel belangrijk dat je een zelfverzekerde indruk makt zodra je les staat te geven.

ik wil volgend jaar wel 2 e fase gaan doen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:33

Ben wel benieuwd wat voor soort theorie je voor je kiezen krijgt? Is het logisch en zijn het de dingen die gewoon algemeen bekend horen te zijn (naar mijn mening Knipoog ) of krijg je echt diepgang en is er ruimte voor discussie?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:54

Mijn ervaringen over Utrecht zijn absoluut niet zo positief als die van Canter. Maar als je allround gaat doen, kun je er wel veel leren.

W.b. theorie vind ik er weinig diepgang in zitten. Ik wil niet zeggen dat ik alles al wist (zeker niet zo uit mijn hoofd), maar het merendeel is best logisch en algemene paardenkennis.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:29

bij ons is er zeker ruimte voor discussie

en de theorie van de anatomie van het paard met alle wervels en aantallen die je moet kennen vond ik toch wel erg hetfig

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:59

het is op zich allemaal logisch nadenken..

wat je moet kennen:
anatomie
beenstanden
beengebreken
ziektes
stalondeugden
hoeven en de daarbij behorende dingen
het rijden zelf, alle begrippen zoals aanleuning, impuls, contact, enz
longeren

Vergeet ik wat?