Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

pferdtje

Stierenvechten Niet Zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:59

Door wat ik nu ga zeggen krijg ik waarschijnlijk half of heel bokt over me heen. Maar goed daar gaat ie dan!

Ik ben in Portugal bij een Stierengevecht geweest. Mijn mening was daarvoor ook idd het is gewoon vermaak en het zielig enz enz enz.

Om volledig te zijn: De dag ervoor zijn we bij een echte stierenvechter geweest. Hij heeft ons heel veel verteld over zijn vak. Hij liet ons meerdere super gespierde en getrainde paarden zien. En vertelde ook dat zijn vader en opa enz ook stierenvechter geweest waren. We hebben ook zijn vader gezien. Zijn neefje volgde op het moment een opleiding tot stierenvechter Hij is nu nog een Forcado. Die vangen puur voor de eer de stier na het gevecht

Training van een paard (met tamme stier Een echte wij zaten op 5 meter afstand Nagelbijten / Gniffelen )

Afbeelding

Dan nu iets over het stierenvechten in Portugal. De lusitano is gefokt om vee te drijven en ook voor het stierenvechten daarom zijn ze compact en super wendbaar.
Tijdens het stierengevecht is goed te zien dat het echt bij de cultuur hoort. Mensen die zijn trots op het moment dat ze in de ring zijn. Vooral de Cavalieros hebben een status van aanzien.
Gedurende het gevecht worden verschillende stieren gebruikt die al naar gelang het later wordt ook groter en zwaarder worden. Het is een eer als jouw stieren van jouw fokkerij worden uitgekozen.
De stier wordt niet gedood na het gevecht maar herstel eerst en wordt daarna op de gewone manier geslacht.

Deze stieren hebben een goed leven en max 10 minuten stress in hun leven (goed ook pijn) Maar ze groeien op in kuddes op vlaktes.

Ik vind stierenvechten in Portugal een stukje cultuur dat wat mij betreft niet verloren mag gaan.

Antonio Ribeiro Telles
Afbeelding

Gewonde Stier
http://www.geocities.com/portugallusita ... estier.JPG

[edit ellende: foto in link veranderd, gaat om een gewonde stier (zie titel) alleen klikken als je dat wilt zien]

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:03

Ik zal eens wat speren in jou gooien, kijken hoe je dan piept

Schijnheilig

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:07

1 woord ,belachelijk, gruwelijk!!!!

echt dit is pure dierenmishandeling,cultuur of niet......

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:09

Dus ze mogen eerst pijn lijden, daarna nog langer lijden (herstellen.. Verward) en dan worden ze alsnog afgemaakt?
En dat vind jij normaal?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:12

Aan de andere kant...
Hier stoppen we stierenkalfjes in een kist... oplaten groeien en eten maar...

Het één praat het ander nog niet goed, maar toch.

prompter

Sorry, een "vermaak" waarbij een dier bewust wordt verwond kan ik geen vermaak vinden

kimmie261

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:15

Myra1 schreef:
Aan de andere kant...
Hier stoppen we stierenkalfjes in een kist... oplaten groeien en eten maar...

Het één praat het ander nog niet goed, maar toch.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb véél minder problemen met het stierenvechten waarbij de stier een heerlijk leventje heeft en dan een pijnlijk einde dan met de manier waarop in Nederland koeien jáárenlang worden opgesloten en kalfjes überhaupt nooit zonlicht zien en volledig vergroeien aan het gebrek aan beweging.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:15

Citaat:
worden deze speciale wendbare lusitano's dan ook op dit getraind???:

img

img

Afschuwelijk. Scheve mond

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:17

het is allebei klote
En wat een verschrikkelijke plaatjes
wat een hufters
[edit: wat nuance aangebracht Schijnheilig ]
Laatst bijgewerkt door Lenn op 09-12-04 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mereltje

Ik vind het walgelijk Misselijk
Maar het is wel grappig als zo'n stier een mens verwond

prompter

Eliane schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb véél minder problemen met het stierenvechten waarbij de stier een heerlijk leventje heeft en dan een pijnlijk einde dan met de manier waarop in Nederland koeien jáárenlang worden opgesloten en kalfjes überhaupt nooit zonlicht zien en volledig vergroeien aan het gebrek aan beweging.

Dat is óók afschuwelijk, ik zal dan ook nooit kalfsvlees eten. Maar het één praat het ander niet goed.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:18

promptertje schreef:
Dat is óók afschuwelijk, ik zal dan ook nooit kalfsvlees eten. Maar het één praat het ander niet goed.

Dat zeg ik ook niet Knipoog Ik ben ook absoluut niet voor stierenvechten, maar ik vind het relatief gezien nog het 'betere' alternatief...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:22

Eliane schreef:
Dat zeg ik ook niet Knipoog Ik ben ook absoluut niet voor stierenvechten, maar ik vind het relatief gezien nog het 'betere' alternatief...

Wat mij betreft zouden ze geen van beiden voorkomen . Ik hoop dat een stiertje nooit hoeft te kiezen wat hij "liever" heeft, bij wijze van spreken...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:26

makkelijk praten vanaf je luie stoel terwijl de cv ketel achter je kont pruttelt. ik vraag me dan weer af welk produktieproces geen dierenleed kent.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:30

Ik vind stierenvechten echt verschrikkelijk! Het zien LIJDEN van een dier , en dat mensen dat dan amusement vinden ? , erom lachen brullen gieren!!! Gewoon weg belachelijk!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:32

ik vind het ook vreselijk, in principe hebben ze wel een goed leven, maar wat ze daar meemaken is verschrikkelijk, en 10 minuten, het is meer 10 uur! al die wonden die weer moeten genezen enz duurt echt geen 10 minuten. Aan de andere kant in nl is de vleesproductie in NL ook echt niet goed, wij eten thuis altijd biologisch vlees, en dat vind ik al iets beter..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:51

1 woord: BAH!! Misselijk

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:51

Ik vind het echt afschuwelijk. Dat goede leven ervoor valt ook wel mee. Er heeft een heel stuk gestaan in het blad van de dierenbescherming en daarin kon je lezen dat die beesten echt geen prettig leven hadden. Misschien in dat plaatsje wel, maar niet overal. Dus kappen ermee.
Vind het ook heerlijk als zo'n man wordt aangevallen en de stier hem flink op de horens neemt. HEERLIJK!!!!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:58

Mereltje schreef:
Ik vind het walgelijk Misselijk
Maar het is wel grappig als zo'n stier een mens verwond

Volledig mee eens
eerste zin ook Verdrietig

tweede zin OK dan! dat is pas vermaak! gvd dierenbeulen, cultuur ofni, BAH!
en die fotos van dat paard Ziek word ik echt knetter van Huilen

xxx

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:36

Een dier is niet op de wereld gebracht ter vermaak van de mens. Het verwonden/pijnigen van een dier om een publiek een leuke dag te wensen vind ik misselijkmakend. Dat dier kent meer dan 10 minuten stress. Wat dacht je van de rit naar het spektakel toe? Het in een klein hokje zittend? Wachtend tot je los mag en er een of andere idioot pijlen in je nek steekt? Dit is ziek en iedereen die dit sponsort (bezoekers) werken aan deze dierenmishandeling mee!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 07:59

Hoe mooi hun leven ook is geweest, hoe goed het ook mag zijn geregeld... Ik vind het nog steeds en zal het altijd blijven vinden: Dierenmishandeling!!!!

Op zo'n manier een dier aan zijn einde laten komen... Getver...
Nee, doe het dan goed, slacht het dan in ene keer, niet met alle sensatie erom heen.... Nee, maar dan is het niet leuk he, dan is het geen 'sensatie en vermaak'.
Gatver, dat mensen die leuk vinden om naar te kijken en het dat bordje te geven: 'vermaak' Misselijk

Jij hebt ook een mooi leven gehad, dus het is niet zielig als we jou beetje bij beetje, ach het is toch maar een kwartiertje of wat, te doorborren met van die dingen... Je gek maken, je uitdagen en je laten creperen... En dan komt pas later 'eindelijk' die verlossende steek.... Als die dan wel komt, want zoals jij het zegt wordt je gewoon weer aan de kant gezet, mach je gaan genezen om dan alsnog afgemaakt te worden...

En daarnaast die andere leuke feesten??? Een kudde stieren die gek zijn gemaakt in de stad los te laten?? Om te slaan, op te jagen, te pijnigen zodat ze als echte dolle stieren de stad door crossen?? Over de gladde stenen waardoor ze voortdurend onderuit gaan...

Nee, goed te praten zal het zeker niet. Ik vind het echt afschuwelijk.
En ja, er zijn genoeg dieren die hier ook op verschillende wijzen worden gehouden... Maar zoals al werd gezegt: "Maar het één praat het ander niet goed"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:13

Echte dierenvriend jij! OK dan!

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:19

Hoe kun je dit nou niet zielig vinden Verward

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dit soort gevechten Misselijk
Ik ben het met *Volcano* eens
Citaat:
Dus ze mogen eerst pijn lijden, daarna nog langer lijden (herstellen.. ) en dan worden ze alsnog afgemaakt?
.

Net als die berengevechten, daar kan ik ook echt van walgen. Belachelijk dat er mensen bestaan die voor dit soort dingen geld betalen Scheve mond

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:37

Nee hoor het is totaal niet zielig om zo met je paarden om te springen, en we zijn toch zoooooooooo voorzichtig met onze paarden *ahum*

Verder vind ik het ook niet echt diervriendelijk om een stier zo gek te maken met speren en hem ook nog eens (bijna) in zijn eigen bloed te laten verdrinken.