Overlast airco's buren: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:18

Het is een ietwat frisse maandagochtend, tweede paasdag. Ik pak een kopje thee en loop mijn tuin in om de eerste stralen zonlicht te pakken. Genieten! Helaas duurt zo'n genietmoment welgeteld 10 seconden, want op nog geen twee meter van de plek waar ik sta of zit, brommen drie airco's mij enthousiast tegemoet. >;)

Wij zijn hier vorig jaar in de zomer komen wonen. De buren hadden toen nog geen airco's en waren ook druk bezig met verbouwen. Na ca. twee maanden, werden er drie airco-units op nog geen 20 cm van ons slaapkamerraam geplaatst (hangend). Als nieuwe bewoners wilden we niet direct een probleem opperen, maar ons slaapkamerraam kon eigenlijk niet meer open. Met het raam dicht, hoorden we de trillingen door de muren. We hebben dit toen netjes en vriendelijk gemeld en binnen twee weken hebben de buren de drie units in hun achtertuin op de grond geplaatst. Ze hadden hier alle begrip voor, gelukkig.

Maar... het probleem is eigenlijk verplaatst. De drie units staan nu tégen de schutting, grenzend aan onze tuin. Wij hebben een grote tuin en wonen op een hoek. De buren zijn ingebouwd. Kijkende naar hun ruimte is het onmogelijk om twee meter afstand van beide erfgrenzen te bewaren. Daarbij speelt dat de buren volledig van het gas af willen zijn, waardoor de airco's hun enige koel- en verwarmingsbronnen worden. Het is dus niet 'even' afkoelen of opwarmen, maar ze draaien de hele dag (en nacht) door. :')

De buren zijn hele vriendelijke mensen, maar het continue gebrom van de units begint behoorlijk op onze zenuwen te werken. En dan moet de warme zomer nog komen. We willen de verstandhouding graag goed houden, maar zoals het er nu naar uitziet, is de enige oplossing het compleet weghalen van de airco's (want verplaatsen kan niet). Onze telefoons meten met een app ongeveer 70dB. Nu zijn dat geen betrouwbare metingen, maar met 20 dB minder zitten ze bij wijze van spreken nog steeds over de maximale dB's heen.

Kortom: we willen niet zeuren en houden onze buren graag te vriend, en hebben dit nog nooit meegemaakt. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hebben jullie andere oplossingen die we kunnen aandragen?

Filmpje voor het idee:
https://youtube.com/shorts/ErgXvaGjw9g?feature=shared
Laatst bijgewerkt door ual_95 op Vandaag, 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

ik weet niet of het technisch kan, maar kan er niet een kast omheen gebouwd worden die het geluid dempt?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Och, wat vervelend joh.
Onze buurman hoorde onze airco ook zei hij. En dat is op zo'n 5 meter afstand. Volgens de verkoper en plaatser van de airco kon dat niet en heel eerlijk, wij hoorden helemaal niks.. De vrouw en kinderen van de buurman horen ook niks. De buurman gaf aan dat hij extreem gevoelig is voor geluid en heeft ook last van zijn eigen warmtepomp. Die laat hij ook verplaatsen.
Wij hebben de airco verplaatst naar onder ons raam en de plek is veel minder mooi. Maar goed, we willen ook niet dat de buurman overlast heeft. We hebben de kosten van het verplaatsen gedeeld.

Maar goed, bij jullie is het anders.
Kunnen de units niet naar een andere kant van hun huis worden verplaatst?
En je zegt dat jullie een grote tuin hebben. Heb je last van het geluid als je in de tuin zit? Of ook als je in huis bent?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:34

Kinke schreef:
ik weet niet of het technisch kan, maar kan er niet een kast omheen gebouwd worden die het geluid dempt?

Daar dachten we zelf ook aan, maar het zijn er natuurlijk drie, waardoor het geluid versterkt wordt. En linksom of rechtsom moet hij ergens open. Heb jij toevallig ervaring met zulke kasten?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Hebben de buren er zelf geen last van?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:40

Majabeestje schreef:
Maar goed, bij jullie is het anders.
Kunnen de units niet naar een andere kant van hun huis worden verplaatst?
En je zegt dat jullie een grote tuin hebben. Heb je last van het geluid als je in de tuin zit? Of ook als je in huis bent?

Ik ben technisch niet zo handig :+, maar die aansluiting zit aan onze kant. Ik denk dat het niet zomaar kan.

We hebben er last van als we in de tuin zitten, maar horen het ook binnen (met de deuren open erger dan met de deuren dicht natuurlijk). Met de deuren dicht is het te vergelijken met een brommende koelkast).

Ik probeer even een fragmentje toe te voegen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Geldt voor jouw gemeente een minimale afstand van 2 meter van de erfgrens? Dan moeten zij zich daar simpelweg ook aan houden. Heel rot als dat niet kan maar dan hadden ze daar naar moeten kijken voordat ze ze gingen aanschaffen.

De hele regelgeving is wel een beetje scheef. Denk dat veel veel huizen zo dicht op elkaar staan, dat je dit probleem krijgt maar iedereen moet tegelijkertijd ook van het gas af.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Ik zou dan een decibel meting laten doen door een erkend bedrijf.
Tegen de buren kan je dan aangeven dat je zo aan jezelf twijfelde dat je het zeker wilde weten voordat je het gesprek aan ging. En je hebt meteen een bewijs dat er daadwerkelijk overlast is.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:46

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:48

Zonnetje81 schreef:
Hebben de buren er zelf geen last van?

Nou, toen ze boven hingen, hingen ze tegen de slaapkamer van hun zoon aan. Die had er last van, maar dat vonden zijn ouders niet vervelend genoeg om er iets aan te doen. Zoon gaf dat zelf aan bij ons.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

ual_95 schreef:

Voor jullie idee. Nu film ik er bovenop (i.v.m. privacy/onherkenbaarheid), maar onze zithoek is een kleine meter verder. Onze achterdeur twee meter. Er staat er nu één aan.

Daar zou ik inderdaad niet gelukkig van worden... ik snap je helemaal. Kunnen ze die dingen niet in de voortuin kwijt?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Ik heb er hier bij het zwembad staan en toen ik er naast stond dacht ik oliebol mn buren....maar ze hebben er nog nooit iets over gezegd. Ik begrijp je helemaal, bromgeluid is echt heel storend. Jammer dat ze er zelf geen last van ervaren.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:51

Gnome schreef:
Geldt voor jouw gemeente een minimale afstand van 2 meter van de erfgrens? Dan moeten zij zich daar simpelweg ook aan houden. Heel rot als dat niet kan maar dan hadden ze daar naar moeten kijken voordat ze ze gingen aanschaffen.

De hele regelgeving is wel een beetje scheef. Denk dat veel veel huizen zo dicht op elkaar staan, dat je dit probleem krijgt maar iedereen moet tegelijkertijd ook van het gas af.

Volgens het internet is dat een algemene richtlijn, maar er staat wel een belletje naar de gemeente op mijn agenda. Gewoon om eens te sparren. We willen gewoon geen ellende, omdat we heel fijn wonen (op die airco's na dan).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:56

Esther_r20 schreef:
Daar zou ik inderdaad niet gelukkig van worden... ik snap je helemaal. Kunnen ze die dingen niet in de voortuin kwijt?

We kunnen het bespreken, maar ik zou niet weten hoe. Eentje zou wel kunnen, maar drie is wel behoorlijk. Het zijn ook geen kleine schattige units. Bovendien moet alles aan de binnenkant dan omgelegd worden (drie verschillende ruimtes).

We hebben zelf ook een airco (aan de hoekse kant) en die maakt echt niet zoveel herrie. Bovendien hebben wij hem niet zo vaak aanstaan en pakken liever een extra trui, bij wijze van spreken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

ual_95 schreef:

Voor jullie idee. Nu film ik er bovenop (i.v.m. privacy/onherkenbaarheid), maar onze zithoek is een kleine meter verder. Onze achterdeur twee meter. Er staat er nu één aan.

Wat een k geluid zeg. Zou me doodschamen als ik zo'n geluid zou veroorzaken. Groot gelijk dat je dit niet accepteert hoor.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Ik snap ook niet dat ze hier zelf niet over hebben nagedacht..
Best aso eigenlijk.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Wij hebben een airco naast ons slaapkamerraam, een best grote unit maar die horen wij niet als de ramen dicht zijn... Ik vraag me af wat voor units de buren hebben als die zo'n overlast geven.

Ik vind het al best netjes dat ze al op verzoek verplaatst hebben eerlijk gezegd. Als ze geplaatst zijn binnen de regelgeving van de gemeente, en binnen de decibel normen ben ik bang dat je niet meer dan in gesprek kunt gaan. Maar eerlijk, het zou mij verbazen als de buren ze een tweede keer op verzoek zouden verplaatsen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Ik ben ook verbaasd over het gebrom. Onze units hoor je niet.
Dit klinkt als een zwembadpomp ofzo.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:12

Majabeestje schreef:
Ik snap ook niet dat ze hier zelf niet over hebben nagedacht..
Best aso eigenlijk.

Ik denk niet dat het ondoordacht is, maar wel dat ze zich flink vergist hebben. Al die airco's worden natuurlijk wel verkocht met het label 'stiller kan niet!', maar eindstand blijkt dat niet het geval.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

als je googelt op geluidsisolerende kast voor airo (en warmtepomp) krijg je heel veel opties. Die zou ik zeker met de buren bespreken. Het is echt een rotgeluid, ik begrijp jullie frustratie en overlast. Sterkte!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Is het geluid wel van een airco en niet van een warmte pomp?

In onze wijk hebben veel mensen airco maar nergens dat zware gebroem.

Ik zou wel opperen dat ze er een kast om kunnen laten plaatsen.

Geluid warmtepomp
https://youtu.be/juIBABNCpm0?feature=shared

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:19

KimD schreef:
Wij hebben een airco naast ons slaapkamerraam, een best grote unit maar die horen wij niet als de ramen dicht zijn... Ik vraag me af wat voor units de buren hebben als die zo'n overlast geven.

Ik vind het al best netjes dat ze al op verzoek verplaatst hebben eerlijk gezegd. Als ze geplaatst zijn binnen de regelgeving van de gemeente, en binnen de decibel normen ben ik bang dat je niet meer dan in gesprek kunt gaan. Maar eerlijk, het zou mij verbazen als de buren ze een tweede keer op verzoek zouden verplaatsen.

Het zijn Mitsubishi's. Wij hebben zelf een Daikin. Ik vind het verschil aanzienlijk. Of er is iets mis met de units.

We waren ook heel blij dat ze de units toen hebben verplaatst. We hadden toen een brief geschreven, omdat ze niet thuis waren. Toen heb ik subtiel gevraagd of ze wel een meting hebben laten doen bij plaatsing (wat wettelijk verplicht is bij het plaatsen van een buitenunit). Daar hebben we nooit reactie op gehad. Ze zijn ook niet 'wit' geplaatst, volgens mij.

Ik denk dus wel dat ze weten dat het allemaal niet voldoet aan de wettelijke eisen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Ik dacht, misschien is het nog een geluid wat je na een poosje als white noise gaat horen.. Maar wat een k*t geluid zeg en luid ook!
Ik heb oprecht medelijden met je :=

En dit gaat over enkele weken dus (bijna) 24/7 draaien?
Ben benieuwd hoe de buren dit zelf ervaren.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:23

BeFunny schreef:
Is het geluid wel van een airco en niet van een warmte pomp?

Geluid warmtepomp
https://youtu.be/juIBABNCpm0?feature=shared

Het zijn 100% airco-units. Ik hoop ook niet dat ze het idee krijgen om er een warmtepomp voor in de plaats neer te zetten. :+

We gaan de gemeente bellen om te vragen in hoeverre we die kasten vriendelijk kunnen afdwingen.

We zouden ook graag een geluidsmeting willen doen, maar daar hebben we hun medewerking wel voor nodig. Als ze allemaal weg zijn, staan ze namelijk uit. Zal je zien dat ze er dan precies niet zijn.