Project ochtendmens: tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:09

Hi bokkers!

Ik zal vast niet de eerste of enige zijn met dit probleem, dus waarom het rad opnieuw uitvinden :')

Ik zou graag een ochtendmens worden maar kom er zelf niet uit. De situatie: ik werk vanuit huis en kan mijn werk prima vanaf mijn telefoon/laptop in bed uitvoeren. Ik heb in principe geen tijdstip waarop ik op MOET staan voor welke reden dan ook, de enige limiet die ik mezelf leg is dat ik op maandag, woensdag en vrijdag in de ochtend in mijn pauze naar de sportschool wil, en deze om 13:00 middagpauze heeft. Mijn streven is om rond 11:00 te gaan zodat ik rustig de tijd heb en mijn werk ook een beetje kan uitlopen zonder dat de sportschool meteen dicht is.

Voor de sportschool loop ik standaard 10km op de loopband onder mijn bureau, dit duurt ongeveer 1,5 uur. Ik wil dus eigenlijk om 9 opstaan zodat ik rustig op de loopband kan gaan staan en dan richting sportschool ga. Uiteindelijk komt het er, net als vandaag, op neer dat ik maximaal wil blijven liggen en dus nog steeds in bed lig _O-

Eigenlijk ben ik het helemaal zat om altijd zo last-minute te plannen en met tijdstress te zitten om alles altijd gered te krijgen, maar ik merk dat qua gewoontes ik mijn brein ook wel snap:

Voordelen blijven liggen:

-Comfortabel
-Warm
-Knuffelen met de hond
-Geen directe negatieve consequenties

Nadelen:

-Haasten zodra ik wel last-minute opsta :')

Als ik in het weekend afgesproken heb om iets te gaan doen heb ik geen problemen om heel vroeg op te staan. In de zomer sta ik zelfs om 05:00 op als het nodig is om de grote ronde met de hond te kunnen lopen die dag ivm warmte bijvoorbeeld. Maar op werkdagen krijg ik het niet voor elkaar en dat wil ik echt veranderen.

Wat heb ik al geprobeerd?

-Ouderwetse wekker op loopafstand ipv naast het bed en telefoons buiten de slaapkamer. Na 2 dagen ging ik vrolijk mijn telefoons uit de andere kamer halen, zette de wekker uit en ging terug liggen _O- want ik merkte dat er geen consequenties waren.
-Mijn man probeert me in de ochtend wakker te maken als hij naar zijn werk gaat maar hij moet zich natuurlijk ook klaarmaken en heeft geen tijd om mijn stok achter de deur te zijn. Hij probeert me vaak ook nog eens om 07:45 wakker te bellen en via de telefoon te motiveren om op te staan, maar ook daarbij; geen consequenties.
-In het weekend vroeg (lees 07:30) opstaan om met de hond te gaan wandelen in de hoop dat hij me doordeweeks ook gek zou maken om zo vroeg te gaan wandelen. Helaas is het echt een knuffelmonster en blijft hij gerust tot 12 uur over me heen liggen slapen in bed als hij de kans krijgt _O- <3
Afbeelding

Conclusie: help? :o

Foaly

Re: Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Ik wilde zeggen, neem een huisdier dat je vroeg uit bed haalt omdat ie eten wil. Maar dat heb je al geprobeerd :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Neem een kat en leer hem dat hij eten krijgt 5 minuten nadat je man is vertrokken. Honden zijn lief... Hongerige katten niet :')
Laatst bijgewerkt door Konstantine op Vandaag, 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

de hond zal in de ochtend ook wel naar buiten moeten denk ik. (doet je man nu misschien) Jij zou dit kunnen gaan doen, als je eenmaal buiten bent geweest dan is de behoefte terug in bed misschien minder.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:18

juval schreef:
de hond zal in de ochtend ook wel naar buiten moeten denk ik. (doet je man nu misschien) Jij zou dit kunnen gaan doen, als je eenmaal buiten bent geweest dan is de behoefte terug in bed misschien minder.

Nope :') hij gaat rond 23:00 zijn laatste rondje en meld zich pas rond 13:00 de volgende dag, want dan gaan we standaard de grote ronde. Voor de rest ligt hij lekker te slapen of zit voor het raam de buurt in de gaten te houden _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Meer drinken en ook vlak voor je gaat slapen, dan moet je vanzelf je bed uit om te plassen 's morgens.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:25

tamary schreef:
Meer drinken en ook vlak voor je gaat slapen, dan moet je vanzelf je bed uit om te plassen 's morgens.

Klopt, dat is al het geval, maar wel vaak net te vroeg, dus rond 07:00 waardoor ik daarna weer lekker bij man en hond in bed kruip :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Jezelf een schop onder je kont geven.

Alles wat hier al wordt aangedragen weerleg je.
Dus je wil niet graag genoeg.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Jezelf een schop onder de kont geven en lekker met je man opstaan, onder de douche stappen en dan lekker met de hond gaan lopen, gewoontes hebben tijd nodig om in te slijpen. Je zult merken als je dit gaat doen, dat je met een aantal weken niet anders meer gewend bent.

Beloon jezelf met een lekkere kop koffie, leg een spaarpotje aan waar je elke keer als het lukt geld in doet, waar je een leuk doel aan koppelt, kortom, zoek iets wat jou motiveert, tot je het in je ritme hebt ingepast.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:30

MarliesV schreef:
Jezelf een schop onder de kont geven en lekker met je man opstaan, onder de douche stappen en dan lekker met de hond gaan lopen, gewoontes hebben tijd nodig om in te slijpen. Je zult merken als je dit gaat doen, dat je met een aantal weken niet anders meer gewend bent.

Beloon jezelf met een lekkere kop koffie, leg een spaarpotje aan waar je elke keer als het lukt geld in doet, waar je een leuk doel aan koppelt, kortom, zoek iets wat jou motiveert, tot je het in je ritme hebt ingepast.

Ik zoek dus juist naar die beloning die me genoeg motiveert, want die heb ik nu nog niet gevonden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

Heb je toevallig ADHD?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:36

Ghostattack schreef:
Heb je toevallig ADHD?

Niet dat ik weet haha. Heb het ook nooit laten onderzoeken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Nala schreef:
MarliesV schreef:

Ik zoek dus juist naar die beloning die me genoeg motiveert, want die heb ik nu nog niet gevonden.

Die is er niet. Het is echt een kwestie van willen en doen omdat je die afspraak met jezelf maakt. De negatieve consequenties is dus eigenlijk dat je je eigen afspraak verbreekt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Captain schreef:
Jezelf een schop onder je kont geven.

Alles wat hier al wordt aangedragen weerleg je.
Dus je wil niet graag genoeg.

Hoe onaardig het ook klinkt, dit is natuurlijk de echte oplossing.
Het is echt een kwestie van doorzettingsvermogen, zelfdiscipline en niet direct opgeven als het een dag niet lukt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Je hebt een schop onder je kont
Nodig!
Ik vind je gewoonweg een erg lui mens dat je zo lang op je nest ligt. 9 uur pas op staan is ook laat!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Ik wil het ook graag om een ochtendpersoon te worden. Maar het zit er niet in, dus heb ik het geaccepteerd.
Onze hond blijft gerust ook lekker snurken tot 10:00 terwijl ze er door de weeks wel vroeg uit gaat. Ook een herder haha ;P

Ben in de avond productiever en scherper en dat is prima zo.

Popstra schreef:
Je hebt een schop onder je kont
Nodig!
Ik vind je gewoonweg een erg lui mens dat je zo lang op je nest ligt. 9 uur pas op staan is ook laat!

Wauw, iemand lui noemen vind ik echt wel een ding.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Je zou je eens kunnen inlezen over "executive dysfunction".

Ik werk ook veel vanuit huis en als er geen reden is om op te staan, lukt het mij ook niet. En dat is geen kwestie van "je bent lui" of "je doet je best niet". Bij ADHD is het je brein die het activatiestofje mist en je niet op gang krijgt, tot je eigenlijk (bijna) te laat bent.

Bij een neurodivergent brein helpt het dus ook niet om te zeggen dat iemand niet genoeg doorzettingsvermogen heeft of een gebrek heeft aan zelfdiscipline. In tegenstelling tot neurotypische breinen.

Maar dat is even een zijweg, gezien je zelf aangeeft geen diagnose te hebben.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Ik snap de link met thuiswerken en niet hoeven op te staan niet zo?
Als ik thuiswerk, blijf ik Max een half u langer liggen, ik sta vroeg op, en zit gewoon aangekleed achter mn laptop.
Misschien kan je vaker op kantoor gaan werken dan moet je er wel uit?

Vroeger leren opstaan is wel een proces wat je aan moet wennen, dat kost tijd. Ik begon altijd met werken om 8:30, tegenwoordig om 7:30 en dat lukt me prima. Wekker gaat om 6:15.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Ik meld mij hier ook. Hier hetzelfde probleem. Mijn man gaat om 05:20 uit bed, dat is me echt veel te vroeg. Heb je je weleens ingelezen over cortisol? Als die balans verkeerd is? Nou ja, wijze praat maar ik heb de oplossing ook nog niet gevonden. En gewoon doen is makkelijker gezegd als gedaan kan ik uit ervaring vertellen. :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Ik heb geen ADHD of iets anders, maar ik ben geen ochtendmens en zal dat ook nooit worden. Het is dat ik een baan heb waarbij ik rond 07:00 uur moet beginnen, maar dat is elke dag weer een gevecht om mijn bed uit te komen. Ja als ik vroeg ergens moet zijn dan ben ik altijd op tijd, maar als er geen echte deadline is - zoals soms in het weekend - dan sta ik echt niet vroeg op hoor, het lukt gewoon niet. Niet dat ik pas om 11 uur mijn bed uit kom :D, zo erg is het nu ook weer niet, maar zeker in de winter als het nog donker is lijkt het wel alsof ik aan dat bed gekluisterd zit. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd, en sta doordeweeks met tegenzin op...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Hoelaat ga je naar bed?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Ghostattack schreef:

Ik werk ook veel vanuit huis en als er geen reden is om op te staan, lukt het mij ook niet. En dat is geen kwestie van "je bent lui" of "je doet je best niet". Bij ADHD is het je brein die het activatiestofje mist en je niet op gang krijgt, tot je eigenlijk (bijna) te laat bent.

Bij een neurodivergent brein helpt het dus ook niet om te zeggen dat iemand niet genoeg doorzettingsvermogen heeft of een gebrek heeft aan zelfdiscipline. In tegenstelling tot neurotypische breinen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ook met een neurodivergent brein kom je heel ver met discipline. Je hebt wel meer discipline nodig.

TS het klinkt inderdaad alsof je het niet wil. Het lijkt mij heel erg zonde van je tijd. Zelfs als ik niets moet doe ik in de ochtend even opruimen, wasje draaien, vaatwasser aan en de hond verzorgen. Direct taken afronden helpt mijn neurodivergente brein juist om in een “aan” modus te staan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:00

Samantha_ schreef:
Ik snap de link met thuiswerken en niet hoeven op te staan niet zo?
Als ik thuiswerk, blijf ik Max een half u langer liggen, ik sta vroeg op, en zit gewoon aangekleed achter mn laptop.
Misschien kan je vaker op kantoor gaan werken dan moet je er wel uit?

Vroeger leren opstaan is wel een proces wat je aan moet wennen, dat kost tijd. Ik begon altijd met werken om 8:30, tegenwoordig om 7:30 en dat lukt me prima. Wekker gaat om 6:15.

Ik woon in Zuid-Limburg en kantoor is in Amsterdam :') Daar ga ik dus max 1x per maand heen.

Fudge schreef:
Hoelaat ga je naar bed?

Meestal rond 23:00, sommige avonden eerder maar op 3-4 avonden per week heb ik afspraken die tot 22:30 gaan.

MarlindeRooz schreef:
Ghostattack schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ook met een neurodivergent brein kom je heel ver met discipline. Je hebt wel meer discipline nodig.

TS het klinkt inderdaad alsof je het niet wil. Het lijkt mij heel erg zonde van je tijd. Zelfs als ik niets moet doe ik in de ochtend even opruimen, wasje draaien, vaatwasser aan en de hond verzorgen. Direct taken afronden helpt mijn neurodivergente brein juist om in een “aan” modus te staan.

Het “je krijgt zoveel meer gedaan” argument werkt inderdaad in het weekend bij mij, maar doordeweeks weet ik dat ik alle andere dingen ook in de middag gedaan krijg en dus niks “win” door eerder op te staan. Behalve minder stress, maar dat lijkt niet op te wegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Ja dan zou ik dit blijven doen als het verder bevalt. :P

Ik heb voor mezelf allerhande regels. Daar moet ik mij aan houden zodat ik in m’n routine blijf. Want eenmaal eruit is het hek van de dam. En ja dat kost heel veel energie en moeite.

Maar als je wekkers uit zet en je man negeert dan kies je keer op keer bewust om te blijven liggen. Tja, dan wil je het dus wel echt graag.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op Vandaag, 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Maar TS, hoeveel uren werk je dan? Parttime?

Ik kan ook laat beginnen maar dan moet ik ook tot hartstikke laat werken en dat vind ik een nog veel grotere hel dan vroeg opstaan.
Voor mij is "als ik nu opsta ben ik op tijd klaar met werken" dus de beloning. Maar goed, uitgestelde beloning is ook iets wat niet voor iedereen werkt :P