Recepten gezocht (lage calorieën en koolhydraten)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Recepten gezocht (lage calorieën en koolhydraten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 16:38

Ik ben nu 7 weken bezig met lijnen (8.4 kg eraf *\o/* )

Mijn maaltijden worden echter een beetje saai en eentonig, ben daarom opzoek naar recepten die in mijn dieet passen.

Ik let op calorie inname, eet geen pasta, aardappelen, rijst en gewoon brood. Eet wel extra eiwitten.

Wat ik nu voornamelijk eet zijn salades (bv met tonijn of griekse salade)
Komkommer gevuld met tonijn en rode ui.
Gekookt eitje
Kip gyros
Kipfilet gebakken met groenten af en toe gebakken zalm.
Mager gehakt met groente
Heldere groente of tomatensoep, rauwkost
koolhydraatarm brood met mager beleg.
Fruit
In de ochtend eet ik kwark met pittenmix en proteïne poeder.

Na 7 weken wordt ik behoorlijk fantasieloos.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:46

Ik koop graag allemaal verschillende groentes en dan op traybake: Vanavond is het een kleine salade, verschillende groentes (groene asperges, tomaat, paprika, 1 zoete aardappel voor 2 personen), spuitje olijfolie met wat verse basilicum in oven. En dan lamsrack braden en ernaast in de oven.
Dit bovenstaande doe ik ook welles met gebakken zalm of andere soorten groenten en dan met kip of beef.

Groente soep met balletjes
Pompoen tomatensoep: Als ik de tomaat, pompoen, gember, knoflook en ui van tevoren in de oven rooster wordt de soep romig zonder room.
Zelfgemaakte shoarma kip met paprika en champignons in een slawrap (hele ijsbergsla bladeren afpellen).
Dit bovenstaande qua wrap maar dan met burger, tomaat, augurk en klein beetje kaas
Gevulde tomaat met gehakt uit oven

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:47

Kijk eens op de website van Lowcarbchef, of op de pagina van Project Gezond. Daar staan heel veel lekkere recepten op die je ongetwijfeld inspiratie gaan geven! Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik koken leuk begon te vinden en zelfs kookboeken heb aangeschaft :D

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:48

Ik eet al ruim een jaar koolhydraatarm. Niet persé ook calorie arm, omdat je uit de vetten juist je energie haalt.

Toen ik begon wel inspiratie opgedaan bij https://www.lowcarbchef.nl/ en https://www.oanhskitchen.nl/, maar ook op Pinterest is heel veel te vinden.

Ik zocht vooral inspiratie voor ontbijt en lunch, dus ik heb nu een aantal favoriete baksels zowel "zoet" als hartig (bv wortelcake :P ) die in stukjes in de vriezer ligt en als ontbijt kan dienen bv onderweg in de auto.
Kan wel een aantal van mijn favoriete makkelijke recepten delen, maar dat lukt nu even niet qua tijd :o
Herinner me nog even via pb als je dat wil

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:49

Een omelet goed gevuld met groente en evt kip?

Ik maak regelmatig een omelet van een cm of 3-4 dik.
Ui, paprika, courgette, chanpignons roerbakken in een pan. En de kip ook, wanneer je die erbij wil.
Evt brokkoli roosjes of sperziebonen of doperwten voorkoken.

Per persoon 2 eieren splitsen, eiwitten stijf slaan.

Zorg voor een schone koekenpan die bij voorkeur in de oven mag, zet die heel zachtjes op om vast warm te worden met een beetje olie.
Kluts de eidooiers, meng die samen met de gebakken en evt gekookte groente door de eiwitten. Naar smaak zout en peper toevoegen en bijvoorbeeld Italiaanse of Provençaalse :) kruiden.
Mik de heleboel in je koekenpan, strijk een beetje glad, zet de koekenpan ongeveer een kwartier in een voorverwarmde oven op 180 graden.
Klaar is je omelet.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 16:55

Moska schreef:
Kijk eens op de website van Lowcarbchef, of op de pagina van Project Gezond. Daar staan heel veel lekkere recepten op die je ongetwijfeld inspiratie gaan geven! Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik koken leuk begon te vinden en zelfs kookboeken heb aangeschaft :D

Nou als dat gaat gebeuren is het een winwin situatie :D

Ninaka schreef:
Ik eet al ruim een jaar koolhydraatarm. Niet persé ook calorie arm, omdat je uit de vetten juist je energie haalt.

Toen ik begon wel inspiratie opgedaan bij https://www.lowcarbchef.nl/ en https://www.oanhskitchen.nl/, maar ook op Pinterest is heel veel te vinden.

Ik zocht vooral inspiratie voor ontbijt en lunch, dus ik heb nu een aantal favoriete baksels zowel "zoet" als hartig (bv wortelcake :P ) die in stukjes in de vriezer ligt en als ontbijt kan dienen bv onderweg in de auto.
Kan wel een aantal van mijn favoriete makkelijke recepten delen, maar dat lukt nu even niet qua tijd :o
Herinner me nog even via pb als je dat wil

Doe ik!

@Marije_jiplover, die ga ik zeker maken. Klinkt lekker.

Petpa

Re: Recepten gezocht (lage calorieën en koolhydraten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:02

Leuk topic!

Om even door te gaan over een omelet.
Ik gebruik sinds kort de omeletmaker van Tupperware.
Geen vet nodig en geen vieze pan ;-)
Ei erin, beetje water of melk toevoegen, groente die je lekker vindt erbij, paar minuutjes magnetron en klaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/tupperware- ... 8QEALw_wcB

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:29

Ik heb gisteren een hele lekkere maaltijd gemaakt met spruiten van Lowcarb chef. Ik vind die site wel een aanrader ook voor ontbijt, lunch, diner en lekkere dingen.

Hoop van de week weer wat te kunnen maken want ook hier moet er 5 a 10kg af.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:41

Petpa schreef:
Leuk topic!

Om even door te gaan over een omelet.
Ik gebruik sinds kort de omeletmaker van Tupperware.
Geen vet nodig en geen vieze pan ;-)
Ei erin, beetje water of melk toevoegen, groente die je lekker vindt erbij, paar minuutjes magnetron en klaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/tupperware- ... 8QEALw_wcB

Dat is een optie idd.

Ik houd dan weer niet van in kunststof verwarmen, ik haal kliekjes ook uit het Tupperware bakje waarin in het in de koelkast heb bewaard en doe het in een kom of op een bord om op te warmen.

Ook al hebben ze het magnetron symbool, het plastic heeft toch nogal te lijden onder verhitting en dat doe ik dus zelf het liefst niet.

Daarnaast gaar ik de groente in mijn omelet graag van te voren, rauwe ui, paprika, courgette op die manier in een omelet vind ik zelf niet lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:50

Ik kook steeds meer met behoorlijk veel groente, en daar kun je bijna oneindig mee variëren :9
Kip tandoori, waarbij ik de kip vervang door bv paddestoelen of jackfruit en de rijst door bloemkoolrijst, is een van mijn favoriete gerechten.

De laatste tijd koop ik vaak van die verse maaltijdpakketten bij de AH, met 70% korting. Dat is dan vaak heel veel groente met de kruiden erbij, en dan doe je er zelf nog bloemkoolrijst en/of vlees(vervanger) bij. Zo kunnen we om de paar dagen een heel nieuw recept proberen, en de beste sla ik op.

Burrito's vind ik ook zo lekker, gewoon met veel groente en wat bonen, en dan in een maïstortilla.

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:54

Kijk eens bij the new food, makkelijke recepten in boekjes en heel gevarieerd en lekker, complete week menu's allemaal koolhydraatarm

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:30

Ik heb de boeken van foodsisters staan zulke leuke recepten in.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:31

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 07:25

Door alle rijst te vervangen door bloemkoolrijst en pasta te vervangen door courgetti, kom ik een heel eind! Scheelt enorm veel calorieen en de keuze is reuze :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:52

Ik lees even mee, goede ideeën komen hier voorbij. Ik wil ook graag op mijn KH letten. Te zwaar maar word niet zwaarder. Afvallen gaat lastig.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 23:17

Als je wraps lust, die kun je bij de kruidvat ook koolhydraatarm halen. Die vullen met gerookte kipfilet, sla en eventueel andere groente, beetje koolhydraatarme chilisaus en je hebt een heerlijke lunch.
Zo'n zelfde wrap gebruik ik ook als pizzabodem. Tomatensaus, beleg, beetje mozzerella en je hebt een heerlijke low carb pizza. Je kunt ze ook in een ronde ovenschaal doen als bodem om een quiche te maken.
Je kunt lasagna maken, in plaats van de lasagnabladen gebruik je dan plakjes courgette (gaat goed met een kaasschaaf)
Verse spinazie wokken in een pan met wat peper, zout en eventueel noodmuskaat. Dit fijnsnijden en mengen met ricotta. Plakjes courgette in de lengte snijden en deze insmeren met het spinazie/ricotta mengsel en dan oprollen. Intussen maak je een tomatensausje met een groentepakket erbij. Dit sausje doe je in een ovenschaal. Je doet daar een stuk of 5 van de opgerolde courgette met spinazie/ricotta in en mozzerella erover, 20 minuutjes in de oven en je hebt een groente canneloni.
Eigen toetjes kun je ook makkelijk maken. Met gelatine krijg je het ook stijf, dan wordt het een soort mousse, lekker als afwisseling. Je warmt wat fruit in een pannetje, eventueel met wat erythritol (of stevia of andere zoetstof, maar ik vind stevia echt heel smerig). Dit purreer je met een vork of staafmixer, 4 blaadjes gelatine erdoor. Iets af laten koelen en dan door kwark roeren. Wil je jezelf nog wat meer verwennen, dan kun je een klein beetje slagroom kloppen en de purree door slagroom met kwark of griekse yoghurt kloppen. 2 uurtjes in de koelkast en je hebt een heerlijk nagerecht.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:22

Wat ik nog een beetje mis in de recepten is het aantal kh per gerecht. Ik wil zelf max 50 kh per maaltijd aanhouden. Lukt niet helemaal hoor maar het is een streven.
Maar ik weet niet of de TS dat belangrijk vindt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:37

Ik ben helemaal fan van 1e boek van "Bakje geluk". Zo lekker! Totaal niet het idee dat je aan het lijnen bent. Staan ook weekmenus in als je dat wil en niet alleen avondeten, maar ook ideetjes voor snacks, ontbijt en lunch!

Bijv. Deze stroopwafel baked oats! Zelfs in mn niet-afval era maak ik deze nog regelmatig!

Afbeelding

Ik haal overigens ook heel veel recepten van instagram en facebook. Bijv. Deze ovenschotel met shoarma en bloemkoolrijst, heerlijk!

https://www.instagram.com/reel/DJ1VLIdI ... cxd2ljaw==

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:05

Ik heb 1,5 jaar keto gegeten en had toen recepten van thenewfood.

Pompoen met kip en uien uit de oven met zelfgemaakte knoflooksaus was favoriet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:14

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:18

Goed bezig!

Ik eet graag groenten met kip(kan ook zalm) uit de oven met zelfgemaakte teriyaki saus.

Zelf doe ik er dan ook een deel zoete aardappel bij, maar dat deel kan je eventueel ook weglaten. Dat kan je dan vervangen door meer groenten uiteraard.

Mocht je denken, dat lijkt mij lekker, stuur maar een berichtje dan deel ik het recept :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 19:18

Lees even mee, voor nu nog niet echt recepten om te delen.
Ik eet sinds 3 weken KETO (rond de 40 gram koolhydraten hou ik aan), daarnaast probeer ik ook op de calorieën te letten.

Als ontbijtje ben ik fan van skyr, blokje 85% pure chocolade en handje walnoten in stukjes gehakt.

Deze heb ik vorige week gegeten, toen ik de rest van de dag weinig kcal had gegeten. Een halve is meer dan genoeg.
https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... head-pizza

Gister had ik een ander "cheat meal" hamburger op een koolhydraatarm broodje met een salade. Was erg lekker!

Verder vooral groente met kipfilet of gehakt ofzo gegeten.
De wraps van de Kruitvat vind ik ook wel lekker om te vullen met groente/gehakt prutje. Of zoals van de week toen ze op waren hen ik ijsbergsla bladeren gebruikt. Verrassend lekker.

O en vandaag had ik nog 400 kcal over en 15 gram koolhydraten.
Chocolade mouse als toetje gemaakt om dit op te vullen. Was echt heel lekker.
100 gram slagroom en 2 gram cacaopoeder stijfkloppen. 11 gram koolhydraten, 350 kcal.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 19:25

Ik heb zelf de weekmenu's van "Bakje geluk" Erg afwisselend en lekker! Ook staan er tussendoortje bij. Eventueel in combinatie met hun boeken kun je enorm variëren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 20:09

Ik eet ook caloriearm en let een beetje op de koolhydraten.
Bij mij heeft het geholpen om in ieder geval goed op de eiwitten te letten.
Ik ontbijt met Skyr, met wat lijnzaad en chia, bosbessen, ongezoete amandelmelk en eiwitpoeder. Daar kan ik echt tot de lunch heel goed mee door.
Zou je natuurlijk ook als lunch kunnen nemen.

In plaats van brood maak ik eiwitbolletjes ( 200gr havermeel - gewoon zelf makkelijk in de mixer havermout vermalen- , zakje bakpoeder en snuf zout, met 300gr Skyr en 2 eieren. Mengen en met natte handen in 5 bolletjes verdelen. Ongeveer 25min in de oven op 180graden)

Als lunch eet ik ook weleens een cottage cheese flaguette, daar vind je meerdere recepten van op internet. Bij mij wordt het eerder omelet dan flaguette, tenzij je de cottage cheese echt heel goed uitlekt.

Ik maak ipv gewone wrap weleens een eigen groentewrap, door bv wortel te raspen en na goed uitlekken met wat geraspte mozzarella in de oven te bakken. Kan ook met andere groente, recepten online te vinden.
Deze kun je dan naar smaak vullen.

Edit: uitgelekte cottage cheese door de salade ipv feta om een Griekse salade te maken werd hier ook goed ontvangen. Bevat veel eiwit.

Let vooral op je eiwitten en vezels, dat verzadigd lang en vult!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 20:17

Wat een boel tips weer. Bedankt!

balance schreef:
Wat ik nog een beetje mis in de recepten is het aantal kh per gerecht. Ik wil zelf max 50 kh per maaltijd aanhouden. Lukt niet helemaal hoor maar het is een streven.
Maar ik weet niet of de TS dat belangrijk vindt.

Ik zoek eigenlijk echt combinatie van kdh arm en weinig calorieën, maar alles is welkom hoor. Dit topic hoeft niet alleen voor mij bedoeld te blijven.

Simbaa schreef:
Door alle rijst te vervangen door bloemkoolrijst en pasta te vervangen door courgetti, kom ik een heel eind! Scheelt enorm veel calorieen en de keuze is reuze :)

Dit doe ik idd regelmatig. Ik vind de courgetti alleen zo nattig.