Hondengedragskundige Drenthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Hondengedragskundige Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 21:16

Hallo,

Ik ben opzoek naar een hondengedragskundige in de omgeving Drenthe.
Ik kan er op internet tig vinden, maar ik zoek wel echt een kundig iemand. En dat is lastig te filteren in alle zoekresultaten.

Mijn hond had als jonge pup in het begin een fixatie op zijn riem en mijn jas.
Echter ging dit vanzelf over.

We hebben heerlijk gewandeld de laatste maanden.
Echt heel fijn.
Hij is los geweest in het bos, gespeeld met andere honden. Niks aan de hand.
Tot dit weekend.
Het begon met af en toe happen, maar was te corrigeren.
Maar sinds vandaag kan ik geen stap meer zetten.
Hij is helemaal omgeslagen.

Negeren werkt niet omdat hij trekt als hij de riem in zijn bek krijgt. Dat kan ik natuurlijk niet negeren omdat ik meegetrokken wordt.
Ik zit echt ff met mijn handen in het haar.
Ik raak er zelf gewoon opgefokt van.
Dat werkt ook weer averechts.

Ik zoek daarom snel hulp, maar ook kundige hulp.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:31

He, wat vervelend voor je en goed dat je hulp zoekt! Ik zit niet in jouw regio, maar Arvid van der Putten is een gerenommeerde naam in Nederland en zijn team schijnt in heel Nederland te zitten.

Monique Bladder is ook zo'n bekende naam en zit wel in het noorden, maar ik heb het idee dat zij alleen nog online begeleiding doet.

En als snelle tip, is werken met 2 riemen niet voor nu een optie? Evt bijv halsband en tuig met allebei een aparte riem eraan. Best lastig om die tegelijk in je mond te nemen denk ik.

Ingrid_ms

Re: Hondengedragskundige Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:34

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:38

Maaike Aanraad van de Natte Neuzen Hoeve in Ruinerwold. Zij is een geschoold en ervaren gedragstherapeut voor honden in Drenthe.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:43

Ik ga met onze hond naar een hondenclub in Schoonebeek
Ik heb het idee dat ze daar echt wel kundig zijn, ze doen ook 1 op 1 sessies

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:54

Marion Venema, De Wijk.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:55

Als je het zelf niet kan oplossen zou ik alvast een ketting gebruiken als leiband. Dan houdt het riemhappen vanzelf op.

Je jas bijten is echt niet oké inderdaad. Ik zou dit persoonlijk erg streng en kordaat oplossen. Maar als dit voor jou te moeilijk is, zonder begeleiding, kan je er ook voor kiezen om even niet met jas te wandelen. Dat in combinatie met een ketting haalt de foute conditionering misschien weg.

Afleiden met een stuk speelgoed wil met zo'n hond ook wel helpen.

Dit zijn 3 afleidingsmanoeuvres, maar eigenlijk is het probleem het niet respecteren van een grens. Neurotisch gedrag hoeft niets met dominantie te maken te hebben, maar even goed geldt dat een grens een grens is en gerespecteerd moet worden.

Het is heel goed dat je hier hulp in zoekt.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:59

Misschien kan Iris Tjalkes van hondenschool Akili je helpen. Erg kundige en diervriendelijke trainer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:40

En als je die riem ruilt door hem iets in de bek te geven die wel mag? Bijvoorbeeld een bijtworstje of een bal?

Ipv afleren gewoon herconditioneren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 07:35

Beemsterkaas schreef:
Als je het zelf niet kan oplossen zou ik alvast een ketting gebruiken als leiband. Dan houdt het riemhappen vanzelf op.

Je jas bijten is echt niet oké inderdaad. Ik zou dit persoonlijk erg streng en kordaat oplossen. Maar als dit voor jou te moeilijk is, zonder begeleiding, kan je er ook voor kiezen om even niet met jas te wandelen. Dat in combinatie met een ketting haalt de foute conditionering misschien weg.

Afleiden met een stuk speelgoed wil met zo'n hond ook wel helpen.

Dit zijn 3 afleidingsmanoeuvres, maar eigenlijk is het probleem het niet respecteren van een grens. Neurotisch gedrag hoeft niets met dominantie te maken te hebben, maar even goed geldt dat een grens een grens is en gerespecteerd moet worden.

Het is heel goed dat je hier hulp in zoekt.

Kettingriem doet hem niks. Pakt hij nog steeds, enige verschil is dat hij dan minder hard trekt en ik kan blijven staan.

Gisteren was echt een drama dag.
Heb zowat de halve dag in de tuin gestaan, verder kwamen we niet.

Vanmorgen met stok in zijn bek ging het wel goed.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal weer ff een rondje internet doen met de gegeven namen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 08:06

Little_Gift schreef:
En als je die riem ruilt door hem iets in de bek te geven die wel mag? Bijvoorbeeld een bijtworstje of een bal?

Ipv afleren gewoon herconditioneren.

Ja dit zou kunnen werken denk ik.
Dit is wel mijn tactiek vandaag.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:05

Fijn dat het met een stok wel ging. Dat geldt uiteraard ook als speeltje :) nu het probleem van de jas nog, of was dat ook beter? Succes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 09:12

Ja de jas pakt hij alleen als de riem niet lukt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 09:14

2de rondje was de stok op/kapot halverwege.
Helaas aan het einde van het rondje ging het daardoor weer mis.
Kon hem er wel uit krijgen door voertjes te strooien en zoek te roepen.
Maar dat vind ik niet ideaal.
Hij is slim, heel slim.
Ik ben dan bang dat hij het gaat koppelen aan elkaar.

Dus volgende rondje gaat het speeltouw mee.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:18

Het klinkt als een werkhondje, zit er herder(achtige) in?
Voor sommige honden voldoet huishond zijn niet, die hebben echt training nodig om geestelijk voldoening te krijgen.
De eerder genoemde tip van een ruilobject kan je goed gebruiken. Maar laat het geen stok zijn (buiten snel kapot ook gevaarlijk), maar b.v. een dummy of bijtrol. En maak die krijgen ook de beloning.

Verder is het misschien ook handig om de regio in Drenthe aan te geven. Als je meer in het noorden zit zijn tips in Friesland of Groningen misschien ook nuttig. Maar dat is al minder als je in de buurt van Emmen of Meppel woont.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:36

Super. Speeltouw is het beste.

Let er wel op dat je er op een bepaalde manier controle over kan houden. Maar alles stap voor stap.

Ik denk dat het hem ook zou helpen hem eerst mentaal een beetje moe te maken alvorens te vertrekken. Even aan het werk zetten met oefeningen etc.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:43

Ik kan Ilja Mulder absoluut aanraden. Ik vind haar niet alleen zeer kundig in de omgang met honden, maar ook erg fijn in haar uitleg aan jou als baasje. Daardoor kun je uiteindelijk ook zonder haar hulp goed verder. Ze woont in Assen maar werkt volgens mij in heel Drenthe.

[edit] Ilja geeft onder meer les op de Natte Neuzen Hoeve in Ruinerwold, en dat is dan weer de locatie van Maaike Aanraad die in een post hierboven al werd genoemd. Dus daar krijg je er twee voor de prijs van één :)) (Geintje natuurlijk, maar ze bieden beide andere dingen aan, wie weet kun je zo een mooie combi maken die bij jullie past.)
Laatst bijgewerkt door Many op 31-03-26 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 09:44

Het is een Weimaraner X Labrador.
Hij is absoluut heel energiek en heel slim.

Het wandelen ging echt heel goed.
Maar ik ben misschien doordat het zo lekker ging te snel gegaan?

Hij is vorige week in de sloot gevallen en daarna ging het mis.

Het is geen bankhanghond.
Daar ben ik mij van bewust.

Ik liep echt veel en vaak, thuis zoek spelletjes.
Ik probeer hem echt wel mentaal en fysiek uit te dagen. Niet het zelfde rondje telkens.

Nu doe ik wel hele korte rondjes, omdat ik het graag goed wil afsluiten.

Ik woon overigens in Zuid Drenthe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 09:47

Ik krijg overigens half april weer een logeerhond.
Die is heel evenwichtig.

Dat heeft hem de vorige keer ook heel goed gedaan.
Hopelijk helpt dat nu ook weer.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:53

Als het werklijnen zijn die in deze hond zitten dan heb je een energieke hond die graag wat met en voor je wil doen. Als het nog een jonge hond is kan je kijken of jachttraining iets voor hem is. Maar dan is kauwen op wat hij vast heeft echt niet de bedoeling. Mogelijk dat speuren ook wat voor hem is. Jacht is eigenlijk vooral zoeken en terugbrengen. Dat hoeft geen wild te zijn, maar kan ook b.v. een dummy zijn.
Heel eerlijk denk ik dat het vooral een hond is met veel energie wat je een richting en doel moet geven. (Nog) niet echt een hond met probleemgedrag.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 10:09

Zo te lezen geef je te weinig leiderschap. Negeren is nooit een goed idee, dat creërt enkel frustratie en meer onduidelijkheid. Je hond heeft baad bij sturing en weten waar hij aan toe is.

Jacco is fantastisch en komt op locatie.
https://hondengedragsdeskundige-jacco.nl/

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 10:19

BarbaLala schreef:
Zo te lezen geef je te weinig leiderschap. Negeren is nooit een goed idee, dat creërt enkel frustratie en meer onduidelijkheid. Je hond heeft baad bij sturing en weten waar hij aan toe is.

Jacco is fantastisch en komt op locatie.
https://hondengedragsdeskundige-jacco.nl/

Ik heb het natuurlijk niet genegeerd.
Maar mijn aanpak is duidelijk verkeerd.
Mijn aanpak maakte het alleen maar erger.

Ik vind het ook belachelijk.
Ik kan een hengst van 600 kilo wel begeleiden, maar een hond van 28 kilo niet.

Maar ergens doe ik iets verkeerd.
Ik heb duidelijk kundige hulp nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 10:20

BrankaZ schreef:
Als het werklijnen zijn die in deze hond zitten dan heb je een energieke hond die graag wat met en voor je wil doen. Als het nog een jonge hond is kan je kijken of jachttraining iets voor hem is. Maar dan is kauwen op wat hij vast heeft echt niet de bedoeling. Mogelijk dat speuren ook wat voor hem is. Jacht is eigenlijk vooral zoeken en terugbrengen. Dat hoeft geen wild te zijn, maar kan ook b.v. een dummy zijn.
Heel eerlijk denk ik dat het vooral een hond is met veel energie wat je een richting en doel moet geven. (Nog) niet echt een hond met probleemgedrag.

Ja ik heb mij al opgegeven voor een vervolg cursus na de puppy cursus. Ik wil daarna iets gaan doen waarin hij zijn ei in kwijt kan.
Speuren vind hij geweldig.

Dat lijkt mij ook erg leuk

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:27

Een bloesemflesje op maat laten maken bloesems keren negatief gedrag om naar positief gedrag en dat gebeurd best snel.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:50

daantjuhhh schreef:
BrankaZ schreef:

Ja ik heb mij al opgegeven voor een vervolg cursus na de puppy cursus. Ik wil daarna iets gaan doen waarin hij zijn ei in kwijt kan.
Speuren vind hij geweldig.

Dat lijkt mij ook erg leuk

Ik wou je inderdaad ook adviseren, om naast aanpakken van dit probleem, aan het werk te gaan met de hond. Deze kruising jachthonden is over het algemeen niet tevreden met een wandeling, ook niet als die 2 uur duurt. Voor zowel de hond als voor jou is het leuk om echt aan het werk te gaan samen, je hond een taak te geven en een mooie band te krijgen in samenwerking.
Speuren, jachttraining, detectie...

https://www.mariakooi.nl
Bij Maria Kooi heb ik zelf een tijdje getraind met mijn stuiterbalpuppy, kan ik heel erg aanraden!