Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
tamary schreef:Ik bak niet genoeg om een zuurdesem in leven te houden en kneden is mijn lijf geen fan van. Mijn oplossing is no-knead brood en lange rijs (8-12 uur tot max. 20).
Als je snel wil gaan bakken is dat een (tussen) optie, want zuurdesem starter kost week of 2 om op gang te krijgen.
Er is ook een optie om vanuit gewone gist een desemstarter te maken.
https://www.thespruceeats.com/beginner- ... ter-428067
marije1109 schreef:Ik probeer het al even maar mijn starter is matig actief dus mijn broden zijn nog niet echt luchtig.
Ook wil ik graag gezond brood bakken ivm diabetes, maar dat lijkt nog moeilijker.
Ik volg dit topic dan ook
PSvanLot schreef:Ceetje_bokt schreef:Ik weet niet waar je woont. Maar je kan zo een ‘stekje’ van me krijgen. Ik ben erg fan van rogge voor de starter en mijn starter blijft zoetig ruiken ook al verwaarloos ik m echt wel eens.
Bij Eindhoven. Dat zal vast niet in de buurt zijn.
Ceetje_bokt schreef:PSvanLot schreef:
Bij Eindhoven. Dat zal vast niet in de buurt zijn.
Nee, ik zit aan de andere kant van Brabant. Overigens ben ik zelf ooit begonnen met de gedroogde starter van de Broodgodin. Ik vond het stappenplan voor dummy’s wel erg handig.
Iris82 schreef:Je eigen starter maken is hartstikke leuk maar houdt er rekening mee dat ie soms wel maanden dagelijkse voeding nodig heeft voor ie op sterkte is. Dus iemand anders zn sterke starter gebruiken is niets mis mee!
Chanen schreef:Helaas vallen mijn resultaten met (volkoren)meel tot nu toe nogal tegen qua luchtigheid. Ik twijfel of ik niet toch een keer een specifieke zuurdesem mix zal kopen.