Buren overlast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Buren overlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:15

Of naja, 'buurvrouw overlast'.

Om een lang verhaal kort te maken, onze buurvrouw heeft een hond. Als zij overdag werken is, en het is redelijk tot lekker weer, laat zij haar achterdeur openstaan zodat haar hond zelf naar binnen en naar buiten kan. Helaas blaft haar hond de hele dag door, zowel binnenshuis als in de tuin. En als ik zeg, de hele dag, overdrijf ik niet. Van +/9 uur 's ochtends tot +/- 6 uur 's avonds. Iedere beweging in onze eigen tuin leidt tot geblaf van meerdere minuten.

Ik heb dit vorig jaar al eens aangekaart bij de buurvrouw, en ze zou er meer rekening mee gaan houden. Dat hield in dat ze de achterdeur niet meer openliet, en het probleem was enkel verplaatst naar binnenshuis, waar wij het blaffen ook goed kunnen horen. Nu het voorjaar er weer aan komt, en lekker weer, gaat die achterdeur dus weer open.

Zelfde als zij een avondje weg is van huis, is haar hond gerust tot middennacht aan het blaffen. We hebben oordopjes in, zodat we nog enigszin kunnen slapen.

Ik heb het vandaag nogmaals aangekaart bij haar en filmpjes laten zien, van bij ons binnen (hoe wij dat horen) en van in onze tuin. Nu wordt ze defensief en zegt ze 'ze is een hond en honden blaffen' en 'je probeert mij een schuldgevoel aan te praten'.

Wat moet ik hiermee -O- We wonen hier nog net geen jaar, nieuwbouw huis. Bijna iedereen in de straat heeft een hond of honden, en die blaffen allemaal niet of amper. Ik snap heus wel dat een hond kan blaffen en zeker als iemand aanbelt etc. Maar wij hebben zelf oppashonden vaak in huis, en die blaffen ook niet de hele dag door.

Iemand tips hoe we beter kunnen communiceren met de buurvrouw hierover? Ik wil geen slechte burenrelatie. Ik wil enkel dat wij overdag en savonds wat meer rust hebben in huis. Is dat teveel gevraagd, of ben ik een 'Karen'?

rien10

Re: Buren overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Dit is zeker overlast. Bovendien roept de hond niet voor niets. Hij probeert wat duidelijk te maken, bijvoorbeeld dat hij niet graag alleen is. En jouw buurvrouw heeft dat dondersgoed in de gaten, gezien haar opmerking over het schuldgevoel.
Ik vind het ook lastig, want met dit soort dingen ben ik niet heel zachtaardig met communiceren, dus aan mijn methode zal je niet veel hebben als je voor "een goede relatie" gaat. Ik zou zeggen "dit is overlast en ik wil graag dat je er iets aan doet, zodanig dat het stopt. Bovendien probeert je hond je iets duidelijk te maken. Het is niet goed om dit gedrag te negeren". Ik pak dit soort boodschappen nooit in in wollige taal :D
Hebben jullie iets van een buurt bemiddeling of zo? Of heb je een tactische partner?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Zo, daar zou ik knettergek van worden.
Een hond die aanslaat als er iemand aanbelt is prkma, maar de hele dag blaffen is verre van normaal.

Lastig TS. Ik zou het wel blijven aankaarten en wellicht kun je informatie inwinnen bij de wijkagent?
Hoe staan je buren erin?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Oh ja, ik heb wel een tip. Leg een logboek aan.
Datum, tijd, hoeveel minuten blaffen van xxx tot xxx Echt alles noteren. Je hebt wel iets van bewijs/ dossier nodig.

Aanvulling: Ook noteren wanneer (hoe vaak) je de buurvrouw hierop hebt aangesproken.
Laatst bijgewerkt door rien10 op Gisteren, 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

Als men niet voor rede vatbaar is de politie inschakelen of idd buurt bemiddeling.
Jij hebt ook recht op je rust, zeker na 22 uur, dan valt het gewoon onder geluidsoverlast.
Het zou ook helpen als meerdere buren je ondersteunen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Dit kan je melden bij 144, dan komt er iemand een bezoekje brengen bij de buurvrouw. Eventueel kan dit ook bij de wijkagent.

Blaffende honden zijn echt verschrikkelijk, ik snap heel goed dat je hier veel last van hebt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Arm beest heeft verlatingsangst, sneu dat het baasje maar gewoon de hele dag weggaat en niet werkt aan dat de hond alleen kan blijven (of een oppas regelt). Zou hier ook echt helemaal gestoord van worden.
Ik denk dat het lastig wordt het te bespreken, want volgens mij doet je buurvrouw aan struisvogelen. Kan je niet contact opnemen met een dierenorganisatie? Want dit is ook gewoon sneu voor de hond.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ik vind het ook zeker overlast, natuurlijk kan een hond een keer blaffen maar niet uren lang. Ik vind het persoonlijk ook erg sneu voor de hond, dit is m.i. gewoon een vorm van verwaarlozing. Waarom neem je een hond als je hem de hele dag alleen laat, neem er dan in elk geval twee denk ik dan altijd.

Maar goed nogmaals rechtstreeks naar de buurvrouw lijkt mij weinig zin hebben... Ik zou eens contact opnemen met de wijkagent en om advies vragen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Kreeg dat mens maar een schuldgevoel..
Arm dier.

Het is al duidelijk dat ze niets wil doen.

Misschien heb je nog contact met andere buren die ook overlast ervaren en kun je samen eens naar haar toegaan.
Anders rest er denk ik weinig dan de wijkagent.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Selina schreef:
Arm beest heeft verlatingsangst, sneu dat het baasje maar gewoon de hele dag weggaat en niet werkt aan dat de hond alleen kan blijven (of een oppas regelt). Zou hier ook echt helemaal gestoord van worden.
Ik denk dat het lastig wordt het te bespreken, want volgens mij doet je buurvrouw aan struisvogelen. Kan je niet contact opnemen met een dierenorganisatie? Want dit is ook gewoon sneu voor de hond.

Even hele andere oplossing.

Maar wat als de hond overdag ook bij jullie (ts) mag zijn? Beestje blij. Blaft minder. Neem aan dat ie ook in de mand kan slapen.

Ik heb geen hond meer. Komt er ook niet ivm kleine kinderen en ik de kids groter wil hebben. Maar op mijn zoveelste door de weekse thuiswerkdag waarbij ik alleen ben, zou ik echt open staan voor een hond van een ander.

Mits ik er geen onkosten aan heb.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Ik ben dol op honden maar kan ook niet tegen voortdurend geblaf. Dat is zeker extreem vervelend. Hij doet het als de buurvrouw niet thuis is? Tja dan hoort zij het zelf niet natuurlijk. Ik heb hier een boek van Cesar Millan over "de leider van het roedel" en die raadt toch in erge gevallen een antiblaf-band aan. Ik weet wel dat velen daartegen zijn maar volgens hem kan het de laatste oplossing zijn als de hond anders weg zou moeten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:13

Nou, er zijn gelukkig nog heel wat opties te proberen dan een antiblafband. Dat is wel het laatste wat ik aan zou raden!

Vervelend probleem TS. Ik vind dat je het heel netjes hebt aangekaart bij de buuf. Ik zou ook niet zo netjes gebleven zijn en had al eerder de politie gebeld. Arme hond.

Ik vind dat de buurvrouw hier zeker wat mee moet doen, alleen, zij ziet blijkbaar het probleem niet. Hoe goed ben jij verder met haar? Zou zij open staan voor suggesties? Want een hond de hele dag alleen laten, dat is vaak niet te doen. Had dan een kat genomen.

Ze zou bijvoorbeeld een oppas of uitlaatservice kunnen zoeken. Of de hond een fatsoenlijke training geven waardoor hij leert alleen te zijn en dit kan best even duren. Of de hond bij iemand onder brengen waar hij wel aandacht krijgt.

Maar dat is aan haar. Ik zou het bespeekbaar maken en als dat niet helpt, iedere keer de politie bellen. Ja, die hebben vast wel wat beters te doen, maar een burenruzie is wel voor minder dan dit uit de hand gelopen. Je kan het beste aan dossieropbouw doen, en dan idd steeds geluidsopnames maken zoals je nu al doet. Of misschien kan de wijkagent iets betekenen?

Sterkte. Je bent zeker geen Karen!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

Vervelend probleem.

Nog een keer aankaarten bij de buurvrouw. Dan ook vertellen dat je melding bij de politie gaat maken als er geen oplossing komt. En dit ook doen.

Logboek bijhouden over de geluidsoverlast en hoe vaak je de buurvrouw hierover hebt gesproken is een goede tip.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

De Rijdende Rechter heeft vaker dit soort gevallen. De buurvrouw moet hier iets aan doen. Zodat de overlast stopt. Een geluiddichte ruimte in het huis waar de hond in moet verblijven als de buurvrouw er niet is, werd ook ooit als oplossing geopperd.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Oh wij hebben het ook gehad.
Woon je in the middle of nowhere,heb je de hele tijd zo'n hond die blaft.
Het ergste vond ik nog dat de buurman z'n vrouw op de (overdekte) veranda zette (ze zat in rolstoel,had MS,kon niets meer ;( ) en dan dat k**keffertje ernaast als hij boodschappen ging doen
Wij zijn toen met hem gaan praten dat we dat eigenlijk niet vonden kunnen
Hij zei dat hij geen klachten van de andere buren had gehad , maar 3 maanden later was het beestje opgehaald door een ander baasje

Nog een keer met de buuf praten
Of anders buurtbemiddeling of wijkagent inschakelen/op de hoogte stellen.
Heb je met de andere buren erover gepraat of zij ook last hebben?
Dit verpest toch je woongenot :( en het is sneu voor de hond

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

anjali schreef:
De Rijdende Rechter heeft vaker dit soort gevallen. De buurvrouw moet hier iets aan doen. Zodat de overlast stopt. Een geluiddichte ruimte in het huis waar de hond in moet verblijven als de buurvrouw er niet is, werd ook ooit als oplossing geopperd.

Ja, of je probeert een oplossing te zoeken voor het gedrag ipv symptoombestrijding. Een hond hoort niet de hele dag alleen thuis te zitten. Dat is vragen om problemen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Is er geen handhaving te bellen in jouw stad?
Of een app waarin je het kan melden, net als waar je een kapotte straatlantaarn kan melden?

Ook is het slim als andere buren ook de overlast melden. Hoe meer mensen er last van hebben hoe meer kan dat er iets verandert.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

Sowieso gaan monitoren en documenteren, zonder dat kun je niks. Als je de mogelijkheid hebt om in de achtertuin een camera op te hangen dan zeker doen, zodat je kunt opnemen en opslaan hoevaak en hoelang het voorkomt. Als je het een paar weken doet kun je het melden met alle bewijs, zeker als je het al meermaals bij de buurvrouw hebt aangegeven.

Zijn er meer mensen die er overlast van ervaren? Een gecombineerde melding maakt meer indruk dan een enkele.

anjali schreef:
Ik ben dol op honden maar kan ook niet tegen voortdurend geblaf. Dat is zeker extreem vervelend. Hij doet het als de buurvrouw niet thuis is? Tja dan hoort zij het zelf niet natuurlijk. Ik heb hier een boek van Cesar Millan over "de leider van het roedel" en die raadt toch in erge gevallen een antiblaf-band aan. Ik weet wel dat velen daartegen zijn maar volgens hem kan het de laatste oplossing zijn als de hond anders weg zou moeten.

In een ander topic geef je aan dat je waarschijnlijk herdacht wordt als dol op dieren, en dan benoem je hier Cesar Milan & een blafband. := Cesar Milan is inmiddels al een hele tijd niet meer relevant vanwege zijn zeer dieronvriendelijke aanpak.

Met een blafband los je het probleem niet op, de hond wordt alleen nog ongelukkiger. De buurvrouw en wat ze met de hond doet is het probleem.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

anjali schreef:

De hond heeft een reden om te blaffen en dáár moet die buurvrouw wat aan gaan doen en niet de hond afstraffen omdat het dier communiceert! :n

CM is zó achterhaald, iets met voortschrijdend inzicht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Is dit diezelfde buurvrouw van de veranda, of heb je aan beide zijden dit soort buren? -O-

Wat een rotsituatie. Ik heb geen advies voor je, maar wil je wel sterkte wensen. Het is ook echt dubbel vervelend, je wordt gek van het geluid en je vindt het rot voor het dier. :(:)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Wij hebben dit ook gehad bij de buurvrouw uit het midden van het blok.
Meerdere buren klaagden er over en hebben de buurvrouw aangesproken, daar was ook de reactie honden blaffen nou eenmaal.
Omdat praten met haar niet hielp, hebben wij met meerdere buren de wijkagent en de gemeente ingeschakeld vanwege aanhoudende overlast.

Toen pas heeft de buurvrouw actie ondernomen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

Als het wel een leuke hond is (los van het neurotische geblaf) zou ik vragen of ze m anders bij ons laat als ze weggaat.

Deden wij ook met onze lieve overburen in vorige woonplaats. Ondanks dat onze honden geen verlatingsangst hebben en ook niet steeds blaften, vonden de buren dat fantastisch (5 grote honden in huis, incl die van hen). En onze honden hadden echt een feest want ze zijn dol op die mensen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

anjali schreef:

Een hond die bang is moet je niet straffen. Die hond kan er ook niks aan doen dat hij zich niet fijn voelt alleen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Honden blaffen, ja dat klopt.

Maar aanslaan omdat er wat is of de hele dag door blaffen is wel een enorm verschil.
Ik zou daar ook niet van gediend zijn hoor.

Praten heb je geprobeerd, dus nu zou ik naar de wijkagent gaan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Ik zou hier heullll snel klaar mee zijn. Gewoon de politie bellen, elke keer opnieuw.