Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Steenbok12 schreef:Sowieso een notaris aangeschreven net. Dus eens kijken maar ervaring is dus wel dat ze meedenken? Geen idee hoe zo'n gesprek verloopt. Dacht misschien goed om zelf zoveel mogelijk al te overdenken
Als het goed is vraagt een notaris in het adviesgesprek naar je behoeftes bij allerlei kronkels die het levenspad van jou en je zoon kan maken, zodat ze alles goed dicht kunnen timmeren 
Steenbok12 schreef:Sowieso een notaris aangeschreven net. Dus eens kijken maar ervaring is dus wel dat ze meedenken? Geen idee hoe zo'n gesprek verloopt. Dacht misschien goed om zelf zoveel mogelijk al te overdenken
Steenbok12 schreef:Bedankt voor alle reacties. Notaris aangeschreven en had pas half mei tijd. Weet niet of dit normaal is. In ieder geval prijs offerte gezien dus even nog een rondje maken. Ik ga hier maar eens werk van maken!
WenK schreef:Notaris denkt zeker mee hoor.
Hier ivm ingewikkeld samengesteld gezin ook bijzondere regelingen. Bij ons moet degene die onze zoon opneemt geld vragen bij een 2e persoon. Dit zodat er direct een 4ogen principe is. Het erfdeel van alle kinderen staat vast tot 25. Mijn erfdeel valt terug in mijn familie/kind, die van mijn man gaat over de overgebleven kinderen (wij hebben 1 gezamenlijk, hij daarnaast nog 2, waarvan 1 biologisch). Dus als 1 van de stiefkinderen overlijdt erft de overgebleven biologische ouder niks maar komt bij broer en zus terecht. Verder is er her en der nog sprake van vruchtgebruik (woning en vermogen). Eea hierin op advies van de notaris.
Maar het komt er op neer dat de kinderen tot hun xx leeftijd verantwoording via mij moeten laten gaat, en dat niet de ex hier verantwoordelijkheid over wordt. Omdat zij ook bang was dat het geld dan naar dingen gingen die niet voor de kinderen waren. Na hun 18e (was het geloof ik) krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid over hun geld. Het was echt puur zo ingeregeld dat ik een extra tussenpersoon was, voordat de ex het in handen zou krijgen. Wellicht ook iets om na vraag over te doen of zo'n constructie eventueel ook nog iets zou zijn. janderegelaa schreef:pmarena schreef:Een kind dat al 18 is, is ook wel andere koek dan een kind van 6... waar volwassenen van kunnen gaan graaien eventueel. En waarvan je nog helemaal niet weet hoe die op zijn 18e in het leven zal staan.
Dat weet je met 25 ook niet als een kind nu 6 is.