Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 19:40

Hey bokkers,

Ik ben 2 jaar geleden uit elkaar gegaan en nu ongeveer 1,5 jaar officieel uit elkaar.
Ik zit in een huur huis en heb wat spaargeld en een simpel ingerichte huur woning.
We hebben samen nog een zoontje van 6. Contact met mijn ex is over het algemeen goed en ik zou hem in principe vertrouwen om zorg te dragen over mijn vermogen wat mijn zoon zal erven.
Echter had ik zo ontzettend gedroomd ineens deze week. Niet zozeer dat m'n ex verantwoordelijk is voor het vermogen maar ook verantwoordelijk is om alles van mij van a tot z te regelen (huur wat doorloopt, maar ook inrichting van mijn huis. Dit voelde ineens zo persoonlijk dat hij als erfgenaam als eerste recht heeft om mijn huis door te mogen.
In principe zijn we op goede voet en vertrouw ik hem, maar toch je wilt ook dat dit zo blijft. Ik heb bijvoorbeeld een dela verzekering, maar wat als dat toch niet genoeg dekkend blijkt omdat mijn netwerk vele malen groter is op deze leeftijd dan wanneer ik 80 ben. Hij is dan degene die keuzes mag maken over mijn vermogen bijvoorbeeld.

Daarnaast ben ik ook benieuwd als mijn ex ineens de volledige zorg krijgt of hij het financieel geregeld kan krijgen. Ik zou bang zijn dat de erfenis op gaat om mijn zoontje in z'n levensbehoefte te voorzien. Mijn ex is een goede vent maar maakt wel bepaalde keuzes qua uitgaven. Ik zou het zonde vinden als de erfenis op gemaakt wordt aan bijvoorbeeld aflossen van zijn hypotheek terwijl hij wel een seizoenkaart van voetbal aan gaat houden e.d.

Iets waar ik het meeste moeite mee heb, is dat er risico bestaat dat wanneer ik en mijn zoontje overlijden dat hij de erfenis van mijn zoontje krijgt en dat mijn vermogen bij hem en voornamelijk zijn familie terecht komt. In dat geval wil ik dat het terug gaat naar mijn familie. Zijn familie daar vind ik heel veel van (en hij gelukkig ook), maar stel hij valt ook weg dan erft zijn familie mijn vermogen. Dat wil ik absoluut niet. Daar gaat alles op aan alcohol, drugs, niet werkende mensen terwijl het wel kan.

Dus.. ineens heb ik besloten. Misschien moet ik toch eens wat vastleggen en ook wat eisen stellen aan waar mijn zoontje geld aan uit mag geven en wanneer het vrij mag komen.

Hebben jullie tips, waar moet ik echt aan denken?

Hoe meer ik nadenk hoe meer scenario's op poppen.

Voor nu heb ik:
- zoontje erft mijn financiële bezittingen; hij moet verantwoording afleggen tot 23 jaar aan zijn vader en in principe bedoeld voor studie, huisvesting, toekomstige investeringen tenzij er sprake is van verslavings problematiek en hij niet werkt. In dat geval blijft het in beheer.
- mijn ex mag het geld beheren; mits hij jaarlijks aan mijn familie inzage geeft in financiën.
- bij overlijden van mijn zoontje gaat de erfenis terug naar mijn familie-lijn en komt het niet terecht bij mijn ex/zijn familie.
- mochten kosten van mijn uitvaart en grafsteen hoger uitvallen dan de verzekering uitkeerd dan worden deze kosten betaald van mijn financiële vermogen naar inzicht en behoefte van mijn familie
- fysieke bezittingen; mijn familie krijgt recht om te beslissen wat er met mijn fysieke bezittingen in mijn huis gebeurd. Mijn zoontjes spullen in huis blijven van mijn zoontje. Geld van eventuele verkoop van spullen wordt op de rekening gezet voor mijn zoontje. Met name persoonlijke bezittingen zoals foto boeken, dierbare herinneringen worden onderling onder mijn familie naar behoefte verdeeld.
- bij verkoop van de auto komt het geld terug op de rekening van mijn zoontje.

Mijn zus is op dit moment geregistreerd als voogd voor mijn zoontje mochten ik en mijn ex beiden overlijden.

Nog meer tips?

Alvast bedankt! Groetjes Chantal

Lieser

Re: Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:13

Mijn ex en ik hadden elkaar als wettelijk vertegenwoordiger aangewezen, dus beheerder van de financiën als ons kind nog minderjarig zou zijn bij het overlijden van één van ons. Verder zijn we niet gegaan. Wat er met het geld zou gebeuren als ons minderjarige kind vervolgens ook zou overlijden, interesseerde me eigenlijk niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:53

Een notaris kan je hier heel goed in adviseren.

Jaarlijks financiële inzage is leuk. Maar wat als het geld weg is? Of en hoe komt het dan weer terug?
Je kan vastleggen dat er een tweede toezichthouder is. Dat kan een familielid zijn, of een goede vriend M/V/X.

Er is heel veel mogelijk.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 21:20

Maak een afspraak met een notaris en vertel waar je mee zit. Bij ons werd echt meegedacht (andere situatie) en ook de dingen waar wij niet aan gedacht hadden werd benoemd. Kan echt veel inzicht geven.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 21:22

Sowieso een notaris aangeschreven net. Dus eens kijken maar ervaring is dus wel dat ze meedenken? Geen idee hoe zo'n gesprek verloopt. Dacht misschien goed om zelf zoveel mogelijk al te overdenken :)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 21:32

Toevallig vrijdag met mijn hypotheekadviseur over ongeveer dezelfde situatie gehad. Hij raad aan om alles vast te leggen bij de notaris.
Kost wel wat, maar dan heb je alles wel goed geregeld

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 21:35

Notaris denkt zeker mee hoor.

Hier ivm ingewikkeld samengesteld gezin ook bijzondere regelingen. Bij ons moet degene die onze zoon opneemt geld vragen bij een 2e persoon. Dit zodat er direct een 4ogen principe is. Het erfdeel van alle kinderen staat vast tot 25. Mijn erfdeel valt terug in mijn familie/kind, die van mijn man gaat over de overgebleven kinderen (wij hebben 1 gezamenlijk, hij daarnaast nog 2, waarvan 1 biologisch). Dus als 1 van de stiefkinderen overlijdt erft de overgebleven biologische ouder niks maar komt bij broer en zus terecht. Verder is er her en der nog sprake van vruchtgebruik (woning en vermogen). Eea hierin op advies van de notaris.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:16

Ik stond na de scheiding niet op goede voet met mijn ex en had dezelfde zorg. Ik heb een aanvullend testament laten opmaken en daarin een beheerder aangewezen. Mocht er met mij iets gebeuren dan beheert zij mijn nalatenschap voor mijn kinderen. Kostte toen iets van 500 euro, maar dat was het me wel waard :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 23:44

Je kunt in principe ook omschrijven dat als jij en je zoon gelijktijdig komen te overlijden, juist nalatenschap naar je familie gaat.
Zoon heeft nog niet zoveel opgebouwd en jouw ex erft niet van jou.
Wellicht kun je ook omschrijven dat bij jouw overlijden jouw nalatenschap wordt geregeld door een executeur uit jouw familie en dat financieel wordt weggezet op rekening X die vanaf 18 jaar beschikbaar komt voor zoon. Zou ex er helemaal niet in betrekken.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 07:50

Steenbok12 schreef:
Sowieso een notaris aangeschreven net. Dus eens kijken maar ervaring is dus wel dat ze meedenken? Geen idee hoe zo'n gesprek verloopt. Dacht misschien goed om zelf zoveel mogelijk al te overdenken :)

Notaris dacht hier heel erg mee. En we hadden geen chique kleinschalige notaris, maar een vrij groot kantoor. 2 keer langsgeweest om de opties te bespreken. Daarna alles getekend. Zij kennen ook de kleine lettertjes en dingen waar wij niet aan hadden gedacht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 08:41

En vraag even een paar offertes op. Er kan veel verschil zitten in de prijzen (tot dubbele aan toe). Dus dat is zeker de moeite waard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:58

Notaris is inderdaad degene die je moet hebben en die mee kan denken.

Wij hebben bewust gekozen (niet onze kinderen), om de ervende kinderen tot hun 23e onder bewind te zetten van een externe partij. Juist om conflicten in de familie/schoonfamilie te voorkomen.

Want controle door de familie is leuk, maar wat zijn de consequenties als hij het geld wel besteed aan zijn eigen gewin, zoals aflossing van de hypotheek? Of als hij gewoon geen inzicht verleent of van de aardbodem verdwijnt? Nu ga je daar niet vanuit, en dat is ook heel fijn, maar hoe zeker ben je als er geld in het spel is....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:50

Dit is precies zo'n stuk wat de notaris voor je vastlegt.

In een gesprek komen al deze vragen en keuzes wat jij wil voorbij. Notarieel tekenen en goedgeregeld.

Ik heb er ook voor nieuwe partner dingen in vast laten leggen met kinderen blijven zien en blijven wonen in onze woning.

Vooral ook erfenis die ik niet naar zijn familie of familie van nieuwe partner wil en ook niet in zijn beheer als ik er niet meer ben. Ik wil geen kans dat hij en/ of partner er goedvan leven en mijn kinderen later volwassen er niets over is. Ook vast laten leggen wanneer het vrij komt bv en wie het beheert.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:16

Wij zijn nog geen jaar geleden naar de notaris geweest om alles vast te laten leggen.
Mijn ex heeft psychische problemen en we willen absoluut niet dat hij over het geld kan beschikken dat onze kinderen erven.
De kinderen zullen ook niet naar hem gaan mochten mijn man en ik allebei overlijden, hij mag ze tot hun 18e niet zonder toezicht zien.

Wij hebben iemand aangesteld die het geld beheerd tot de kinderen 23 zijn.
Mijn man heeft zelf geen biologische kinderen en ziet mijn kinderen als eigen. Zij zijn dus ook erfgenaam van mijn man.

Het is inderdaad wel belangrijk om goed over dingen na te denken en vast te laten leggen bij een notaris.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:27

Alles dat je opnoemt zou volgens mij prima te regelen moeten zijn in een testament dat je samen met een notaris goed doorspreekt en op papier laat zetten :j Als het goed is vraagt een notaris in het adviesgesprek naar je behoeftes bij allerlei kronkels die het levenspad van jou en je zoon kan maken, zodat ze alles goed dicht kunnen timmeren :j

Het mooie van een notaris is natuurlijk dat ze niet alleen dingen goed op papier kunnen zetten, maar dat zij ook dagelijks de praktijk zien van allerlei situaties waar mensen tegenaan lopen als er stront aan de knikker komt....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:46

Steenbok12 schreef:

Ja.
Notarissen krijgen echt veel mensen aan tafel die in zo’n situaties zitten en kunnen je alle voor- en nadelen vertellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:00

Een ex is niet voor niets een ex. Die hoeft niets meer te krijgen en nergens meer over kunnen beslissen. En zijn familie en\of nieuwe partners al helemaal niet. Aangezien hier een kind bij is betrokken moet je zeer zeker naar een goede ervaren notaris om alles te laten vastleggen wat het beste zou zijn. Helaas kun je niet in de toekomst kijken waar de omstandigheden weer anders kunnen worden- dan moet je soms weer je testament veranderen en aanpassen wat steeds weer opnieuw veel geld kost!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 18:25

Bedankt voor alle reacties. Notaris aangeschreven en had pas half mei tijd. Weet niet of dit normaal is. In ieder geval prijs offerte gezien dus even nog een rondje maken. Ik ga hier maar eens werk van maken!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:06

Steenbok12 schreef:
Bedankt voor alle reacties. Notaris aangeschreven en had pas half mei tijd. Weet niet of dit normaal is. In ieder geval prijs offerte gezien dus even nog een rondje maken. Ik ga hier maar eens werk van maken!

Ik zou even rondbellen, maar het is inderdaad wel erg druk in het notariaat.

Let bij een offerte wel op dat het specifiek voor jouw situatie is (een 'echtscheidingstestament').

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 20:28

Oh heb het nu wel in de tekst omschreven. Stond niet speciaal bij de offerte scheelt dat veel dan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:20

WenK schreef:
Notaris denkt zeker mee hoor.

Hier ivm ingewikkeld samengesteld gezin ook bijzondere regelingen. Bij ons moet degene die onze zoon opneemt geld vragen bij een 2e persoon. Dit zodat er direct een 4ogen principe is. Het erfdeel van alle kinderen staat vast tot 25. Mijn erfdeel valt terug in mijn familie/kind, die van mijn man gaat over de overgebleven kinderen (wij hebben 1 gezamenlijk, hij daarnaast nog 2, waarvan 1 biologisch). Dus als 1 van de stiefkinderen overlijdt erft de overgebleven biologische ouder niks maar komt bij broer en zus terecht. Verder is er her en der nog sprake van vruchtgebruik (woning en vermogen). Eea hierin op advies van de notaris.

Dat is dan toch gewoon een langstlevenden testament?

Mijn dochter is 18 en erft gewoon. Zonder ogen her en der die meekijken. Het is háár geld dan en wat ze ermee doet mag ze zelf weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:55

Een kind dat al 18 is, is ook wel andere koek dan een kind van 6... waar volwassenen van kunnen gaan graaien eventueel. En waarvan je nog helemaal niet weet hoe die op zijn 18e in het leven zal staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

pmarena schreef:
Een kind dat al 18 is, is ook wel andere koek dan een kind van 6... waar volwassenen van kunnen gaan graaien eventueel. En waarvan je nog helemaal niet weet hoe die op zijn 18e in het leven zal staan.

Dat weet je met 25 ook niet als een kind nu 6 is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Ik weet er niet het fijne van, maar ik ben ooit gevraagd door een vriendin om verantwoordelijke te worden over haar erfenis. Weet de juiste benaming niet, super slecht eigenlijk aangezien ik er wel voor heb getekend := Maar het komt er op neer dat de kinderen tot hun xx leeftijd verantwoording via mij moeten laten gaat, en dat niet de ex hier verantwoordelijkheid over wordt. Omdat zij ook bang was dat het geld dan naar dingen gingen die niet voor de kinderen waren. Na hun 18e (was het geloof ik) krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid over hun geld. Het was echt puur zo ingeregeld dat ik een extra tussenpersoon was, voordat de ex het in handen zou krijgen. Wellicht ook iets om na vraag over te doen of zo'n constructie eventueel ook nog iets zou zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

Dat weet je met 25 ook niet als een kind nu 6 is.

Nee met 50 ook niet :=
Daarom is het ook goed om er voorwaarden aan te hangen :j

Het gaat er om dat je een 6-jarige geen groot bedrag geeft omdat dat veel meer risico's heeft om op te gaan aan 'onzin' dan bij een volwassen iemand die als het goed is al ermee kan doen wat je graag zou willen...investeren in de toekomst :j

Ik zou mijn testament trouwens ook aanpassen als kind volwassen wordt maar ik het idee heb dat het verbrast gaat worden aan rare zaken. Drugs, foute vrienden... je wilt toch dat je geld je kind vooruit helpt in het leven en niet dat het je kind juist kapot maakt :(:)