Wet van poortwachter. Regels en verwachtingen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Wet van poortwachter. Regels en verwachtingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:25

Hoi bokkers.

Klein stuke voor geschiedenis.
Ik ben sinds november in de ziekte wet. Hierna meerdere ziekenhuis opnames gehad.
In middels sinds 2 weken weer thuis. In de ziekenhuis tijd heb ik 2x contact gehad met mijn werk om de arbo arts af te zeggen en een keer om de afspraak naar telefonisch te zetten.
In deze korte contact momenten heeft mijn teamleider niet gevraagd hoe het met mij ging.
Dit geeft mij geen goed gevoel. En roept bij mij vooral op dit is toch niet zoals je met je werknemers omgaat.

Nu heb ik donderdag een mail gehad dat ik in eerste instantie vandaag een online gesprek zou hebben voor de wet van poortwachter.
Nu weet ik niet wat ik hier van moet verwachten, ik heb 2 weken geleden met de arbo arts gesproken en ivm nog een aankomend revalidatie traject hebben wij in maart pas weer contact.
Ook viel mij op dat in de mail benoemd werd dat dit gesprek plaats zou vinden met mijn leidinggevende en de medewerker van het bedrijf die zich hier mee bezig houd.
Alleen is mijn teamleider niet uitgenodigd voor het gesprek maar een collega en toevallig ook mijn begeleidster in het omscholings traject dat ik op mijn werk volg.

Ik ben online aan het zoeken maar kan weinig informatie vinden over de verplichtingen en regels bij zulke gesprekken. Mag dit met een collega en niet leidinggevende? Het voelt voor mij lastig omdat ik al ontevrede ben over het contact tijdens mijn ziekte periode. En daarnaast is het gevoelige informatie die niet met een directe collega gedeelt hoeft te worden.

Is er hier iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven. Dit is mijn eerste keer dat ik zo lang ziek ben en hier mee te maken krijg.

Alvast bedankt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Als je sinds november in de ziektewet zit dan is de wet van poortwachter toch nog helemaal niet relevant? Of verwachten ze dat je heel langdurig, langer dan 2 jaar ziek blijft?

Richtlijn hoe het normaal gaat:
De bedrijfsarts maakt een probleemanalyse.
Werkgever en werknemer stellen samen een plan van aanpak op.
Tijdens ziekte: regelmatig evalueren en het plan bijstellen.

Na 1 jaar: eerstejaarsevaluatie val je terug naar 70% en gaan ze een tweedespoortraject opstarten. Of hoe dat ook alweer heet....
Na 2 jaar: ga je uitdienst of je bent weer volledig aan het werk.

zonnebloem18

Re: Wet van poortwachter. Regels en verwachtingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Gesprekken zijn zeker een verplichting gedurende het traject, wel op basis van jou mogelijkheden.

Je hoeft niet te zeggen wat je hebt, maar je moet wel aangeven wat je wel zou kunnen doen (soms is dat niks) en hoe lang je denkt dat het gaat duren.

Ik zou in jouw geval zeker vragen waarom de collega aansluit i.p.v. de leidinggevende en in dit gesprek vermelden dat jouw leidinggevende op geen enkel moment heeft gevraagd hoe het met je gaat. De gevoelige informatie hoef je echt alleen met een bedrijfsarts te delen, dus als je dat niet wilt delen tijdens dit gesprek vooral niet doen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:33

Zonnetje81 schreef:
Als je sinds november in de ziektewet zit dan is de wet van poortwachter toch nog helemaal niet relevant? Of verwachten ze dat je heel langdurig, langer dan 2 jaar ziek blijft?

Richtlijn hoe het normaal gaat:
De bedrijfsarts maakt een probleemanalyse.
Werkgever en werknemer stellen samen een plan van aanpak op.
Tijdens ziekte: regelmatig evalueren en het plan bijstellen.9

Na 1 jaar: eerstejaarsevaluatie val je terug naar 70% en gaan ze een tweedespoortraject opstarten. Of hoe dat ook alweer heet....
Na 2 jaar: ga je uitdienst of je bent weer volledig aan het werk.

Dit is de mail die ik donderdag ontving. Ik heb om verduidelijking gevraagd maar niet gekregen. Ik moet maar contact met mijn collega zoeken was het antwoord.

In de wetgeving (Wet Verbetering Poortwachter) is bepaald dat het verloop van het re-integratietraject van een werknemer regelmatig dient te worden geëvalueerd. Ik wil je daarom graag uitnodigen voor een periodieke evaluatie op 2 februari 2026 om 16.30 uur. Tijdens deze evaluatie leg ik je ook wat meer uit over het verzuim proces en is er ruimte voor vragen. Graag hoor ik van je of dit moment voor jou schikt.

Bij het gesprek sluiten jouw leidinggevende en ik aan.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Heb je al bij je werkgever aangegeven dat je het onprettig vindt dat niet je teamleider, maar je collega voor het gesprek is uitgenodigd? In plaats van meteen te zoeken naar regels en wetten zou ik eerst gewoon eens contact opnemen en informeren naar het hoe en waarom.

@Zonnetje81, in principe krijg je vanaf dag één van het verzuim te maken met de Wet verbetering poortwachter; de ziekmelding valt er bijvoorbeeld ook al onder.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

De Wet poortwachter is volgens mij vanaf 6 weken ziekte al relevant. Dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op over het werkvermogen. Twee weken later maken de werkgever en de werknemer samen een plan van aanpak voor de revalidatie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Heel het proces wordt dus zo genoemd. Maar dat ze je uitnodigen voor een gesprek is niet raar. Ze gaan dan gewoon kijken hoe gaat het, wanneer zou je weer kunnen beginnen met werken of wordt het eerst een keer koffie drinken....

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Kleine toevoeging mischien ik hen nog een sluimerende wajong uitkering (de oude nog). Die zou dit jaar aflopen maar omdat ik richting 3 maanden ziek ga wordt deze verlengt. Ik krijg hier geen geld van maar heb wel de zekerheden.

Zo kost mijn ziekte de werkgever niks en wordt dit betasld van uit de wajong

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:37

Zonnetje81 schreef:
Heel het proces wordt dus zo genoemd. Maar dat ze je uitnodigen voor een gesprek is niet raar. Ze gaan dan gewoon kijken hoe gaat het, wanneer zou je weer kunnen beginnen met werken of wordt het eerst een keer koffie drinken....

Thanks. Gaat mij ook meer over het niet aansluiten van mijn teamleider. Ik ga hier contact over opnemen maar wil zelf eerst ook wel een beetje weten welke regels hier voor gelden.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:38

Many schreef:
Heb je al bij je werkgever aangegeven dat je het onprettig vindt dat niet je teamleider, maar je collega voor het gesprek is uitgenodigd? In plaats van meteen te zoeken naar regels en wetten zou ik eerst gewoon eens contact opnemen en informeren naar het hoe en waarom.

@Zonnetje81, in principe krijg je vanaf dag één van het verzuim te maken met de Wet verbetering poortwachter; de ziekmelding valt er bijvoorbeeld ook al onder.

Ik ga nog contact op nemen. Maar wil zelf eerst wel weten wat de wettelijke regels zijn zodat ik mijn vraag kan onderbouwen. Het contact met mijn teamleider is moeizaam.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Relien schreef:
Zonnetje81 schreef:

Thanks. Gaat mij ook meer over het niet aansluiten van mijn teamleider. Ik ga hier contact over opnemen maar wil zelf eerst ook wel een beetje weten welke regels hier voor gelden.

Ik heb ook ooit in het proces gezeten en werd er ook zenuwachtig van maar kan ook zijn dat de arts zegt de eerste 2 weken gaat er nog niks gebeuren.

Edit: ik had die gesprekken zonder anderen. Ik neem aan dat je naar de arboarts moet?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:40

Many schreef:

Ik ga nog contact op nemen. Maar wil zelf eerst wel weten wat de wettelijke regels zijn zodat ik mijn vraag kan onderbouwen. Het contact met mijn teamleider is moeizaam.

De arbo arts heeft in het gesprek benoemd dat voorlopig reintergreren nog niet mogelijk is ivm de medische problematiek en aankomend revalidatie proces.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Ik zou sowieso ook iemand meenemen naar het gesprek die jou ondersteund.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Inderdaad, laat iemand meegaan die je vertrouwd. En probeer inderdaad vooraf duideijk te krijgen, waarom niet je teamleider aansluit maar een collega.

Je mag gerust aangeven, dat je je daar niet goed bij voelt.

Ik zou iets schrijven als: ik begrijp uit de uitnodiging dat X uitgenodigd is voor het gesprek, maar Y, wie mijn direct leidinggevende is niet. Wat is hier de reden van? Ik heb dit graag duidelijk, voordat ik toezeg dat ik bij het gesprek aanwezig ben dinsdag.

Daarbij neem ik huppeldepup mee ter ondersteuning.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Welke functie heeft die collega? Dat is het enige relevante in deze vraag. Want ik noem HR ook collega. En ja, dan is het logisch dat die persoon aansluit ipv leidinggevende.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:01

Relien schreef:
*knip

Bij het gesprek sluiten jouw leidinggevende en ik aan.

Maar in de mail staat toch dat jouw leidinggevende aansluit? Is de collega die je de mail stuurt van HR? Want dan kan het wel relevant zijn dat hij/zij erbij is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Dit is vrij normaal de wet poortwachten geld vanaf 6 weken al en er zal dus ook een probleemanalyse opgesteld moeten worden waar jij aan mee werken moet ook. En ook een plan van aanpak. Dit stel je op met je werkgever en niet met de arbo arts.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Lieser schreef:
De Wet poortwachter is volgens mij vanaf 6 weken ziekte al relevant. Dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op over het werkvermogen. Twee weken later maken de werkgever en de werknemer samen een plan van aanpak voor de revalidatie.

Klopt vanaf 6 weken

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:42

Ik ben helaas ook uitgevallen op mijn werk sinds eind oktober 25. heb de Ba nu 3x gezien. heb ook geen plan van aanpak? behalve dat ik niet belastbaar ben ook voor de komende maanden niet. en ik zelf als ik wil op de koffie mag komen maar dat alle initiatief bij mij ligt.

Ik heb mijn LG wel eens ooit eerder gehoord dat er 3 hoeks gesprek bestaat en daar schijnt dan verzuim coach HR bij te zitten.

Ik zou je LG even bellen en precies uitvragen hoe en de wat. En wie er bij zitten. Met een normale collega lijkt mij wat vreemd ivm de privacy ook.

Als ik iets niet weet of snap bel ik mijn LG gewoon op dat zijn de korste lijnen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Een plan van aanpak kan ook zijn je niet belastbaar bent maar dat moet wel opgesteld worden en ondertekend door werkgever en werknemer. Anders kan dat problemen opleveren als je langer ziek bent.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

SansaS schreef:
Een plan van aanpak kan ook zijn je niet belastbaar bent maar dat moet wel opgesteld worden en ondertekend door werkgever en werknemer. Anders kan dat problemen opleveren als je langer ziek bent.

Oke duidelijkheid dan zal ik tzt dat ook wel krijgen... LG is nu met vakantie dus wacht het ook maar af.
dat hele ziektewet gedoe vind ik ook heel zenuwslopend..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

SansaS schreef:

Dit klopt.

Ik ben ooit ziek geweest en het plan van aanpak werd te laat opgesteld doordat ik iom de bedrijfsarts met vakantie was + mijn leidinggevende ziek was.
De oorzaak is gemotiveerd in het plan van aanpak opgenomen waardoor er geen probleem ontstond.
Maar "zomaar" te laat kan idd in problemen resulteren.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Love_myhorse schreef:
SansaS schreef:

Oke duidelijkheid dan zal ik tzt dat ook wel krijgen... LG is nu met vakantie dus wacht het ook maar af.
dat hele ziektewet gedoe vind ik ook heel zenuwslopend..

Daar zou ik wel achteraan gaan. Je bent daar dan nu al ruim een maand te laat mee namelijk. Bij mij is die toen iets later opgesteld vanwege chemokuren. Dat was geen probleem maar het moet wel gemotiveerd worden.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Ik kreeg de mail vorige week precies in de week dat LG op vakantie is... ik snap het ook niet allemaal, ik neem aan dat LG dit toch ook weet die mail is ook naar hem gegaan.. zal hem wel bellen..