Wat kost baby per maand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Wat kost baby per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:51

Een beetje aan het oriënteren op de kosten, volgens mij las ik ergens 900 euro per maand, da's 450 p.p. Vind dat nogal wat.

Wat is jullie praktijkervaring?

Nu weet ik uiteraard dat kinderopvang ook een prijskaartje heeft, dat je daar ook toeslag voor krijgt maar dat je het wel voor moet schieten. Maar buiten kinderopvang (wat variabel is,afhankelijk van hoeveel uur je nodig hebt) , wat is jullie ervaring?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Heel eerlijk: echt geen idee. Na toeslag blijft er bij ons volgens mij nog iets van 500 euro over aan kosten voor de opvang (3 dagen per week). Ik geef borstvoeding, dus heb alleen kosten voor de kolfbenodigdheden en nu dan ook de babyhapjes, maar dat stelt weinig voor. Verder kun je het met spullen/kleertjes zo gek maken als je wil. O ja, luiers en doekjes. Daarin kan je natuurlijk ook voordelig inkopen. De wasmachine draait wel heel veel...

In mijn beleving is een baby heel betaalbaar en worden kinderen pas later duurder door dure hobby's, benodigdheden voor school/studie en voorkeuren voor bepaalde spullen en merken?
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op Gisteren, 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Dat is echt van duizend factoren afhankelijk. Borstvoeding of flesvoeding? Hoeveel drinkt je baby? Hoeveel poept en plast hij per dag? Scoor je dingen tweedehands of alles nieuw? Hoeveel eet een kind als het ouder is? Sommige eten 1 broodje, anderen 4. Geef je je kind water, of wat anders? Tot welke leeftijd wil je het weten? Later komen er ook weer hele andere dingen bij.
Zoveel factoren, dat kan je niet per maand zeggen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

€900 per maand lijkt me wel erg veel. Als ik kijk naar waar de kosten in zitten, dan gaat het om luiers, billendoekjes en kunstvoeding (maar dat krijgt niet iedere baby natuurlijk). Die eerste twee kun je slim inkopen als er aanbiedingen zijn en er zitten grote prijs verschillen tussen de merken. Wat betreft kleding kun je het ook zo duur maken als zelf wilt. De Zeeman verkoopt hartstikke leuke kleding en ook tweedehands is er genoeg te vinden, maar er zijn natuurlijk ook dure merken. Ook kunstvoeding is er in verschillende prijsklasses (en moet aan dezelfde strenge eisen voldoen). Babyhapjes kun je makkelijk zelf in bulk maken en invriezen (in ieder geval in het begin).

Alles aanschaffen wat je nodig hebt qua kinderwagen, bedje, etc. dat kan wel aardig duur worden. Maar nogmaals, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Tja kan het echt zo duur maken als je wilt. Toen onze dochter werd geboren zaten we in de schuldsanering en kregen we 70 euro per week voor alles. Ik heb borstvoeding gegeven, dus dat was nagenoeg gratis. Luiers tussen de 10 en 15 euro per week. Kleding kwam van de Hema, Zeeman of Wibra en ook veel tweedehands.

Voor de geboorte hebben alleen de kledingkast nieuw gekocht, het bedje was van mijn schoonzusje en we hadden een dressoir van mijn schoonouders als commode (echt ideaal trouwens, hij staat nu op de gang voor het vouwen van de was. Kinderwagen en een Tripp Trapp hebben we nieuw van onze ouders gekregen.

Onze dochter is inmiddels 11 en heeft niks te lijden gehad van ons gebrek aan geld in die periode. Het is wel een duurdere kostganger geworden. Schoenen, kleding, jassen, sporten. Hou ouder ze worden hoe duurder. Waar voorheen de kinderbijslag echt voldoende was redden we het er nu niet mee en dan hoeft gelukkig ook niet meer.

Lieser

Re: Wat kost baby per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Volgens mij heeft het Nibud wel eens uitgerekend dat een kind in een tweeoudergezin gemiddeld zo'n 15% van het besteedbaar inkomen kost. Bij twee kinderen zou dat in totaal 25% zijn. Bij een modaal gezinsinkomen komt dat inderdaad neer op €700 tot €900 per maand.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Al30 jaar geleden: maar weet nog dat de kosten van een kind ook inhouden dat:
Je meestal minder inkomsten hebt , althans ik ging 3 dagen werken ipv 5
Je meer thuis bent, zodat je meer energie kosten hebt.
Ben je vaker op pad, gezellig de markt over etc...
Daar gingen flink kosten in zitten voor mij

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Hangt van de leeftijd af maar 900 euro is het voor ons nooit geweest

Als ze echt klein zijn 2x nutrilon per maand , 17 euro per pak (kunstvoeding, ze zijn er ook goedkoper)
Fruithapjes zijn ongeveer 1 a 2 euro per stuk. Elke dag 1.
Luiers doe ik altijd een maandbox, 50 euro voor een hele maand luiers
Kleding kreeg ik vooral van een vriendin die ook een meisje heeft die 7 weken ouder is. Dus die was steeds net uit het maatje die mijn dochter nodig had. Nu zitten ze in dezelfde maat maar zoals zeeman is echt niet duur en hele leuke kleding. En voor de hele kleintjes kan je zelfs leuke pakjes, slaapzakken, sokken, doekjes, flessen, rompers en meer bij de Action halen. Op verschillende weggeefhoeken of bijvoorbeeld vinted kan je ook hele leuke tweedehands kleding halen. Alles nieuw kopen in het eerste jaar zou ik niet zo snel doen, ze groeien echt zo snel. Soms zijn ze binnen 2 weken al uit een maat. Voor ons jongetje (ben maart uitgerekend) heb ik de kast al vol en op zolder ligt al t/m maat 80. Allemaal gekregen van vriendinnen
Opvang gaan ze hier niet naar toe, ik werk aan huis
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Gisteren, 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Als je de opvang meetelt is gemiddeld €900 aan kosten vrij realistisch lijkt me. Komt hier denk ik wel ongeveer zo uit. Onze baby gaat 3 dagen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

en als je grote aanschafkosten ook in de maandelijkse bedragen gaat meerekenen. Zoals kinderwagen, autozitje, commode, box, bedje etc. Kun je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. En later ook sport/activiteiten etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Aight schreef:
en als je grote aanschafkosten ook in de maandelijkse bedragen gaat meerekenen. Zoals kinderwagen, autozitje, commode, box, bedje etc. Kun je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. En later ook sport/activiteiten etc.

Het is inderdaad net zo duur als je het zelf wil maken. Ik heb het ledikant gebruikt waar ik zelf als baby in heb gelegen, commode, autostoel en kinderwagen gekregen van mijn zwager, box gekregen als kraam cadeau en zelf wel matras, badje, verkleiner, dekens, boxkleed etc gekocht. Maar zoals de maxi cosi komt ook van de weggeefhoek. Kan het alleen maar aanraden te hergebruiken. Ze zijn er zo uit en je helpt de wereld er ook nog een beetje mee

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Het hangt van zoveel dingen af hoeveel het allemaal gaat kosten. Ik had vroeger alles tweedehands, behalve de wasbare luiers. Later ben ik overgestapt op gewone luiers, want er was niet tegenop de werken zoveel was (en stank). Ik had het geluk dat mijn zoon voor zijn 1e jaar al zindelijk was met plassen. Hij was nèt 1 jaar oud en toen volledig zindelijk. Ik gaf 3 maanden borstvoeding en moest na een paar weken (om financiële redenen helaas) weer aan de bak. Dat werd kolven, want ik wilde hem geen dure, kunstmatige flessenvoeding geven. Uiteindelijk kreeg hij gewone, warme melk en at hij met ons mee. Mijn moeder paste op als ik aan het werk was, wat ook weer scheelde in kosten. Mijn zoon heeft nooit naar een opvang gewild, omdat de kinderen hem niet begrepen en dat frustreerde hem enorm (lees: Asperger). Je kunt heel veel eten zelf maken in plaats van die dure, chemisch smakende potjes (heb ze laatst op een babyshower van iemand geproefd en het is nog steeds goor).

Mijn zoon en schoondochter verwachten in maart hun eerste kind en die staan er ook zo in. Natuurlijk heb je niet alles voor het zeggen, want stel dat borstvoeding niet lukt... Ook zij hebben alles tweedehands aangeschaft, behalve de Maxicosi. Die wordt wel nieuw aangeschaft, omdat het hetzelfde is als met een helm/cap: je weet niet wat ermee gebeurd is bij een voorganger. Vaak kun je aan de buitenkant niet zien of het een keer te hard gevallen/gestoten is of wat ook. Het moet wel veilig zijn werk kunnen doen als dat onverhoopt nodig is. Dat vind ik wel goed van ze.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Het is al even geleden maar het is echt duur.

Vaak heb je óf tijd, dan kan je gaan koken, borstvoeding geven en luiers wassen of werk je en heb een dure periode, met flesvoeding, wegwerpluiers,opvang en (lekker..) gekocht baby-eten.

Ik weet er zitten grijs-gebieden tussen maar het geeft een beeld.

Voor de werkenden zit je zo op dat bedrag hoor. Ook als je huismerken koopt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Hier viel het allemaal in het niet bij de kinderopvang, daar kon je een hele leuke hypotheek voor nemen. Luiers van pampers of rascal zijn rond de 20 cent per stuk in de 1+1 gratis aanbieding (kleinere maatjes wat goedkoper), dat is een euro of 50 per maand. Flesvoeding was toen 8 euro per pak (kruidvat, Etos, AH. Check de aflevering van keuringsdienst over flesvoeding als je zonder schuldgevoel een huismerk wil kopen), ik denk dat er ongeveer een pak per week doorheen gaat? Babydoekjes 3 dozen voor 30 euro in de aanbieding bij kruidvat, daar doe je best wel een tijdje mee. Dan heb je nog luierzakjes, vit d (kruidvat olie is maar 4 druppels), bepanthen-achtige zaken. Ik denk dat je dan in totaal voor dit alles rond de 100 euro per maand zit. Potjes zijn iets duurder dan zelf maken/pureren. En de rest kan je zo duur maken als je zelf wil natuurlijk. Als je alles uit de nieuwste noppies collectie wil dan ben je per maat een paar honderd euro kwijt. Krijg je veel van familie/vrienden en vul je het alleen aan met dat setje schattige Hema rompertjes dan ben je met twee tientjes weer een maand of twee klaar. Hetzelfde geldt voor de babykamer, wipstoeltje, kinderstoel, box, babynestje, maxi Cosi, wagen, en wat je verder allemaal nog wil aanschaffen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Onze dochters zijn al ruim volwassen maar wij gaven flesvoeding en gebruikten wegwerpluiers en toen ze eenmaal vast voedsel aten kregen ze gewoon wat wij aten, alleen fruithapje maakten we apart.
De kosten, buiten het kamertje vonden wij reuze meevallen en onze dochters nu ook :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Wij zijn voor 2 dagen opvang al 650 euro netto kwijt dus ik kan me best voorstellen dat het gemiddelde rond dat bedrag ligt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:44

Ligt ook wel sterk aan wat je wensen zijn... als je het ook prima vindt om dingen 2e hands te kopen dan vallen de kosten qua aanschaf van dingen wel mee. Dan is het puur voeding en luiers en ook daar zit veel variatie in. Kleding kun je ook zo duur maken als je zelf wilt.

Opvangkosten is voor iedereen weer zo anders. Bij een laag inkomen krijg je bijna alles vergoed, verdien je veel dan krijg je maar 33% terug en kunnen die kosten enorm oplopen. De ene opvang werkt per uur dat het kind er is, bij een ander kun je alleen dagen of dagdelen afnemen. Dus soms heb je maar een 8 urige werkdag maar moet je wel voor 11 uur opvang betalen bijvoorbeeld, dat tikt best wel aan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Naast je rug, grijze haren, wallen, gebit, goede zin en nachtrust enzo, zal dat enorm afhangen per gezin.

Hier veel tweedehands babypakjes, gekregen en weer weggeven spullen zoals maxicosi, bedjes, box etc. Vaste lasten als luiers hakken er wel in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Gnome schreef:
Wij zijn voor 2 dagen opvang al 650 euro netto kwijt dus ik kan me best voorstellen dat het gemiddelde rond dat bedrag ligt.

:wow: Dat is de helft van mijn maandsalaris... :x

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Kabayo schreef:
Aight schreef:

Het is inderdaad net zo duur als je het zelf wil maken. Ik heb het ledikant gebruikt waar ik zelf als baby in heb gelegen, commode, autostoel en kinderwagen gekregen van mijn zwager, box gekregen als kraam cadeau en zelf wel matras, badje, verkleiner, dekens, boxkleed etc gekocht. Maar zoals de maxi cosi komt ook van de weggeefhoek. Kan het alleen maar aanraden te hergebruiken. Ze zijn er zo uit en je helpt de wereld er ook nog een beetje mee

Bij mij in de buurt is een weggeefkastje. Dat zit altijd vol met leuke babyspullen, luiers en kleertjes en speelgoed, ook babyvoedsel maar daar zou ik persoonlijk dan wel even op letten of het niet over de datum is. Natuurlijk zijn dat allemaal extraatjes en zou je er voor de noodzakelijke verzorging niet van afhankelijk moeten zijn.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Heel eerlijk een hele hoop :+ maar dat komt ook wel omdat ik het misschien zelf duurder maak al echt noodzakelijk :=

Maar even grove rekensom per maand, kleine is nu 10 maanden… en hoe jonger hoe duurder want dan gaan er meer luiertjes doorheen en verbruik je meer flesvoeding
Kinderopvang ruime 500€ voor 2 dagen en ja dat is na de toeslag van de belastingdienst :x (2 factoren, onze opvang kost iets meer als maximaal vergoed bedrag vanuit de belastingdienst en daarnaast verdienen we niet heel slecht(ff iets boven modaal)

Luiers, gebruik Pampers ivm andere die doorlekken en daar gaan er stuk of 4 per dag doorheen a (in de aanbieding) ongeveer € 0,33 stuk zit je ongeveer op €40

Flesvoeding, die van mij wil gewoon nog 4 flessen a 180cc per dag. Uit pak Nutrilon van €18,50 haal ik daardoor voor 7 dagen voeding. Dus zit je op €80 per maand

Luierdoekjes, 1,50 per pak ongeveer pak in de 4 a 5 dagen (gebruik die dingen echt overal voor O:) dus rond ff af op 10€ per maand

Per maand minimaal 2 refills voor de luieremmer €12,50 (ze zijn pakweg in de aanbieding 25€ voor 4 stuks)

Potjes eten/fruit/maissticks ongeveer €2 per dag
€60 per maand

Dus ik zit zo zonder iets extra’s alleen al aan levensonderhoud aan minimaal €700

En dan alle extra kosten zo links en rechts
Kleding(geloof me, je blijft kopen… ten 1e keer niezen en ze zitten maat groter en ten 2e het is allemaal zoooo leuk <<) ), extra wassen (ooow men wat gaat die wasmachine tegenwoordig een hoop aan), slaapkamer beter op temperatuur, eenmalige aanschaf (pas geleden nieuwe autostoel, die was €380 bv), speelgoed etc etc etc

Nee baby’s/kinderen zijn duuuuur al kan het vast goedkoper maar het gaat heel veel sneller als je doorhebt
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op Gisteren, 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Shenavallie schreef:
Gnome schreef:

Daarom bestaat er toeslag voor de KOT en zijn ze hard aan het debatteren om alles omtrent KOT flink aan te pakken zodat dit minder absurd is. In de praktijk betalen ouders daadwerkelijk een heel stuk minder dan de daadwerkelijke kosten, afhankelijk van het inkomen uiteraard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Toen wij het nog niet zo ruim hadden was onze eigen bijdrage nog geen 50 euro voor de opvang. Deels hangt het ook af van het uurtarief, als je boven het maximale zit voor de toeslag betaal je de rest sowieso zelf.
Voor 2 dagen BSO en 2 volle dagen 12 weken in de vakanties was 400 euro per maand daarvan kregen we ongeveer 75% terug aan toeslagen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Ik vind 900 euro per maand heel veel. Misschien tellen ze daar de hele baby uitzet dan bij en delen dat over 12 maanden?
Een pak luiers van bijv kruidvat eigen merk is iets van 7,50 en vaak in de aanbieding nog goedkoper. Doe je een week mee. Heb je nog billendoekjes nodig kost een euro. 8,50 per week, zeg 40 euro per maand. Pot sudocreme doe je een eeuw mee en wat lotion voor haren en wassen etc. Ik denk dat je voor 50 euro een heel eind bent. Flesvoeding kocht ik ook van de kruidvat, nummer 1 en 2 zijn wettelijk zoveel eisen voor dat het allemaal vrijwel hetzelfde is. Met een pak doe je ook een week dacht ik (tis ff geleden ik heb het verdrongen :') ). Geef je borstvoeding is het gratis. Voor 40 euro kun je klaar zijn. Qua hapjes is het 1e jaar ook verwaarloosbaar. Ze at wel met de pot mee, wat ik dan fijner maakte met een staafmixer. Maar dan heb je het over 1 stuk fruit per dag, 1 of 2 boterhammen (dan zijn ze toch al richting het jaar) en avondeten 1/2 aardappel en wat groente. Koop je elke dag een potje is het wel duurder. Een pak liga en wat snackjes.
Kleding: ze groeien wel snel uit een maat. Je start met 56 meestal en met een jaar zit je op 92 gemiddeld. Soms moet je elke 2-3 maanden een nieuwe set. Marktplaats heeft daar hele lieve mensen voor :D. Kun je voor een paar tientjes een hele doos kopen. Maar koop je alles nieuw dan ligt het er aan hoe gek je het maakt. Zeg dat je voor 50-100 euro per maand echt ruim voldoende hebt.
Nou hoeveel zit ik, 200 per maand? Zonder kinderopvang en uitzetkosten gerekend.
En echt een beetje zuinig aan :D, hoewel het altijd nog zuiniger kan, maar ik moet wel zeggen dat als het allemaal zo aankomt dat je elke euro om moet draaien, en je nog een keus hebt om wel/niet een gezin te starten, het wellicht beter is dat uit te stellen. Want dan lijkt het me ook ontzettend stressvol.
En het wordt alleen maar duurder als ze ouder worden. Stel ze wil paardrijden <<)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Shenavallie schreef:
Gnome schreef:

Dan zou je dit bedrag ook nooit hoeven te betalen omdat je toeslag dan veel hoger is :)