Ik had nog een heel stuk getypt over mijn indeling in het nieuwe huis maar weer weggehaald, werd nu toch even getriggerd door je schoonmaak opmerking.
Dat is bij mij namelijk belangrijk ontwerp ding nummer 1

Dus:
Ingebouwde kasten, zo min mogelijk losse kasten (=hoekjes waar rotzooi verzameld)
Alle ruimte gebruiken, dus bijv ook onder je keukenkasten, daar kun je prima nog trap-lades maken (die je dus met je voet opent) voor bijv bakspullen of ander spul dat je niet vaak gebruikt.
Kattenbak? Ingebouwd.
Net als de robotstofzuiger een eigen huisje gaat krijgen. Als ik het voor elkaar krijg, schommels of andere dingen die niet op de grond staan ipv stoelen aan de ontbijtbar

Scheelt weer opzij moeten zetten.
Qua indeling verder nog keuken zo dicht mogelijk bij het terras om zo min mogelijk te moeten lopen met eten en drinken. Pantry om de hoek van de keuken.
Mudroom (bijkeuken voor de bijkeuken zeg maar, waar je het beste het huis binnenkomt met vieze voeten), daar alle schoenen en jassen en een raampje voor ventilatie. Ook een bankje om je schoenen aan te kunnen trekken.
Apparaten 'garage' dus in een kast of lade.
Ik heb op Instagram een Amerikaans koppel dat schoonmaakt in dure huizen en daar aanwijst wat ze wel en niet handig vinden met schoonmaken. Zal even kijken of ik een link kan vinden want die hebben echt goede opmerkingen.