Koper schreef:Ik heb een trui van Dale met goretex voering en die is inderdaad winddicht. Heb 'm al een tijdje, ooit gekocht voor rond de 450 guldens. Denk dat ik 'm in 2000 of 2001 heb aangeschaft. En nog zo goed als nieuw, nooit nodig geweest om te wassen (vanwege het materiaal, en vanwege geen direct contact met de huid) en hij is warm genoeg om in de winter zonder jas buiten te kunnen dragen. Hij is wel zwaar, en ik zou 'm inderdaad niet naar kantoor aantrekken.
Verder koop ik nooit wollen truien. Ik maak ze. Niet alleen omdat ik dat leuk vind maar omdat een goede, 100% wollen trui voor mij anders onbetaalbaar is. Kleding van goede kwaliteit moet je met een lampje zoeken, en wollen truien dus ook. Ik heb nu spruitjesgroen merino liggen voor een kabeltrui, totale kosten aan materiaal zal uitkomen op 70 a 80 euro.
Het ding met wat dikkere, gebreide truien is dat je de optie hebt tussen machinaal gebreid (wat op zich geen probleem hoeft te zijn) of handgebreid. Handgebreid is ofwel aan de prijs ofwel is er iemand voor onderbetaald. Nog niet zo heel lang geleden kwam ik een relaas tegen van iemand die voor Aran had gebreid en die daar wel een paar pond per trui voor kreeg. Vandaar dat die dus zo goedkoop zijn (en vandaar dat ik zelf mijn kabeltrui maak, ik wil er niet iemand voor uitbuiten).
Met tweedehands kun je enorm geluk hebben. Als budget geen probleem is zou ik als eerste kijken bij een winkel die wel nog kwaliteitskleding heeft en daar vooral fysiek naartoe gaan en voelen aan de trui. Denk aan een Bijenkorf, waar je kleding van verschillende merken bij elkaar vindt. Daar kun je in elk geval inspiratie opdoen qua stijl, prijzen en welke merken zouden kunnen hebben wat je zoekt.
Overigens vind ik dat voor op kantoor niks mis is met niet helemaal wollen truien. Ik heb truien van katoen en van wolblend en die voldoen prima. Voor echt koud zou je die met een merino baselayer kunnen dragen. Het materiaal van je midlayer maakt namelijk minder uit dan je baselayer en buitenste laag (jas), hoewel katoen en andere materialen die vocht vasthouden niet zo verstandig zijn. Ik heb even voor je gekeken, mijn favoriete merino ondershirt met lange mouwen is van Devold. Kies wel voor 100% merino, een blend is minder warm (afhankelijk van het materiaal) en gaat ruiken, waardoor je 'm moet gaan wassen wat voor de wol niet zo goed is.
Als je in Finland wat actiefs wil gaan doen is zo'n sport tech stof denk ik handiger. Als het alleen is om warm te blijven dan wol.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik houd mijn ogen open maar ben blij dat ik hier al wat merken ben tegengekomen.
Voor mijn reis naar Finland werd me idd 100% merino van icebreaker aangeraden. Dus dat komt tzt ook nog wel eens.