Ik was in gesprek met iemand hier over vandaag. Wat doe je als vrienden je vragen of ze geld van je mogen lenen, doe je dat of niet. Het hoeft niet eens om mega bedragen te gaan. Maar iemand die vraagt of geld van je mag lenen voor een dierenartsrekening of een rekening van een garage, om maar iets te noemen. Hoe werkt het lenen van/ aan op een vriendschap, krijg je scheve verhoudingen of moet het gewoon kunnen en doe je dat gewoon als vriend. Ik ben wel benieuwd hoe men daar over denkt.
Ik doe het niet, ja een tientje of 2 maar dat doet niet zo'n pijn in de portemonnee als je je geld niet terugkrijgt ofzo. Maar hou er wel rekening mee dat dat soort scenarios je vriendschap kan laten klappen.
beert
Geplaatst: 07-12-25 17:10
Ligt erg aan de vriend, het bedrag en het doel. Vijftig euro heb ik weleens uitgeleend aan een goede vriendin waarvan ik weet dat zij het altijd zou teruggeven. Bij wijze van spreken met rente.
Ik zou niet meer uitlenen dan ik echt zelf kan missen, dus stel dat het geld niet terugkomt dat ik dan zelf in de problemen kom.
alice0cullen
Geplaatst: 07-12-25 17:12
Ik heb wel eens geld geleend of voorgeschoten voor vrienden van mijn zus. Zelfs een keer aan een compleet vreemde. Zorg wel altijd dat ik het kan missen, maar het is eigenlijk nog nooit misgegaan.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 07-12-25 17:13
Hmm, ik heb toevallig 2x geld geleend aan een vriendin. Ik kreeg het netjes terug maar ik doe het niet meer. Het ging niet om 2 tientjes, het zat daar ruim boven.
Het ligt aan de situatie hoor, ik zeg niet dat ik het nooit meer zou doen maar in principe doe ik het niet meer.
MizzMontana
Geplaatst: 07-12-25 17:14
Inderdaad, een paar tientjes, als ze hun portemonnee vergeten zijn. Wat tegenwoordig nauwelijks nog gebeurd als je met je telefoon kan betalen.
Maar echt serieus geld, nee, dat zou ik niet doen. Zou toch huiverig zijn voor gedoe over geld. Misschien later, als ik geld over heb….
Het is eigenlijk afhankelijk van het bedrag en de situatie en hoe ik er op dat moment zelf financieel voor sta.
MarliesV
Geplaatst: 07-12-25 17:14
Afhankelijk van wie het vraagt. Er zijn een aantal vrienden die ik gerust een groter bedrag zou lenen, mits een hele goede reden. Maar neem aan dat ze zonder goede reden, het niet zouden vragen.
Maar liever help ik praktisch, mensen die het moeilijk hebben, mogen hier altijd mee eten en drinken, de avond doorbrengen om zo thuis niet te hoeven stoken enz.
Amber_anne
Geplaatst: 07-12-25 17:15
Ik zou uitlenen wat ik niet erg vind om kwijt te raken. Het is nog nooit voorgekomen dat vrienden het gevraagd hebben maar ik schiet wel eens wat voor en dan ga ik er altijd vanuit dat ik dat snel terug krijg
Sansevieria
Geplaatst: 07-12-25 17:15
Kan ik kort over zijn. Als het meer dan één of twee tientjes betreft gewoon dikke nee. Zou niet de eerste vriendschap zijn die om geld kapot gaat.
X2305
Geplaatst: 07-12-25 17:17
Ja, bij mijn goede vrienden/vriendinnen zou ik dit doen. Daar twijfel ik niet eens over. Ik heb een pechjaar gehad met de auto’s, de hond en enorme rekeningen met mijn paard en ging ruim over de €40.000 heen aan pech. Ik heb gelukkig geen geld hoeven lenen van hun, maar ze zouden dit ook altijd richting mij hebben gedaan en hebben dat zelf ook aangekaart.
Ik had een hele goede spaarpot maar het is, door heel veel pech, in 2024 vreselijk hard gegaan. Gelukkig heb ik geen hulp nodig gehad, maar als dit het geval is bij een vriend of familie zou ik altijd bijspringen. Zonder goede reden niet, maar dan zouden mijn vrienden het ook niet vragen.
Alleen voor goede vrienden zou ik dit trouwens doen natuurlijk. Niet voor gewoon een vriend.
Kousen
Geplaatst: 07-12-25 17:18
Het hangt voor mij erg af van het doel, het bedrag en de relatie. Voor luxeproducten zou ik het sowieso niet doen, maar mocht iemand inderdaad in nood zitten vanwege een dierenartsrekening, dan zou ik best bereid zijn om bij te springen. Wel inderdaad ervan uitgaande dat het een bedrag is dat ik kan missen, en waarvan ik niet verwacht het zelf op korte termijn nodig te hebben. Daarnaast moet de relatie goed zijn, de verwachting zijn dat de vriend het ook daadwerkelijk terug kan betalen (anders moet je het allicht schenken) en is het voor mij ook belangrijk dat de vriend normaal gesproken financieel op orde is.
Een belangrijk aspect vind ik hierin overigens dat vaak wordt gedacht dat mensen met minder geld, onverstandige keuzes maken. We doen dat echter allemaal, alleen bij minder geld leidt het sneller tot problemen. Voor mij zou het dus niet voorwaardelijk zijn dat iemand altijd slimme keuzes maakt, of dat de geldnood gevolg is van volledig onvoorziene omstandigheden.
troi
Geplaatst: 07-12-25 17:20
Doe ik heel zelden en alleen bij echte nood. Een keer een vriendin wiens kind voor de opleiding een laptop nodig had, anders ging de opleiding over. Dat soort zaken.
Ik wordt, gelukkig, ook nooit gevraagd voor 'onzin' (een andere vriendin heeft eens voorgeschoten bij iemand die perse op stel en sprong een tattoo moest ).
Ik doe het wel met contract etc. En natuurlijk bij mensen die ik erg goed ken en waarvan ik de betrouwbaarheid kan inschatten.
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 07-12-25 17:23
Als het zou gaan om iemand die netjes spaart maar echt zo'n verschrikkelijk rot tijd heeft dat net het ene na het andere onvoorziene ding voor valt. Die zou ik wel wat lenen.
Maar mensen die bijzondere keuzes maken en uiteindelijke essentiële dingen niet kunnen betalen. Nee die niet.
Caira
Geplaatst: 07-12-25 17:24
Ja hoor, geen probleem, zelfs laatst nog aangeboden aan iemand hier op bokt die geen loon gehad had. Daar zou ik echt niet moeilijk over doen. Lesklanten ook; heb je het even niet? Betaal je de maand erna maar. Nog nooit fout gegaan.
Qerty
Geplaatst: 07-12-25 17:27
Niet aan kennissen. Als een echt goede vriend of vriendin met de vraag zou komen zou ik daar wel over in gesprek willen gaan, want dan zal daar vast een goede reden voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 07-12-25 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Love_myhorse
Geplaatst: 07-12-25 17:30
Ik zelf doe het nooit/niet. Zo ben ik er vanuit huis ook mee opgegroeid.. Puur om nooit problemen er mee te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 07-12-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
anjali
Geplaatst: 07-12-25 17:32
Het ligt er helemaal aan, maar vaak komt het er op neer dat je je geld kwijt bent en de vriendschap ook.
Ik leen geen geld aan vrienden of familie, dat is vragen om problemen. Als er geld nodig is voor een noodgeval dan geef ik het en verwacht ik het niet terug.
Fitzroy
Geplaatst: 07-12-25 17:50
Ligt geheel aan de situatie en de reden van geld lenen. Ik zeg niet bij voorbaat nee. Ik zie soms wel dat mensen bij Ik Vertrek en dat soort programma’s voor de renovatie geld lenen. Daar zou ik dan weer niet aan beginnen. Dan moet je maar een goede ondernemersplan opstellen.
Laurora
Geplaatst: 07-12-25 17:50
Ligt aan de persoon en het doel. Geld uitlenen voor echt iets belangrijks (niet gewoon voor een 3e paar schoenen ofzo) zou ik best doen aan mijn beste vrienden, omdat ik weet dat zij mij gewoon netjes terugbetalen. en als dat niet direct of op korte termijn lukt zal dat niet tussen ons in komen te staan. Kleinere bedragen wil ik ook best gewoon geven, ik weet dat ze hetzelfse voor mij zouden doen.
Tinkermuts
Geplaatst: 07-12-25 17:52
Mijn hele goede vrienden mogen altijd bij mij lenen, ik hoef niet eens de reden te weten. Ik heb mijn vrienden al meer dan 25 jaar en vertrouw ze volledig. En maakt me niet uit of het klein of groot bedrag is. Ik weet dat ze er voor mij ook altijd zijn mocht dat nodig zijn. Het is al regelmatig over en weer gedaan en echt nooit gedoe. En ook als we wat met zn allen gaan doen en er zit er 1 wat krap zullen de anderen altijd bijspringen, we hebben ook nooit gedoe over wie er gaat betalen maar over wie mag betalen. Gezegend met zulke betrouwbare vrienden.