Wie wil ons helpen om de ideale keuken te ontwerpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Wie wil ons helpen om de ideale keuken te ontwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 21:18

Hoi!

Leuk dat je hier komt kijken!
Wij hebben de stoute schoenen aangetrokken en een huis gekocht in een dorp na jaren in de stad gewoond te hebben! Locatie is alles en die is perfect maar aan het huis mag (moet ;-) ) nog wel wat gebeuren.

De keuken, die nu mooi kobalt blauw met beuken is, gaat eruit. En nu willen we uiteraard een zo mooi maar ook praktisch mogelijke keuken ervoor terug.
Wie wil helpen met de beste indeling?

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een plattegrond van de benedenverdieping in de huidige staat en de keuken even apart.
* ik heb geprobeerd mn vriend chatgpt iets te laten ontwerpen, maar hij ziet de raampartijen niet, geeft ze op een andere plek, en sluit de keuken volledig af, dus zonder deuropening :+

We willen graag de noodzakelijke apparatuur, koelkast, kookplaat, oven, magnetron en vaatwasser. Werkruimte zou heel fijn zijn, maar ook voldoende opbergruimte. We houden van strak en modern. Oh en bij voorkeur een eettafel in dezelfde ruimte. (Van 2.30 bij 1)

Wie heeft het beste plan voor ons?
( of kan beter uit de voeten met AI om iets moois te plannen)

Sokje_6

Re: Wie wil ons helpen om de ideale keuken te ontwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:23

Qua indeling zou ik vooral denken aan hoe je werkt. Wij hebben een groot stuk werkblad tussen inductieplaat en wasbak en dat is heel prettig. En we heen een apothekerskast wat qua opbergen echt mega efficiënt is! Je gebruikt de ruimte veel beter dan bij eeen gewone plankenkast.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 21:34

Sokje_6 schreef:
Qua indeling zou ik vooral denken aan hoe je werkt. Wij hebben een groot stuk werkblad tussen inductieplaat en wasbak en dat is heel prettig. En we heen een apothekerskast wat qua opbergen echt mega efficiënt is! Je gebruikt de ruimte veel beter dan bij eeen gewone plankenkast.

Ja dat merk ik in onze huidige kastenwand. 1 gedeelte met lades wat we veel praktischer gebruiken dan het gedeelte met planken.

Dit is onze kans om een nieuwe keuken helemaal zo in te delen als ideaal zou kunnen zijn. Dus wil alle opties graag benutten!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:49

Zijn de ramen tot/vanaf een bepaalde hoogte? Kan je daar evt nog aanrecht laten doorlopen?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 21:52

Aan de rechterkant gaan ze niet tot de vloer maar eigenlijk wel te laag om er een keuken voor te zetten. Al overwegen we wel om daar iets af te plakken ofzo zodat we het wel door kunnen laten lopen.

Links onder gaat wel van plafond tot vloer. Daar zet ik in mn hoofd nu steeds de eettafel voor...

Chatgpt komt hiermee....
Afbeelding

;(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:59

Ik denk niet dat chat het snapt :roll:. Te ingewikkeld.

Lastig met die ramen erin! Misschien geeft het nog ruimte als je de tafel tegen een muur zet met de kopse kant, of een zitbank maken? (heb je ook direct opbergruimte)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 22:31

Wij hebben het zoals onderstaande foto. Dit zou bij jullie ook prima kunnen, spoel of kookdeel aan de kant van de raampartij, hoge deel in de rechter bovenhoek en dan het eiland (met spoel of kookdeel) richting de linker muur, in de ruimte.

Dan kan je langs de linker muur een bankje maken, eettafel er voor.

Afbeelding

Wij hebben veel lades en dan links onder het eiland een half diepe kast. Ideaal voor bakjes, bidons, vaat en theedoeken enz. Zou je ook over de hele breedte kunnen doen (ipv bar deel), glazen, kopjes enz kan er ook makkelijk in.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 22:45

Dit is wel heel mooi strak idd!

Chat heeft het er idd moeilijk mee! Manlief is de hele avond aan het finetunen geweest maar heeft het voor nu opgegeven...
Afbeelding

Hier is hij geëindigd... maar nog genoeg te puzzelen voorlopig... hiermee komen we voor t raam. Dat zouden we dan wel netjes moeten afwerken. Of die hoek toch vrij laten. Een hoge kasten wand en spoelbak en kookplaat op t eiland heb ik ook nog in mn hoofd... veel ruimte en heel strak...

Ik ga er nu even over dromen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 01:13

Wij hebben de keuken voor de ramen langs gedaan en dat is goed geslaagd.

Afbeelding

Vanaf de buitenkant door de ramen zie je een witte houten rand en wij hebben in beide vensterbanken een grote vaas staan. Dus als je dat ziet zitten heb je veel meer opties.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 01:19

Via ikea kan je ook een online ontwerp maken.
Via Floorplanner.com kan je ook 3d ontwerpen maken.

Wellicht dat in 3d werken wat meer inzicht geeft?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 02:29

Ik zou gewoon eens bij wat keuken zaken langs gaan en hun vragen. Mocht je in de regio Boxmeer wonen dan heb ik nog wel een aanrader.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 08:07

Jildau schreef:

[ Afbeelding ]

Vanaf de buitenkant door de ramen zie je een witte houten rand en wij hebben in beide vensterbanken een grote vaas staan. Dus als je dat ziet zitten heb je veel meer opties.

Oh wauw dat is echt heel mooi!! Kun je een foto delen van de buitenkant gezien? Dit zie ik zeker zitten!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 08:08

MarjanB schreef:
Ik zou gewoon eens bij wat keuken zaken langs gaan en hun vragen. Mocht je in de regio Boxmeer wonen dan heb ik nog wel een aanrader.

Helaas totaal niet haha. Maar voor een echte aanrader willen we best een stukje rijden...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 08:18

Jildau is dat niet heel onhandig met schoonmaken? Lijkt mij toch ook stof ed te komen, kun je daar nog makkelijk bij?

Muga, wil je perse een tafel? Wij hebben net een huis gekocht en daar zit een eiland zonder kookplaat met aan de ene kant lades en aan de andere lange zijde een bar deel zeg maar. Weet niet of jullie met 2 zijn of met kinderen, maar als wij met 2 waren geweest had ik denk ik geen tafel genomen maar dat bar deel gebruikt.

Overigens zetten wij de eettafel in de woonkamer omdat dat door het bardeel in de keuken niet past. Vind ik ook jammer. Maar de keuken is te nieuw en mooi om te veranderen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 08:21

Muga schreef:
Jildau schreef:

[ Afbeelding ]

Oh wauw dat is echt heel mooi!! Kun je een foto delen van de buitenkant gezien? Dit zie ik zeker zitten!

Ik ben ook heel benieuwd. Heel tof dit. Ik vind het prachtig. Ben wel benieuwd hoe dit met schoonmaken gaat inderdaad.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 08:58

JustMe8484 schreef:
Jildau is dat niet heel onhandig met schoonmaken? Lijkt mij toch ook stof ed te komen, kun je daar nog makkelijk bij?

Muga, wil je perse een tafel? Wij hebben net een huis gekocht en daar zit een eiland zonder kookplaat met aan de ene kant lades en aan de andere lange zijde een bar deel zeg maar. Weet niet of jullie met 2 zijn of met kinderen, maar als wij met 2 waren geweest had ik denk ik geen tafel genomen maar dat bar deel gebruikt.

Overigens zetten wij de eettafel in de woonkamer omdat dat door het bardeel in de keuken niet past. Vind ik ook jammer. Maar de keuken is te nieuw en mooi om te veranderen...

We zijn met zn vieren. Wil wel heel graag de tafel behouden... en bij voorkeur in de keuken. Het is een hele mooie lichte ruimte met vrij uitzicht.
Nu staat de tafel recht tegenover de ingang van de woonkamer. Daar is in theorie dus ruimte maar vind ik eigenlijk zonde van de entree.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:23

Ik weet niet of ze ook buiten de regio leveren maar is een kleine zaak waar ze out of the box denken. Gemar in Cuijk

Hier 3 deuren en een raam in de keuken, dus was echt een puzzel
Afbeelding
Zo was het
Afbeelding

Dit is uiteindelijk de oplossing geworden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:31

Ja je krijgt in die vensterbanken wel stof en zomers zo nu en dan dode vliegen. :D Ik doe met stofzuigen even de stofzuiger slang (zuigmond eraf) erdoor en daarna een doekje.

Ons huis is een oude boererij met 6 gelijke ramen aan de voorkant. We hebben met de verbouwing de ramen en kozijnen vervangen dus hadden ook de optie om deze twee ramen te verhogen tot aanrecht-hoogte. Ik wilde dat niet want ik vond dat dat het vooraanzicht van de boerderij zou verpesten. :D

Het zijn de middelste twee ramen. Je kan voor het aanzicht natuurlijk vanalles doen met die vensterbanken en het hout hoeft ook niet wit te blijven.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:34

Ja ik snap het. Die ramen maken het aangezicht van het huis zo. Ik vind het zeker niet storend zo. Ik zou twijfelen of ik het wit zou laten of iets mee zou doen. Die bloemenvazen komen wel mooi uit zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:40

Wat heel simpel en best inspirerend is: op Funda kijken :j bijvoorbeeld via het Fun-da topic: [LZP] Fun-da deel 4!

Wij hebben uiteindelijk een keuken laten maken die we niet zelf bedacht zouden hebben maar die in de praktijk een dijk van een ontwerp blijkt te zijn. Deels dus via Funda en deels van de keukenboer.

Vertaalt naar jouw ruimte zou ik dus heel weinig doen aan de basis, alleen dat eiland eruit en die stomme modegril van die schuine spoelbak. Dan houdt je voldoende ruimte voor de eettafel.
Mocht je kiezen voor een kookplaat met geïntegreerde afzuiging, zet de kookplaat dan tegen de buitenmuur.

De kast aan de linkerzijde door laten lopen tot het plafond. Kast zodanig plaatsen dat die gelijk ligt met de andere muur en eventueel de kopse kant naar de kamer afwerken alsof het een stukje muur is. Dat geeft een rustiger beeld vanuit de kamer.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:31

MarjanB mooi opgelost zo! Ik hou van kookeilanden.
Vind het in ons nieuwe huis alleen net jammer dat er daardoor geen eettafel meer in de keuken past.

Jildau, ik snap je keuze ivm het aanzicht idd. Hele mooie oplossing zo!

Muga, snap je helemaal hoor, dat je graag een tafel wilt in de keuken. Wij zijn met 5 en dat vind ik dus echt heel jammer dat dat in ons nieuwe huis niet kan. In de huiskamer is er genoeg ruimte voor gelukkig.
Ik verwacht bij ons eigenlijk dat er in de ochtend voornamelijk staand aan het eiland gegeten gaat worden, omdat dan iedereen aan komt waaien als ik brood voor mee naar school aan het smeren ben. Gok dat ik daar zelf ook ga lunchen dus met name met het avondeten zullen we daadwerkelijk aan tafel zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:44

Ik denk dat het handig is om eerst voor jezelf te bepalen wat je graag wilt, en dan gewoon zelf een beetje gaan puzzelen hoe je dat passend kan maken. Stel jezelf eerst vragen zoals:

- waar zou je de tafel het liefst hebben
- hoe groot moet die tafel zijn
- uitschuifbaar of altijd een bepaalde maat?
- kan het ook een bar-vorm zijn?
- waar kan ik die tafel dan het beste kwijt?
- hoe wil ik de doorloop graag hebben naar woonkamer enzo?
- wil je graag een kookeiland? (ik vind het maar onhandig)
- wat zou je anders willen vergeleken met je huidige of vorige keukens
- wat wil je juist graag hetzelfde houden
- waar vind je het handig om de koelkast te hebben, zodat je er ook makkelijk vanuit bvb. de woonkamer of buiten bij kan?
- zelfde vraag voor de wasbak en kookplaat?
- hoeveel werkruimte wil je hebben naast de wasbak / kookplaat / koelkast?
- waar sta je het liefste te koken / afwassen / dingen snijden enzo, wil je ergens zicht op hebben?
- waar is de vaatwasser handig?
- wat is jullie routine, hoe loop je elkaar het minste in de weg tijdens koken, afruimen, tafel dekken enz.
- moet je nog meer dingen kwijt kunnen, zoals een koffiezet apparaat, keukenmachine enz.

Als je je eettafel bvb. graag in het verlengde / met zicht op de kamer wilt, of juist graag om het hoekje echt in een aparte ruimte wilt zitten, of juist graag voor het ene of andere raam wilt hebben...dat scheelt natuurlijk enorm met wat voor mogelijkheden er dan nog over blijven. Of misschien maakt de tafel je niet zo veel uit maar wil je juist graag vanaf je wasbak of kookplaat uitkijk hebben op de woonkamer of 1 van de ramen of zoiets. Waar ligt je sterkste behoefte van 'dit wil ik graag daar'?

Dan kan je de rest daar omheen vormen :)

Zelf wil ik niet anders meer dan een hoekkeuken, waar je dan fijn een eettafel tussen kan zetten zodat je heel makkelijk van keuken naar tafel uitwijkt met spulletjes serveren, in de vaatwasser, maar ook als je met veel dingen tegelijk bezig bent en wat ruimtegebrek op je aanrecht krijgt. die kan je dan op de tafel zetten en nog steeds dicht bij de hand hebben.

Ik wil een kookplaat van 90 cm breed. Overal zoveel mogelijk lades, geen kastdeurtjes.
Zowel links als rechts van de wasbak en kookplaat een werkblad van minstens 60 cm waar niks op staat. En een verdiept werkblad van minsten 70 cm diep, heerlijk is dat *\o/*

De Ikea keukenplanner is erg fijn en makkelijk om in te werken, en gewoon lekker wat mee te spelen en uitproberen :j Je tekent je ruimte en ga maar kijken wat werkt en hoe het er dan uitziet +:)+

Je hoeft helemaal niet bij hen je keuken te kopen, maar dan kan je zowel van bovenaf zowel 2D als 3D bekijken wat je aanspreekt, en wat je zo'n beetje op welke manier en welke plek kwijt kunt. En hun planner doet ook sugesties als je dat wilt.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:15

Als je een kastenwand kiest (waar de koelkast in komt, misschien oven/magnetron of een koffienis) overweeg dan ook een vaatwasser op hoogte. Ik vond het in eerste instantie maar een vreemd voorstel van de keukenboer, maar ben er hartstikke blij mee! Zeker als ik bij anderen zie hoe moeizaam het inruimen van een gewone lage vaatwasser gaat als je rugpijn hebt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:53

JorineV schreef:
Als je een kastenwand kiest (waar de koelkast in komt, misschien oven/magnetron of een koffienis) overweeg dan ook een vaatwasser op hoogte. Ik vond het in eerste instantie maar een vreemd voorstel van de keukenboer, maar ben er hartstikke blij mee! Zeker als ik bij anderen zie hoe moeizaam het inruimen van een gewone lage vaatwasser gaat als je rugpijn hebt.

Ja en een oven niet te hoog. Ik heb hem net te hoog. Heel irritant als je de klep ervoor hebt (deurtje) en dan een hete ovenschaal die ook redelijk zwaar is er uit moet halen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:15

Misschien wel erg vergezocht, maar is het een optie om de keuken te verplaatsen naar die kamer aan de achterkant van het huis? Dan sluit hij aan op de berging en heb je een uitgang naar buiten. Die ruimte is wel kleiner, maar de eettafel kan dan in de woonkamer zelf, want daar is dan veel meer ruimte.